Nya insektstäcket från Horseware - funkar det?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare OlleAtlas
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 2 826
O

OlleAtlas

Har sett annonser för ett nytt insektstäcke från Horseware, det kallas Amigo Bug Buster. Tydligen är det preparerat med ett insektsmedel som binds i fibrerna i tyget. Är det någon som provat? Funkar det? Är det svindyrt? Kan det vara farligt för hästen?

Undrar

OlleAtlas

Sv: Nya insektstäcket från Horseware - funkar det?

en i mitt stall som har det och det verkar riktigt bra, inte så farligt dyrt tror jag och det är nog värt pengarna. ska själv köpa ett =)

Det är preparerat med samma medel som finns i insektsmedlet Switch. Om hästen har visat känslighet mot Switch så kanske man ska var försiktig med det här täcket.

Dessutom är det väl ingen som vet hur länge effekten håller i sig? En sommar? Två??

Det är samma beståndsdel som Switch i det, och med tanke på att Switch inte hjälper ett nåt, inte Ultrashield heller, så för mig och mina häst och vårt insektstryck skulle permetinbehandlingen inte fungera alls.

Dvs just den delen av täcket är inget försäljningsragument här. Farligt för hästen är det inte om den inte är överkänslig mot permetin.

Har sett annonser för ett nytt insektstäcke från Horseware, det kallas Amigo Bug Buster. Tydligen är det preparerat med ett insektsmedel som binds i fibrerna i tyget. Är det någon som provat? Funkar det? Är det svindyrt? Kan det vara farligt för hästen?

Undrar

OlleAtlas

Hej!

Det jag funderade på är att effekten av insektsmedlet håller i upp till 25 tvättar (enl Horseware själva), jag tvättar hästarnas insektstäcken varannan dag och då blir ju effekten kvar i högst ett par månader.

För min del blir det billigare göra som nu, köpa flugspray och spraya på insektstäckena efter tvätten.

MVH/Carina

Det är samma beståndsdel som Switch i det, och med tanke på att Switch inte hjälper ett nåt, inte Ultrashield heller, så för mig och mina häst och vårt insektstryck skulle permetinbehandlingen inte fungera alls.

Dvs just den delen av täcket är inget försäljningsragument här. Farligt för hästen är det inte om den inte är överkänslig mot permetin.

Tack för alla svar! Switch tycker jag hjälper mot fästingar men inte mot de läbbiga flygfän som bombarderar oss just nu. Ultashield håller jag just på att testa, men det är allt lite läskigt då det står att man inte ska få det på huden. Men hästens hud då?

Tycker nog att flugtäckena hjälper allra mest, där de skyddar vill säga. Mina hästar vill gärna ha dem på.

OA

Hej!

Det jag funderade på är att effekten av insektsmedlet håller i upp till 25 tvättar (enl Horseware själva), jag tvättar hästarnas insektstäcken varannan dag och då blir ju effekten kvar i högst ett par månader.

För min del blir det billigare göra som nu, köpa flugspray och spraya på insektstäckena efter tvätten.

MVH/Carina

Jamen så smart, spraya på täckena. Den enkla grejen har jag aldrig ens tänkt på. Sen tvättar jag inte så ofta, kanske bara någon gång i månaden. Men det funkar ju att spraya ändå.

OA

Tack för alla svar! Switch tycker jag hjälper mot fästingar men inte mot de läbbiga flygfän som bombarderar oss just nu. Ultashield håller jag just på att testa, men det är allt lite läskigt då det står att man inte ska få det på huden. Men hästens hud då?

Tycker nog att flugtäckena hjälper allra mest, där de skyddar vill säga. Mina hästar vill gärna ha dem på.

OA

Ultrashield och switch har samma verksamma beståndsdel ;)

Det visste jag inte. Svindyr Switch med andra ord! Borde kanske läsa innehållsförteckningen ibland.

OA

Jag har det till min häst, hade dock ingenaning om att det var flugmedel i täcket. Tror inte ett skit på att det skulle funka. Det försvinner väl första regnet.

Men själva täcket är bra, bättre än bucas och rambo. Men jag har fått göra en del ändrignar på det. Förkortat gjordarna under magen och satt på en elastisk snodd om jag knyter i täcket och sedan i flugmasken/grimman. För annars åker halsen ner.

:laugh:

Undrar

OlleAtlas

Jag gillar INTE halsdelen på dessa täcken. Den sitter inte fast framtill så när hästen tar ner huvudet för att beta åker halsen upp, (fast ner, närmare manken.). Då tycker jag att den dels trycker mot strupen på hästen och dels skyddar den enbart HALVA halsen. Varken komfortabel eller funktionell. Då har HW andra bättre modeller.

Det visste jag inte. Svindyr Switch med andra ord! Borde kanske läsa innehållsförteckningen ibland.

OA

Många som inte vet. Och ärligt talat hade nog jag kunnat 'gå på' det med. Om inte förra stoet varit överkänslig mot switch och jag desperat 'efterlyste' något som man kunde ha mot fästingarna och någon tipsade mig om att dennes häst som inte tålde switch tålde ultrashield och att det var samma sak i de två. (och ja, damen tålde ultrashielden, tack och lov, antagligen för det blev 'mindre dos på en gång')

Jag hade inte koll på att det var samma grundämne i switch som i ultrashield. Dock så både switchar jag min häst sen flera år tillbaks varje sommar, och har i år för första gången provat ultrashield som flugmedel utöver det.

jag har konkreta bevis på att switch inte hjälper mot mycket annat än knott och fästing. dock så hjälper ultrashielden massor mot broms, bett och mygg i största allmänhet. så ngn skillnad är det HELT klart. Kanske de andra ingredienserna i ultrashield, som gör skillnaden, - för skillnad upplever jag helt klart att det är. Tycker ultrashielden är utmärkt som flugmedel av det jag sett i sommar hittills.

Det intressanta är att de är inga andra ingredienser i US som har någon effekt att tala om, det är typ bara för spädningen skull de är med (om det inte är Ultrashild EX). Jag kollade ju upp det rätt noga, ska se om jag hittar filen med exakt innehållsförteckning (eftersom flaskan inte avslöjar det utan bara verksam beståndsdel).
Ultrashield EX däremot har lite annat med, men den har jag inte sett i Sverige?

Här, Ultrashield, vanliga inte EX:

Active Ingredient(s)
Permethrin
0.50%

Pyrethrins
0.10%

Piperonyl Butoxide Technical
1.00% (det här är bara bärarsubstans, vet jag kollade var det var och typ som sprit om jag minns rätt)

Varken US eller Switch hjälper här, förutom att US faktiskt hjälper en liten stund, typ om man sprayar på innan ridning så hjälper det en liten stund, det gör inte switch. Högst kortvarig effekt dock (fästing fungerar det lika bra som S mot dock).

Men, som med allt annat, tycks det vara rackars individuellt. Kompisen provade US samtidigt som mig, på sin unghäst. Fungerade perfekt för henne, hon åkte dit (lösdrift) var tionde dag och sprayade och han var nästan obiten. Så var det inte med switch.

Jag har under åren haft TVÅ hästar som switch fungerat rent mirakulöst på, precis som det 'ska'. Inte ett knottbett. Alla andra har det tyvärr varit förutom för fästing) vara som att hälla vatten på.

intressant.

kanske det har att göra med olika hästars kroppsenzymer/lukt osv. så är det ju med människor och ohyra, vissa skyr myggorna som pesten, och andra inte.

förklarar dock fortfarande inte varför switch på samma häst enbart hjälper mot knott och fästing. medan US hjälper mot bett av mygg, broms och annat.

Kanske handlar om appliceringssättet och hur ofta det appliceras? Om man sprayade på switch på samma sätt kanske? Jag vet inte.

Dock ngt jag gillade skarpt med US var att pälsen blev fin av det, det är mer som pälsglans, inte så kletiga och klibbiga som de kan bli av annat.

Så märkligt. Att det funkar på vissa men inte på andra. Jag har inte märkt att Switch skulle hålla bort knotten och US har vi bara använt i några dagar så jag vet inte så noga ännu.

OA

mm, US har jag bara provat på en, men Switch har jag ju kört på alla sen det kom.

Och på min korsningsponny fungerade det SUPER. Knotten svärmade runt, men satt sig inte, inga bett. Hans hagkompis (kbltravare) hade det NOLL effekt på.

Noll effekt är vad jag sett genom åren på alla andra med, utom EN till, en inack, som det hade samma effekt på som korsningsponnyn.

Och inte den blekaste aning vad som gjorde att det fungerade på just de två.

Håller som bäst på och prövar US här med. Skillnaden jag kan tänka mig är att hästen luktar mot Citronella-hållet när den sprayats med US, när man lagt på Switch luktar den inget.

US EX tittade jag på i England när jag sökte den "vanliga" US, men efter vad jag tyckte mig se stod det där i de engelska webb-butikerna att US EX inte skulle sprayas på hästen utan på omgivningen (typ täcke då?). Kan någon kommentera US EX mera?

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 922
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Så var det den där tiden på året igen - insekterna är på väg att vakna till och de första gängen mygg har spanats in på ridturerna i...
Svar
16
· Visningar
2 833
Senast: Liten
·
Utrustning Tycker alltid det är så svårt att välja storlek på Horsewares täcken, så tänkte att vi kanske kunde lägga ut erfarenheter angående...
Svar
5
· Visningar
9 519
Senast: Niki
·
Utrustning Vad tror ni om Amigos nya flugtäcke Amigo Bug Buster? tror ni verkligen att det fungerar, är det så bra som det står i beskrivningen...
Svar
8
· Visningar
1 908
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka