Sv: Nya hagar, band eller rep.
JA, det var så jag menade, men jag inser att det kanske är dumt att generalisera. Kanske det finns ngn variant av elrep som kanske är tillverkat i ett annat matrial och har lägre brottstyrka eller på annat sätt är bättre...
Det jag tänkte på är det 5mm elrep som finns och har funnits överallt att köpa.
Själv har jag under många år säkert köpt miltals av meter av dessa rep både över postorder och i olika butiker och de har i allafall har varit likadana vad gäller brottstyrka.
Det är ju så att alla trådar och rep gärna trasslar sig runt benen på hästarna om olyckan är framme.
Är då repet för hållbart så blir det ibland helt otroligt otrevliga skador, ofta in på benen (skelettet alltså).
Om man lindar fast ett finger i en bomulls-sytråd och drar åt så blir kanske fingret lite rött men sen går tråden av. - otrevligt att gå omkring med en ihopsnörd fingertopp, men ingen risk för amputering

Om man istället använder en superstark tråd, typ björntråd eller vad de kallas, så kan det nog bli riktigt otrevligt om tråden dras åt tillräckligt hårt.......
Javet, idiotisk liknelse, men säkert så finns det någon som tycker att hästben insnurrade i tråd eller rep är sak samma och att en tråd som går av lätt riskerar att trassla runt benen oftare än ett starkt eftersom ett starkt vanligtvis sitter kvar längre på staketen...
Jag vill inte vara den som pekar och talar om vad andra hur de skall göra eller tänka, hade bara önskat att jag förstod hur galet stora skador vissa staket kan göra (och hur pass vanliga de faktiskt är) INNAN jag satte upp mina inhängnader.
För elrep, järntråd och förståss taggtråd- skador är ju egentligen otroligt onödiga. Det finns ju andra staket!