Nya EU-Regler

Bukefalos 30 år!

Är det just för smidigheten det anses behövas?

Nu har ju inte jag haft hund så länge och min ras har ju ett mer runt än "långsmalt" huvud men jag ser liksom inte hur en hund kan backa ur ett vanligt halsband med knäppe om det är rätt storlek? Halsen borde väl vara så pass mycket smalare än huvudet på alla raser att det inte ska gå?
Min storpudel har ungefär lika smalt huvud som hals, om hon sträcker huvudet framåt. Så hon kan nog dra av sig det mesta om hon skulle vilja, så länge det inte är stryp eller nästan stryp (dvs hårdare spänt än jag vill ha ett vanligt koppel). Men, det har än så länge inte varit något problem vid promenader, eftersom hon normalt sett går relativt snällt (och gör hon inte det så handlar det mer om pudelfnatt ;) ). Däremot så har det varit problem de få gånger jag försökt sätta på henne en tratt - hon tar av sig den på tre sekunder.

Mina andra två hundar (av andra raser) har inte samma problem, de har nog lite större huvuden i jämförelse med halsen.

Nu har ju inte jag haft hund så länge och min ras har ju ett mer runt än "långsmalt" huvud men jag ser liksom inte hur en hund kan backa ur ett vanligt halsband med knäppe om det är rätt storlek? Halsen borde väl vara så pass mycket smalare än huvudet på alla raser att det inte ska gå?
Ett vanligt fast halsband tycker jag är ganska lätt att komma ur. På min får det i så fall sitta rätt tajt och det blir ju inte särskilt bekvämt att gå runt med, då släpper ju aldrig trycket.

Men jag ser inte problemet med halvstryp då man kan ha det anpassat så det sitter åt om hunden försöker backa ur, men samtidigt inte fortsätter strypa. Jag väljer ett väl anpassat bredare halvstryp alla dagar i veckan och tycker det är bra att användandet av helstryp ses över.

Fast det är ju inte okej heller? Varför är boxern den enda magiska hunden som aldrig under några omständigheter kan lära sig att gå i vanligt koppel?

Det sa jag inte, jag sa att det nog är samma med många brukshundar.

Jag skrev också att det går, om du lägger en helvetes massa tid alternativt tar i ganska rejält med aversionsträning. Jag vill inte göra det senare och jag har annat jag behöver lägga min tid på att träna.

Jag förstår ju att det är ett verktyg vi är vana vid och accepterar, men tycker det är strålande att det får översyn och kritiseras.
Jag tycker lite åt hållet att den enda hunden som ska gå i stryp är den som inte behöver stryp, typ... lite som kandar för hästen. Går den inte rida utan ska den inte ha ett kandar i käften heller.

Jag skulle nog hellre jämföra det med ett bett eller en kedja. Jag leder aldrig min häst i bara grimma och grimskaft, för då kan jag inte stoppa henne om nåt händer.

På samma sätt som man stoppar många andra hundar?

Och hur är det? Jag ser många i stora starka hundar i halti, den är verkligen inte bra för nacken om de gör ett utfall. Skulle aldrig riskera det.

Jag är ingen vekling och min man är starkare, men om vi var ute med våra hundar i fasta halsband skulle jag inte räkna med att kunna stoppa dem om det t.ex kom en katt framför nosen. Eller sprang fram en lös hund till oss.

Jag promenerar ibland en ung whippet just nu och SATAN vad han drar i kopplet ibland - jag mår lika dåligt varje gång och då har han ändå ett brett vinthundshalsband. Jag kan inte ens föreställa mig vad en tunn strypkedja eller snöre skulle göra med hans hals om han lade an på samma vis i den.

Med tanke på att jag haft boxer i över 25 år och alla har tokdragit i strypkedja och inget har fått fel på halsen så har det inte gjort så mycket. Däremot skulle jag också bli orolig över en vinthund som drog, de har ju så smala halsar.

Jag tror att många länder i EU idag redan förbjuder stryp. När jag var i Italien med hunden och kollade upp lite regler för att vara förberedd så var det bland annat förbjudet med helstryp. Om det är det även vid träning/tävling vet jag dock inte, detta handlade mer om vad som gäller för hunden i offentligheten.
I Tyskland gick det inte ens att köpa stryp eller ens halvstryp i djuraffären när jag bodde där för 15 år sedan.

Såldes dock hur många som helst i Tyskland på utställningen i somras och alla hundar hade på sig helstryp, dock ej kopplat som strypande inne i ringen (men utanför var det helt ok).

Och om du tävlar IGP måste du ha helstryp,

Det är väl med stryphalsband som med bur inomhus, bra när det används på rätt sätt men då vissa missbrukar det så förbjuds det för alla. Min äldste ESS är väldigt stark och livlig. Jag hade strypkedja på honom när han var yngre för att det var enda chansen att hålla emot när han kastade sig i kopplet. När han väl hade mognat och landat i sig själv bytte jag till halvstryp, mest för att pälsen blir missfärgad och ful av kedjan. Jag tycker det är väldigt svårt att hitta bra, robusta halsband. Jag tycker att sele är helt värdelöst i andra sammanhang än när man spårar och förstår inte alls att det har blivit så populärt.

Jag har sett ett flertal hundar backa ur sina halsband (och selar) något som det är mycket mindre risk med om man har helstryp - det är det jag syftar på med lösa hundar.

Jag ser ganska många hundar med helstryp, både retriver, nylon och kedja så vi är nog rätt många som skulle drabbas av detta lagförslag.
Jag använde alltid strypkedja förut, när min första tik betedde sig som ett as vid hundmöten och tog sig ur det mesta, även halvstryp som jag först trott att satt bra. Det var läskigt, eftersom hon den gången rusade rakt över en bilväg för att komma åt att vråla på mötande hund på nära håll (sedan sprang hon tillbaka till mig i full fart och gömde sig bakom mig, när hon insåg att jag inte var med henne som moraliskt stöd :p ).

Det var inte förrän jag hittade rymningssäkra selar som jag vågade ha annat på henne, men än idag så resonerar jag som dig: hellre stryphalsband än att hunden rymmer. Och det är inte alltid möjligt att hitta rymningssäkra selar till alla hundar, inte alla hundar trivs i sådan sele osv.

Nu skulle jag förvisso in i det längsta undvika att ha stryphalsband av "bekvämlighetsskäl" hela hundens liv, men under en träningsperiod eller tex runt nyår på en rädd hund, absolut. Jag ser det lite som en halti, det är för mig inte heller en permanent lösning, men ett träningsredskap. Fasta halsband använder jag inte alls. De måste sitta otroligt hårt på mina för att bli rymningssäkra.

(Och nej, mina hundar försöker inte rymma i tid och otid, men det betyder inte att de ska få möjlighet att lyckas OM de någon gång försöker.)

Jag hade tidigare en mittelspitz. Hon hade litet huvud i storlek med halsen och mjuka böjliga öron. Hon backade lätt och snabbt ur ett vanligt fast halsband. Jag hade sele på henne vid promenader och halvstryp vid träning.

Såldes dock hur många som helst i Tyskland på utställningen i somras och alla hundar hade på sig helstryp, dock ej kopplat som strypande inne i ringen (men utanför var det helt ok).

Och om du tävlar IGP måste du ha helstryp,
I vanliga djuraffärer har det varit svårt att hitta! Jag fick köpa nya halsband när jag var hemma i Sverige.

Jag säger som jag sagt förut, jag känner typ ... färre än 5 boxrar som går bra i koppel på promenad, oavsett förarnas skicklighet. Och har man då 35+ kg hane är det ohållbart att inte ha stryp. Det kräver sådana mängder av träning, eller en jäkla pondus (och ett par riktigt rejäla korrigeringar tidigt i träningen), att de flesta inte lyckas. Och jag tror det är samma med många brukshundar.

Och dessutom vill man ju ändå ha strypet där om något händer. Hur ska man annars ha en chans att stoppa hunden om en katt springer framför nosen på den?
Varför är just boxer så magiskt svåra att lära att gå i koppel vettigt? De är ju brukshundar, de kan tränas i en massa bruks- och lydnadsmoment men inte i den vardagslydnad man ständigt behöver?

Jag är snart 60 år, har två stora beauceronhanar på 38 och 42 kg, de har aldrig gått i helstryp. Ibland i halvstryp men vanligast i antingen sele eller fast brett halsband. Det är knappast med min fysiska styrka jag har styr på dem.

Helt ärligt fattar jag inte hur man vågar gå ut med stora starka hundar som man inte har annat än fysisk kontroll över. Koppel kan gå sönder, jag har varit med om att till och med ett kedjestryphalsband gick sönder (inte min hund, däremot mina hundar som blev påhoppade av hunden som satt uppkopplad och slet sönder kedjan - hade väl slitit på den länge gissar jag), man kan halka och ramla etc etc.

Våra whippetgrabbar går antingen i sele eller i breda halvstryp, dessa halvstryp går att ta på utan att klämma öronen men när de stryper åt sitter de precis lagom för att inte strypa men heller inte så löst att de kan komma ur dem.

Nu är inte mina speciellt galna på att försöka ta sig ur varken halsband eller sele, enda gången de försökt är när de blivit jätteglada när de träffat nån människa de känner. När vi träffar på vilt som far iväg står de mest och stirrar, men det är ju ändå dumt att chansa med tanke på att de är så jäkla snabba att de faktiskt skulle kunna komma ifatt saker de jagar.

Men just halvstryp får ju verkligen passa bra för att de ska funka som tänkt.

Våra whippetgrabbar går antingen i sele eller i breda halvstryp, dessa halvstryp går att ta på utan att klämma öronen men när de stryper åt sitter de precis lagom för att inte strypa men heller inte så löst att de kan komma ur dem.

Nu är inte mina speciellt galna på att försöka ta sig ur varken halsband eller sele, enda gången de försökt är när de blivit jätteglada när de träffat nån människa de känner. När vi träffar på vilt som far iväg står de mest och stirrar, men det är ju ändå dumt att chansa med tanke på att de är så jäkla snabba att de faktiskt skulle kunna komma ifatt saker de jagar.

Men just halvstryp får ju verkligen passa bra för att de ska funka som tänkt.
Det här med halvstryp och att det ska passa - jag har det problemet med en av mina hundar. De andra två har jag hittat en storlek som passar väldigt bra, dvs precis när det är som mest indraget är det inte stryp men inte heller så löst att det går att komma loss. Men den tredje hunden är precis mellan storlekarna jag hittat så antingen blir det för löst eller för hårt när det är åtdraget :cautious:

Det här med halvstryp och att det ska passa - jag har det problemet med en av mina hundar. De andra två har jag hittat en storlek som passar väldigt bra, dvs precis när det är som mest indraget är det inte stryp men inte heller så löst att det går att komma loss. Men den tredje hunden är precis mellan storlekarna jag hittat så antingen blir det för löst eller för hårt när det är åtdraget :cautious:
Kanske beställa ett från nån som syr? Då kan man få exakta mått som passar. :)

Finns massvis med ställbara halvstryp och även företag där man kan specialbeställa till bra pris.

Jag tycker det är bra att det ses över. Det är ett skarpt verktyg som används slentrianmässigt och ofta lika gärna kan ersättas med ett välanpassat halvstryp.

Argumenten om att det är det enda som fungerar för att ha kontroll på vissa hundar används ju om stackel i andra länder. Ändå går det fint utan stackel här...

Mira är ett geni på att ta av sig halsband, och kommer inte på inkallning. Hon har fått ett halvstryp som blir flera cm för kort för att dra över huvudet när det är spänt, men med lång flärp så det sitter skönt för henne när kopplet är slakt. Hon har så smal skalle att mina valphalvstryp blir på gränsen till för stora!

Varför är just boxer så magiskt svåra att lära att gå i koppel vettigt? De är ju brukshundar, de kan tränas i en massa bruks- och lydnadsmoment men inte i den vardagslydnad man ständigt behöver?

Bra fråga, många boxerägare med mig som undrar över detta. ;)

De är svårtränade även i lydnaden. De är ju verkligen inte den brukshund som är känd för sin förighet. Oftast jättefina specialmoment och sen går lydnaden sådär. De är ofta betongskallar som är rejält nyfikna och taggade (nu menar jag inte aggressivt) på sin omgivning. Och när man går ut med 2-3 stycken så triggar de varandra att de ska fram, fram, fram.

Men som jag redan sagt. Det är klart det går. Men jag lägger min tid på annat för jag vill ändå ha ett stryphalsband när jag går ut av säkerhetsskäl.

Jag är snart 60 år, har två stora beauceronhanar på 38 och 42 kg, de har aldrig gått i helstryp. Ibland i halvstryp men vanligast i antingen sele eller fast brett halsband. Det är knappast med min fysiska styrka jag har styr på dem.

Helt ärligt fattar jag inte hur man vågar gå ut med stora starka hundar som man inte har annat än fysisk kontroll över. Koppel kan gå sönder, jag har varit med om att till och med ett kedjestryphalsband gick sönder (inte min hund, däremot mina hundar som blev påhoppade av hunden som satt uppkopplad och slet sönder kedjan - hade väl slitit på den länge gissar jag), man kan halka och ramla etc etc.

Fast vilken kontroll har man, oavsett lydnad, om något plötsligt dyker upp? Skulle dina hundar verkligen inte reagera om en katt springer över vägen precis framför nosen på dem? För mig är det precis som om jag går med en häst. Om den blir rädd och kastar sig bakåt och jag bara har grimma och grimskaft, så kommer jag sannolikt att tappa den. Men om den har en kedja eller ett bett så kommer den i de flesta fall inte fullfölja rycket på samma sätt. Precis så är det med en skarpare länk. Kommer rycket så har man en bättre chans att bryta och därmed få hunden att lyssna.

Jag sitter just nu med ett brutet finger för att en lös hund sprang upp mot min ena hane och han flög ut mot den. Hade han inte stoppat efter första rycket hade det blivit jäkligt trist när jag stod där dubbelvikt av smärta.

Mina fem cent:
  • Jag kan mycket väl förstå att det behövs på vissa brukshundar - samtidigt kan jag inte förstå varför man inte "kapitulerat" vad gäller fler bruksraser. De är inte längre arbetande hundar, de är sporthundar som folk har för nöjes skull. Många av raserna producerar varken speciellt många tjänstehundar eller SM-vinnare. Då är det väl dags att börja plocka bort individer som kräver alltför hårda tag ur avelsbasen eller se till att matcha dem annorlunda? Jag tror att för många av de här hundarna följer "gruffandet" samma bana som mopsarnas nosar, dvs det ses som raskaraktär och blir alltmer överdrivet, riskabelt och meningslöst
  • Under min schäfertid var länken ett arbetstecken och ett säkerhetsbälte. Liknelsen med ett kandar tycker jag är bra. Användes de så tror jag ingen skulle bry sig, men till och med jag har sett folk hänga sina stora starka hundar i kopplen
  • Folk som beter sig illa kommer att fortsätta att bete sig illa och inga förbud i världen stoppar dem

Då måttbeställer man så blir det perfekt 😄

Jag säger som jag sagt förut, jag känner typ ... färre än 5 boxrar som går bra i koppel på promenad, oavsett förarnas skicklighet. Och har man då 35+ kg hane är det ohållbart att inte ha stryp. Det kräver sådana mängder av träning, eller en jäkla pondus (och ett par riktigt rejäla korrigeringar tidigt i träningen), att de flesta inte lyckas. Och jag tror det är samma med många brukshundar.

Och dessutom vill man ju ändå ha strypet där om något händer. Hur ska man annars ha en chans att stoppa hunden om en katt springer framför nosen på den?

Om det är så få boxrar som funkar i normalt koppel så känns det som att aveln har gjort något väldigt fel! Låter helt ärligt totalt vansinnigt!

Fast det är ju inte okej heller? Varför är boxern den enda magiska hunden som aldrig under några omständigheter kan lära sig att gå i vanligt koppel?
Jag förstår ju att det är ett verktyg vi är vana vid och accepterar, men tycker det är strålande att det får översyn och kritiseras.
Jag tycker lite åt hållet att den enda hunden som ska gå i stryp är den som inte behöver stryp, typ... lite som kandar för hästen. Går den inte rida utan ska den inte ha ett kandar i käften heller.

På samma sätt som man stoppar många andra hundar?
Jag promenerar ibland en ung whippet just nu och SATAN vad han drar i kopplet ibland - jag mår lika dåligt varje gång och då har han ändå ett brett vinthundshalsband. Jag kan inte ens föreställa mig vad en tunn strypkedja eller snöre skulle göra med hans hals om han lade an på samma vis i den.
De gånger jag inte orkade bråka med terriern blev det sele på.

Men nu blev det personligt igen. Jag är bara glad att det kommit upp på tapeten. Jag gissar att om något beslut går igenom kommer det att bli lite mittemellan.

Och hur hade du tänkt om du flera gånger i veckan riskerar att en hare hoppar fram till whippeten framför näsan och retas? Hade du velat ha en sele utan att kunna styra huvudet så haren blir hundens middag eller ett halsband hunden kommer ur med samma konsekvens? Om haren hamnar i munnen så kanske du tom vill kunna strypa ut den så den slipper dö?

För det är dom scenarios som vi som har hundar som inte uppskattar andra hundar i fejjan möter ibland för att andra sätter sina hundar i skiten, eller för att en olycka sker.

Jag är mycket hellre beredd och avvärja en situation som kan avsluta i allvarliga skador än tycker synd om min hund för att hon har ett stryp.

Det är som att man glömmer bort att vissa hundar ibland i vissa situationer behöver fysisk kontroll för att avvärja att någon blir skadad. Eller kommer folk helt plötsligt bli mycket bättre på att visa respekt och hålla avstånd?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka