Sopmängd och sopsortering (utbruten från Nya lagen om takeaway snabbmat och dryck i flergångsförpackningar kommer ni välja det?)

Vi har mest pappförpackningar (mjölkpaket, kattmatskartonger, kartongeländen runt hygienprodukter som ändå är förpackade, osv), går ut med ca 20 l per vecka för två vuxna (och två katter). Plastförpackningar ca 10 liter; matförpackningar och hygienartiklar.

(Kattsand är ca 7 liter per vecka, som slängs i sopnedkastet efter varje lådstädning. Vi har kattsand tillverkad av restprodukter från majs så den är lite mer skrymmande än bentonitlera men i gengäld både brännbar och förnyelsebar råvara.)

Brännbara sopor är kanske en påse i veckan. Vi sorterar inte biologiskt avfall.

Hämtmaten kommer i lådor som återanvänds som matlådor tills de havererar. :D
 
Håller med om plasten. Enorma mängder... Hundmatsäckarna brukar vi använda att sortera plast i, så behöver man inte gå ut med det varje dag. De rymmer ju ändå rätt mycket. Väldigt lite konserver och annan metall hos oss dock.
Ja vi gjorde det också fram tills nyligen faktiskt. Men hittade en "tunna" som en sopsäck passade i så då kan man bara öppna locket och hiva i plasten typ. Körde med hundsäcken där först också men den var lite för oformlig för att det skulle funka bra! Annars var det ju smidigt att använda till plasten. :)
 
Det är väl samma sak somk för oss som lämnar på återvinningen?
Jag har en hink i köket och i den en plastkasse. Lägger kassarna i återvinningscontainern.
Nu minns jag knappt, för det var ett tag sedan jag sorterade så. Men jag tror inte att jag hivade in några påsar i containern för plast, utan stod där och stoppade i en förpackning i taget. Hålen i containern var inte stora nog för mer än så.
 
Nu minns jag knappt, för det var ett tag sedan jag sorterade så. Men jag tror inte att jag hivade in några påsar i containern för plast, utan stod där och stoppade i en förpackning i taget. Hålen i containern var inte stora nog för mer än så.
Precis! Så får vi göra tyvärr. Väldigt lite som går in i de där hålen.
 
Vi har mest pappförpackningar (mjölkpaket, kattmatskartonger, kartongeländen runt hygienprodukter som ändå är förpackade, osv), går ut med ca 20 l per vecka för två vuxna (och två katter). Plastförpackningar ca 10 liter; matförpackningar och hygienartiklar.

(Kattsand är ca 7 liter per vecka, som slängs i sopnedkastet efter varje lådstädning. Vi har kattsand tillverkad av restprodukter från majs så den är lite mer skrymmande än bentonitlera men i gengäld både brännbar och förnyelsebar råvara.)

Brännbara sopor är kanske en påse i veckan. Vi sorterar inte biologiskt avfall.

Hämtmaten kommer i lådor som återanvänds som matlådor tills de havererar. :D
2 vuxna, 1 vedpanna. Vi får mest av papper, plast och konservburkar (läs; mest Bullens Pilsnerkorv). De spar vi i större plastbagar som vi tar med och tömmer på väg till affären. Gamla dagstidningar används till att tända vedpannan. Annat papperskrafs/mjölktetror mm hamnar i pannan, resten av pappret till återvinning.
Jag försöker komma ihåg att öppna pappersförpackningar i affären och lämna förpackningen där, men det är väldigt dåligt med komihåget avseende detta.
Biologiskt avfall har vi inte så mycket av, men vi borde kunna bli ännu bättre.
 
Haha jag rakar bara ner det i container och när det är lagom mycket kvar trycker jag in kassen och tömmer den. Jag står ju inte och tar en och en utan rakar ner så mycket man kan.
Jo såklart man försöker få i så mkt som möjligt och tillsist trycker man med allt man har för man är så jävla less att hålet är så litet 😅
 
Jo men eftersom jag använder typ ikea kasse är det bara att trycka in det. Man rakar liksom ner skräpet.
Ja, och det gör ju jag med? Häller så gott det går och puttar ner det. Men när tålamodet tar slut så vill jag bara få i skiten då får jag trycka utav helvete för å få den igenom hålet för jag samlar inte i Ikeakasse.
 
Brännbart slänger jag kanske 1 påse i månaden? 1 vuxen och 1 barn, 2 hundar Papper och plast betydligt oftare, slänger 1-2 påsar/vecka. Matsopor blir en del, nästan inget som går att äta men skal osv fyller mycket. Vi äter mycket färska grönsaker och frukt.

Har tyvärr flera bekanta 25-45 år som vägrar sopsortera 😞. Det brukar heta att de inte hinner pga barnen...
 
Vi har fyrfackstunnor vid huset. Det enda av facken som blir i närheten av fullt mellan tömningarna är det för plast. Hade vi brytt oss om att faktiskt trycka ihop plasten så hade det också varit fyllt till max hälften som resten. Vi har idag två tunnor och tömning av ena tunnan jämna veckor och andra ojämna. Är verkligen på tok för ofta för oss och jag hade verkligen föredragit att det fanns ett billigare alternativ med hämtning mer sällan. Ser man till hur mycket sopor vi tillverkar så hade det väl behövts tömining en gång i månaden.
 
Har aldrig hört något om detta och kommer således fortsätta.
”Ta av korkar och lock. Töm din påse med plastförpackningar i behållaren så att de ligger lösa, för att underlätta återvinningen.”
https://www.sopor.nu/sortera-och-aatervinn/foerpackningar/plastfoerpackningar/

Den plast du är säker på är samma material kan du sortera i varandra, men annars sorteras ju olika typer av plast separat så ligger olika sorter i samma förpackning försvåras sorteringen.
 
Vi har fyrfackstunnor vid huset. Det enda av facken som blir i närheten av fullt mellan tömningarna är det för plast. Hade vi brytt oss om att faktiskt trycka ihop plasten så hade det också varit fyllt till max hälften som resten. Vi har idag två tunnor och tömning av ena tunnan jämna veckor och andra ojämna. Är verkligen på tok för ofta för oss och jag hade verkligen föredragit att det fanns ett billigare alternativ med hämtning mer sällan. Ser man till hur mycket sopor vi tillverkar så hade det väl behövts tömining en gång i månaden.
Vi har 2 st 2 fack tunnor och 2 st behållare för att hänga på.
Känns lite fel att kunna sortera batterier, lampor och småelektronik hemma men inte metall eller glas utan det måste jag åka iväg med.
 
”Ta av korkar och lock. Töm din påse med plastförpackningar i behållaren så att de ligger lösa, för att underlätta återvinningen.”
https://www.sopor.nu/sortera-och-aatervinn/foerpackningar/plastfoerpackningar/

Den plast du är säker på är samma material kan du sortera i varandra, men annars sorteras ju olika typer av plast separat så ligger olika sorter i samma förpackning försvåras sorteringen.

Samtidigt som vissa företag säger att det inte ska läggas löst i tunnan eftersom det då blåser iväg vid tömning ...
 

Liknande trådar

Samhälle Det kommer en ny lag från 1 januari 2024 om att de som erbjuder att snabbmat och dryck för take away måste utöver engångsförpackningar...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
6 840

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp