Nya regler i dressyr 2005

Sv: Nya regler i dressyr 2005

Sorry :o Såg nu att man kunde beställa dem för 20 kr styck :o
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Klicka på sport/tävling i menyn och scrolla sedan längsr ner på sidan. Det står som en nyhet daterad 2004-10-13.

Det framgår också på shopens förstasida att det kommit nya program. Du beställer de nya programmen genom att sätta in pengar på shopens postgiro. 20:- för Msv B:3, Msv B:5 och LA:6 (dvs 20:- totalt för alla tre) och 40:- för de tre FEI ponnyprogrammen.

Ponnyprogrammen står det 2004 på och det beror på att FEI gav ut dem 2004 och de började användas på internationella tävlkingar redan under hösten. På svenska tävlingar däremot så börjar de inte användas förrän nu 2005 och det är därför svenska förbundet inte har publicerat dem förrän nu.

De flesta ändringar i dressyr-TR som är intressanta för de flesta som tävlar på lägre nivå har jag skrivit ovan, men det finns fler ändringar ja. Dessutom har de möblerat om en hel del, så att momenten har flyttats runt och numreringen är helt ny. Det bästa är att köpa ett nytt dressyr-TR. Gemensamma bestämmelser har inte tryckts om, där får du själv ta ändringarna från förbundets hemsida och föra in i TR I från 2003
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Ylva skrev:
Nej, i dressyr finns ingen anledning att ha avd B för unghästar eftersom det inte finns någon åldersgräns på ryttarna. Numera finns inte avd B för ungponny heller, istället har överårig ryttare rätt att rida ungponny utom tävlan i vanlig ponnyklass.

I vår klubb har vi nämligen fått en anmälan till en dressyrtävling vi ska ha längre fram i vår, en ryttare som på anmälningsblanketten angett att hon önskar starta i avd B (och har betalt in 60 kr/klass i anmälningsavgift istället för den riktiga anmälningsavgiften). Har som sagt aldrig förut sett avd B på häst, kan detta vara en snikvariant om man inte bryr sig om själva tävlingsmomentet utan bara vill få hästen bedömd av en domare? Men om jag har förstått det hela rätt så ska man inte längre ha avd B på ponny utan överåriga får starta utom tävlan och avd B på häst finns inte alls?
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Oj, så fort du får LA:6 måste du berätta vad det innehåller!
Är så tävlingssugen så det heter duga!
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Oh, hoppas de tagit bort den där förfärliga öppnana på medellinjen i Msv. B:3! :idea:
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

I nya dressyr-TR så står det inget alls om ungponnyavdelning, så vad jag förstår så är det numera avskaffat och istället har man infört rättigheten för överårig ryttare att starta utom tävlan.

Det är också så att TR I har fått en ändring i år som innebär att maxpriset för unghästavdelning är höjt till 100:- (har jag för mig att det är) från de 60:- som var förut. (Detta gäller ej för ungponny vad jag förstår, se nedan). Delas det ur premier även till unghästar så gäller inte maxbeloppen.

så här står det i TR efter ändringen:
"Premier behöver ej delas ut i unghästavdelningar. Summan av start- och anmälingsavgift får då inte överstiga 100 kronor.
Ponny och Handikapp: Premier är inte obligatoriska. Om premie eller penningpris utgår ska det framgå av propositionerna"


Den ryttare som anmält sig till avd B har alltså gjort fel. Är det en häst så är det helfel, ekipaget ska tävla i samma klass som alla andra och betala lika mycket (har aldring funnits unghästavdelning i dressyr) .Är det en ponny så har hon/han missat regeländringen och ska beroende på ryttarens ålder antingen starta med de andra ponyerna, eller utom tävlan, i båda fallen ska han/hon betala lika mycket som alla andra.
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Ylva skrev:
så här står det i TR efter ändringen:
"Premier behöver ej delas ut i unghästavdelningar. Summan av start- och anmälingsavgift får då inte överstiga 100 kronor.
Ponny och Handikapp: Premier är inte obligatoriska. Om premie eller penningpris utgår ska det framgå av propositionerna"

Hmm...gäller det även Breederskval? Blir ju svårt (ännu svårare) att få det att gå ihop sig ekonomiskt med tanke på att man måste ha 2 domare per klass numera.
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Ingen aning. Hör med förbundet om det finns specialregler för breeders.
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Tänkte på det här med spöet. Jag vet att man inte får ha det inne på tävlingsbanan, men på framridningen. Men har det alltid varit en maxlängd på det? Och isåfall samma som det är nu? För isåfall måste jag klippa av mitt spö. Det är alldeles för långt, men himla bra när man rider för man kommer åt med det utan att behöva röra handen så mycket som jag måste med ett kortare spö. Men det är väl så när man har en lång häst...
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Nej, maxlängden på spö är ny för i år. Tidigare har det inte funnits någon maxlängd alls.
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Det låter ju precis som mig, har också ett långt spö, är ju synd att man ska behöva klippa av det. :cry: :angel:
Funkar så bra på pållen också för man kan ju (precis som du skriver) komma åt hästen utan att behöva röra handen så mycket.
Det blir väl så att man får köpa ett nytt :smirk:
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Oj shit, då kanske man måste ut och mäta spöet då. Ska tävla snart, klubbis bara, får hoppas de inte tänker mäta det :devil: för jag tänker f**n inte köpa nytt för typ en klubbtävling..
Varför maxlängd på dressyrspö som man ändå inte får tävla med?! :crazy:
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

*lånar*

Dom kan ju bara glömma att jag ska kapa av mitt Kyra K spö, bara därför att jag rider på ponny!!! Vilka jävla regler.

får väl köpa ett nytt då...
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Har du fått Msv B:3 programmet än? Några stora ändringar? *nyfiken*
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Nix, har fortfarande inte fått nya programmen fast jag beställde/betalade för 1 ½ vecka sedan.
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Funerar lite till angående spölängden... Skulle inhandla ett nytt spö här om dagen med tillåten längd. Hittade ett jag tyckte om som tillverkaren sa att det skulle vara 110 cm, men om man mäter det är det 120... Str det någonstanns i TR hur man ska mäta spöt. Ska man räkna in den yttersta mjuka delen, eller är det bara den hårda delen på spöt som menar?
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

man mäter nog bara själva spöet, inte flärpen
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Det står inget om hur man mäter spö i TR, men i hoppning gäller ju att man mäter även flärpen, så då kan man ju tänka sig att det kan vara likadant i dressyr. Å andra sidan är ju en dressyr-flärp inte lika 'bastant' som en hopp-flärp. Jag ska försöka komma ihåg att fråga på nästa domarkurs.
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

hur långt får spöet vara då?? :confused: :rofl:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp