Sopmängd och sopsortering (utbruten från Nya lagen om takeaway snabbmat och dryck i flergångsförpackningar kommer ni välja det?)

Ja jag håller med! Tycker att det är plast på det mesta vi använder. Maken äter bara Norrmejeriers herrgårdsost den är det plast runt. Kvarg, keso, proteinstuffs som jag äter är plast. Och så vidare. Jag tycker då det känns som att vi slänger plast varje dag, åteminstone om vi lagar mat och inte tar en matlåda ur frysen.
Och visst vi är bara 2 personer i vår familj, men jag tycker ändå det är orimliga mängder plast och pappersförpackningar och önskar att det var smidigare att hantera det på. Hatar att ha ett fult hörn i köket som alltid är kaos pga de där förpackningarna. 1,5 mil till närmsta ställe att lämna dom på gör att det inte sker särskilt ofta heller, så det måste ju lagras (det gör vi iofs ute!).
Så frustrerande det måste vara att behöva lagra och köra iväg sin återvinning när det handlar om sådana mängder. Där har jag verkligen ingenting att klaga på, vi har ett soprum med full möjlighet till återvinning precis utanför porten så rent praktiskt är det väldigt enkelt.
 
Det finns inte ekologisk, svenskodlad potatis på lösvikt. Två kilo är största storleken på den färdiga påsen. Vi köper den svenskproducerade ost som är billigast den månaden på grund av begränsad ekonomi – ibland en tvåkilos hushållsost, ibland en 750 gr prästost, just nu en 1,5 kg cheddarost. Har du fler (oombedda) förslag på hur min familj ska handla? 😅

Jag startade diskussionen utifrån att producenternas användning av livsmedelsförpackningar har ökat markant i EU under de senaste tio åren, och att det blir mer och mer komplicerat att undvika onödigt avfall som konsument. Tack och lov verkar det nu som att EU-parlamentet har förstått att något behöver göras åt detta, för i november 2022 satte man upp nya mål för att minska framför allt plastavfallet i vanliga europeiska hushåll. Jag önskar att den processen går snabbare, inte att främlingar på nätet ska in och detaljpeta i vilken potatis jag ska köpa.

Jo, plast tar ju mest plats av alla förpackningar sett till volym. En tvättmedelsflaska är full med luft, en knycklad påse är fluffig. En påse full med plast knappt någonting alls.
Ber om ursäkt, det var inte meningen att komma med pekpinnar till dig utan det var menat generellt att man till viss del kan påverka som konsument. Men ser att det kan tolkas som att det var menat till dig specifikt, det var dock inte tanken.

Jag är väl medveten om den galna plastanvändningen på matvaror där den inte alltid är nödvändig. Och extra galet blir det ju när de ekologiska varorna är packade i plast men inte de icke-ekologiska… lite pest eller kolera-val.

Min poäng var väl mer att ibland kanske man får välja bort favoritsorten som är packad i plast för att kanske få igenom en förändring hos producenten.

Apropå det, så gick ju Lidl för ett litet tag sen ut med att de slopar plastlocken på sina creme fraiche-burkar, så man uppmanas att spara gamla. Hoppas att fler hakar på den trenden för den typen av lock är ju galet att ha som engångsvara.
 
Ryms det något i de där tunnorna? Är det plast och pappersförpackningar ni får stoppa där plus brännbart och mat då?
Vi har två tunnor, en för matpåsen och en för brännbart. Så får vi åka i väg med resten själva. Vet inte om det kommer bli såna där tunnor med flera fack här nu sen, det verkar ju inte riktigt klart ännu.
Tyckte att det lät praktiskt att sortera i en tunna hemma men om ni ändå måste åka iväg så kan man ju lika gärna ta med sig allt samtidigt.

KL
Nått som också är störande är ju att när man väl får tummen ur och ska åka och tömma skiten så är ju containrarna fulla! Typ jämt!

I våra fyrfack är det plast, papp, hushållssopor, matavfall, metallförpackningar, färgat glas, ofärgat glas.. och så en mindre behållare som vi har på farstubron under en bänk, som tar mindre elavfall, batterier och glödlampor. Den ställer man ut vid behov ovanpå den vanliga tunnan den dag det är tömning. En tunna för trädgårdsavfall har vi också. ÄLSKAR fyrfackskärl! Typ det bästa med villalivet ihop med att hänga tvätt utomhus :love: :D Det enda vi kör till tippen med vid behov är större elavfall, möbler/större avfall och målarfärg.
 
Eko bananer är inte längre i plastpåsar som de var för några år sedan
Plast förpackningar minskar i övrigt också dock sakta men till tex ost vet jag inte om det finns några bra alternativ
 
Jag blir också smått tokig på mängden plast och papper som omger varorna och tycker att det alltid är en hög med (återvinningsbart) skräp på diskbänken efter varje lagad måltid. Hur ni som inte får tomma förpackningar över gör blir jag väldigt nyfiken på :D

Vi är bara två vuxna i lägenhet och är ofta hänvisade till små, i förlängningen flera, förpackningar. Utrymme för förvaring av storpack eller möjlighet att dela upp och frysa in är högst begränsad och utnyttjas till stapelvaror som alltid går åt. Vi gör liksom vad vi kan både för miljöns och ekonomins skull.

Blir lite provocerad av tanken på att ansvaret ska ligga hos konsumenten att välja "rätt" förpackningar. Det är liksom inte ens alltid möjligt när det mesta ändå inplastat oavsett märke eller volym.

Som exempel är det här skräp producerat igår:

Glasburk ättiksgurka
2 kattmatsförpackningar plast
1 kattmatsförpackning metall
Plastbytta från blandfärs
Smörbytta plast+papper
Plastförpackning sockerärtor
Plast från gurka
Plastförpackning juice
3 dl pappersförpackning grädde + plastkork
Plastpåse polarbröd
Plastförpackning wc-papper
Pappersförpackning nässpray
Ketchupflaska, plast

Visst att allt skräp inte är samma varje dag men det är ju alltid någonting som tar slut, sedan om det är äggkartongen eller brödpåsen eller ketchupen är ju lite sak samma. Det blir alltid något skräp över. Vi slänger ungefär en stor påse papper och en stor påse plast i veckan. Glas och metall åker ut samtidigt men det är kanske 1/4 i förhållande till plast och papper.
 
Ryms det något i de där tunnorna? Är det plast och pappersförpackningar ni får stoppa där plus brännbart och mat då?
Vi har två tunnor, en för matpåsen och en för brännbart. Så får vi åka i väg med resten själva. Vet inte om det kommer bli såna där tunnor med flera fack här nu sen, det verkar ju inte riktigt klart ännu.
Tyckte att det lät praktiskt att sortera i en tunna hemma men om ni ändå måste åka iväg så kan man ju lika gärna ta med sig allt samtidigt.

KL
Nått som också är störande är ju att när man väl får tummen ur och ska åka och tömma skiten så är ju containrarna fulla! Typ jämt!
Nu är vi två vuxna som delar så för oss räcker det men för en familj så skulle jag tippa på att det är lite lite plats. Ja det är brännbart, plast, papp och kompost, så en halv tunna till varje 120 eller 185 litet beroende på tunna.

Går på ungefär 3 300 kr/ år

Sedan finns det att välja på 4 fack i varje kärl och då är det 30 till 90 eller 30 till 155 litet till varje fack som tömms varannan vecka. Facket för plast är störst.
 
TMR är sopsortering. De har kostnadsfritt hämtat våra förpackningar i typ två år. Nu erbjuder de inte tjänsten längre eftersom förpackningar omfattas av kommunalt renhållningsansvar från och med idag.
Jag har aldrig någonstans ens hört namnet? Låter ju fantastiskt att det har servat hela landet, bara synd att man inte fick reda på det tidigare. Jag försökte för övrigt logga in på deras sida med bankid idag (för privatpersoner) men det fungerade inte.
 
Jag har aldrig någonstans ens hört namnet? Låter ju fantastiskt att det har servat hela landet, bara synd att man inte fick reda på det tidigare. Jag försökte för övrigt logga in på deras sida med bankid idag (för privatpersoner) men det fungerade inte.

Tjänsten har upphört, 1 jan 2024 är kommunerna ansvarig för insamlingen.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Fast hur ska maten transporteras utan plast
Hur ska man köpa juice ketchup kött ost frysta grönsaker utan plastförpackning? Chips?
Plastförpackningarna hjälper ju till att hålla maten fräsch också
I vissa fall tror jag inte det finns ett bättre alternativ än just plast

Jag har en liten tunna där jag tömmer brännbart vi har systemet med röda påsar för brännbart och gröna påsar för matavfall tills jag såg ett inslag på nyheterna om hur de gröna påsarna helt enkelt maldes ner och spreds med biogödseln och sedan låg kvar på åkrarna länge :down: plasten bröts inte alls ner som folk trodde
Någon kommunikations miss gjorde att de som tog hand om matavfallet förväntade sig att påsarna skulle tömmas vid sortering men det klarade inte maskinen eller hur det nu var alla skyllde på alla
Nu är det några år sedan så jag hoppas det har ändrats men matavfallet hamnar på gödselstacken eller i odlingslådorna nu
All plast kartong med mera får jag ta med mig men som tur är har jag en återvinningsstation nära jobbet så jag kan svänga förbi en gång i veckan eller två om det behövs
 
I vår kommun har vi likt några andra i tråden FNI (fastighetsnära insamling). Två tunnor med 4 fack i varje, för plast, papper, brännbart, matavfall, metall, glas ofärgat, glas färgat, och tidningar. Har även en liten extra behållare för batterier och glödlampor att hänga på när den är full och behöver tömmas.

Tycker det är supersmidigt :). Behöver endast åka till återvinningen med större ansamlingar av ex byggmaterial etc.

Man kan även fortfarande välja att ha ett grönt 190 L kärl för brännbart och ett 130 L brunt för matavfall, och då åka med all återvinning till stationer.
 
Jag har tömning av soptunnan 1 gång/månad, hjälpte grannen att beställa samma intervall på sin. Kattsanden jag använder åker antingen ut i trädgården eller eldas upp, plast, metall, glas och en del papp/kartong kör jag till återvinningen, kanske en gång/månad? Plasten samlar jag i tomma hundmatssäckar. Komposterbart i trädgården om inte det är något som hundar, hästar eller höns äter. Handlar mycket på lösvikt, köper t ex enbart tandkräm som säljs med bara tuben och försöker så gott jag kan undvika förpackningshysterin så gott det går. Något som irriterar mig omåttligt mycket är alla dessa jäkla klisterlappar som sitter på all frukt. :cautious:
 
Jag har tömning av soptunnan 1 gång/månad, hjälpte grannen att beställa samma intervall på sin. Kattsanden jag använder åker antingen ut i trädgården eller eldas upp, plast, metall, glas och en del papp/kartong kör jag till återvinningen, kanske en gång/månad? Plasten samlar jag i tomma hundmatssäckar. Komposterbart i trädgården om inte det är något som hundar, hästar eller höns äter. Handlar mycket på lösvikt, köper t ex enbart tandkräm som säljs med bara tuben och försöker så gott jag kan undvika förpackningshysterin så gott det går. Något som irriterar mig omåttligt mycket är alla dessa jäkla klisterlappar som sitter på all frukt. :cautious:
Problemet med klisterlappar är att de är alternativet till plastpåse. Det är för att de som sitter i kassan ska ta betalt för rätt sorts äpple. Men bättre med klistermärken än påsar!
 
"Handlar mycket på lösvikt, köper t ex enbart tandkräm" Här hann jag tänka "Hur handlar man tandkräm i lösvikt????"
Såg framför mig en stor tub som man själv klämde fram pastan i egen förpackning/burk.......
Sedan läste jag resten av meningen.
Men vem vet, kanske det kommer i framtiden.... :angel1:
 
Problemet med klisterlappar är att de är alternativet till plastpåse. Det är för att de som sitter i kassan ska ta betalt för rätt sorts äpple. Men bättre med klistermärken än påsar!
Fast folk lägger ju inte upp ett äpple i taget på bandet, utan de har ju packat i en påse. Sätter de samma pris på äppelsorterna behövs inga klisterlappar, eller som de gjorde förr, utgick från röda eller gröna äpplen.
 
Fast folk lägger ju inte upp ett äpple i taget på bandet, utan de har ju packat i en påse. Sätter de samma pris på äppelsorterna behövs inga klisterlappar, eller som de gjorde förr, utgick från röda eller gröna äpplen.
Fast det är efterfrågan på 17 olika sorter, så där är det konsumenten som styr. Det går inte att hålla isär det i kassan. Det är omöjligt att veta om det är svenska, ekologiska eller vilken sort det är.
 
Fast folk lägger ju inte upp ett äpple i taget på bandet, utan de har ju packat i en påse. Sätter de samma pris på äppelsorterna behövs inga klisterlappar, eller som de gjorde förr, utgick från röda eller gröna äpplen.
Eftersom priserna skiljer sig med en faktor 2-3 så funkar det inte att sätta samma pris.
 
Fast det är efterfrågan på 17 olika sorter, så där är det konsumenten som styr. Det går inte att hålla isär det i kassan. Det är omöjligt att veta om det är svenska, ekologiska eller vilken sort det är.
Så många som 17 olika sorter har jag aldrig sett och de flesta äpplen ligger ganska nära i pris, inte för att jag brukar köpa så mycket äpplen då det oftast är importer.
 
Så många som 17 olika sorter har jag aldrig sett och de flesta äpplen ligger ganska nära i pris, inte för att jag brukar köpa så mycket äpplen då det oftast är importer.
Okej, överdrev lite. Men säkert 10+? Alla sorter finns inte i butik samtidigt, det varierar mellan veckor och årstider. Helt omöjligt att hålla reda på, till och med om man var frukansvarig. 😊
 

Liknande trådar

Samhälle Det kommer en ny lag från 1 januari 2024 om att de som erbjuder att snabbmat och dryck för take away måste utöver engångsförpackningar...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
6 836

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp