Nya regler i dressyr 2005

Sv: Nya regler i dressyr 2005

Tack för kvalregelerna!! Fast jag ser ingen skillnad från innan när det gäller stor häst?? :confused:

Var inne på förbundets sida och hittade inga nya regler när det gäller dressyren, hur fick ni veta detta? Kunde inte heller se att det skulle bli några nya program... :confused:

Tävlingssäsongen startar i februari men jag tänkte vänta till mars, då ska jag dock rida både Msv B:3 o A:1, hade ju varit bra om man fått se de nya programen innan dess... :smirk:
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Det har kommit ett helt nytt TR 2005, man får beställa detta genom förbundet. Man kan inte se enbart ändringarna på deras hemsida.
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Så jäkla irriterande!! :mad: Det är ju inte speciellt längesedan man fick lägga ut en bra slant på nya tr + dressyrprogram... :mad: Hade ju hoppats att det hade gått att kompletera framöver... :mad:
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Ylva skrev:
Sporrar behöver inte bäras på lokaltäving, ej heller i LC och inte på framridning. Även hästryttare måste ha sporren rättvänd. Sporren ska fortfarande vara gjord av metall och ponnyryttare får fortfarande max ha 15 cm

Hi hi...det var långa sporrar det :rofl:
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Jo, då kan man känna sig lugn för längre sporrar än så är nog svårt att få tag i... :angel:
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Oops, :o 15 millimeter ska det förstås vara som maxlängd på ponnysporrar. Precis som förut.
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Ylva skrev:
Pannband får vara av annan färg än huvudlaget

Lite dum fråga..
Jag trodde det var självklart att pannbandet fick vara av annan färg (pratar inte röd eller grön). Jag har ett mörkbrunt träns men har hela tiden haft ett svart pannband. Ingen ser det på avstånd.

Nu till frågan.
Får man då ha svarta tyglar till ett mörkbrunt träns ?
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

:bow: :bow:

Tack för att du har skrivit ut ändringarna skulle precis försöka ta reda på om vilka tyglar man får lov att ha.
Men då var det ju löst.

Tack M
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Jag hade en klasskompis när jag gick gymnasiet som hade en häst som inte gick att rida med sporrar, men hennes pappa filade ner ett par sporrar till bara ett par millimeter så att de fanns där mest för syns skull... Det står ju faktiskt igen lägre gräns för hur KORT en sporre får vara!!! Eller?!

Ett litet tips om du inte vill rida men sporre...
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Men man får ju starta i avd A och då tilldelas man ju procenten som man kvalar på. Man kvalar väl inte på placeringar :confused:.
Vad jag har förstått har avd B alltid varit frivilligt och när jag tävlat i Avd B har tävlingsarrangörerna fått kolla i TR för att de inte vet hur reglerna är. Dessutom brukar det vara så luddigt eftersom dom ändrar det så ofta :crazy:.
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Finns det något motsvarande ungponnyavdelning (alltså avd B) för hästar? På vanliga tävlingar alltså, nu menar jag inte kval.
Har aldrig sett det på dom lokala tävlingarna jag har varit på iaf, någon som vet vad TR säger?
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Inte med en ryttare som är 30 + ;)
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Nej, i dressyr finns ingen anledning att ha avd B för unghästar eftersom det inte finns någon åldersgräns på ryttarna. Numera finns inte avd B för ungponny heller, istället har överårig ryttare rätt att rida ungponny utom tävlan i vanlig ponnyklass.
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Du vet inte vad som är ändrat i Msv B3 än? Ska inte tävla förrän den 13 mars men tänkte på det när jag anmälde, Msv A1 är det väl i alla fall inga ändringar i?

Hade varit intressant att veta om det blir helt nya program eller som det var i vissa fall 03 då de bara ändrade bedömningspunkterna och behöll programen. :crazy:
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Nej, jag har inte fått de nya programmen ännu, men jag beställde i torsdags så de borde dyka upp när som helst.
Msv A:1 ska inte vara ändrat.
De program de sagt ska ändras är Msv B:3, Msv B:5 och de tre FEI ponnyprogrammen. plus att LA:6 tillkommer som ett helt nytt program. Alla andra program öska vara oförändrade.
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Har letat överallt (?) på sv.ridsp.förb. hemsida men hittar ingen info om att det är ändringar eller nya program någonstans!?! Var hittade du infon, ridsport? Var beställer man programen ifrån, kan man få endast de nya (har ju "nya" programboken redan)? Vad kostar de? Är det många ändringar i TR dressyr? Dvs. så många att man behöver en ny sådan också?? :confused:
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Kolla att du verkligen får rätt program! Jag beställde ponnyprogrammen, men fick de nya programmen från 2004. Tydligen så hade den som packade programmen gjort fel på en hel del...
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

På vänster sida står det "shopen", klicka där. Programmen får du genom att betala in på postgirot i förväg. Vill du ha TR får du beställa det genom shopen.
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Jo, men det står inget om kompleteringar, jag behöver ju inte alla programen då jag köppte boken 2003, inte heller hela TR (om inte hela är ändrat)... :crazy:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp