Nya Covid vaccinet

Jag är i högsta riskgruppen pga immunsuppresiva, och i näst högsta pga av autoimmunsjukdom och övervikt (här i Österrike finns eller fanns iaf tva nivaer av riskgrupp).

Min reumatolog nämnde inget som rekomendation av covidvaccination vid senaste besöket däremot rekommenderade han vaccin mot influensa och pneumokocker. Jag har inte bestämt hur jag ska göra än. Är väldigt sällan sjuk och influensa har jag tex aldrig haft. Ska ta upp det med min husläkare och se vad han säger. Vaccinera mot 3 olika saker känns iaf för mycket.
 
Tagit tre min sambo fyra men jag känner inte att jag behöver fler just nu. Vaccinerar mig dock varje år mot influensan.
 
Jag lär inte behöva. Fullt frisk 36-åring. Tog dos fyra i sep-22.
Tror dock att mina föräldrar fått dos nr sex. De är 65 resp. 67 år.
 
För ett antal år sedan (de har blivit lite effektivare tror jag) så åkte jag från Karolinska Huddinge till Södersjukhuset på samma dag och tog två helt identiska blodprover. Fem eller sex rör har jag för mig.
Men SöS och Karolinska har ju samma labb? (Karolinska laboratoriet)

Jag hade en gång en provremiss från både vc och psyk. Några prover var samma. De togs alltså på samma provtagningsenhet, samma tidpunkt och i samma rör (antar jag), men ett provsvar hade olika resultat på de två provsvaren. O_o
Slöseri med resurser, hade ju räckt med en remiss så de inte analyserade (?) proverna dubbelt.
 
Jag är i högsta riskgruppen pga immunsuppresiva, och i näst högsta pga av autoimmunsjukdom och övervikt (här i Österrike finns eller fanns iaf tva nivaer av riskgrupp).

Min reumatolog nämnde inget som rekomendation av covidvaccination vid senaste besöket däremot rekommenderade han vaccin mot influensa och pneumokocker. Jag har inte bestämt hur jag ska göra än. Är väldigt sällan sjuk och influensa har jag tex aldrig haft. Ska ta upp det med min husläkare och se vad han säger. Vaccinera mot 3 olika saker känns iaf för mycket.
Jag rekommenderas också att ta de tre sprutorna men jag gör det heller inte samtidigt. Jag tar två först och sedan väntar jag lite innan jag tar den tredje (har tagit influensa + pneum först och sen covid).
 
Jag trodde faktiskt att alla sjukhus kunde lasa varandras journaler i Sverige. Det ar nagot jag sett som en fordel med det Svenska systemet, att patienten har en journal sa att saga. Dar ser man sa fel man kan ha nar man forutsatter saker som kanns logiska.🙄
Har fragade mitt nuvarande sjukhus om det var okay att de inkorporerade mina journaler fran forra sjukhuset, vilket jag sjalvklart godkande.
Man kan gå in via NPÖ men med patientens tillstånd även om man inte har samma journalsystem.
 
Nu är jag vaccinerad. Blev både influensa och covid-19. Däremot var det lite diskussion om jag skulle betala eller inte, iom att jag är yngre än 65. Med tre diagnoser som räknas som risk trodde jag att det var självklart, men tydligen räknas de bara ibland. ;)

Sköterskan som stack mig tyckte att astman kvalade in iaf, så det var snällt. Nu sitter jag och väntar en kvart. Hoppas på noll biverkningar för första gången…
 
Nu är jag vaccinerad. Blev både influensa och covid-19. Däremot var det lite diskussion om jag skulle betala eller inte, iom att jag är yngre än 65. Med tre diagnoser som räknas som risk trodde jag att det var självklart, men tydligen räknas de bara ibland. ;)

Sköterskan som stack mig tyckte att astman kvalade in iaf, så det var snällt. Nu sitter jag och väntar en kvart. Hoppas på noll biverkningar för första gången…
Smittspridningen verkar komma igång nu
 
Jag är hyfsat ung, tillhör ingen riskgrupp, vaccinerad tre gånger och kommer avvakta tills de rekommenderar mig att ta vaccinet på nytt.

Blev riktigt dålig av den sista dosen jag fick så kan inte påstå att det lockar, även om jag givetvis hellre blir dålig av vaccin än svårt sjuk i covid.
 
Kan meddela att förutom lite ont i armen har jag haft noll biverkningar. Första gången för mig, så skönt! Ska försöka vaccinera mig varje höst nu.
 
Jag vaccinerades i onsdags, mot alla tre (covid, influensa och lunginflammation), två i en arm och en i andra armen. Hade feber och huvudvärk natten och dagen efter, lite huvudvärk i går, och öm i armarna. Hoppas slippa alla sjukdomarna dock.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
2 829
Senast: bollen__
·
Kropp & Själ Jag har fått "riktiga" glasögonen för första gången, ett par distansglasögon och två par läsglasögon. Mina läsglasögon från mataffären...
2
Svar
24
· Visningar
1 285
Senast: gul_zebra
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 332
Senast: Manji
·
Kropp & Själ Förra tråden är full. Vi fortsätter här. Nya vaccinet som är utvecklat även för omikron har släppts. Nån som tagit det? Även ni som...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
6 297

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp