Nya lagen om takeaway snabbmat och dryck i flergångsförpackningar kommer ni välja det?

Jag känner ingen som gör så faktiskt. Det känns som en storstadsgrej eller nåt man bara ser i amerikanska filmer/serier.

De på mitt jobb som inte har med egen lunch går ut och äter på stället. Det är nog bara en handfull gång jag sett någon köpa med sig mat från restaurang och äta på jobbet. Sån sallad man blandar själv på t.ex. ICA/Coop händer lite då och då.
Behöver inte vara så himla storstadsaktigt, men säkert en stadsgrej, absolut.
 
Har en plåtlåda som köptes i en fiskaffär ihop med dagens matlåda för trettio år sen. Där kunde man kasta in lådan i ett inkast och ta ut den nya lådan. En bra rostfri låda av standardtyp, har används mycket men dock inte bytts in.
 
Ja verkligen. Åtrevinningstationer visar verkligen på hur dåliga människor är på att ta hand om sitt skräp. Trots att man samlat upp det så dräller man det utanför containrarna. Helt obegripligt och så sorgligt.
Slängde en kasse förut idag och då stod det lådor med påsar med sorterade sopor i bredvid containern, en container det fanns mycket gott om utrymme i.
Finns nog bara ett botemedel, pant på typ allt.
 
Fler saker med pant vore inte fel och då inte bara inom snabbmat.
Bild från när jag lämnade på åvs. Väktare var på plats så vågade inte gissa på hur det såg ut tidigare.
Visa bifogad fil 135761

Vissa människor undrar man hur de tänker. Efter jul gick jag och min man ut till miljöhuset för att slänga några kartonger från julklapparna. I miljöhuset fanns det en behållare för kartong. I den hade någon lagt 3 hyfsat stora kartonger utan att vika ihop dem alls. Inte det minsta lilla. Sen var behållaren lite mer än halvfull. På golvet bredvid stod en stor hög med kartonger. De flesta hyfsat stora. Människan kan inte ha skämts det minsta lilla eftersom hennes namn (och adress) stod på flera av dem. Vi vek ihop alla kartongerna (säkert 10 st plus våra egna) och la dem i behållaren tillsammans med våra. Behållaren var då bara halvfull.
 
Idén med pant tycker jag är intressant jag tror att det kanske behövs något sånt incitament för att få fler att använda sig av det än vad jag tror det blir. Men vem vet kanske finns det ett större intresse än vad jag tror., För mig känns det inte som ett så attraktivt alternativ. Själv bor jag i en storstad och vårt kontor ligger centralt med gott om ställen att köpa både lunch och fika. Dock är det ingen som jobbar hos oss iallafall som köper med sig kaffe eller lunch dagligen eller ens ofta. När det köps lunch så är det från olika ställen och inte samma varför jag tror mer på en matlåda eller mugg som kan tas med till olika ställen. Sen har jag också svårt att se hur vissa saker som pizza till exempel gör det möjligt att få ner i något annat än en större kartong såvida man inte vill slica upp den och lägga bitar på varandra. Men det hade jag inte tyckt varit gott slutresultat.
 
Idén med pant tycker jag är intressant jag tror att det kanske behövs något sånt incitament för att få fler att använda sig av det än vad jag tror det blir. Men vem vet kanske finns det ett större intresse än vad jag tror., För mig känns det inte som ett så attraktivt alternativ. Själv bor jag i en storstad och vårt kontor ligger centralt med gott om ställen att köpa både lunch och fika. Dock är det ingen som jobbar hos oss iallafall som köper med sig kaffe eller lunch dagligen eller ens ofta. När det köps lunch så är det från olika ställen och inte samma varför jag tror mer på en matlåda eller mugg som kan tas med till olika ställen. Sen har jag också svårt att se hur vissa saker som pizza till exempel gör det möjligt att få ner i något annat än en större kartong såvida man inte vill slica upp den och lägga bitar på varandra. Men det hade jag inte tyckt varit gott slutresultat.

Jag tror också på idén om pant. Jag tror precis som du att man måste införa lådor/muggar som går att använda/lämna in på flera ställen. Så man kan ta med en låda man fick med sig när man köpte thaimaten till när man nån vecka senare går till kinarestaurangen och köper med mat hem. Eller som man kan lämna in hos salladsbaren trots att man fick den hos thairestaurangen. Att det inte ska spela nån roll om muggen är från Espresso House eller Wayne's. Men det kommer aldrig kedjorna att godkänna för de vill ju ha sin logga/reklam på muggen/lådan.
 
Jag tror också på idén om pant. Jag tror precis som du att man måste införa lådor/muggar som går att använda/lämna in på flera ställen. Så man kan ta med en låda man fick med sig när man köpte thaimaten till när man nån vecka senare går till kinarestaurangen och köper med mat hem. Eller som man kan lämna in hos salladsbaren trots att man fick den hos thairestaurangen. Att det inte ska spela nån roll om muggen är från Espresso House eller Wayne's. Men det kommer aldrig kedjorna att godkänna för de vill ju ha sin logga/reklam på muggen/lådan.
Alla de som går ihop i ett sådant system hade kunnat sätta sin logga på muggen eller lådan, så ser man vilka det gäller också.
 
Jag tror också på idén om pant. Jag tror precis som du att man måste införa lådor/muggar som går att använda/lämna in på flera ställen. Så man kan ta med en låda man fick med sig när man köpte thaimaten till när man nån vecka senare går till kinarestaurangen och köper med mat hem. Eller som man kan lämna in hos salladsbaren trots att man fick den hos thairestaurangen. Att det inte ska spela nån roll om muggen är från Espresso House eller Wayne's. Men det kommer aldrig kedjorna att godkänna för de vill ju ha sin logga/reklam på muggen/lådan.


En sak som jag tänker kan vara ett hinder är att inte de olika restaurangerna har samma storlek på sina matlådor beroende på vad som serveras. Det är ju naturligtvis inte oöverstigligt hinder men kan bli svårt att kanske komma överens om att ha lådor med samma storlek. I klippet jag länkade till i första inlägget i tråden var ju till exempel lådan reportern hade tagit med sig för liten för att kunna få med sig maten i.
 
Det ska finnas som alternativ för kunderna att välja detta. Man måste inte välja , men det måste däremot finnas.

Säg att jag säljer en matlåda för 80kr i en engångsförpackning idag. Om någon vill köpa i en flergångsförpackning får de istället betala, säg, 130kr.
Vill folk betala detta?

För lådan är definitivt inte gratis att köpa in från början, så det kommer ju kosta endel mer för att få maten/drycken i flergångsförpackning.

För att få tillbaka sin, säg då, femtiolapp, ska lådan pantas. Först diskas ur, sen lämnas tillbaka. Det ska då också finnas i kassasystemet, detta med panten, och det ska ordnas så det ska kunna betalas ut, och smidigt ska det ju vara helst. Hur vi ska lösa det har jag ingen aning om.
Det är ju enkelt om gästen bara vill ha ny mat i en ny låda och lämnar in den gamla, men om man vill panta den måste man ju smidigt få sin slant tillbaka.

Men ja, när vi då fått tillbaka lådan då ska vi diska den igen innan den kan säljas nästa gång(livsmedelssäkerhet). Materialet tål x antal diskar i sin livslängd, ska den diskas av köparen först och av säljaren sen så minskar ju livslängden med ganska mycket bara där.

Vi som står med att vi måste tillhandahålla detta har fått ganska lite information egentligen och våra grossister vet egentligen inte så mycket heller.

Dom som vill ha sin logga på, som redan skrivits om i tråden, då kan man ju endast panta sin förpackning just där. Jag kan ju inte panta in mcdonalds grejor hos mej liksom.



Jag tror alltså inte det kommer falla så väl ut som antagligen var tanken.
 
Det finns ju folk som köper massor med sån mat hem, och då vore det väl jättebra. Kommer den som kör ut mat ha möjlighet att ta emot tidigare använda förpackningar? Isf borde man ju kunna komma åt en del av de storkunder som ofta köper utkörning till hem/jobb.
Som jag förstår det ska man kunna lämna in/panta sin förpackning där man köpte den. Om man som kund väljer att behålla den för evigt så är det fritt fram, men vill man panta/lämna in ska man kunna det. (Och få den slanten tillbaka då)
 
En sak som jag tänker kan vara ett hinder är att inte de olika restaurangerna har samma storlek på sina matlådor beroende på vad som serveras. Det är ju naturligtvis inte oöverstigligt hinder men kan bli svårt att kanske komma överens om att ha lådor med samma storlek. I klippet jag länkade till i första inlägget i tråden var ju till exempel lådan reportern hade tagit med sig för liten för att kunna få med sig maten i.
Man kan ju ha olika storlekar på alla ställena som går ihop så att man kan välja storlek på portionen. Är det då ett ställe där matlådan kanske inte helt hundra passar och man får tillbaka en sådan så kan de ju samarbeta med stället där den passar bättre och byta helt enkelt? Tänker som i klippet där reporterns matlåda var för liten, om en thairestaurang har en liten matlåda och en som säljer pasta har en större så kanske man kan ha en bytesservice, eftersom de små portionerna kanske inte säljer lika bra? Jag är en av dem som skulle vilja ha halva portioner pga min magoperation. På så sätt kan ju systemet ändå går runt liksom. Behöver ju inte vara krångligare än vad man gör det.
 
Har en plåtlåda som köptes i en fiskaffär ihop med dagens matlåda för trettio år sen. Där kunde man kasta in lådan i ett inkast och ta ut den nya lådan. En bra rostfri låda av standardtyp, har används mycket men dock inte bytts in.
Hm, ska nog leta reda på gamla plåtlådan som pappa använde att värma upp maten i, innan mikrougnarnas tid.
Sambon har några plastlådor han tar gårdagens middag i, men plåtlådan bör kunna hjälpa till där.
Han häller ju ändå upp lunchmaten på en tallrik för att värma den så han behöver ju inte glömma av sig och ställa in plåtis i mikron..:eek:
Jag troor att jag vet var plåtlådan är.
 
Det ska finnas som alternativ för kunderna att välja detta. Man måste inte välja , men det måste däremot finnas.

Säg att jag säljer en matlåda för 80kr i en engångsförpackning idag. Om någon vill köpa i en flergångsförpackning får de istället betala, säg, 130kr.
Vill folk betala detta?

För lådan är definitivt inte gratis att köpa in från början, så det kommer ju kosta endel mer för att få maten/drycken i flergångsförpackning.

För att få tillbaka sin, säg då, femtiolapp, ska lådan pantas. Först diskas ur, sen lämnas tillbaka. Det ska då också finnas i kassasystemet, detta med panten, och det ska ordnas så det ska kunna betalas ut, och smidigt ska det ju vara helst. Hur vi ska lösa det har jag ingen aning om.
Det är ju enkelt om gästen bara vill ha ny mat i en ny låda och lämnar in den gamla, men om man vill panta den måste man ju smidigt få sin slant tillbaka.

Men ja, när vi då fått tillbaka lådan då ska vi diska den igen innan den kan säljas nästa gång(livsmedelssäkerhet). Materialet tål x antal diskar i sin livslängd, ska den diskas av köparen först och av säljaren sen så minskar ju livslängden med ganska mycket bara där.

Vi som står med att vi måste tillhandahålla detta har fått ganska lite information egentligen och våra grossister vet egentligen inte så mycket heller.

Dom som vill ha sin logga på, som redan skrivits om i tråden, då kan man ju endast panta sin förpackning just där. Jag kan ju inte panta in mcdonalds grejor hos mej liksom.



Jag tror alltså inte det kommer falla så väl ut som antagligen var tanken.


Intressant information och perspektiv! Tror mer isåfall på pantmaskiner liknande de som finns för flaskor och återvinning av materialet. Men då är ju frågan var man ska få använda den panten kanske anslutna matställen eller något. Men jag kan definitivt se problemen ur näringsidkarens synvinkel.

Tror också detta har svårt att falla ut väl med tanke på de olika förutsättningarna för olika sorters förpackningar för mat. Däremot kanske det är bättre för muggar där är det ju mer standardutförande även om det kan vara olika storlekar.
 
Man kan ju ha olika storlekar på alla ställena som går ihop så att man kan välja storlek på portionen. Är det då ett ställe där matlådan kanske inte helt hundra passar och man får tillbaka en sådan så kan de ju samarbeta med stället där den passar bättre och byta helt enkelt? Tänker som i klippet där reporterns matlåda var för liten, om en thairestaurang har en liten matlåda och en som säljer pasta har en större så kanske man kan ha en bytesservice, eftersom de små portionerna kanske inte säljer lika bra? Jag är en av dem som skulle vilja ha halva portioner pga min magoperation. På så sätt kan ju systemet ändå går runt liksom. Behöver ju inte vara krångligare än vad man gör det.
Jag har inga problem att lägga halva portionerna en helportionslåda tex, så precis som du säger ska man inte krångla till det i onödan.

men allt kommer nog handla om vad panten ligger på. Om det kommer vara olika för olika storlekar och förpackningar.
Och, det jag fått till mej är att panten sätter man själv som säljställe.
Jag har inte den blekaste aning om hur vi ska göra på tisdag när vi öppnar för det finns ingen information.

Och, förpackningarna är d y r a i inköp. Vilket kommer läggas på priset ut till kund.
 
Det ska finnas som alternativ för kunderna att välja detta. Man måste inte välja , men det måste däremot finnas.

Säg att jag säljer en matlåda för 80kr i en engångsförpackning idag. Om någon vill köpa i en flergångsförpackning får de istället betala, säg, 130kr.
Vill folk betala detta?

För lådan är definitivt inte gratis att köpa in från början, så det kommer ju kosta endel mer för att få maten/drycken i flergångsförpackning.

För att få tillbaka sin, säg då, femtiolapp, ska lådan pantas. Först diskas ur, sen lämnas tillbaka. Det ska då också finnas i kassasystemet, detta med panten, och det ska ordnas så det ska kunna betalas ut, och smidigt ska det ju vara helst. Hur vi ska lösa det har jag ingen aning om.
Det är ju enkelt om gästen bara vill ha ny mat i en ny låda och lämnar in den gamla, men om man vill panta den måste man ju smidigt få sin slant tillbaka.

Men ja, när vi då fått tillbaka lådan då ska vi diska den igen innan den kan säljas nästa gång(livsmedelssäkerhet). Materialet tål x antal diskar i sin livslängd, ska den diskas av köparen först och av säljaren sen så minskar ju livslängden med ganska mycket bara där.

Vi som står med att vi måste tillhandahålla detta har fått ganska lite information egentligen och våra grossister vet egentligen inte så mycket heller.

Dom som vill ha sin logga på, som redan skrivits om i tråden, då kan man ju endast panta sin förpackning just där. Jag kan ju inte panta in mcdonalds grejor hos mej liksom.



Jag tror alltså inte det kommer falla så väl ut som antagligen var tanken.
Ett sätt är att straffskatta engångsartiklarna ganska hårt, så att flergångs blir mer attraktivt.

Men jag klurar lite på hur restaurangerna ska hantera att de använder förpackningar som folk har haft hemma ihop med livsmedelssäkerhet och ansvar. Nån kanske förvarar diesel i sin och sen pantar in. Eller låter mögelsvampar växa så att det inte går att få bort helt. Såna matburkar kastar jag på jobbet emellanåt åt kollegor.
 
Ett sätt är att straffskatta engångsartiklarna ganska hårt, så att flergångs blir mer attraktivt.

Men jag klurar lite på hur restaurangerna ska hantera att de använder förpackningar som folk har haft hemma ihop med livsmedelssäkerhet och ansvar. Nån kanske förvarar diesel i sin och sen pantar in. Eller låter mögelsvampar växa så att det inte går att få bort helt. Såna matburkar kastar jag på jobbet emellanåt åt kollegor.
Finns ju en anledning att vi inte längre har flergångsflaskor att panta.
 
Jag har inga problem att lägga halva portionerna en helportionslåda tex, så precis som du säger ska man inte krångla till det i onödan.

men allt kommer nog handla om vad panten ligger på. Om det kommer vara olika för olika storlekar och förpackningar.
Och, det jag fått till mej är att panten sätter man själv som säljställe.
Jag har inte den blekaste aning om hur vi ska göra på tisdag när vi öppnar för det finns ingen information.

Och, förpackningarna är d y r a i inköp. Vilket kommer läggas på priset ut till kund.
Det är ju väldigt märkligt att det ännu inte ens finns någon information. Det borde finnas klart redan så att ni vet ju! :(

Hade jag varit stamkund hade jag kunnat betala för pant på mugg eller matlåda, beroende på pris- jag kan köpa en matlåda på typ ica för 20 kr eller nåt så 50 kr för en på ett matställe känns dyrt, om den inte är i betydligt mycket bättre kvalitet.
 
Ett sätt är att straffskatta engångsartiklarna ganska hårt, så att flergångs blir mer attraktivt.

Men jag klurar lite på hur restaurangerna ska hantera att de använder förpackningar som folk har haft hemma ihop med livsmedelssäkerhet och ansvar. Nån kanske förvarar diesel i sin och sen pantar in. Eller låter mögelsvampar växa så att det inte går att få bort helt. Såna matburkar kastar jag på jobbet emellanåt åt kollegor.
Men flergångsförpackningar är riktigt dyra.
Priserna skulle skjuta i höjden och folk skulle sluta handla för det inte är värt det.
Folk tänker till så idag redan.

Det läggs avgifter på engångsartiklar redan.

Eller så gör man bra engångsartiklar tex bagasse , billigare för att slippa ifrån mer plast exempelvis. Bagasse är också ett för dyrt alternativ för många ställen idag tyvärr.



Och ja, problemet är att som restaurang måste det diskas igen och vara helt livsmedelssäkert att använda och sälja. Det är ju därför man köper in förpackningar för livsmedel med särskilda märkningar som ÄR livsmedelssäkra.

Hur vet jag vad folk har haft i sina flergångsmatlådor liksom, känns rätt osäkert 🙈
 
Jag tror också på idén om pant. Jag tror precis som du att man måste införa lådor/muggar som går att använda/lämna in på flera ställen. Så man kan ta med en låda man fick med sig när man köpte thaimaten till när man nån vecka senare går till kinarestaurangen och köper med mat hem. Eller som man kan lämna in hos salladsbaren trots att man fick den hos thairestaurangen. Att det inte ska spela nån roll om muggen är från Espresso House eller Wayne's. Men det kommer aldrig kedjorna att godkänna för de vill ju ha sin logga/reklam på muggen/lådan.

Jag har varit på flera ställen där det funkar så, bland annat i Palo Alto och Berlin. Lunchrestauranger, caféer och uteställen går ihop om en serie lådor och glas/muggar. Man betalar en tia i pant när man köper lunch, och kan antingen lämna tillbaka den på närmsta ställe när man går hem, eller byta in den på stället man äter på nästa gång. För mig som kund har det åtminstone funkat bra. (Framförallt att slippa engångsplastglas när man är på större uteställen. Det var obligatoriskt med flergångsglasen, vilket innebär att man dels får sin öl i ett glas som inte havererar efter fem minuter, dels att man slipper vada genom slängda plastglas när man går.)

Är jag på resa (för det är nästan bara då jag handlar i engångsförpackning) så har jag en ihopvikbar kaffemugg i väskan. Det har aldrig varit något problem att få den fylld på vilket ställe som helst, och jag har gjort så i mer än 10 år. Där jag pluggade var kaffet två kronor billigare om man hade egen mugg, och som student med föreläsningar eller labbar långa dagar så var det inte ett dugg svårt att vänja sig.

Flergångssugrör och tygpåsar har jag använt så länge att jag inte kan komma ihåg när jag köpte engångsgrejer sist. :confused:
 

Liknande trådar

Samhälle Precis samma hos oss, också familj på fyra. Mängden avfall vi producerar i form av förpackningar från vanlig mat är sjuk. Vi slänger...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
3 578
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp