Bukefalos 28 år!

Nya förskolan

Lupin

Trådstartare
Liten uppdatering i all enkelhet. :)

Både vi och framförallt sonen är mycket nöjda med den nya förskolan. Det tog inte många dagar innan jag märkte att han trivs så ofantligt mycket bättre här! Personalen ger ett så lugnt och tryggt intryck och det är enorm skillnad när jag lämnar och hämtar sonen. På det gamla stället verkade han iofs någorlunda glad, men ville liksom aldrig släppa mina händer och skulle kramas hur länge som helst och ibland kunde jag se en lätt panik i hans ögon och de sista veckorna bad han för det mesta att få vara hemma med mig på morgnarna. Sen när jag hämtade honom var han så otroligt lättad och nästan överglad att jag kom! Han gick mellan 0730-1330, mån-fre.

På den nya förskolan ger han mig gärna en kram och puss, ifall han kommer ihåg det, och vinkar i fönstret (de har ett hejdåfönster) och går/springer sen glatt in hur avspänt som helst. Och när jag hämtar blir han glad och kommer direkt, men det är inte den där panik-glada lättnaden utan mer "normalt" det med. :love:

Han bajsade tydligen häromdagen och det var inga problem att byta på honom. Idag hade han självmant gått till en av personalen och själv sagt ifrån att han precis bajsat! Snacka om framsteg på kort tid, med tanke på hur det blev på den gamla förskolan. Jag var så himla glad för sonens skull att jag nästan grät en skvätt när personalen berättade det vid hämtningen idag. Vi började ju inskolningen i måndags, så det här visar ju om inget annat att han hämtat sig bra redan och förhoppningsvis lagt det gamla eländet bakom sig. :banana:

Personalen verkar aldrig stressad heller, de står gärna och pratar en stund när man kommer och är avslappnade och uppmuntrar att föräldrarna engagerar sig på olika sätt. Skillnaden mot det gamla stället är så enormt att vi undrar om de är från olika planeter eller nåt. Förskolorna är på samma ort i samma kommun och jag kan bara inte fatta att det kan vara så här stor skillnad!

Sen är det en väldig skillnad även på miljöerna, både inomhus och utomhus. Här har de en stor matsal, med flertalet runda bord som har fina dukar. Det står t.o.m. ett piano vid en sida och det hänger tavlor på väggarna. Utomhus är det som en jättestor lekpark, lagom uppdelat med gungor på ett par ställen, klättertorn med rutschkana och ett annat område med asfalterad rundbana för cykling och i mitten gräs och träd och ett par lekstugor. Bord med bänkar och t.o.m. en slags balanseringsbana och ett låtsaslok av gamla stockar. Inspirerande och inbjudande och buskarna får man springa runt i och träden går att klättra i. Det känns som vi hamnat i förskolornas himmelrike. :)

De har dessutom ett ganska smart schema för 15-timmarsbarnen. 4 dagar/vecka, kl 0830-1215. Och det är helt frivilligt, man kan välja andra tider om man hellre vill det. Men jag tycker det verkar som en bra uppläggning, tre dagar x 5 timmar blir så kort + lite för lång "helg" däremellan och 3 timmar x 5 dagar är så avhugget. Jag hade inte ens hört talas om att man kan ha 4 dagar x 3 h 45 min innan.

Bara en sån sak som att de har klädkrokarna och hyllorna så lågt placerade att barnen själva kan hänga av sig etc är ju betydligt mer stimulerande än att någon vuxen måste hänga upp och ta ner. Vaskarna är i barnens höjd och - hör och häpna!!! - inne i tvättrummet har alla barnen även där var sin hylla + krok med var sin alldeles egen handduk! Som dessutom uppenbarligen byts ofta, för sonens handduk var turkos när jag lämnade honom i morse och mörkblå när jag hämtade i em. :bow: Jag vågar mig nästan på en dum gissning att nya förskolan inte har lika mycket problem med magsjukor som går runt-runt-runt som på den gamla...

Nu ska vi bara se om sonen ska ha de gamla tiderna nästa vecka eller om det blir 15-timmarsvecka redan på måndag. :laugh:
 
Sv: Nya förskolan

Härligt att allt har gått så bra för sonen! Men hade dom inte varsin handduk på förra stället?
 
Sv: Nya förskolan

Nej, det var mycket som var annorlunda där. Tex så fick (mag)sjuka barn ligga nerbäddade i lekrummet medan de väntade på att bli hämtade och rummet fullt av lekande barn...
 
Sv: Nya förskolan

Vad glad jag blir för din/eran skull:laugh:

Det låter som skillnaden mellan mina barns första och andra dagis, det är så skönt när allt liksom bara faller på plats!
 
Sv: Nya förskolan

Vad skönt att det fungerar bra nu! Ang handdukar så har de plockat bort det helt på våran förskola och har bara pappershanddukar efter en envis omgång med magsjuka för något år sedan, trots att de tidigare hade en varsin som byttes dagligen så spreds det ändå... Som det har varit i år så visst har det gått magsjuka, men det är varit väldigt lite spridning och den har nog inte gått att skylla på dagis eftersom nästan alla umgås dagligen utanför förskolan, förutom vi som bor för långt bort..;)
 
Sv: Nya förskolan

Va kul att höra att ni trivs så mycket bättre nu!:laugh:

Ang handdukar, så går mina barn på en nybygd avdelning. De hade/har handukar på den gamla men på den nya fick de inte ha det fast de bad om det. Så nu har de jätte jobbiga papperslappar som barna knappt kan ta själva.
 
Sv: Nya förskolan

Det låter som vår förskola, välkommen in i gänget som har verkligt BRA förskola! Skönt att sonen trivs så bra!:love:
 
Sv: Nya förskolan

Härligt, det måste kännas gott i mammahjärtat att lämna honom där! Gamla förskolan verkade vara helt usel!
 
Sv: Nya förskolan

Vad glad jag blir för din/eran skull:laugh:

Det låter som skillnaden mellan mina barns första och andra dagis, det är så skönt när allt liksom bara faller på plats!

Oh ja, det är jätteskönt. Det känns tryggt att trivs och jag litar fullt ut på personalen. Det är en oerhörd lättnad att kunna släppa hela den biten nu. :)
 
Sv: Nya förskolan

Vad skönt att det fungerar bra nu! Ang handdukar så har de plockat bort det helt på våran förskola och har bara pappershanddukar efter en envis omgång med magsjuka för något år sedan, trots att de tidigare hade en varsin som byttes dagligen så spreds det ändå... Som det har varit i år så visst har det gått magsjuka, men det är varit väldigt lite spridning och den har nog inte gått att skylla på dagis eftersom nästan alla umgås dagligen utanför förskolan, förutom vi som bor för långt bort..;)

Magsjukor sprids ju väldigt lätt, speciellt vissa, och det är svårt att värja sig. Men handhygien är ju en av de allra viktigaste faktorerna för att minimera smitta och i bästa fall undvika det helt. Det hängde någon handduk på de två toaletterna och en massa pappershanddukar istället.

Men de var inte speciellt noga med barnens handhygien tror jag. För sonen var alltid jättesmutsig om händerna när jag hämtade honom och de var bara utomhus på förmiddagarna. Jag tror inte ens de tvättade händerna före maten. Och en gång, mot slutet, när jag hämtade honom så hade han ovanligt mycket intorkad smuts på båda händerna (t.o.m. runt nagelbanden) och när jag luktade på dem så luktade de bajs. :crazy:
 
Sv: Nya förskolan

Va kul att höra att ni trivs så mycket bättre nu!:laugh:

Ang handdukar, så går mina barn på en nybygd avdelning. De hade/har handukar på den gamla men på den nya fick de inte ha det fast de bad om det. Så nu har de jätte jobbiga papperslappar som barna knappt kan ta själva.

Det finns säkert fördelar och nackdelar med både handdukar och pappersservetter, men oavsett vad man väljer så gäller det ju att man har bra rutiner för dels handtvätten i sig och dels hur man gör med tvätt/byte av handdukar och motsv för servetterna (tömma soppåsar etc). I vilket fall som helst så är det ju A och O att barnen kan tvätta händerna och att man lär dem göra det rutinmässigt.
 
Sv: Nya förskolan

Gud vad bra att det löste sig! Och till vilket kanonställe ni fick plats :bow:

Rena rama himmelriket! :laugh:

Och de tycker inte ens det är noga att vi hör av oss när det blir dags för förlossningen, de menar att de förstår vad som hänt om han inte kommer en morgon och så kan vi höra av oss lite senare när vi har möjlighet.
 
Sv: Nya förskolan

Vad skönt att det ordnat sig så bra för er! Förra förskolan lät ju sanslöst dålig.

Japp, det är nästan så vi undrar om vi drömt alltsammans. Jag har väldigt svårt att greppa att det kan vara en så stor skillnad på ett par förkolor på samma ort/i samma kommun. Men det är iofs olika rektorer och olika ledning och det betyder nog ganska mycket?
 
Sv: Nya förskolan

Härligt, det måste kännas gott i mammahjärtat att lämna honom där! Gamla förskolan verkade vara helt usel!

Det känns tryggt att lämna på morgonen och sen behöver jag inte längre gå och oroa mig resten av dagen, utan kan slappna av helt. Det är ovärderligt. :)
 
Sv: Nya förskolan

Alltså, jag är så glaaad!!! De senaste 2-3 dagarna kommer sonen självmant/alt ropar på oss, när han har kissat i blöjan! :banana: Han hade precis börjat med det när han började på den gamla förskolan i mitten av januari, men slutade efter några få veckor. De bytte ju inte, varken kiss- eller bajsblöjor, när han sa ifrån utan när de kände för det + gav honom bannor, så han gav väl upp antar jag.

Förra veckan var = inskolning, som gick bra och snabbt och han var själv halvdagar efter bara ett par dagar. Denna veckan är första veckan på "heltid" = 30 h/v (0730-1330). Och jag är så imponerad av allting! :bow:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 051
Senast: Viva
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 794
Senast: Mia_R
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
36 170
Senast: Hedinn
·
Småbarn Sonen har tidigare gått hos dagmamma men av olika anledningar så har vi nu bytt till kommunal förskola. Bytet har gått över förväntat...
2
Svar
26
· Visningar
5 947
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Kattsnack 10
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp