Nya Connemaratråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nya Connemaratråden!

Hoppas det löser sig för er!

*kl*

Idag kom snön ordentligt här hemma och då passade vi på att rida ett ordentligt pass i paddocken nu när underlaget blev så bra.
Tingeling har blivit lite rund om magen efter att ha tagit det lugnt några veckor men jag hoppas den ska försvinna rätt snart efter flytten nästa helg.

Bjuder på en bildbomb från idag:

img_4885_185721979.jpg

img_4974_185722304.jpg

img_4880_185721407.jpg

img_48281_185720160.jpg

img_48581_185720827.jpg

img_48661_185720998.jpg
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Jag gillar också bildbomber på fina hästar. :D

Förövrigt så smyger jag omkring lite i tråden eftersom jag har en "fusk-connemara" på foder just nu. :p

IMG_0741.jpg
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Det finns inga fuskconnemaror i tråden (om du menar icke ranrasig). Alla är välkomna :D

Tingeling på bilderna ovan är connemara/xx tex :idea:

Så mer info och bilder tack :D
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Ja, men då kan ju vi också vara med. :banana:

Den lilla hästen heter Rombus, men jag kallar honom för Ponnybuset :D, trots att han är 1,62 i mkh (hrm...och ca 1,67 bak så aaaaningens överbyggd:p). Han är 16 år och korsning connemara/halvblod. Står dock okänd härstamning i passet så jag vet inte om connemarablodet kommer från mödernet eller fädernet.

Söt och mysig att hantera är han iallafall och dessutom är han en riktigt liten turbohäst i ridningen. Springa fort är kul!!! Fast han är snäll och inte speciellt lättskrämd/tittig men dock en aning lätt i bakkärran om det kommer andra hästar för nära inpå så han får bära en fin röd rosett i svansen vid ridning på bana/ridhus.

Bild002.jpg

Bild001.jpg
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Jag saknar min häst!

Varje gång min mamma ringer så låter hon sådär förvånad när hon säger något i stil med "gud vilken snäll, väluppfostrad, lydig, glad, pigg och lätthanterad häst du har!". Ja, så många ord är det varje samtal, haha! Som om det kom som en nyhet varje gång :p

Denna gången hade hon testat att longera (efter att ha ringt och frågat om det gick bra och vad han skulle tycka om det igår :p). Tiger är longerad 2 eller 3 gånger som 3-4-åring i skritt och trav bara för att "det ska gå". Och en gång i somras bara för att testa att det gick fortf. Det kanske märks att jag inte är ett fan av longering.

Iaf så hade mamma tagit på lilla hästen den stora stallgrimman, satt linan i sidoringen och gått ut på ett av fälten där hemma. Hästen uppförde sig tydligen helt exemplariskt och tog såklart mamma på orden när hon sa "Prro" och gjorde en snygg halt från trav när hon ville sakta av. "Prro" är stoppkommandot på min lilla häst ;) I galoppen hade han bockat och busat en massa i det "lätta" varvet och övat byten i det "svåra" varvet men mamma beskrev det som att "huvudet är så lättstyrt" :rofl: Mao, han drar inte i linan ens i grimma menade hon och det var ju noll risk att han skulle dra iväg. Nä, varför skulle han dra i grimman bara för att han linas helt plötsligt när han aldrig gjort det innan liksom :p

Som sagt, hon är alltid lika förvånad över att han är så smidig att ha o göra med :love:
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Lite med din tråd om dressyrträning i baktanke måste jag tycka att den vägen du går med Tiger verkar vara alldeles rätt för honom, jag tycker att det mesta verkar vara lätt och roligt när du skriver om honom :laugh:

*KL

Vi kör på halvfart, eller om möjligt ännu lägre för tillfället. Jobbar ju på annan ort som ger mindre möjlighet att pendla hemhem till ponnykraken samtidigt som det ger för lite pengar för att flytta honom. Och inte får man mer gjort nu när det är isigt och halt typ överallt. Jag vill ha vår :mad:

Jag vet inte om det är någon annan som läser styrelsens (SCS) blogg, men det verkar som att årets RIKS kommer att gå i Norrköping 27-29 juli. Jag hoppas på att kanske komma i fas och ta med Gedion på någonting, har hittills inte haft med honom och bara varit iväg själv en enda gång (när det var i Alingsås) så jag håller verkligen tummarna att det inte blir något krångel med ponnyn, att jag inte får ledigt från jobbet eller att det krockar med något annat som det gjort så många gånger.
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Ja, inget verkar vara tråkigt/jobbigt eller inte värt att göra enligt Tiger verkar det som :love:

Vad kul med Riksen! Såklart du ska åka :D
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Tiger. Jag gillar namnet men det kanske beror på att jag ridit en annan häst med samma namn som jag gillade väldigt mycket....dock ingen connemara :D

Ett tigersprång :angel::
615TIGER.jpg


Här är det ju snö nu så det går både att trava och galoppera. Det provade vi med sällskap för första gången igår och eftersom vi var sist i ledet av hästar så betedde sig ponnybuset så här: :bump:. Det gick nämligen inte tillräckligt fort tyckte han. :rofl:

Han lyckades tappa ett öra i på kuppen också. :eek: Undrar vad hans riktiga matte kommer säga om det.
Bild004.jpg
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Hahaha, vilken kul bild :D:D:D

Hela Tigers namn är ännu bättre :angel: Lofty Tiger Woods hahaha :D Han är åtm kastrerad :D
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Vad kul med Riksen! Såklart du ska åka :D

Som sagt, vi måste bara komma i fas med träning och framförallt hull...

Igår visade han verkligen vilken gottegris han är :p

Vi skrittade ut en sväng igår (underlaget är inget vidare så något annat är svårt att göra). Efteråt skulle jag spänna upp sadelgjorden som vanligt när Gedion plötsligt körde ner huvudet så långt han kunde mellan frambenen och stretchade sig själv för att sedan titta hoppfullt på mig :rofl: När han inte fick något provade han samma sak några gånger till med än större engagemang, såpass att han backade ända in i väggen. Vi har inte sysslat med godis och stretching sen i somras... Han är inte alls förälskad i godis :angel: Undrar varför matte är så sparsam med det :devil:
 
Sv: Nya Connemaratråden!

:rofl::rofl::rofl:

Gud vad kul :D

Min medryttarhäst stretchas med godis men efter att hon försökt rymma in i boxen och jag fångade henne så var hon inte alls lättfrestad längre. Då tänkte jag "Tänk om Tiger var liiiite mer sån här ibland!" :D
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Jisses, vilken dramatik vi har haft under helgen!

Var ute och red i lördags med ponnybusets hagkompis och dess medryttare. Första gången jag och medryttaren red ihop då hästen nyligen flyttat in.
Vi hade skrittat en stund och kom fram till en väldigt trevlig backe så vi bestämde att här får det bli lite trav och galopp.

Hon rider först och jag bara märker att det går fortare och fortare vilket känns smått osäkert med tanke på att det kan vara halt i snön. Det visar sig att hon helt enkelt inte får stopp på hästen och den lyssnar inte alls på henne. Vi hamnar i en riktig vansinnesfärd där jag försöker få stopp på min häst så gått det går (kan ju inte tvärbromsa med tanke på underlaget) men han blir tokig och bara bockar när jag försöker bromsa för han vill ju följa sin kompis.

Till slut svänger medryttaren in på en liten mindre, väldigt krokig skogsväg med tanke att det kanske kan bromsa upp hennes häst. Icke! Det slutar med vi går omkull i en kurva på den här lilla vägen. :eek: :devil:
Vi liksom gled iväg och jag åkte av i en snödriva och hamnade en bit ifrån hästen. Kunde ju lika gärna hamnat under!!!
Tack och lov fick varken jag eller hästen några skador. Ska erkänna att jag var mest orolig för hästen eftersom han inte är min och jag var både arg och rejält skärrad efteråt. Medryttaren skämdes som bara den. :o
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Men gud :eek:

Jag har oxå varit med om en sådan vansinnesfärd i snön en gång (slutade dock på alla benen). Efter det var jag ännu noggrannare med att välja mitt ridsällskap för fy vad det var hemskt! Förfarandet var precis det samma, ryttaren framför mig kunde inte stanna sin häst och hästen jag satt på gav blanka fan i att jag satt på och visste att det kom x antal skarpa svängar... Som "tur" var så var båda hästarna ryttaren framförs så jag kände att jag liksom gjort vad jag kunde. Annars är det ju jättehemskt när man tappar kollen på andras hästar, hållet helt med :eek:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
28 29 30
Svar
596
· Visningar
31 215
Senast: sthu
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 427
Senast: lilstar
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 026
Senast: Queen
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
636
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Min sambo mår dåligt av hunden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp