Nya inkörningstråden!

@Mli fy vad tråkigt!

Hos mig vintervilar vi från inkörning.

Dock letat upp en kort bukgjord som jag lånar från en ponnysele, så min "vanliga" maratonsele kommer att fungera till Isak och Dixie när jag tycker att vädret tillåter träning igen.
Bra, slipper köpa ytterligare en sele.
 
Lillisis har fått jobba lite. Han har haft på sig däckel och en travbrösta med grimskaft hängande i som draglinor. Bryr sig inte alls om repen runt benen eller att jag drar lite i dom. Fäste en annan gång ett rep med en liten hink med några stenar i, som han fick dra. Gick också bra :love:
Nu måste jag bara ta tag i att träna styrning /börja tömköra. Har hittills bara lett honom.
 
Jag ser verkligen fram emot bättre underlag så man kan lita på att få en regelbundenhet i inkörning nu. Jag har en låneponny hemma innan min nya anländer i april, och i utbyte för lånet så kör jag in den. Stencool liten shettis, maken till arbetsvilja har jag nog aldrig sett! Fattade det här med tömkörning på två minuter, och reagerar inte det minsta på linor mot benen. Målet är att hon ska sättas i vagn till påsk, och det är nog lugnt. Bara vintern släpper Skåne snart!

Min nya stjärna (har fortfarande inte riktigt 100 hittat glädjen i en ny ponny, det är fortfarande tungt varje gång jag kommer på varför jag har köpt en ny) kommer veckan efter påsk, och då ska den få landa lite innan den också ska köras in. Den nya är som Giz ett russ, fyra år, lite sen i utvecklingen, och välhanterad. Blir spännande att se vad som blir av den.
 
Vi kör på högvarv med vår egenkomponerade pulka gjord av "fiskepulka" från biltema i tjock svart plast, peemslang till skaklar, panikhakar och några rep. Nu har vi kört några gånger utan ledare från pulkan och det går hur bra som helst med skritten och traven. i söndags fick storebror häst följa med som sällskap och lilleman kom på att han har en helt ny gångart, pulkagalopp :D

Hade tänkt köra en bana med koner men underlaget i paddocken och på åkrarna är allt anat än samarbetsvilliga så det får bli lite senare. Vi har som mål att vagnen ska på så snart det blir bra väglag, vilket verkar dröja ett tag så tills dess blir det pulkasläden:love:
 
Ponny har gjort framsteg. Har nu kunna parkera in honom i skaklarna på vagnen och gå med honom där medans jag drar vagnen. Verkade inte berörd men ville inte pressa och fästa vagnen än. Så finns hopp för körning även när snön försvinner :bump:
Finns snö kvar men milt på dagarna och kallt på nätterna = isgata här och var:meh:
 
Hej, nu dyker vi tillbaka här!

Vi var med i förra tråden. Körde in hästen för ca 5 år sen pga ryggproblem o h rid förbud. Fick en rockard som renoverades mer ön den sen användes innan vi flyttade över halva landet. Nu har vi landat i ett bra stall med helt underbara grusvägar runtom. Och jag fick tag på en drömvagn! Modern gig typ NHS, men hemmabyggd. Superfin.
Så snart ska vi ut och njuta av skogarna!
Kom aldrig så långt som till galopp i vagn, men så småningom kommer det nog gå bra i den här vagnen.

Känns så kul att slå in på en ny stig ( igen) nu när hösten är 25!!
 
Jag har gjort ingenting med mina tre unghästar under vintern.
Nu börjar det tina fram en väg, så snart ska jag börja om med tömkörningen igen.
Sedan ska Isak (treåring som sattes för rockard enstaka gånger i höstas) sättas för vagn igen och börja köras.
Dixie ska väl få lära sig att gå mellan skaklar under våren och spännas för under vår/sommar (han är två år i år) och samma sak med August (som blir tre år; hans vagn ska hämtas om en vecka, blir lagom att få hem en passande vagn när det börjar gå att jobba den lille skrutten).
 
Vagnen har nu fått svängel, ställbart höjt säte och nya ställbara skaklar. :D tog en hel dag att fixa, som tur visste inte sambon det när vi började :rofl:
Provkörde och är nöjd men inte riktigt med selen. Har lös silettdäckel till lokor men den ger inte tillräckligt mankfrihet när vagnen kom på och är i smalaste laget runt manken :meh:
Men lite fix så tror jag att jag har en fungerande lösning på att kunna ha bågdäckeln från lånefjårdens sele. Den är så där 3nr för stor så har kortat däckelgjorden och tänkt behålla ponnyns lokor, måste bara hitta bra uppehållsremar som passar. Sneremarna, är satta med spännet på däckeln och remmen på lokorna på ponnyns, är jag som tidigare monterat det, så fick byta rem mot spänne på bågdäckeln och tog sneremarna som ryggstycke och fäste med chicagoskruv i bakselen. har ingen svanskappa och fäste bakselen endast i en mittpunkt på silettdäckeln, funkade inte nu.
Ser fram emot att prova bågdäckeln med vagnen.
DSC_1615.JPG
 
Har fått hem min nya maratonvagn som funkar till enbet för både kbl-travare och fjording samt för par till fjordingar.
Har satt dit skaklarna, men inte ställt in längd eller bredd framtill.
ska ställa in längden efter kbl-travaren, så får skaklarna vara något långa för fjording eftersom det är bättre än att få för kort för travaren.

Har också fått hem rockarden till August, satt dit skaklarna men ska säkert korta ner dem. Ser jättelångt ut så som jag satt dit dem än så länge.

Fortfarande is på delar av vägarna, så inte läge att köra än tycker jag (dessutom annat att göra denna helgen och nästa).
Får förstås se till att tömköra August lite innan jag spänner för, men det ska bli kul.
Fjordunghästarna måste förstås också tömköras mer innan jag kör dem.
Isak och Dixie ska få vänta lite innan de får prova maratonvagnen, det blir rockard ett tag för dem eftersom maratonvagnen väger betydligt mer.
 
IMG_20180414_083539_233.jpg


Nu är nya stjärnan på plats, kastrerad och tand- och hälsokollad. Sibborps Qwintus, "Tuz", russ f-14, ca 122cm. En stressad kille som behöver komma ner i varv och upp i hull. Men det löser nog kastrationen och betet. Trots hans stressade hingstbeteende är han lätt att hantera, snäll, och orädd. Eftervården av kastrering är raska promenader/longering 15min 3ggr om dagen i ca 10 dagar. Perfekt hanteringsövning för ny häst! Vi har promenerat med linor, skrammel och skaklar. Nästa vecka har han fått skor på och då får han hänga med som handhäst till Giz.
Det råder stora förväntningar på denna killen.
 
Min 4-åriga Tia har börjat dra däck. Hon verkade tycka det var riktigt roligt. Är det någon som har en bild på en hemmabyggd släpa?
IMG_1637.JPG
 
Träningen med Tuz går framåt. Han har inga problem alls med att dra varken linor eller skaklar, det är fokus på mig som brister. När han väl slappnar av är han otroligt lyhörd, men så spänner han sig och börjar skrika efter kompisen. Och så vill han inte gå förbi utgången till paddocken, han ska ut till kompisen. Och han kan inte stå stilla, då ska han gå till utgången. Och ute på väg så ska han vända hem. Så vi leder bort och tömkör hem, funkar bättre. Han har varit här en månad nu, och jag räknar med att det tar lite tid för honom att landa mentalt. Och himlans skönt att veta att när fokus på mig blir mer stadigt så är resten redan mer eller mindre klart. Men jag skulle ju ljuga om jag sa att jag inte är trött på hans skrikande... mina öron värker.

tuz.jpg
 
Träningen med Tuz går framåt. Han har inga problem alls med att dra varken linor eller skaklar, det är fokus på mig som brister. När han väl slappnar av är han otroligt lyhörd, men så spänner han sig och börjar skrika efter kompisen. Och så vill han inte gå förbi utgången till paddocken, han ska ut till kompisen. Och han kan inte stå stilla, då ska han gå till utgången. Och ute på väg så ska han vända hem. Så vi leder bort och tömkör hem, funkar bättre. Han har varit här en månad nu, och jag räknar med att det tar lite tid för honom att landa mentalt. Och himlans skönt att veta att när fokus på mig blir mer stadigt så är resten redan mer eller mindre klart. Men jag skulle ju ljuga om jag sa att jag inte är trött på hans skrikande... mina öron värker.

Visa bifogad fil 14558

Jag har just nu samma problem med en välkörd häst men som inte hunnit landa (kom för 2 veckor sedan) och är en ganska skrikig häst. Jag blir något galen av allt skrikande och längtande av den andra hästen. Phu!!
Han måste landa innan jag kan köra fyrhjulat bakom då flykten hem just nu är lite prioriterad för honom när han inte riktigt vet vem jag är.
 
Jag har just nu samma problem med en välkörd häst men som inte hunnit landa (kom för 2 veckor sedan) och är en ganska skrikig häst. Jag blir något galen av allt skrikande och längtande av den andra hästen. Phu!!
Han måste landa innan jag kan köra fyrhjulat bakom då flykten hem just nu är lite prioriterad för honom när han inte riktigt vet vem jag är.

Idag så blev jag inte så lite trött på honom när han började skrika så jag höjde rösten och röt till på skarpen. Kände mig genast dum efter, men mitt tålamod tog liksom lite slut. Och faktiskt, det hjälpte! Han har varit här i över en månad nu, så det kanske var dags att säga ifrån. Uttrycket att "visa vem det är som bestämmer" ogillar jag, och den hårda vägen är en kamp vi alltid riskerar att förlora mot djur som trots allt väger ett par hundra kilo mer än oss. Men här räckte det med att låta lite arg och blåsa upp sig lite, och det är ju fantastiskt. Han följde mig otroligt bra sen, och dagens korta tömkörningspass var riktigt bra. Bortsett från skrikandet och kompislängtan (vilket är helt förståeligt med tanke på hans bakgrund senaste året med boxvila själv pga sårskada på betet, sen ensam i hage pga okastrerad och stressad resten av året tills nu) så är han en otroligt positiv och följsam ponny.
 
Vagnen har kommit, lillemannen har dragit den några gånger och det går riktigt bra:). Den ska dock på lite fix så vi testade att tömmköra dressyrprogrammet sportkörning svensk lätt nr 1. Han tyckte det var jätteroligt när det hände så mycket olika saker även om jag inte lärt mig programmet än och vi hade kartläsare på banan.:D

Dagens insikt, människor är inte gjorda för att springa i paddockar :grin:
 
Idag så blev jag inte så lite trött på honom när han började skrika så jag höjde rösten och röt till på skarpen. Kände mig genast dum efter, men mitt tålamod tog liksom lite slut. Och faktiskt, det hjälpte! Han har varit här i över en månad nu, så det kanske var dags att säga ifrån. Uttrycket att "visa vem det är som bestämmer" ogillar jag, och den hårda vägen är en kamp vi alltid riskerar att förlora mot djur som trots allt väger ett par hundra kilo mer än oss. Men här räckte det med att låta lite arg och blåsa upp sig lite, och det är ju fantastiskt. Han följde mig otroligt bra sen, och dagens korta tömkörningspass var riktigt bra. Bortsett från skrikandet och kompislängtan (vilket är helt förståeligt med tanke på hans bakgrund senaste året med boxvila själv pga sårskada på betet, sen ensam i hage pga okastrerad och stressad resten av året tills nu) så är han en otroligt positiv och följsam ponny.

Ja, ibland behöver man bli "lagom" arg.
En av mina hästar flyttade effektivt på min mamma (inte särskilt hästvan mamma och det upptäckte hästen fort...) när hon skulle vara groom på en körtävling i somras. När hon blev tillräckligt mycket puttad och flyttad så frågade hon vad hon skulle göra.
Jag sade åt henne att "du får bli lite arg på honom" varpå hon röt till. En gång. Det räckte för att den i grund ganska väluppfostrade hästen skulle stå stilla och tålmodigt vänta.

Så lite lagom ilska är bra.

Har tömkört två av mina unghästar senaste veckan, efter att de gjort "ingenting" i flera månader. Trevliga, ganska lydiga.
Dags att sätta för rockard med andra ord.
Treårige August (shettistyp) fick gå in mellan skaklarna på sin rockard härom dagen och var inte rädd, så nästa gång ska jag väl spänna för och åka, har jag tänkt mig.
Isak ska också spännas för. Han har dragit vagn fåtalet gånger i höstas, men sedan haft viloperiod pga underlaget. I hans fall behöver jag välja vagn men det blir nog rockard igen innan jag väljer maratonvagnen.
 
Så fruktansvärt glad, idag tog vi vår första tur med vagnen utanför gården:banana:
Lilleman skötte sig exemplariskt ( ägaren gick bredvid som extra säkerhet) vi mötte en klok man på fyrhjuling som hade vett nog att inte köra på som en galning utan stannade och lät oss passera. Enda dåliga med turen var myggjävlarna som försökte äta upp honom trots sprayning:rage:
 
Just nu är det prio på ridträning så har bara kört någon gång. Har nästan lyckas balanserat in vagnen, studsar lite i raskare trav.
Tyvärr har grannarna redan släppt ut korna och iår arrangerar de mer mark så kor på alla rundor. Körning får bli förpassat till vinterhagen:meh: 19årig ponny lär inte plötsligt sluta skygga för kor:banghead:
_20180525_214137.JPG
 
Nu har vi varit ute på tur flera gånger och det går strålande:love: jag kör lilleman och ägaren rider kallblodet som sällskap. Han arbetar ordentligt i uppförsbackarna, är duktig i traven och lyssnar lika bra på halterna och tempoväxlingarna som när vi tömmkörde och släpade däck precis som det ska va. Det största problemet vi egentligen har är myggen :mad: varma vindstilla perfekta sommarkvällar går det inte att vara i närheten av skogen trots massor av myggmedel.

Idag kom en häst från grannstallet med sin hund ikapp oss bakifrån när vi var på tur, lillaman betedde sig som den lilla 4årig (häst)pojke han är som ville visa upp sin nya traktor - kolla min nya fina vagn, jag är stor pojke nu ;) Vi följdes åt en bit innan de red av på en annan väg, lilleman visade inga tendenser på att vilja hänga med, det var mer tjadå ses senare.

Såhär i början tycker jag att det är bra att han har sällskap av en annan häst, speciellt på de vägar där vi inte tränat så mycket tidigare. Men när är det egentligen dax att köra solo för att inte få en häst som vägrar gå av gårdsplanen om han inte har en kompis?
(Han har ju släpat grejer ensam förut och dragit vagnen några gånger själv fast med människa som stöd. Ibland kör vi först och ibland rider kallblodet före)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp