Nya hagar, band eller rep.

Empalie

Trådstartare
Vi ska byta staket på hagarna när det slutar växa ute, kan intebestämma mig om jag ska ha bandeller rep. Nu har jag rep och det har ju funkat bra hittills.
Skulle vilja ha era erfarenheter!
Andra tips tas gärna också emot!

Sv: Nya hagar, band eller rep.

Hej,
jag har i en hage 10,20,40 mm band, (tre trådar). I de andra har jag 10 och 20 mm band, (oxå tre trådar).
Har ingen annan erfarenhet av rep än att det funkar bra så länge ingen häst fastnar i det. I ett stall jag stod i för många år sen var det en tvååring som la sig och rullade vid staketet och fastnade i repet och slet av sig större delen av benet, blev avlivad.
Kanske lika farligt med band. Är olyckan framme så är den det oavsett vilket staket man har antar jag.
Jag kan tycka att band blir snyggare...om man har såna där bandsträckarisolatorer så de inte hänger som tvättlinor.

Vi håller istället på med att byta ut alla rep och band mot järntråd (HiTen)! Mindre underhåll och bättre ledningsförmåga innebär bättre avskräckande effekt.

Nja, när vi hade hästarna i en hage med sådant var det en häst om inte "såg" järntråden,knappt man självgör eller hur? Han brakade igenom staketet redan första dagen när han inte visste gränserna.

De banden med järntråd i har min store lyckats skada sig riktigt ordentligt på två gånger. Det har blivit dyrbara behandlingar varje gång. Sedan beror det givetvis på hästen vilket man bör ha. Våra hästar är inga rymlingar som vi har band som går sönder när man kivar mellan hagarna. Ingen har hittills försökt ta sig ut (peppar, peppar).

Jag gillar rep.Banden måste man gå och eftersträcka så mycket för att de ska leda bra och se snygga ut.

Ja, det gjorde jag också tills jag såg skadorna de kan orsaka.:cry::cry:

De banden med järntråd i har min store lyckats skada sig riktigt ordentligt på två gånger. Det har blivit dyrbara behandlingar varje gång. Sedan beror det givetvis på hästen vilket man bör ha. Våra hästar är inga rymlingar som vi har band som går sönder när man kivar mellan hagarna. Ingen har hittills försökt ta sig ut (peppar, peppar).

Vi har breda gångar emellan våra hagar så de kan inte stå och kivas.

Fast våra kivades i samma hage. Det var bara det att min sparkade baklänges och därigenom fastnade.

Personligen gillar jag elband bäst. De innebär mindre skaderisk och ser snyggare ut. Om man använder bandskarvar där man sticker i ändarna och drar tillbaka (konstig beskrivning, hoppas ni fattar) så är det enkelt att sträcka banden när det behövs. Det är inte speciellt ofta jag får sträcka, men ibland och med de skarvarna är det enkelt. Men jag vill inte ha bredare band än 20 mm för då blir de för stort vindfång samt samlar för mycket snö på vintern.

Ja, det gjorde jag också tills jag såg skadorna de kan orsaka.:cry::cry:

Det finns små kopparrör med något vasst inuti som skär av elrepen vid stor belastning t ex när en häst fastnar. Såna kan man placera ut med jämna mellanrum så har man minskat skaderisken betydligt. Jag hade elband ett tag men som sagt, de töjer sig väldigt mycket. Det är så tråkigt att gå och spänna dom hela tiden. Så jag bytte tillbaka till elrep men med "avkapare" utplacerade strategiskt.

Efter två vintrar med elband både 12 mm och 40 mm så ska det kastas bort och vi ska sätta upp elrep istället.
Jag är så spyless på att måsta gå och sträcka dom där jäääkla banden -morrar- och när det blåser så fladdrar alla band så himla mkt oavsett om dom är nysträckta eller ej.

Så nu i höst ska vi byta ut alla hagar till elrep, vi ska även byta ut stolparna så det matchar till ridbanestaketet :D

Måste bara kommentera detta!

Har en granne med järntråds-staket. Mkt snyggt och prydligt med rejäla stolpar och väl spänd tråd.

Jag har i flera år sagt till dem att visst, ett bra staket på många sätt men det är faktiskt INTE lämpligt för hästar.

De har istället för att åtminstone lyssnat lite på sin gnälliga granne byggt ännu fler hagar med järn-tråd.

Deras argument har varit att hästarna som går där är så stillsamma och så vet de var staketen går (de syns ju dåligt) och dessutom är det ingen risk om tråden är ordentligt spänd.

Jaja, har inte velat lägga mig i mer då det har haft 0 effekt, och då jag själv var idiotisk nog att sätta upp 5mm elrep i mina stoora sommarhagar (gjorde det för många år sen då jag inte visste bättre)tänkte jag att jag får väl se till att byta mina helvetes-staket först, innan jag gastar på andra... (håller på att byta, men tar tid....)

MEN TILL SLUT HÄNDE DET: De släppte in ny häst i deras järntrådshage och fastän att hästarna kände varandra blev det lite livat i hagen och trots att "de lugna hästarna vet var staketet går" så brakade ny häst och två lugna hästar rakt in i staketet.

Resultatet blev tre skadade hästar varav en var nära att stryka med. Det såg ut som om någon skurit dem med kniv.
När man ser en häst med stora flikar av kött hängande och skymtar ben innanför så önskar man att man varit lite mer envis...

Hellre lagar jag tråd eller spänner band och hagarna kanske inte alltid är så snygga, än att bry mig om hur de ser ut och hur jobbigt det är att sköta dem.

Skall bli intressant att se om mina grannar nu byter ut spiralfjädergrindarna, som ju som de flesta vet inte heller är lämpliga för hästar.....
(har även nämnt det för dem, men det var ju också överdrivet av mig, åtminstone var det överdrivet tidigare...)

Och så en kommentar till : Den som sett några rejäla elrepsskador eller blivit upplyst om hur otroligt vanliga de är på våra djursjukhus(nu är du upplyst), skulle inte sätta upp några och absolut inte BYTA till sådana.

Nä, taggtråd, Järntråd eller elrep 5mm eller tjockare, borde inte få säljas, åtminstone inte till hästhagar, tycker jag. Taggtråd är väl rätt självklar som dåligt till hästar men de andra finns ju i hästsportbutiker
Det lätt att tro att det är ok bara för att de finns i handeln.

8

JA, det var så jag menade, men jag inser att det kanske är dumt att generalisera. Kanske det finns ngn variant av elrep som kanske är tillverkat i ett annat matrial och har lägre brottstyrka eller på annat sätt är bättre...

Det jag tänkte på är det 5mm elrep som finns och har funnits överallt att köpa.
Själv har jag under många år säkert köpt miltals av meter av dessa rep både över postorder och i olika butiker och de har i allafall har varit likadana vad gäller brottstyrka.

Det är ju så att alla trådar och rep gärna trasslar sig runt benen på hästarna om olyckan är framme.
Är då repet för hållbart så blir det ibland helt otroligt otrevliga skador, ofta in på benen (skelettet alltså).

Om man lindar fast ett finger i en bomulls-sytråd och drar åt så blir kanske fingret lite rött men sen går tråden av. - otrevligt att gå omkring med en ihopsnörd fingertopp, men ingen risk för amputering;)
Om man istället använder en superstark tråd, typ björntråd eller vad de kallas, så kan det nog bli riktigt otrevligt om tråden dras åt tillräckligt hårt.......

Javet, idiotisk liknelse, men säkert så finns det någon som tycker att hästben insnurrade i tråd eller rep är sak samma och att en tråd som går av lätt riskerar att trassla runt benen oftare än ett starkt eftersom ett starkt vanligtvis sitter kvar längre på staketen...

Jag vill inte vara den som pekar och talar om vad andra hur de skall göra eller tänka, hade bara önskat att jag förstod hur galet stora skador vissa staket kan göra (och hur pass vanliga de faktiskt är) INNAN jag satte upp mina inhängnader.
För elrep, järntråd och förståss taggtråd- skador är ju egentligen otroligt onödiga. Det finns ju andra staket!:)

Efter att en unghingst på förra jobbet fastnat med ena bakbenet i ståltråden, trots mycket välspänd och välskött hage, uppsatt efter konstens alla regler, och hann skära av två senor innan han kom loss så blev jag mycket tveksam till ståltråd. Han fick sys ihop (senor + hud) och två år senare var han fortfarande inte rehabiliterad nog att tränas ordentligt.
När min svägerska kom ut i hagen och såg sitt knappt halvårsgamla föl ligga med båda bakbenen i ståltråden fast på samma :cry: sätt bestämde jag mig för att aldrig släppa mina på ståltråd, någonsin.
Fölungen opererades två gånger men fick tillslut tas bort.

En annan unghingst på samma stuteri som ovan stod och vevade med ena frambenet vid grinden innan intag, fick benet över tråden (elastisk, ej fjäder dock) och lyckas göra en ögla på vägen tillbaka. Blir såklart skrämd av strömmen och försöker kasta sig loss. Tråden smiter åt som bara den innan ett "fäste" går av, och efter ytterligare några ryck är hästen loss. Resultat: Brännsår efter den elastiska tråden och en skakad lite ("liten") kille :(

Bekant släper in en ny häst till två-tre andra i en hage med . Den nya hästen blir jagad genom staketet som är av eltråd (alltså sådan tvinnad, plast + metall misstänker jag) men tråden går inte av! Utan blir som en såg i bogen på hästen som liksom sprang längs med när den inte kom igenom (var inte med själv, utan har fått det berättat såhär). Långa djupa sår med "taggiga" kanter som fick skäras rent för att sys, och lång rehab.

Själv har jag elband. Jag vill att hästarna ska komma loss om de fastnar eller springer emot! Vi spänner om 1-2 ggr per år, så förtvivlat jobbigt är det inte.

Vi håller istället på med att byta ut alla rep och band mot järntråd (HiTen)! Mindre underhåll och bättre ledningsförmåga innebär bättre avskräckande effekt.

För fyra år sen rymde mina två hästar från betet (kröp under elband...) de spranh igenom grannens järntrådsstaket. Första hästen dundrade rakt igenom och skar upp båda frambenen. Hon skadades så illa att hon fick tas bort på plats. Den andra som sprang bakom hann hoppa men fastnade med ena bakbenet. Hon hade en ofantlig tur som inte skar av någon sena. Men stod likväl i Hbg ett antal dagar.

Föredrar helt klart elband, men rep har jag tack och lov inga dåliga erfarenheter av.

Jag skulle aldrig säga att elrep inte är farligt, för det skulle jag troligvis få äta upp då :crazy: men jag kör på elrep och dom håller sig fräscha år efter år. En hage där jag satte upp repen för 15 år sedan ser fortfarande fräsch ut, samlar inte lika mkt snö håller sig sträckta och fina.

Har alltid gillat den smalare elbanden. De går sönder om hästarna springer igenom osv. Däremot tappar de ledningsförmågan snabbt. Vi har stora hagar och har inte riktigt tid att gå och rensa mossa från tråden hela tiden :cool: Elrep (tjockare typen) går ju alrig sönder - nästan - och lämnar gärna fula sår om hästen drar igenom eller fastnar. Blir ju som brännskador. Gammalt elrep smular dessutom sönder och tar man i det får man tusentals stickande småbitar i sig - tänk då hur det känns för hästen om den kutar igenom det...

I år har vi stängslat om en massa med tunnaste elrepet, nästan lika tunnt som ståltråd. Så översta tråden är gul/orange elrep och understa är ståltråd. Leder ström bra (vi har haft en del utbrytarkungar) och är lågt i underhåll. Finns plus och minus med allt. Min egen har två ärr från sida till sida under halsen efter att ha fastnat med huvudet i tråden, vet dock inte vad för tråd. Ibland när de sprängt staketet har t.ex. elrep inte ens gått sönder och det finns de som fastnat i elband också...

Jag har 40 mm bruna elband från HorseGuard, och är mycket nöjd med dem. De har suttit uppe sedan 2002 och ser ändå så gott som nya ut. Men var jag inte begränsad av ekonomin skulle jag ha trästaket.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
4 004
Senast: 13579vas
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 919
Senast: Ceta
·
Juridik & Ekonomi Vi bor i ett hus med skog som närmsta granne. I våras föll totalt 6 stora granar ner på vårt bostadhus och övriga byggnader...
Svar
5
· Visningar
825
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Jag har fram till nu haft ett gratis bokföringsprogram i mobilen, som fungerat bra till mitt lilla fritidsföretag. Men nu tar de bort...
Svar
7
· Visningar
529
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka