Nya miljökrav på landet 2022

Troligen säger du men du vet ju inte. Jag tror dina mackar läggs ner. Ingen bank vill väl låna ut 2 mille till en mack som dessutom måste sanera vid en ev nedläggning. Hur ska macken kunna ha råd att betala en sanering. Ingen bank vill väl låna ut pengar för att sanera när macken läggs ner 😂
Nu brukar de flesta oljebolag ha fonder för att kunna sanera, det är liksom ingen överraskning att de måste återställa marken till industrimark.
 
Nu brukar de flesta oljebolag ha fonder för att kunna sanera, det är liksom ingen överraskning att de måste återställa marken till industrimark.

Nej verkligen inte. Det är ju enorma bolag som står bakom bensinmackarna, de är väldigt sällan enskilda firmor..

TS: Det är liksom inga nya lagar att de ska sanera efter sig, miljöbalken har funnits sedan 1999. Har de inte underhållit cisterner och rörledningar i sådant skick att de inte läcker är det väl dags nu? Oljan i marken sprider sig och förorenar enskilda brunnar och vattentäkter, exempelvis på landsbygden. Kul för de som drabbas.

Och prisuppgiften är ju helt felaktig. SPIMFAB (Svenska Petroleum och Biodrivmedelinstitutets miljöfond) har sanerat 4000 bensinmackar i Sverige mellan åren 1997-2014 (oljebolagen har alltså bekostat allt). Enligt deras slutrapport har saneringskostnaderna landat på ca 500 000 kr/mack (markundersökningar och schaktsanering).
Att kolla över cistern och rörledningar och byta till de som klarar dagens krav är ännu billigare såklart.
 
Nej verkligen inte. Det är ju enorma bolag som står bakom bensinmackarna, de är väldigt sällan enskilda firmor..

TS: Det är liksom inga nya lagar att de ska sanera efter sig, miljöbalken har funnits sedan 1999. Har de inte underhållit cisterner och rörledningar i sådant skick att de inte läcker är det väl dags nu? Oljan i marken sprider sig och förorenar enskilda brunnar och vattentäkter, exempelvis på landsbygden. Kul för de som drabbas.

Och prisuppgiften är ju helt felaktig. SPIMFAB (Svenska Petroleum och Biodrivmedelinstitutets miljöfond) har sanerat 4000 bensinmackar i Sverige mellan åren 1997-2014 (oljebolagen har alltså bekostat allt). Enligt deras slutrapport har saneringskostnaderna landat på ca 500 000 kr/mack (markundersökningar och schaktsanering).
Att kolla över cistern och rörledningar och byta till de som klarar dagens krav är ännu billigare såklart.
Ja det känns som att TS fått det lite om bakfoten att rörbytena handlar om att få färre att åka bil...

Jag kommer vara delaktig i rörbyten för en av de stora oljebolagen och det är inte tal om någon nedläggning av bensinstationer pga det.
Att bensinstationer läggs ner handlar ofta om att detaljplaner görs om och att bolagets arrende går ut.
 
Ja det känns som att TS fått det lite om bakfoten att rörbytena handlar om att få färre att åka bil...

Jag kommer vara delaktig i rörbyten för en av de stora oljebolagen och det är inte tal om någon nedläggning av bensinstationer pga det.
Att bensinstationer läggs ner handlar ofta om att detaljplaner görs om och att bolagets arrende går ut.

Instämmer. Lokala byamacken låg enligt räddningstjänsten inte så bra till (mitt i byn med lite för mycket som kunde brinna om det skedde en olycka). Dvs de fick till slut inget förlängt tillstånd utan macken flyttades (finansierad av bygden faktiskt men med samma leverantör som tidigare).
 
Ja det känns som att TS fått det lite om bakfoten att rörbytena handlar om att få färre att åka bil...

Jag kommer vara delaktig i rörbyten för en av de stora oljebolagen och det är inte tal om någon nedläggning av bensinstationer pga det.
Att bensinstationer läggs ner handlar ofta om att detaljplaner görs om och att bolagets arrende går ut.
Troligtvis har TS inte fått det om bakfoten, utan full medvetet kör med desinformation.
 
Nej verkligen inte. Det är ju enorma bolag som står bakom bensinmackarna, de är väldigt sällan enskilda firmor..

TS: Det är liksom inga nya lagar att de ska sanera efter sig, miljöbalken har funnits sedan 1999. Har de inte underhållit cisterner och rörledningar i sådant skick att de inte läcker är det väl dags nu? Oljan i marken sprider sig och förorenar enskilda brunnar och vattentäkter, exempelvis på landsbygden. Kul för de som drabbas.

Och prisuppgiften är ju helt felaktig. SPIMFAB (Svenska Petroleum och Biodrivmedelinstitutets miljöfond) har sanerat 4000 bensinmackar i Sverige mellan åren 1997-2014 (oljebolagen har alltså bekostat allt). Enligt deras slutrapport har saneringskostnaderna landat på ca 500 000 kr/mack (markundersökningar och schaktsanering).
Att kolla över cistern och rörledningar och byta till de som klarar dagens krav är ännu billigare såklart.
Haha jag skrev ju NYA miljökrav träder i kraft 2022
 
Troligtvis har TS inte fått det om bakfoten, utan full medvetet kör med desinformation.
Du menar att Svensk Bensinhandel kör med desinformation när dom anger prislappen 2mille per mack för att uppfylla de nya miljökraven som gäller från 1 juli 2022.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 122
Senast: Sirap
·
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 439
Senast: Pancakes
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 234
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 792
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp