Sv: Nya insektstäcket från Horseware - funkar det?
Det intressanta är att de är inga andra ingredienser i US som har någon effekt att tala om, det är typ bara för spädningen skull de är med (om det inte är Ultrashild EX). Jag kollade ju upp det rätt noga, ska se om jag hittar filen med exakt innehållsförteckning (eftersom flaskan inte avslöjar det utan bara verksam beståndsdel).
Ultrashield EX däremot har lite annat med, men den har jag inte sett i Sverige?
Här, Ultrashield, vanliga inte EX:
Active Ingredient(s)
Permethrin
0.50%
Pyrethrins
0.10%
Piperonyl Butoxide Technical
1.00% (det här är bara bärarsubstans, vet jag kollade var det var och typ som sprit om jag minns rätt)
Varken US eller Switch hjälper här, förutom att US faktiskt hjälper en liten stund, typ om man sprayar på innan ridning så hjälper det en liten stund, det gör inte switch. Högst kortvarig effekt dock (fästing fungerar det lika bra som S mot dock).
Men, som med allt annat, tycks det vara rackars individuellt. Kompisen provade US samtidigt som mig, på sin unghäst. Fungerade perfekt för henne, hon åkte dit (lösdrift) var tionde dag och sprayade och han var nästan obiten. Så var det inte med switch.
Jag har under åren haft TVÅ hästar som switch fungerat rent mirakulöst på, precis som det 'ska'. Inte ett knottbett. Alla andra har det tyvärr varit förutom för fästing) vara som att hälla vatten på.