Nya EU-Regler

Bukefalos 30 år!

Ligga före? Hur långsamma hundar och hästar har ni? 😅

Explosiv och snabb häst kan ju fortfarande vara känslig. Hade den varit stark och dragit iväg så hade du väl inte gått utan något som ökar chansen att hålla den kvar?

Då kan vi ju alla rida i halsring på våra hästar i alla situationer också? Varför ha träns/grimma överhuvudtaget?

Och ja, jag rider i halsring på min häst. Men jag vill knappast att någon tar ut sin ovana häst i trafiken i en halsring för det är elakt med träns.

Min ponny leder jag ofta i pannluggen, men det betyder ju inte att jag tar jobbets fullblod på samma vis när han stått på boxvila och har så mycket överskottsenergi att han är mer i luften än på backen och dessutom har tendenser att springa över en när han hamnar i det läget, då blir det kedja av säkerhetsskäl.
Jag är den typen som förlitar mig mer på relation och följsamhet och trygghet än på skarp utrustning med mina djur, men men vissa föredrar skarp utrustning som trygghet, jag gör det inte.

Skarp utrustning gör ingenting säkrare.

https://svenska.se/tre/?sok=strypa&pz=1
2) [eg. bildl. l. oeg. anv. av 1] i fråga om att minska l. hejda det fria flödet l. loppet av ngt (i sht gm åtdragning medelst snöre l. dyl. kring l. gm tillstängning medelst ventil o. d. av en kanal o. d. vari ngt flyter fram o. d.); äv. enbart betecknande att ngt åtdrages (kring ngt) l. dras l. pressas samman l. sitter tätt kring ngt.
(min fetning)
Skillnad på att strypa en vattenslang och en hals dock 😅

Skillnaden är att med stryphalsband så stryper hunden sig bokstavligt medans med andra halsband så kanske hänger sig hunden men den stryps inte. Det är skillnad att trycka sig mot nånting och att strypas runt hela halsen.
Under en sekund så funderade jag på hur det skulle kännas som skillnad men tänkte sedan att det är nog klokt att inte testa 😅

Jag tänker också att trycker man mot framsidan av halsen där luftstrupen finns nära utsidan så stryps väl den?
Men återigen, jag testar nog inte :p

Jag är den typen som förlitar mig mer på relation och följsamhet och trygghet än på skarp utrustning med mina djur, men men vissa föredrar skarp utrustning som trygghet, jag gör det inte.

Jag kan tycka det är lite motsägelsefullt. Det är rovdjur vi har. Vi avlar för att få bra individer i tävling och träning i vissa sporter där just deras instinkter är till fördel, samtidigt så ska man lita till följsamhet och relation. Det går att få båda, men jag tror absolut att man måste ha ett säkerhetstänk att det någon gång kan fallera, speciellt när man verkligen har hundar av raser där man avlat på just deras inbyggda instinkter. De är ju djur, de kan inte bara helt stänga av bara för att det passar människan alltid, de som kan är nog inte heller några stjärnor inom sin gren. Tex inom jakt eller spår eller skydds eller vad tusan som helst. Tycker ändå att hundar är duktiga på att anpassa sig, men vi kan ändå inte förvänta oss 100 % säkerhet eller att de lyssnar på oss till 100%, de är djur, instinkter kan ta över för en stund. Ser inget konstigt alls med det.

Skillnad på att strypa en vattenslang och en hals dock 😅
Nu var det främst skillnaden mellan att 'dra åt så något sitter tight runtom' (i allmänhet) och att 'döda'
(genom att snöra åt runt halsen) jag tänkte på. Vilket var meningen att fetningen skulle jag indikera.

Poängen var att det inte är det minsta konstigt att använda verbet strypa i det här sammanhanget. Och för många som har skrivit här det nog tom den mer specifika betydelsen 'dra åt strypkopplet'.

(Och själv använder jag t.ex. verbet dränka i väldigt många olika sammanhang)

Hur hade du skapat trygghet så din hund inte försvarar sig när den blir attackerad eller är påväg att bli? Handlar det verkligen om trygghet, att hunden går runt och inte vågar försvara sig? Nu pratar vi alltså om hundar som besitter driften att göra det. Inte alla hundar gör det, jag har en av varje. Den ena här hemma kommer jag behöva försvara från andra hundar, den andra är lite bättre på att försvara sig (och sin flock).

Utrustning gör givetvis saker säkrare. Jag anser inte att ett stryp är särskilt skarpt, har aldrig haft uppfattningen att mina hundar tycker det heller. Och då har jag haft det på allt från små sällskapshundar till stora brukshundar då retriverkoppel är smidigt om man främst ska gå med hundarna lösa.

Hur hade du hanterat det om du 4-5 ggr om dagen/365 dagar om året var tvungen att promenera din hingst där det ibland kommer andra hingstar farandes och vill slåss? Halsring och hoppas på det bästa?

För det är precis dom situationerna man utsätts för som hundägare ibland. Att stå och säga att man har en dålig relation med sin hund för att den blivit attackerad och inte litar på andra muckande hundar i sitt space är ändå lite absurt.

Svarar flera nu. ÄR verkligen stryphalsband ett skarpt verktyg? Jag tycker absolut inte att det är i närheten av att ha bett i hästars mun t ex. Även de "snällaste" bett är skarpare. Och som jag förstår det är både halti, gå-fint-sele och kräksnaror fullt tillåtna. Där kan vi ju ändå snacka hjälpmedel som är designade för att inverka genom att skapa obehag eller i värsta fall smärta. Ett stryphalsband som sitter tillräckligt långt ner på halsen är (enligt min uppfattning) inte obehagliga för hundarna att hänga lite i. De har muskler nog att hålla emot

Under en sekund så funderade jag på hur det skulle kännas som skillnad men tänkte sedan att det är nog klokt att inte testa 😅

Jag tänker också att trycker man mot framsidan av halsen där luftstrupen finns nära utsidan så stryps väl den?
Men återigen, jag testar nog inte :p
Du kan inte heller jämföra din hals med en hundhals.
De har mycket mer muskler runt halsen än vad vi har.

Kanske också för att du har mindre hund än jag hade och är starkare?

Min styrka var inte tillräcklig och definitivt inte min snabbhet. Ett hastigt utfall och han hade dragit ikull mig.
Med strypet hejdade han sig innan det ströp på allvar.

(Hade en gång en valack som inte gillade att bli fasttagen. Många gånger gick jag till hagen och hade handen innanför grimmans sidostycke och han stack innan jag slutit handen.)

Jag känner inte många männioskor som är snabbare än djur. Inte helelr några som har sådan lydnad på väldigt unga djur.

Jag måste ha lite udda brukshundar. Inne på min tredje under 12.5 år har ingen av dem gjort ett så snabbt och häftigt utfall att jag ens fått en tanke på att byta utrustning från sele eller halvstryp. Är jag med och fokuserar på hundara kan jag alltid stoppa dem med rösten trots att de är av en snabb ras (kelpies). Någon gång när jag fokuserat på annat har de hunnit med ett kort utfall mot en katt i en häck innan jag kunnat stoppa dem. Katterna är alltid snabbare än hundarna i dessa lägen.

De är verkligen inga stjärnor på att gå fint i koppel (kan både dra och fara runt ibland) men att de bara för att de är brukshundar skulle göra snabba utfall ofta har jag svårt att hålla med om. En av dem hade ingen vidare impulskontroll och jagade gärna katter men jag var snabbare om jag hade koll på omgivningen och honom. Han rastades i sele en stor del av sitt liv.

Nu är kelpies storleksmässigt små men hade en 40 kg hund varit som dessa hade det fortfarande inte varit några problem men samma utrustning.

Min nuvarande kelpie som nog är den bästa arbetsmässigt har riktigt bra impulskontroll och min treåring kan gå med henne i koppel om hon inte har för bråttom framåt och blir för stark.

Jag måste ha lite udda brukshundar. Inne på min tredje under 12.5 år har ingen av dem gjort ett så snabbt och häftigt utfall att jag ens fått en tanke på att byta utrustning från sele eller halvstryp. Är jag med och fokuserar på hundara kan jag alltid stoppa dem med rösten trots att de är av en snabb ras (kelpies). Någon gång när jag fokuserat på annat har de hunnit med ett kort utfall mot en katt i en häck innan jag kunnat stoppa dem. Katterna är alltid snabbare än hundarna i dessa lägen.

De är verkligen inga stjärnor på att gå fint i koppel (kan både dra och fara runt ibland) men att de bara för att de är brukshundar skulle göra snabba utfall ofta har jag svårt att hålla med om. En av dem hade ingen vidare impulskontroll och jagade gärna katter men jag var snabbare om jag hade koll på omgivningen och honom. Han rastades i sele en stor del av sitt liv.

Nu är kelpies storleksmässigt små men hade en 40 kg hund varit som dessa hade det fortfarande inte varit några problem men samma utrustning.

Min nuvarande kelpie som nog är den bästa arbetsmässigt har riktigt bra impulskontroll och min treåring kan gå med henne i koppel om hon inte har för bråttom framåt och blir för stark.

Kelpie är ju dock inte en brukshund med sådär jättestor skärpa/aggressionsbitar. Precis som att collie inte heller är samma sak som en bruksschäfer eller dylikt. Bara för att det är en brukshund så betyder det ju inte att de har samma typ av drifter. Eller att man själv hamnar i samma situationer beroende på var man bor. Eller att man själv, och ens hund, har samma livserfarenhet som någon annan.

Känner en vars husky tog ihjäl en katt I en häck de gick förbi, har hört flera liknande situationer, så tror man att katter alltid är snabbare än hundar så har man antingen inte särskilt snabba hundar, eller inte hundar som har så allvarsamma intentioner.

Bara sättet du beskriver dina hundar på gör att man förstår att de inte är samma typ av hund som flera av oss pratar om. Att kunna stoppa dom med rösten i alla lägen är absolut inte synonymt med många hundar och det är lite konstigt att tro det. Och jag skulle gissa tills man själv står där med den typen av hund i en situation som hade kunnat undvikas om man hade haft rätt utrustning så kanske man förstår först då, om man nu vägrar lyssna på andra. Det räcker att man hamnar i den situationen EN gång för att känna att det inte är värt att ha utrustning som lättare felar.

Kelpie är ju dock inte en brukshund med sådär jättestor skärpa/aggressionsbitar. Precis som att collie inte heller är samma sak som en bruksschäfer eller dylikt. Bara för att det är en brukshund så betyder det ju inte att de har samma typ av drifter. Eller att man själv hamnar i samma situationer beroende på var man bor. Eller att man själv, och ens hund, har samma livserfarenhet som någon annan.

Känner en vars husky tog ihjäl en katt I en häck de gick förbi, har hört flera liknande situationer, så tror man att katter alltid är snabbare än hundar så har man antingen inte särskilt snabba hundar, eller inte hundar som har så allvarsamma intentioner.

Bara sättet du beskriver dina hundar på gör att man förstår att de inte är samma typ av hund som flera av oss pratar om. Att kunna stoppa dom med rösten i alla lägen är absolut inte synonymt med många hundar och det är lite konstigt att tro det. Och jag skulle gissa tills man själv står där med den typen av hund i en situation som hade kunnat undvikas om man hade haft rätt utrustning så kanske man förstår först då, om man nu vägrar lyssna på andra. Det räcker att man hamnar i den situationen EN gång för att känna att det inte är värt att ha utrustning som lättare felar.
Håller med! Jag hade en dobbis som tog 2 katter i koppel och vände en igelkott o dödade den på 2 sek, det är en av dom få gångerna någon av mina hundar har fått stryk :o :(

Jag gick förbi en häck med båda mina hundar i kort koppel och huskyn slängde in nosen i häcken och jag for åt sidan och hörde fräsande. Jag kom kvick till sans och ryckte åt nosen (kopplad i halti) med ett hårt ryck och fick tillbaka hunhuvudet med en liten blodig reva på nosen. Stoppade in huvudet och kikade och där satt en katt och viftade surt på svansen. Såg opåverkad men bra sur ut. En lätt munsbit åt min hund dock om han fått mer spelrum.

Hörde för en månad sedan om en bekant vars husky bet ihjäl familjens äldre katt. Ett ögonblicksverk. Ingen av dem gillade varandra riktigt och borde inte varit i samma hem men de hölls separerade med grindar som fallerade...katten var inte snabbare, huskyn lyssnade inte på några kommandon och bor inte kvar i familjen.

Det är inte min röst som stoppar min husky när han får syn på en katt i gräset när vi är ute, det är kopplet. Jag uppmuntrar inte att jaga, det är förbjudet, men det är djupt instinktivt att jaga smådjur- enda gången han inte gör det är när katterna blåser upp sig, stannar kvar och morrar, då tvekar han och då kan han lyssna på mig också, men utan koppel? Jag gissar det ändå hade slutat med jakt på liten katt, bara att katten ev hade fått försprång.

Jag gick förbi en häck med båda mina hundar i kort koppel och huskyn slängde in nosen i häcken och jag for åt sidan och hörde fräsande. Jag kom kvick till sans och ryckte åt nosen (kopplad i halti) med ett hårt ryck och fick tillbaka hunhuvudet med en liten blodig reva på nosen. Stoppade in huvudet och kikade och där satt en katt och viftade surt på svansen. Såg opåverkad men bra sur ut. En lätt munsbit åt min hund dock om han fått mer spelrum.

Jag har tappat räkningen på hur många gånger min ena hane farit in i ett buskage och kommit ut med en fotboll i munnen (vår vardagliga rastslinga tar oss förbi flera skolgårdar). Fotbollarna överlever aldrig, trots koppel, men om han istället varit efter katter så hade de i alla fall hunnit ge sig av medan jag fick halat tillbaka honom.

Det jag läser om här i tråden är inte hundar som behöver stryp. Det är hundägare som skaffat hundar de, deras kunskap, fysik och livssituation inte kan hantera.

Så nu antyder du att vi inte kan hantera våra hundar?

Nä, det behöver jag inte. Flera här skriver det själva. Men precis som många inom ridsporten är blinda för vad som sker där så verkar samma gälla hundvärlden. Det framstår som väldigt tydligt i den här tråden varför ett förbud behövs.

Jag tycker helt enkelt inte att det finns en plats i dagens samhälle för en del hundtyper. Och att "jag vill ha en sån" inte är ett godtagbart argument för att någon ska ha en hund de inte kan hantera.

Istället för att sätta på ett stryp på sin driftstarka hund så borde väldigt många köpa en mindre driftstark hund som passar dem och deras liv bättre. Väldigt många hade haft ett mycket roligare hundägande om de valt en annan hundtyp. Och samhället hade sett färre skador orsakade av hundar (på andra hundar, katter och andra djur och människor).

Nä, det behöver jag inte. Flera här skriver det själva. Men precis som många inom ridsporten är blinda för vad som sker där så verkar samma gälla hundvärlden. Det framstår som väldigt tydligt i den här tråden varför ett förbud behövs.

Jag tycker helt enkelt inte att det finns en plats i dagens samhälle för en del hundtyper. Och att "jag vill ha en sån" inte är ett godtagbart argument för att någon ska ha en hund de inte kan hantera.

Istället för att sätta på ett stryp på sin driftstarka hund så borde väldigt många köpa en mindre driftstark hund som passar dem och deras liv bättre. Väldigt många hade haft ett mycket roligare hundägande om de valt en annan hundtyp. Och samhället hade sett färre skador orsakade av hundar (på andra hundar, katter och andra djur och människor).
Det är knappast våra hundar som biter folk eller andra hundar, just eftersom vi vet vad vi har i kopplet.

Det är liksom naivt att tro att det rovdjur vi valt att ha som husdjur inte har instinkterna kvar - det är när man glömmer det som saker sker.

Hundtyperna som inte ska finnas enligt dig är då bland annat alla rejälare brukshundar? Alla tävlings och tjänstehundar ska bort? 😂

Det jag läser om här i tråden är inte hundar som behöver stryp. Det är hundägare som skaffat hundar de, deras kunskap, fysik och livssituation inte kan hantera.

Med tanke på att jag hört flera av dessa historier från polis och väktare så kan vi ju lägga ner allt vad den typen av hund heter då 😅

Eller folk med jakthundar och polarspetsar, är vi förvånade att dom inte lyssnar så bra på rösten alltid?

Nej, vi erkänner bara att hundar har olika stora drifter som inte alltid kan styras med rösten 🤷‍♀️

Det är knappast våra hundar som biter folk eller andra hundar, just eftersom vi vet vad vi har i kopplet.

Det är liksom naivt att tro att det rovdjur vi valt att ha som husdjur inte har instinkterna kvar - det är när man glömmer det som saker sker.

Hundtyperna som inte ska finnas enligt dig är då bland annat alla rejälare brukshundar? Alla tävlings och tjänstehundar ska bort? 😂

Terriers, vinthundar, flera spetsar/urhundar etc ska ju också bort då förutom många brukshundar.

Fattar inte, är den generella uppfattningen att dom flesta hundar ute skulle kunna gå lösa överallt och styras med röst och alla andra som kan agera på sina drifter är olämpliga i samhället? 😅

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka