Nya bröllopstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sjukt högt!! Kuvertavgift tycker jag kan vara ok, men då runt 300 kr. Oftast tar man väl kuvertavgift istället för presenter, så då låter drygt 1000 kr mycket. En sån dyr present får man ju knappast av alla när man gifter sig liksom...
Ja, dyrt är det. Tydligen kan vi välja att betala kuvertavgiften eller köpa en present. Låter helmärkligt tycker jag..?

Ja, dyrt är det. Tydligen kan vi välja att betala kuvertavgiften eller köpa en present. Låter helmärkligt tycker jag..?

Ja verkligen helmärkligt. Att ta kuvertavgift istället för presenter är nästan lika märkligt, som att presenterna vore någon sorts betalning för festen.. Men det är var som sagt ännu konstigare!

Ja verkligen helmärkligt. Att ta kuvertavgift istället för presenter är nästan lika märkligt, som att presenterna vore någon sorts betalning för festen.. Men det är var som sagt ännu konstigare!
Ja, jag fattar noll ärligt talat.

Här är en bild på min förlovningsring, sambon har en likadan:
bild.jpg

@ninsan Vi planerar att ha ett bröllop i ungefär samma storlek som ert. Hur lång tid har det tagit för er att planera och hur mycket har ni kvar?

@niphredil Jösses vilken hög kuvertavgift :eek:. När jag och sambon räknar på hur mycket det skulle kosta för oss så blir det runt 200-250 kr per person (inkl. mat och vin/öl till maten), men det är inget vi hade tänkt begära av våra gäster.

Jag har ju dragit ut på sakerna lite och kanske varit lite "det löser sig". Vilket jag har insett att det kanske inte gör. Men jag tror nog att jag skulle ha kunnat planerna ihop bröllopet på ett par månader, men det har tagit ca 1 år, lite långsamt kanske, men fördelen med det är att jag kunnat ändra mig ang vissa saker, Inter stressat och kommit på en massa andra saker detaljer som jag kanske inte kommit på om jag bara hade två- tre månader på mig:) Ingen bröllopsplanerare, bara jag och sambon och internet. Jag tror jag har fått ihop det bra! Det är klart lite grejer kvar. De stora är häftet, med allt innehåll om folket som är det, roliga grejer mm, prova klart klänning, sambons smoking och bordsplacering samt tårtan. Men ja, det mesta är på gång eller klart:) Helt färdig blir jag nog inte förarens samma dag:p

Har skrivit innan ang vad jag tycker om kuvertavgift, men kan skriva igen. Jag gillar det inte och skulle inte säkert tacka ja till en bröllopsfest med avgift. Det är brudparet som har fest, man bjuder till fest. Känns jättefel att ta betalat eller betala för festen som man är bjuden på. Och ang presenter, vi har valt att OM man vill ge, vilket man absolut inte behöver så kan man ge ett anonymt bidrag till bröllopsresan. Men för oss så räcker det att folk kommer och det är present nog liksom:)

Jag har inget generellt emot kuvertavgift men det är ju trevligt om man inte behöver ruineras av att gå.

Här är det tydligen väldigt vanligt så rent etikettmässigt är det ju inte fel.

Vi ska börja planera ikväll när jag kommer hem från jobbet, kom vi på innan per sms ;) det blir i vinter, väldigt chill. Hyr en lokal och har fest där, more or less. Spelar rock och har avslappnade kläder, typ. Spontantal och finöl, är väl tanken!

Tycker att kuvertavgift i sig är en helt okej företeelse, och förstår att det i viss mån blir så att betalar man inte en sådan kan man lägga mer pengar på en present istället, utan att på något sätt se presenten som någon slags betalning för festen.

Jag börjar bli sugen på bröllop och blir det bara något lite mindre så skulle jag absolut kunna tänka mig att fira genom att gå ut och äta/bo över på hotell med middag och att de som i så fall ville delta får stå för sin egen mat osv. Men då blir det ju liksom inte en fest, ingenting vi bjuder in till eller vad man ska säga. Ställer vi till med fest håller jag det hellre enkelt än att ta ut kuvertavgift däremot.

Mitt största problem är typ vilka man, om man ställer till med fest, ska bjuda?? :nailbiting: Hur har folk resonerat där?

Mitt största problem är typ vilka man, om man ställer till med fest, ska bjuda?? :nailbiting: Hur har folk resonerat där?

Det tycker jag också är svårt. Vi vill prioritera våra vänner, och då framförallt de som vi umgås regelbundet med och som står oss närmst. Den närmsta familjen är självklar och bara där "går det åt" många platser då sambon har en stor familj så vi har dragit gränsen vid kusiner som vi umgås regelbundet med under åren. Det skulle helt enkelt bli för många gäster om vi bjöd alla kusiner och det har vi tyvärr inte råd med.

Men det är svårt och det kommer säkert vara en del släktingar/"vänner" som blir sura om de inte blir bjudna men då får de bli det.

Vad har ni för tankar om att bara ha en ring, istället för en förlovningsring och en vigselring? :) Vi var och kollade lite smått på ringar igår för att se vad vi gillar, och jag hittade en som jag bara älskar. Dock är den rätt mycket dyrare än jag tänkt, vilket gör att jag funderar på om jag kanske hellre har en ring som jag verkligen gillar än två stycken bara för att (och som ändå kanske kostar lika mycket i slutändan).

@zassoo
Gör så tycker jag! Det finns ju ingen anledning att ha två bara för att. Du kan ju lika gärna göra som mannen och ta av förlovningsringen inför vigseln. Och att man graverar båda datumen i ringen.

Jag hade jättesvårt att hitta en vigselring som jag tyckte passade till min förlovningsring. Jag funderade på att lämna in min ring hos guldsmed och lägga till två stenar så att den byggdes på och "blev" vigselringen. Men sen så ramlade jag på min vigselring och det blev två ringar istället!

@zassoo gubben fick plats med 2 datum och namn i sin :) Kan tänka mig det beror på typsnitt o storlek på ringen och hur man skriver datumet :) (och hur långt namnet är)

Vad har ni för tankar om att bara ha en ring, istället för en förlovningsring och en vigselring? :) Vi var och kollade lite smått på ringar igår för att se vad vi gillar, och jag hittade en som jag bara älskar. Dock är den rätt mycket dyrare än jag tänkt, vilket gör att jag funderar på om jag kanske hellre har en ring som jag verkligen gillar än två stycken bara för att (och som ändå kanske kostar lika mycket i slutändan).

Jag kommer bara ha en ring och troligtvis kommer vi bara gravera in vigseldatumet och inte förlovningsdatumet.

Oooooch...

89644d1400376867-my-sharpness-test-results-tamron-150-600-yodapic.jpg

Apropå gravyr, får man plats med både namn + två datum i en ring eller blir det för mycket?
Det beror som sagt på ringen. Jag har bara plats för mannens förnamn plus datum i min vigselring. Jag har stenar som täcker 35-40 % av ringens yttre omkrets. Bakom där dessa sitter går inte att gravera. Sen tar även stämpeln upp plats plus att ringens tillverkare är ingraverad (går kanske att komma ifrån om man låter en guldsmed göra ringen från grunden istället för att köpa en färdig skena. Kan tillägga att jag har ganska smala fingrar. Minns inte storleken exakt men tror den är 14,75.

Tjoho!
Nu hoppar jag in i tråden. Jag och fästmannen planerar bröllop sommaren 2015, preliminärt datum 8/8. Planen är att vi ska gifta oss borgerligt här: http://www.villaaster.se/.
Vi har bara precis bestämt oss så det är inte mycket planerat. Kommer bli 70-80 gäster ungefär, det är i stort sett det vi har ett hum om. Sitter och spanar ringar, klänningar, buketter och frisyrer halva dagarna nu för tiden ;).

Mina ringar, den först är förlovningsringen som sambon valde ut själv, jag älskar den :) Platina, halvallians.

20140713-184151-67311119.jpg

Sen har vi vigselringen, den valde vi ut tillsammans. Jag älskar den, köpt på Brandstationen här i Sthlm, en antik-affär. Ägaren hade köpt den i New York och den är från 1910-talet. Också platina.

20140713-184151-67311352.jpg

20140713-184151-67311583.jpg

Ringarna ihop:

20140713-184150-67310870.jpg

Sambon ville bara ha en ring, hans är i platina också, slät, men mycket bredare än min :)

I Sverige gör man alltså tvärt om mot hur man gör i USA? Där är den stora ringen förlovningsring och sen får tjejen ett "wedding band" som är en smal ring när de gifter sig. Intressant!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
11 170
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka