Nya inkörningstråden!

Nej jag försökte att låtsas som ingenting efteråt, men svor långa ramsor åt min egen dumhet i huvudet :p
Linor bryr hon sig inte ett dugg om, inte plaströren heller - men som du säger så följer ju dom hästen på ett annat sätt. Tänker att om jag bygger ihop en släpa av plankor så får hon stelheten utan att den låser så högt upp, och så kan jag hänga på pulkan i den i vinter ;)
Och om jag nu mot all förmodan skulle ha skrämt häststackaren för all framtid gällande höga skaklar så får jag väl se en framtid inom brukskörningen istället ;)
Det tror jag verkligen inte att du har. :) Fyrkantiga små reglar kan man använda som skaklar och sen någon bräda rätt över längst bak. Borra hål för att fästa i selen. Jag gjorde samma sak i vintras - första gången jag åkte efter hästen var med snowracer och skaklar. ;) Jag vet folk som alltid plockade fram släpan som första grej att dra om hästen vilat från körning länge. Den är liksom bra att ha till mycket.
 
Det tror jag verkligen inte att du har. :) Fyrkantiga små reglar kan man använda som skaklar och sen någon bräda rätt över längst bak. Borra hål för att fästa i selen. Jag gjorde samma sak i vintras - första gången jag åkte efter hästen var med snowracer och skaklar. ;) Jag vet folk som alltid plockade fram släpan som första grej att dra om hästen vilat från körning länge. Den är liksom bra att ha till mycket.
Vi tänkte fästa brädan med bult och vingmutter, så man kan börja med bara ena regeln på till en början.
Nackdelen är att hon bara har en bröstsele, så jag får ordna med någon hemmalösning för att få fast den utan draglinorna
 
Vi tänkte fästa brädan med bult och vingmutter, så man kan börja med bara ena regeln på till en början.
Nackdelen är att hon bara har en bröstsele, så jag får ordna med någon hemmalösning för att få fast den utan draglinorna
Ja vi gjorde nog nåt liknande, plankdelen är avtagbar. Smidigt vid ev transportering också. :) Hur man gör med bröstsele vet jag dock inte...
 
Nu har det gått ett par veckor sen liten Ludd "arbetade" med något, så nu är det dags att påminna honom lite inför rådgivande 18månadershingstvisningen och utbildningsprojektets arbetsprov om en vecka.
Det började med att jag ledde ut honom selad i grimskaft och gick till vagnen för att hämta pisken. När jag vände honom ryggen med lite längre grimskaft och tog pisken passade han på att ställa sig tillrätta mellan skaklarna. Helt otroligt vad han är lättlärd! Vi har ju aldrig arbetat med vagn på, men många gånger ställt in mellan skaklar för lite mys. Sen tömkörde vi lite svängar, start och stopp i paddocken och han gör verkligen inget motstånd alls utan traskar på med bra bjudning. Vi känner oss redo inför nästa lördag!

 
Nu är arbetsprovet avklarat! Han är fantastiskt trygg. Vi fick mycket goda ord från kördomaren, inte lika goda från utställningsdomaren... Godkänd hingst lär det inte bli av honom, men det kvittar mig. Nu får han lååång vila till nästa vår.
 
...och där fick jag liv igen ;)

Isak, som jag skrev om senast jag skrev i den här tråden, har gått några gånger för vagn. Jag har dock ingen optimal sele till honom än, utan det har fått duga med ena hälften av en parsele, med höga skakelfästen ditsatta, trots att jag kört enbet (ganska lätt rockard).
Därefter har jag tömkört en del; håller ögonen öppna på begagnat-marknaden efter en passande bröstsele med lös brösta.
Tänker att det inte är så bråttom; han blir tre år vid nyår och kommer inte att ridas in som treåring (ganska liten till växten) utan körningen får "ta fart" under 2018.

I lördags och igår har jag därefter tagit tag i min 1½-årige hingst. Han har nu fått en loksele (som är lagom nu men kommer att bli för liten; har inte heller brytt mig om att ställa in selen riktigt rätt utan draglädren är för högt upphissade vid däckeln, men det spelar ju ingen roll förrän han ska dra något) som han accepterar, och så har han fått ärva ett körhuvudlag.
Så nu har jag tömkört honom två gånger.
Jätteduktig, förstår styrning och verkar redan (!) förstå det där med att ge eftergift för bett och töm. Kan start, stopp, svänga efter två försök. Sätter igång sakta och mjukt efter att ha stått stilla.
Lite mer tömkörning under vintern, sedan blir det vila när det blir för halkigt. Antagligen blir det bara tömkörning på helgerna eftersom det är mörkt när jag kommer hem på vardagarna.
Sedan då troligen sättas för vagn (efter att ha tömkörts med linor och svängel) under 2018.
 
Tillbaka i tråden.. :) För ett par år sedan började jag köra in min ponny och islänning. Den senare får nu mer inte dra något efter en mindre olycka och sken med sladden runt ridbanan. Han är för bakskygg även i ridningen för att bli kör häst. Ponnyn däremot får sladda bana och i år när det var snö testa vi tolkning o dra kälke. :) skulle inte vara problem att sätta i vagn, om jag hade en :angel:
Nya projektet är min 1.5åriga, blivande 2åring, islänning. Han är hur cool som helst i hanteringen så vore kul att kunna köra i framtiden. Än så länge är det ledträning som gäller. Start, stopp och back sitter ganska bra men bjudningen varierar och trav fattar han inte än. Han har fått testa täckesgjord med schabrak under utan problem.
 
  • Gilla
Reactions: Mli
Jag ska börja ta tag i inkörningen av min unghäst ordentligt nu. Har tömkört, övat start och stopp, och dragit lite rep och kedjor än så länge men ska köpa ett par ordentliga draglinor i rep och fixa iordning en svängel så jag har någonting ordentligt att börja med. Har även en hel hög gamla skaklar och timmerkälkar i ladan så det går säkert att plocka ihop någon slags släpa. Känner att jag inte alls är van att jobba med unghästar som är så oberörda av nya "läskiga" saker som hon är, tar det jätteförsiktigt och går bara och väntar på att hon ska komma på att någonting är farligt men hon tycker mest att allting är jätteroligt och tittar knappt på grejerna :confused::love:.
Råkade även maila Tidaholmsvagnar om priset på deras ihopfällbara rockard och det var faktiskt fullt rimligt (eller, ja marginellt dyrare än andra ordentliga rockarder men helt klart värt det om det är lätt att få med den i släpet) så bara vi kommit igång såpass att jag ser att hon över huvud taget verkar tycka det är kul att dra så blir det nog att beställa en sån som present:angel:.
 
Smyger in här med ett 3årigt russ som jag är medbrottsling på:angel:. Än så länge så har vi släpat bildäck, tömmkört olika banor och ute i terräng. I söndags var det dags för bett och det gick hur bra som helst, innan har vi bara arbetat med sidepull men när vagnen så småningom ska på vill vi ha bett.
Han är en positiv kille som tycker det är roligt att jobba med släpan och skrämma slag på alla ridhästarna i stallet:sneaky:
 
Smyger in här med ett 3årigt russ som jag är medbrottsling på:angel:. Än så länge så har vi släpat bildäck, tömmkört olika banor och ute i terräng. I söndags var det dags för bett och det gick hur bra som helst, innan har vi bara arbetat med sidepull men när vagnen så småningom ska på vill vi ha bett.
Han är en positiv kille som tycker det är roligt att jobba med släpan och skrämma slag på alla ridhästarna i stallet:sneaky:

Kul med fler russ :)
Jag körde in mitt ena russ på bettlöst, ett flowerhack, eftersom han inte accepterade bett alls. Om jag inte hade planerat tävla honom så hade jag fortsatt kört bettlöst, han var superkänslig. Det tog ett tag efter vargtänderna var dragna innan han fixade det här med bett. Så skönt att din inte hade några problem med det!
 
Smyger in här med ett 3årigt russ som jag är medbrottsling på:angel:. Än så länge så har vi släpat bildäck, tömmkört olika banor och ute i terräng. I söndags var det dags för bett och det gick hur bra som helst, innan har vi bara arbetat med sidepull men när vagnen så småningom ska på vill vi ha bett.
Han är en positiv kille som tycker det är roligt att jobba med släpan och skrämma slag på alla ridhästarna i stallet:sneaky:
:D just skrämma slag på de andra blir liksom det man gör. De vänjer sig dock ganska fort, och hade inte min häst gått där i godan ro hade de varit på andra sidan hagen illa kvickt. När min häst går där lugnt blir de mer nyfikna, men vissa blir skiträdda ändå. :D Ser det som att vi bidrar till deras personliga utveckling. :p
 
I fredags var vi på kvällstur men russet, ägaren och storebror ( kallblodstravare) supermysigt med pannlampor i mörkret och allt gick jättebra. Vi gick över en träbro som vi bara gjort några gånger dagtid, hans reaktion var att stanna stampa i den med ena framhoven, konstatera att den inte gick sönder och sen glatt traska över:)

Sen höll han på att ge mig en hjärtattack. Vi var i princip på gårdsplanen och han går ut lite i gräset och sen händer allt blixtsnabbt, han snubblar till och jag ser hur ett brunnslock plötsligt rullar upp under hans ben och blottar ett stort hål i marken:nailbiting:. Han tuggar lite extra på bettet och går vidare som om inget har hänt. Min tanke är att gå sista 100 m till stallet, gå igenom honom och gå och lägga tillbaka locket. När vi kommer in i stallet och vi går igenom honom så har han inga skador och verkar inte minsta brydd. Ryktar av och ställer in hästarna innan vi går tillbaka till hålet som vi inte ens visste fanns där, vad vi ser är ett runt rör ca 50 cm i diameter och det ser ut att vara lite mer än 1m djupt. Locket består av ca 1 cm tjock träskiva som är täckt med frusna löv och ska ligga löst ovanpå utan att det är utmärkt:mad::eek:. Hur farligt som helst eftersom det finns både hästar och barn/ människor på gården och jag vågar inte ens tänka på vad som hade hänt om han ramlat ner i hålet. Russets ägare kontaktade gårdsägaren och det ska som tur åtgärdas.
 
Det kliar i mig att återuppta inkörningen med Ludd, nu snart två år. Han har ju gjort massor redan i höstas, så jag hade tänkt att han skulle vila från huvudbry tills det blir ljusare på kvällarna och det är ett mer stabilt klimat att hålla igång flera hästar i. Snart så :) Tills dess går han som handhäst ibland på kortare turer. Han är otroligt obrydd om vagnen och alla ljud. Idag var det rejäl miljöträning då vi körde i traktorspår som var av frusen slask. Krasar fint. Vi mötte även hjortar och traktorer i dimman. Blir ett bra par av de här två.
 
Tjoho äntligen kom snön och vi har konstruerat en enklare pulka med svängel och draglinor till russet. När han fick syn på den blev han lite missnöjd eftersom det inte fanns någon mat i den:p
drog runt den efter honom på gårdsplanen och han kunde inte vara mer obrydd. Vi spände fast den och tog lite svängar innan jag satte mig i pulkan, utan problem och fick en härlig liten åktur:love: efter det har han bla fått köra vattendunkar i pulkan ner till hagen.

Känns som att vi nått en milstolpe och är på god väg nu :love:

Hoppas snön håller i sig så att vi hinner få till ett par bra skaklar och kan testa köra honom i pulkan utan att någon går vid huvudet.
 
Ibland tar livet oväntade vägae, min lilla Ludd fick avlivas i helgen av kolik. Från första symptom till död på djursjukhus gick det 15h. Veterinär var med oss direkt från början men inget hjälpte.

Och nu behöver jag redan tänka på att köpa ny så inte Giz står själv. Så snart kommer jag in hit igen med en ny ponny, eller två.
 
Ibland tar livet oväntade vägae, min lilla Ludd fick avlivas i helgen av kolik. Från första symptom till död på djursjukhus gick det 15h. Veterinär var med oss direkt från början men inget hjälpte.

Och nu behöver jag redan tänka på att köpa ny så inte Giz står själv. Så snart kommer jag in hit igen med en ny ponny, eller två.

Oj, jag beklagar.
 
Ibland tar livet oväntade vägae, min lilla Ludd fick avlivas i helgen av kolik. Från första symptom till död på djursjukhus gick det 15h. Veterinär var med oss direkt från början men inget hjälpte.

Och nu behöver jag redan tänka på att köpa ny så inte Giz står själv. Så snart kommer jag in hit igen med en ny ponny, eller två.
Beklagar :(
 
Ibland tar livet oväntade vägae, min lilla Ludd fick avlivas i helgen av kolik. Från första symptom till död på djursjukhus gick det 15h. Veterinär var med oss direkt från början men inget hjälpte.

Och nu behöver jag redan tänka på att köpa ny så inte Giz står själv. Så snart kommer jag in hit igen med en ny ponny, eller två.
Oj, beklagar:( Fina Ludd.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp