Bukefalos 28 år!

Nya regler i dressyr 2005

Sv: Nya regler i dressyr 2005

1,10 m för storhäst
1,00 m för ponny :)
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Nu har jag fått nya programmen. Finns på stallbacken.
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Just det där med gummityglar fick jag allt lära mig förrförra helgen då jag fick skäll av domaren för mina gummityglar, det måste ha ändrats detta året? Vad är anledningen till att man inte får ha gummitygel?
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Jag var precis på kurs med hon som skrivit om TR. Du får ha en läder/vävribbtygel med ena sidan gummi eller inflätad gummi, dock inte rena gummityglar
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Du får ha underlägg både mellan sadeln och schabraket OCH mellan hästen och scabrak. Är nytt.
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Ylva skrev:
Pannband får vara av annan färg än huvudlaget. och får vara smyckat med diskret dekor..

1009g.jpg

Räknas detta som diskret?
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Va? jag visste inte att det fanns så många knäppa regler som typ vilken färg man har på pannbandet!
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Hej !
vad jobbigt .. har det kommit en ny TR igen? :d Vad kostar den ny, den förra var ganska dyr har jag för mig :crazy:
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Jag minns inte exkat vad nya TR kostar, men den har väl knappast blivit billigare :(
Gå in på förbundets sida och klicka dig vidare till shopen så kan du se priset.
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

En kanske dum fråga;
Får man rida på enbart bridongbett?
Alltså, istället för tränsbett, får man använda bridongbett då? (De är ju lite mindre och smalare...) Eller MÅSTE man ha tränsbett?
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Det står dels att tillåtna träns-, bridong- och stångbett finns avbildade
Dels att träns består av 'huvudlag och nosgrimma gjorda av enbart läder samt en- eller tvåledat bett'. Det finns alltså inga mått utskrivna som avgör om det är träns- eller bridongbett. Det enda mått som står är att bridongbettets bettring inte får ha större diameter än 8 cm och det är ju för att den inte ska kunna hamna på fel sida om stångbettets skänkel

Ett bridongbett ser ju ut precis som ett tränsbett, bara lite tunnare (ibland inte ens det). För de flesta av de avbildade betten skulle jag inte kunna avgöra om de är träns ellel bridongbett, inte bara av att titta på bilden i alla fall.
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Ylva, har du varit på din dommarkurs eller vad det var du skulle på och haft möjlighet att fråga om hur man mäter spöet. Jag ska tävla på söndag och vill helst inte klippa av mitt spö i onödan om jag får ha "flärpen" kvar även fast den är för lång...
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

japp, jag har varit på kurs (helgen som var) och frågat. Hela spöt ska tas med i mätingen, även 'flärpen' kom de fram till.
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

får man rida med flätade lädertyglar på lokal?
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

ajdå, då måste jag ju klippa av mitt nya spö iallafall. :(Och jag som köpte det bara för att det var nya regler... Enligt tillverkaren och affären är det ju 110 och jag hade ju inte direkt med ett måttband till affären för att kontrollmäta. Men när jag kom hem visade det sig ju själva spöet var 110, men med flärpen blev det ju 120...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp