Nya EU-Regler

Bukefalos 30 år!

Jag förstår inte poängen att man ska ändra något som fungerar här för att någon missbrukar halsbandet. Om det funkar borde halvstryp funka och det kan hundar ta sig ur rätt lätt ändå om de är rymmare som min husky var. Ju mer de kämpar med strypet, desto svårare verkar det vara för det glider inte upp när de knixar runt, det stannar spänt och det finns inget stopp som tar emot och hejdar utan det är halsen som stoppar och stryps som gör att kedjan inte glider av. Till skillnad mot halvstryp som det blir ett glapp i som gör att hunden kan knixa sig ur med ett knyck med huvudet.
Kan man verkligen säga att alla i Sverige alltid hanterar stryphalsband ”korrekt”? Jag håller inte med.

Det är ju så i många fall med lagar stiftande av EU, att vissa delar redan är lag i en del länder.

Kan man verkligen säga att alla i Sverige alltid hanterar stryphalsband ”korrekt”? Jag håller inte med.

Det är ju så i många fall med lagar stiftande av EU, att vissa delar redan är lag i en del länder.
Det minns jag inte att jag sa, däremot har vi ju en djurskyddslagstiftning mot de som plågar sina djur. Den borde gå in mot de som inte handhar sina stryp korrekt och orsakar sina hundar lidande.

Det minns jag inte att jag sa, däremot har vi ju en djurskyddslagstiftning mot de som plågar sina djur. Den borde gå in mot de som inte handhar sina stryp korrekt och orsakar sina hundar lidande.

Det är EU-lagstiftning. Den är inte skriven utifrån ett renodlat Sverige-perspektiv. Den här lagstiftningen gör ju att det blir förbjudet att orsaka djur lidande i hela eu. Jag tänker att det, i tillräckligt problematisk utsträckning, förekommer att strypkoppel (utan stopp) används, på ett sätt som orsakar hundar lidande och smärta, runt om i Europa, att det finns skäl att tydliggöra lagstiftningen.

Jag fattar fortfarande inte varför man inte bara kan sätta på ett stopp.

Sen är ju lagen inte beslutad än. Det kan hända mycket ännu (om jag fattat rätt)!

Det är EU-lagstiftning. Den är inte skriven utifrån ett renodlat Sverige-perspektiv. Den här lagstiftningen gör ju att det blir förbjudet att orsaka djur lidande i hela eu. Jag tänker att det, i tillräckligt problematisk utsträckning, förekommer att strypkoppel (utan stopp) används, på ett sätt som orsakar hundar lidande och smärta, runt om i Europa, att det finns skäl att tydliggöra lagstiftningen.

Sen är ju lagen inte beslutad än. Det kan hända mycket ännu (om jag fattat rätt)!
Det kan ju faktiskt handla om vilka som lobbyar med.
Skyddsporterna har ju legat risigt till i ett par länder pga detta tex.

Behöver vi ha allt som EU har? Framför allt, är vår djurhållning som alla andras? Vi har våra egna lagar och regler och jag ser inte att det borde vara någon skillnad mot i dag. Det är redan i dag förbjudet att plåga djur i Sverige. Stärk straffen istället för att förbjuda något som inte generellt orsaker problem i vårt land.

Jag har förklarat varför man inte sätter på ett stopp. Då blir det mer som halvstryp. Ett helstryp stryper åt när hunden försöker ta sig ur, ju mer hunden krånglar och knixar, desto hårdare sitter kedjan oavsett om hunden hoppar omkring osv. Med stopp kommer vi till det som är ett problem med halvstryp och liknande, möjligheterna att ta sig ur halsbanden. De drar bara åt en viss mängd och där inte mer, när hunden knixar till lossar halsbandet, hunden knixar igen när den känner det och är ute.

Behöver vi ha allt som EU har? Framför allt, är vår djurhållning som alla andras? Vi har våra egna lagar och regler och jag ser inte att det borde vara någon skillnad mot i dag. Det är redan i dag förbjudet att plåga djur i Sverige. Stärk straffen istället för att förbjuda något som inte generellt orsaker problem i vårt land.

Jag har förklarat varför man inte sätter på ett stopp. Då blir det mer som halvstryp. Ett helstryp stryper åt när hunden försöker ta sig ur, ju mer hunden krånglar och knixar, desto hårdare sitter kedjan oavsett om hunden hoppar omkring osv. Med stopp kommer vi till det som är ett problem med halvstryp och liknande, möjligheterna att ta sig ur halsbanden. De drar bara åt en viss mängd och där inte mer, när hunden knixar till lossar halsbandet, hunden knixar igen när den känner det och är ute.
Nu är vi ju med i EU. Det känns svårt att härbärgera en EU-diskussion i den här tråden, då får vi nog starta en ny diskussion.

Det är alltså begränsat var man kan sätta stoppet? Jag trodde det gick att sätta var som.

Det måste ju rimligtvis finnas något lagligt mellanting mellan "löst nog att backa ur" och "hunden kolar vippen av syrebrist" tänker jag. ALLA halsband oavsett stryp eller ej som sitter tillräckligt tight för att inte krypas ur kommer ju sitta för hårt om de hamnar runt den bredaste delen av halsen. Har man halvstryp väljer man väl rimligtvis en storlek som i sitt mest åtdragna läge är tillräckligt liten för att inte kunna dra över huvudet? Då borde man kunna göra exakt samma sak med stoppet på stryphalsbandet?

Alltså tanken är väl att stoppet ska just stoppa från att strypa. Annars är det ju menlöst och fortfarande ett stryp.

EU:s förslag brukar vara välbearbetade. Jag tror inte det är en slump att det står ”stryphalsband utan stopp”. Hade man menat något annat tror jag det uttryckligen hade stått så.

Jag har redan skrivit att det finns flera syften med lagar. Det finns ganska många lagar som i ett sammanhang kan kännas ”menlöst” men inte är det i ett annat.

Det är ju till exempel jäkligt sällan som någon straffas eller ens grips för att klä sig stötande på offentlig plats eller låter bli att lämna in ett par upphittade AirPods på en bänk. Lagarna finns där ändå. I en så stor region som EU kan det nog finnas sammanhang där den här lagstiftningen gör skillnad för hundars välbefinnande.

EU:s förslag brukar vara välbearbetade. Jag tror inte det är en slump att det står ”stryphalsband utan stopp”. Hade man menat något annat tror jag det uttryckligen hade stått så.

Jag har redan skrivit att det finns flera syften med lagar. Det finns ganska många lagar som i ett sammanhang kan kännas ”menlöst” men inte är det i ett annat.

Det är ju till exempel jäkligt sällan som någon straffas eller ens grips för att klä sig stötande på offentlig plats eller låter bli att lämna in ett par upphittade AirPods på en bänk. Lagarna finns där ändå. I en så stor region som EU kan det nog finnas sammanhang där den här lagstiftningen gör skillnad för hundars välbefinnande.

Det är ju dock inte ett stopp om det inte stoppar. Så jag vet inte varför du tolkar det som att man skulle kunna sätta något som ser ut som ett stopp var som helst på halsbandet.

Kelpie är ju dock inte en brukshund med sådär jättestor skärpa/aggressionsbitar. Precis som att collie inte heller är samma sak som en bruksschäfer eller dylikt. Bara för att det är en brukshund så betyder det ju inte att de har samma typ av drifter. Eller att man själv hamnar i samma situationer beroende på var man bor. Eller att man själv, och ens hund, har samma livserfarenhet som någon annan.

Känner en vars husky tog ihjäl en katt I en häck de gick förbi, har hört flera liknande situationer, så tror man att katter alltid är snabbare än hundar så har man antingen inte särskilt snabba hundar, eller inte hundar som har så allvarsamma intentioner.

Bara sättet du beskriver dina hundar på gör att man förstår att de inte är samma typ av hund som flera av oss pratar om. Att kunna stoppa dom med rösten i alla lägen är absolut inte synonymt med många hundar och det är lite konstigt att tro det. Och jag skulle gissa tills man själv står där med den typen av hund i en situation som hade kunnat undvikas om man hade haft rätt utrustning så kanske man förstår först då, om man nu vägrar lyssna på andra. Det räcker att man hamnar i den situationen EN gång för att känna att det inte är värt att ha utrustning som lättare felar.

Jag förstår att det finns gott om hundar (några brukshundar men framförallt andra hundar) som är besvärligare att hantera än kelpies men de är fortfarande brukshundar tillsammans med flera andra raser där de flesta inte är så snabba och skarpa som de hundar som beskrivs som "brukshundar" av en del i denna tråd. De kan jobba i flesta jobb utan att vara så skarpa/impulsiva att de inte går att hantera utan strypsnara. Men flera i denna tråd fortsätter hänvisa till att brukshundar måste vara snabba och skarpa och behöva "strypsnara" för annars är de inte bra arbetshundar. Det stämmer helt enkelt inte. Därav mitt inlägg.

Det är väl snarare stora, snabba och skarpa hundar oavsett ras (där de flesta nog inte ens är bruksraser) där det i vissa fall kan vara svårt att hantera hunden i bara ett vanligt halsband. Sen finns det gott om olika hjälpmedel för detta där strypsnaran utan stopp bara är ett. Sen hoppas jag verkligen att alla sådana hundar avlas för att ha mycket god impulskontroll för vad händer den dagen det är ett litet barn på en sparkcykel och inte en katt eller en annan hund som plötsligt dyker upp bakom en häck och råkar krocka med hunden eller trigga den till jakt. För jag antar att även hundar som går med strypkedja går med mer än några dm koppel på vanliga promenader.

Sen vet jag inte hur en strypsnara hade hjälp mig om min kelpiehane hade klippt en katt i en häck (i teorin, han hade aldrig gjort så i verkligheten, han skrämde dem bara). Den hade ju knappast gjort mig snabbare och han hade nog trots sin relativt lilla storlek gjort stor skada med ett hugg om han hade haft den viljan. Hade jag behövt strypa hunden för att få honom att släppa så hade jag haft ett helt 2 m långt koppel till det.

Jag förstår att det finns gott om hundar (några brukshundar men framförallt andra hundar) som är besvärligare att hantera än kelpies men de är fortfarande brukshundar tillsammans med flera andra raser där de flesta inte är så snabba och skarpa som de hundar som beskrivs som "brukshundar" av en del i denna tråd. De kan jobba i flesta jobb utan att vara så skarpa/impulsiva att de inte går att hantera utan strypsnara. Men flera i denna tråd fortsätter hänvisa till att brukshundar måste vara snabba och skarpa och behöva "strypsnara" för annars är de inte bra arbetshundar. Det stämmer helt enkelt inte. Därav mitt inlägg.

Det är väl snarare stora, snabba och skarpa hundar oavsett ras (där de flesta nog inte ens är bruksraser) där det i vissa fall kan vara svårt att hantera hunden i bara ett vanligt halsband. Sen finns det gott om olika hjälpmedel för detta där strypsnaran utan stopp bara är ett. Sen hoppas jag verkligen att alla sådana hundar avlas för att ha mycket god impulskontroll för vad händer den dagen det är ett litet barn på en sparkcykel och inte en katt eller en annan hund som plötsligt dyker upp bakom en häck och råkar krocka med hunden eller trigga den till jakt. För jag antar att även hundar som går med strypkedja går med mer än några dm koppel på vanliga promenader.

Sen vet jag inte hur en strypsnara hade hjälp mig om min kelpiehane hade klippt en katt i en häck (i teorin, han hade aldrig gjort så i verkligheten, han skrämde dem bara). Den hade ju knappast gjort mig snabbare och han hade nog trots sin relativt lilla storlek gjort stor skada med ett hugg om han hade haft den viljan. Hade jag behövt strypa hunden för att få honom att släppa så hade jag haft ett helt 2 m långt koppel till det.
Barn på cykel luktar inte vilda djur enligt min husky och inte heller luktar de katt. De är människor på cykel, han är totalt ointresserad av människor, cyklar och allt sådant. Fullständigt totalt ointresserad av man-made saker, djur däremot, ju vildare det är desto mer instinkt för jakt. Tror inte han är ensam om att känna så.

Jag skulle faktiskt säga att väldigt många hundar ute i samhället (även brukshundar) är betydligt "värre" än det vi beskrivit. Speciellt när folk börjar våga berätta sina historier man annars håller tyst om, det är ju inget att skryta om och många reagerar ju som i denna tråden - att det skulle vara något fel på hundarna.

Varför tror du att hundar inte ser skillnad på en katt och ett barn? Min har aldrig reagerat utan att tänka på det sättet du beskriver. När hon blir arg däremot så vet jag att hon har en större växel än en del andra hundar, och är på det snabb. Det betyder inte att hon går runt och är impulsiv i vardagen och biter folk till höger och vänster 😅 Hon är dagligen med på ridskola med daglig verksamhet och jag är inte ens lite orolig att hon skulle nypa någon. Hon gör väldigt stor skillnad på folk och fä.

Jag kanske ska tillägga att jag är för kedja, dock har jag inte använt någon sen Gissa visades på utställning 2014 (snake kedja) och innan det var det på utställning med dobbis o rottis + i inledningen av lydnad/bruks träning, som någon annan skrev den är mest på för att den rasslar.
har vid något tillfälle haft den när det är ishalka ute i hopp om att inte bli omkull dragen om någon av hundarna skulle få spader av ett eller annat slag.
Är det inte en bilväg av större storlek så går dom lösa.

Edit: Och dobbisar visas visserligen i kedja men den är för dekoration.

Det är ju dock inte ett stopp om det inte stoppar. Så jag vet inte varför du tolkar det som att man skulle kunna sätta något som ser ut som ett stopp var som helst på halsbandet.

Fast det stoppar ju kopplet från att dras åt in absurdum som en snara. Alltså viss strypeffekt är ok, men det ska inte kunna dras åt hur långt som helst om hunden t.ex. skulle komma loss med ett strypkoppel på sig som sedan fastnar i något och bara dras åt tills hunden kvävs.

Så tolkar jag "säkerhetsstopp", inte något som tar emot i daglig normal användning utan något som finns "för säkerhets skull" i extremsituationer.

Fast det stoppar ju kopplet från att dras åt in absurdum som en snara. Alltså viss strypeffekt är ok, men det ska inte kunna dras åt hur långt som helst om hunden t.ex. skulle komma loss med ett strypkoppel på sig som sedan fastnar i något och bara dras åt tills hunden kvävs.

Så tolkar jag "säkerhetsstopp", inte något som tar emot i daglig normal användning utan något som finns "för säkerhets skull" i extremsituationer.

Är det alltså hundar som fastnar man tänker på? Alltså, vet om flera jakthundar som fastnat i vanliga halsband och hängt sig så då får vi ju förbjuda alla halsband isåfall.

Jag vet inte hur mycket era stryp dras åt efter att det är åtdraget egentligen? Om hunden i vardagen har det som ett vanligt stryp där det sitter åt även på det smalaste stället vid ryck bakåt så gör det ju det även vid en olycka. Det förhindrar ju inte att hunden hänger sig. Men det gör ju inte ett vanligt heller om hunden fastnar i en gren tex.

Precis så tänker jag också. Det måste ju finnas ett spann mellan den strypeffekt som behövs och största möjliga strypeffekt.

I övrigt tror jag inte det är "normalanvändningen" i Sverige man vill komma åt genom lagstiftningen, utan att skydda hundar runt om i Europa från den värsta sortens användning där det definitivt orsakar obehag, smärta och lidande.

Fast riktigt så funkar det ju inte. Eftersom det löper fritt åt andra hållet fastnar det ju inte i tajt läge. Och det är ju bara uppe vid öronen som det har en direkt "stryp" effekt. Annars har det "tajt halsband" effekt.

Vet ju hundar som fått leka i halsband och en fastnad med tassen (eller käken i ett fall) och nästan strypt den andra, och då var det fasta halsband.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka