Nya Connemaratråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nya Connemaratråden!

Min conniponni blir bättre i sin känsliga mage av yea-sacc. Först tyckte hon det var skitäckligt men nu går det ner en dl om dagen med lite linfrökaka.

Hon blir alltid dålig på vintern, oavsett grovfoder. Dock inte allmänpåverkad.
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Kl
Idag fick jag lämna zacke på klinik :( känns förjävligt att åka hem utan honom... Men det känns bra att veta att han har kunniga ögon på sig. Nu vill jag ha en lösning!!
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Låter verkligen inget vidare.
Hoppas det vänder nu!
Du får trösta dig med att han är i trygga händer...
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Vet hur det är =(
Fick själv lämna min gammelman på Ultuna den gången han hade svår kolik
Sen när han fick infektion i underkäke
Sen när han slutade dricka
Sammanlagt 2½ vecka på Ultuna =(
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Men usch så trist. Hoppas verkligen att de kan bena ut vad det är som felas så han kommer hem snart.
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Har fått ett samtal äv veterinären från kliniken idag. Dom misstänker någon typ av parasit som inte syns på vanligt träckprov. Dock är ju labbet stängt över jul så dom kommer inte få svar förän tidigast fredag. Så när han har stabiliserat sig så ska dom avmaska honom. Ren chansning egentligen. :( dom trodde att han skulle få komma hem på måndag.. Kul att köra nervös häst i värsta jultrafiken :(
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Min visade faktiskt förekomst av bandmask i höstas. Nollade på våren och maskades mot bandmask våren dessförinnan. Hatar den skiten! Nu finns den ju garanterat här i båda hagarna, som var rena innan.......

Hädanefter vill jag få igenom att avmaska mot blod o band på nya som kommer, oavsett träckprov! Eller ja, blodmask är ju lätt att se, men att alltid maska mot bandmask iaf.
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Aldrig pågrund av att proven visat 0. Inget som veterinärerna innan sagt att vi ska göra :( hoppas att det är en så "enkel" grej, då vet man ju i alla fall vad det är. Frågan är hur man gör med hagarna nu när dom är orena..? Min andra verkar inte ha fått skiten i alla fall, antagligen inte mottaglig.
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Den värsta jultrafiken är inte så farlig i år utan rätt utspridd pga möjligheten till långledigt med få semesterdagar. Så det skulle jag inte oroa mig för :)
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Måste ändå kännas skönt om det är mask. Är ju ändå lätt åtgärdat...

Men skumt det där att proven visar 0, jag förlitar mig också på dem :crazy:.
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Tar bara sista posten.

Det är inte säkert att bandmask syns på träckprov eftersom de släpper färre ägg än andra maskar. Bandmask är dock ganska vanligt hos häst, men ger inte alltid besvär.
Finns mer info på sva.se.
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Bandmask är svårt att upptäcka eftersom de inte släpper ägg hela tiden som blodmask.

Dessutom måste man ju välja till bandmask iaf på kollamaskenlådorna, bara där tror jag många missar det och tror att det som ingår är standard och tillräckligt. Stor blodmask måste man ju oxå välja till.
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Han kom hem i måndags.. Utan svar på vad felet är. Var superbra i magen fram till onsdag då blev han sämre igen.. Har bytt hö och håller honom inne med promenader. Nu ser det ut som att det kanske blivit liiite bättre igen. Så det är skit kan man säga. Vill ha ett svar på VARFÖR. Och är ganska besviken på personalen på kliniken.. Oproffsigt bemötande och inte alls till någon större hjälp. :( hade vi inte haft så långt till strömsholm så hade jag åkt dit direkt :(
Och jag oroar halvt ihjäl mig att han ska bli uttorkad och sämre igen så har inte ätit eller sovit ordentligt på över en vecka nu. Blää :(

I nuläget är han som tur är pigg och glad och äter och dricker bra. Äter protexin och loppfrön.. Dom avmaskade honom i måndags utan svar på maskprovet..
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Jag förstår din frustration. Det är ju svårt att göra rätt som matte/husse om man inte vet varför.

Men skulle du inte få svaret på parasitprovet idag?
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Får hålla tummarna att det blir bättre snart! Men som sagt, inte lätt när man inte vet vad som är felet :( Men det är ju bra att han fortfarande verkar pigg och glad!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
29 30 31
Svar
604
· Visningar
31 394
Senast: Ceta
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 431
Senast: lilstar
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 026
Senast: Queen
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
639
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Betyg idrott högstadiet
  • Vad gör vi? Del CXCVIII
  • Vad är detta?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp