Sopmängd och sopsortering (utbruten från Nya lagen om takeaway snabbmat och dryck i flergångsförpackningar kommer ni välja det?)

Det känns märkligt att så många i tråden verkar ha väldigt mycket plastförpackningar, för mig blir det mindre än en papperskasse full på två veckor.
Iofs köper jag sällan varor med stora plastförpackningar. Märkte nu i nov-dec att det blev snabbare fullt pga pepparkaksburkar ... :angel:
 
Det känns märkligt att så många i tråden verkar ha väldigt mycket plastförpackningar, för mig blir det mindre än en papperskasse full på två veckor.
Iofs köper jag sällan varor med stora plastförpackningar. Märkte nu i nov-dec att det blev snabbare fullt pga pepparkaksburkar ... :angel:
Falukorv, bacon, vindruvor, morötter, frysta grönsaker, nötfärs, ost, bröd m.m. Det är ju plast kring precis allt? Vad köper du för märken där det inte är någon plast? Förutom pepparkakor då 😅
 
För mig är det konstigaste att folk kan slänga så mycket brännbart att de behöver tömning varje vecka, eller ens varannan. Vi är en familj på fem, varav ett blöjbarn och ett barn som pga medicinering ”producerar” en del skräp som inte går att återvinna. Vi har tömning av brännbart avfall en gång i månaden och glömmer vi bort det eller inte är hemma så är tunnan inte full på två månader heller 🤷‍♀️

Men plaståtervinningen är ju bedrövliga mängder…
 
För mig är det konstigaste att folk kan slänga så mycket brännbart att de behöver tömning varje vecka, eller ens varannan. Vi är en familj på fem, varav ett blöjbarn och ett barn som pga medicinering ”producerar” en del skräp som inte går att återvinna. Vi har tömning av brännbart avfall en gång i månaden och glömmer vi bort det eller inte är hemma så är tunnan inte full på två månader heller 🤷‍♀️

Men plaståtervinningen är ju bedrövliga mängder…
Jag kan erkänna att jag hade kunnat göra än bättre sortering än vad jag gör! Men just nu prioriterar jag att vissa grejer återvinns och annat hamnar i brännbart. Lite i taget helt enkelt. Blir lätt överväldigad och då blir inget gjort istället. Lika så vet jag att jag hade kunnat städa mer miljövänligt, exempelvis inte använda städservetter. Men just nu är det alternativet för att hålla undan. Kommer det vara så för alltid? Troligtvis inte. Men det får vara så nu.
 
Falukorv, bacon, vindruvor, morötter, frysta grönsaker, nötfärs, ost, bröd m.m. Det är ju plast kring precis allt? Vad köper du för märken där det inte är någon plast? Förutom pepparkakor då 😅
Äter inte kött. Har bara ett frysfack så frysta grönsaker köper jag typ aldrig eftersom det inte ryms så mycket där i. Ost, ja färskost. Köper typ aldrig vindruvor eller morötter. Bröd äter jag mest hårt som kommer i pappförpackning.
Köper mest färdigmat, så blir ju då bara en förpackning per äten måltid.
Tror de flesta plastförpackningar jag bär hem är i mjukplast så då tar de ju mindre plats.
Det blir snabbare fullt i pappinsamlingen för mig, kom jag på nu.
 
Vi har fyrfackstunnor vid huset. Det enda av facken som blir i närheten av fullt mellan tömningarna är det för plast. Hade vi brytt oss om att faktiskt trycka ihop plasten så hade det också varit fyllt till max hälften som resten. Vi har idag två tunnor och tömning av ena tunnan jämna veckor och andra ojämna. Är verkligen på tok för ofta för oss och jag hade verkligen föredragit att det fanns ett billigare alternativ med hämtning mer sällan. Ser man till hur mycket sopor vi tillverkar så hade det väl behövts tömining en gång i månaden.

Så har vi med, 2 st 4 facks tunnor, 1 med bla papper, matavfall och restavfall, som töms 2 ggr i månaden och tunna 2 med bla metall och plast som töms 1 gång i månaden.
Och det som ALLTID är fullt är definitivt plasten. Tunna 1 och 2 hade i vårt husåll (2 vuxna utam djur eller barn) kunnat byta tömning.
 
Tänkte mer på att alla sorterar väl hemma numera å åker iväg med sin egna "skit"

Om man inte bor med återvinningsrum i tex hyreshuset. Men då sorterar man ju hemma oavsett.

Gratis hämtning? Aldrig hört faktiskt🙈
Vi sorterar visserligen hemma, men vi åker inte iväg nånstans med skiten, den blir upphämtad; matavfall, plast, pappersförpackningar, glas, metall, tidningar, restavfall, batterier, lampor har vi hämtning av. Ej gratis dock. Skåne.

”Ta av korkar och lock. Töm din påse med plastförpackningar i behållaren så att de ligger lösa, för att underlätta återvinningen.”
https://www.sopor.nu/sortera-och-aatervinn/foerpackningar/plastfoerpackningar/

Den plast du är säker på är samma material kan du sortera i varandra, men annars sorteras ju olika typer av plast separat så ligger olika sorter i samma förpackning försvåras sorteringen.
Sådär sa dom här också tidigare. Sen bytte dom plats på i vilket fack i sopkärlen man skulle slänga vad, så att plasten fick ett mindre fack, och då gällde det inte längre, utan nu rekommenderar dom tvärtemot att packa i vartannat pga platseffektivitet.
 
För mig är det konstigaste att folk kan slänga så mycket brännbart att de behöver tömning varje vecka, eller ens varannan. Vi är en familj på fem, varav ett blöjbarn och ett barn som pga medicinering ”producerar” en del skräp som inte går att återvinna. Vi har tömning av brännbart avfall en gång i månaden och glömmer vi bort det eller inte är hemma så är tunnan inte full på två månader heller 🤷‍♀️

Men plaståtervinningen är ju bedrövliga mängder…
kl
Jag kom att tänka på innan källsortering infördes (80/90-talet). Vi var 5 personer i hushållet och hade en sån där gallernätsoptunna med säck. Den säcken hämtades varje vecka, kanske t.o.m. 2 ggr/vecka. 🤔
 
Falukorv, bacon, vindruvor, morötter, frysta grönsaker, nötfärs, ost, bröd m.m. Det är ju plast kring precis allt? Vad köper du för märken där det inte är någon plast? Förutom pepparkakor då 😅
Fast det är ju inte produkter som tar slut vid en måltid (med vissa undantag)? Om man inte köper väldigt små förpackningar av allt…
 
För mig är det konstigaste att folk kan slänga så mycket brännbart att de behöver tömning varje vecka, eller ens varannan. Vi är en familj på fem, varav ett blöjbarn och ett barn som pga medicinering ”producerar” en del skräp som inte går att återvinna. Vi har tömning av brännbart avfall en gång i månaden och glömmer vi bort det eller inte är hemma så är tunnan inte full på två månader heller 🤷‍♀️

Men plaståtervinningen är ju bedrövliga mängder…
Behöver och Behöver, här finns 2 val (två tunnor med 2 fack i varje eller två tunnor med fyra fack i varje). Bilen kommer varje vecka och tömmer 1 av tunnorna så det är i praktiken tömining varannan vecka men kommer varje. Kan inte välja oftare eller mer sällan utan är detta som gäller.
Innan var det att välja på varannan vecka eller 1 gång månad och valet fanns att bara ha brännbart restavfall.

Kan säga att familjen 2 hus bort hade problem med att bara ha en halv tunna och ha 4 blöjbarn (2 dygnet runt och 2 med blöja på natten).
 
Behöver och Behöver, här finns 2 val (två tunnor med 2 fack i varje eller två tunnor med fyra fack i varje). Bilen kommer varje vecka och tömmer 1 av tunnorna så det är i praktiken tömining varannan vecka men kommer varje. Kan inte välja oftare eller mer sällan utan är detta som gäller.
Innan var det att välja på varannan vecka eller 1 gång månad och valet fanns att bara ha brännbart restavfall.

Kan säga att familjen 2 hus bort hade problem med att bara ha en halv tunna och ha 4 blöjbarn (2 dygnet runt och 2 med blöja på natten).
Här får man bara en tunna med ett fack. Specificeras som mat och restavfall. Resterande fraktioner antas man hitta system för själv och transportera iväg. Tur att man har bil och kan lösa det också!
 
Här får man bara en tunna med ett fack. Specificeras som mat och restavfall. Resterande fraktioner antas man hitta system för själv och transportera iväg. Tur att man har bil och kan lösa det också!
Vill heller ha det så igen. Måste ju ändå åka iväg med metall och glas så kan ju ta med det andra också. Innan vi blev tvungna till flerfack så kom sopbilen max varannan vecka och nu kör den varje vecka, vilket ju blir mer utsläpp av avgaser än inna.
 
Här får man bara en tunna med ett fack. Specificeras som mat och restavfall. Resterande fraktioner antas man hitta system för själv och transportera iväg. Tur att man har bil och kan lösa det också!
Det kommer det kommer. Om några år skall alla ha nån variant med hemsortering.
 
Fast det är ju inte produkter som tar slut vid en måltid (med vissa undantag)? Om man inte köper väldigt små förpackningar av allt…
Det gör det ju visst om två fysiskt aktiva vuxna och två växande barn ska ha middag och de vuxna ska ha varsin lunch dagen efter. Igår gjorde jag ugnsbakad sej med stuvad grönkål, gulbetor och kokt potatis. Det gick åt två paket sej (kartong + plast), en påse potatis (papper + plastfönster), en påse fryst grönkål (plast) och ett halvt paket grädde (andra halvan gick åt idag) och en buljongtärning (papper). Vansinnigt mycket skräp, med andra ord. Exempel på annat jag slängt de senaste dagarna som jag kan komma på på rak arm (och som inte kommer från middagarna/luncherna) är ett par brödpåsar i plast, en smörbytta med lock, en enlitersbytta med kvarg, en plastpåse från sötmandel, en plastförpackning från gurka, en plastförpackning från majskakor, en stor hundfodersäck, en plastflaska från flytande tvättmedel, en plastflaska från ättika, en plastförpackning från toalettpapper, en tandkrämstub, kattsand och ett gäng blöjor. Och en literförpackning havredryck om dagen. En del av de förpackningarna kommer jag slänga liknande igen den närmsta veckan, andra dröjer ett tag (det går ju knappast åt en tandkrämstub, en säck hundfoder eller ett paket toapapper i veckan, till exempel). Det kommer däremot tillkomma andra förpackningar av sådant som är öppnat nu och tar slut snart.

Knapplån: Jag tycker det blir lite absurt när folk, ibland barnlösa eller med utflugna barn, sitter och förvånas över att helt vanliga barnfamiljer typ… äter mat? Det är lite som om jag som stadsbo skulle förvånas över att folk på landsbygden köper drivmedel för tusentals kronor varje månad: ”oj, kör folk så mycket bil, det låter inte normalt, själv åker jag alltid kollektivt, går eller cyklar...”

Det är svinsugigt att livsmedelsförpackningarna har ökat de senaste tio åren. Ett enormt miljöproblem. Men det är ett systemfel, inte ett konsumentfel.
 
Det gör det ju visst om två fysiskt aktiva vuxna och två växande barn ska ha middag och de vuxna ska ha varsin lunch dagen efter. Igår gjorde jag ugnsbakad sej med stuvad grönkål, gulbetor och kokt potatis. Det gick åt två paket sej (kartong + plast), en påse potatis (papper + plastfönster), en påse fryst grönkål (plast) och ett halvt paket grädde (andra halvan gick åt idag) och en buljongtärning (papper). Vansinnigt mycket skräp, med andra ord. Exempel på annat jag slängt de senaste dagarna som jag kan komma på på rak arm (och som inte kommer från middagarna/luncherna) är ett par brödpåsar i plast, en smörbytta med lock, en enlitersbytta med kvarg, en plastpåse från sötmandel, en plastförpackning från gurka, en plastförpackning från majskakor, en stor hundfodersäck, en plastflaska från flytande tvättmedel, en plastflaska från ättika, en plastförpackning från toalettpapper, en tandkrämstub, kattsand och ett gäng blöjor. Och en literförpackning havredryck om dagen. En del av de förpackningarna kommer jag slänga liknande igen den närmsta veckan, andra dröjer ett tag (det går ju knappast åt en tandkrämstub, en säck hundfoder eller ett paket toapapper i veckan, till exempel). Det kommer däremot tillkomma andra förpackningar av sådant som är öppnat nu och tar slut snart.

Knapplån: Jag tycker det blir lite absurt när folk, ibland barnlösa eller med utflugna barn, sitter och förvånas över att helt vanliga barnfamiljer typ… äter mat? Det är lite som om jag som stadsbo skulle förvånas över att folk på landsbygden köper drivmedel för tusentals kronor varje månad: ”oj, kör folk så mycket bil, det låter inte normalt, själv åker jag alltid kollektivt, går eller cyklar...”

Det är svinsugigt att livsmedelsförpackningarna har ökat de senaste tio åren. Ett enormt miljöproblem. Men det är ett systemfel, inte ett konsumentfel.
Jag har en tvååring, så jag är medveten om att barnfamiljer äter.

Men i vissa fall kan man ju som konsument påverka. Istället för att köpa en färdig påse potatis, om det går en hel säck till en måltid, köp på lösvikt i matavfallspåse? Eller en större färdigpåse? Ostar finns också i olika storlekar, t.ex.

Jag är väl medveten om att det är mycket plast på matprodukter (det mest vansinniga är när de packar in bananer i plast!) men en påse om dagen låter som väldigt mycket, om man inte räknar in blöjor. Plast tar ju inte jättemycket plats, tänker jag?
 
Jag har en tvååring, så jag är medveten om att barnfamiljer äter.

Men i vissa fall kan man ju som konsument påverka. Istället för att köpa en färdig påse potatis, om det går en hel säck till en måltid, köp på lösvikt i matavfallspåse? Eller en större färdigpåse? Ostar finns också i olika storlekar, t.ex.

Jag är väl medveten om att det är mycket plast på matprodukter (det mest vansinniga är när de packar in bananer i plast!) men en påse om dagen låter som väldigt mycket, om man inte räknar in blöjor. Plast tar ju inte jättemycket plats, tänker jag?
Det finns inte ekologisk, svenskodlad potatis på lösvikt. Två kilo är största storleken på den färdiga påsen. Vi köper den svenskproducerade ost som är billigast den månaden på grund av begränsad ekonomi – ibland en tvåkilos hushållsost, ibland en 750 gr prästost, just nu en 1,5 kg cheddarost. Har du fler (oombedda) förslag på hur min familj ska handla? 😅

Jag startade diskussionen utifrån att producenternas användning av livsmedelsförpackningar har ökat markant i EU under de senaste tio åren, och att det blir mer och mer komplicerat att undvika onödigt avfall som konsument. Tack och lov verkar det nu som att EU-parlamentet har förstått att något behöver göras åt detta, för i november 2022 satte man upp nya mål för att minska framför allt plastavfallet i vanliga europeiska hushåll. Jag önskar att den processen går snabbare, inte att främlingar på nätet ska in och detaljpeta i vilken potatis jag ska köpa.

Jo, plast tar ju mest plats av alla förpackningar sett till volym. En tvättmedelsflaska är full med luft, en knycklad påse är fluffig. En påse full med plast knappt någonting alls.
 
Behöver och Behöver, här finns 2 val (två tunnor med 2 fack i varje eller två tunnor med fyra fack i varje). Bilen kommer varje vecka och tömmer 1 av tunnorna så det är i praktiken tömining varannan vecka men kommer varje. Kan inte välja oftare eller mer sällan utan är detta som gäller.
Innan var det att välja på varannan vecka eller 1 gång månad och valet fanns att bara ha brännbart restavfall.

Kan säga att familjen 2 hus bort hade problem med att bara ha en halv tunna och ha 4 blöjbarn (2 dygnet runt och 2 med blöja på natten).

Jag menade ju runt omkring mig, det är ju olika i alla kommuner. :) I min kommun är den rörliga delen av avfallstaxan mer än 5 ggr högre om man har hämtning en gång i veckan jämfört med en gång i månaden, varannan vecka någonstans där emellan. Ändå har folk en massa brännbart att slänga uppenbarligen…
 
Det finns inte ekologisk, svenskodlad potatis på lösvikt. Två kilo är största storleken på den färdiga påsen. Vi köper den svenskproducerade ost som är billigast den månaden på grund av begränsad ekonomi – ibland en tvåkilos hushållsost, ibland en 750 gr prästost, just nu en 1,5 kg cheddarost. Har du fler (oombedda) förslag på hur min familj ska handla? 😅

Jag startade diskussionen utifrån att producenternas användning av livsmedelsförpackningar har ökat markant i EU under de senaste tio åren, och att det blir mer och mer komplicerat att undvika onödigt avfall som konsument. Tack och lov verkar det nu som att EU-parlamentet har förstått att något behöver göras åt detta, för i november 2022 satte man upp nya mål för att minska framför allt plastavfallet i vanliga europeiska hushåll. Jag önskar att den processen går snabbare, inte att främlingar på nätet ska in och detaljpeta i vilken potatis jag ska köpa.

Jo, plast tar ju mest plats av alla förpackningar sett till volym. En tvättmedelsflaska är full med luft, en knycklad påse är fluffig. En påse full med plast knappt någonting alls.
Ja jag håller med! Tycker att det är plast på det mesta vi använder. Maken äter bara Norrmejeriers herrgårdsost den är det plast runt. Kvarg, keso, proteinstuffs som jag äter är plast. Och så vidare. Jag tycker då det känns som att vi slänger plast varje dag, åteminstone om vi lagar mat och inte tar en matlåda ur frysen.
Och visst vi är bara 2 personer i vår familj, men jag tycker ändå det är orimliga mängder plast och pappersförpackningar och önskar att det var smidigare att hantera det på. Hatar att ha ett fult hörn i köket som alltid är kaos pga de där förpackningarna. 1,5 mil till närmsta ställe att lämna dom på gör att det inte sker särskilt ofta heller, så det måste ju lagras (det gör vi iofs ute!).
 
Vill heller ha det så igen. Måste ju ändå åka iväg med metall och glas så kan ju ta med det andra också. Innan vi blev tvungna till flerfack så kom sopbilen max varannan vecka och nu kör den varje vecka, vilket ju blir mer utsläpp av avgaser än inna.
Ryms det något i de där tunnorna? Är det plast och pappersförpackningar ni får stoppa där plus brännbart och mat då?
Vi har två tunnor, en för matpåsen och en för brännbart. Så får vi åka i väg med resten själva. Vet inte om det kommer bli såna där tunnor med flera fack här nu sen, det verkar ju inte riktigt klart ännu.
Tyckte att det lät praktiskt att sortera i en tunna hemma men om ni ändå måste åka iväg så kan man ju lika gärna ta med sig allt samtidigt.

KL
Nått som också är störande är ju att när man väl får tummen ur och ska åka och tömma skiten så är ju containrarna fulla! Typ jämt!
 

Liknande trådar

Samhälle Det kommer en ny lag från 1 januari 2024 om att de som erbjuder att snabbmat och dryck för take away måste utöver engångsförpackningar...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
6 842

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Tjockistråden 3
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp