Nya Connemaratråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nya Connemaratråden!

Kan uppdatera med att läget är oförändrat :( har fortsatt ha honom inne för att ha stenkoll på hur han äter och hur bajset ser ut. Fortfarande ingen form på bajset. Dock är han pigg och äter och dricker bra. Är väldigt frustrerad och börjar bli smått desperat.. Vet inte vart jag ska vända mig och vad nästa steg är :( ska försöka få kontakt med min distriks veterinär igen. Kliniken vi var på har jag gett upp allt hopp om. Har kollat lite på en annan klinik men frågan är vad dom kan göra.
Har försökt få fram från våran veterinär på kliniken om han fick något extra där som gjorde honom så bra i magen, men får bara till svar "det kan jag inte svara på". När jag kollar igenom "kvittot" så ser jag att han bland annat fått andapsin varje dag. Och vad jag vet så är ju det mot magsår?
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Men Gastrogard då? Har han fått det?

Lägger du till något i vattnet för att han ska dricka mer? Typ äppeljuice.
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Nej därimot ser jag även att han fått diarsarnyl och det är ju mot diaree.. Tycker faktiskt att dom hade kunnat tala om det själva. Kan ju vara det som gjorde honom så bra där, det kanske dolde symtomen..

Ja det har jag gjort och han dricker bra.
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Har du analys på vattnet?

Det är svårt när man har EN häst som är dålig men inte resten. Den är ju uppenbarligen känsligare än de andra men mot vad?

Min maghäst ska börja få pronutrin.
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Jo men vi är mindre känsliga än vad hästar är och beroende på källan så kan det ju ändras, t ex nu när det inte fryser utan är blött ute och grundvattennivåerna troligen är högre än vad de brukar vara under vintern.

Vattenprover är relativt enkla att ta iaf :)
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Tvivlar på det :( han har ju haft det här delvis sen oktober :( vattnet har alltid varit bra på prover här förut. Vi bor på ett berg med djupborrad brun. Men visst kan det vara värt att kolla upp ändå. Men som sagt tvivlar jag på det :(
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Min är alltid dålig på vintern. Hö eller hösilage spelar ingen roll.

Jag tror det är för att hon äter mängder med rötter och annat sådant trots fri tillgång på grovfoder.
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Tror på det här också :( men vad tusan ska man göra åt det.. Har haft honom inne i en vecka nu utan bättring. Idag fick jag släppa ut honom en stund för han blev tokig där inne. Får väl bli munkorg.. Är livrädd att det ska bli sprutdiaree igen.. :(
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Min är inte alls allmänpåverkad, är pigg och glad, äter som hon ska, verkar inte vara öm i magen eller kroppen och glansig och fin i pälsen.

Så jag testar olika preparat någon månad åt gången och när jag väl hittar rätt så gör jag en liten segerdans.

Skulle hon bli sämre på något vis då får det bli veterinär men de verkar ju vara ganska låsta de också.

Skulle ju kunna testa att ha henne bara på ridbanan om det inte vore för att hon hoppar ut därifrån... Så nu hoppas jag på snö resten av vintern, jag har för mig att hon är bättre i magen då.
 
Sv: Nya Connemaratråden!

KL.

Idag blev jag "hög" av att rida min lille Rödluva.
Jag har jobbat en del under vintern för att få honom att länga traven, bland annat.
Idag fick jag några omgångar med äkta längningar, hurra!
Och galoppfattningar som var samlade, och så samlad galopp att han inte ens hade svårt att göra övergången till skritt!
Och så fick jag ett par rena galoppombyten i språnget också!

Hurra, vad jag är glad över ponny!
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Kl
Imorgon är det dags för oss att slutmäta lille P.
Får se om vi kommer hem med D eller C-ponny...
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Jag ska mäta min nästa vecka. Planen ser lite olika ut beroende på om hon är ponny eller inre.
 
Sv: Nya Connemaratråden!

:-D

Vi firade sista dagen på året med en härlig galopprunda och hittade ett litet träd på vägen. Som vanligt tycker jag allt är jättehögt och jag undrar alltid om Tiger kommer kasta sig åt sidan eller blåvägra. Att jag aldrig lär mig :-P han hade bockat och busat av sig det mesta och tog ett stort språng över bara som om han hoppade oftare än var tredje år :-P nåja, senast var ju i somras på riksen, haha. Vill åka på terrängträning i år! Var träning senast igår här i Skåne :-)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
29 30 31
Svar
604
· Visningar
31 394
Senast: Ceta
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 431
Senast: lilstar
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 026
Senast: Queen
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
639
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp