"Nya reglerna är inte funktionella för ridskolor"

(DalaDemokraten)
Ridskolor får svårt att leva upp till det nya kravet att hästar ska få gå ute minst åtta timmar per dygn. Det anser Åke Persson, tävlingsryttare och ridinstruktör. - Personalen kommer inte att räcka till. Han har arbetat på flera ridskolor, bland annat ...

Läs mer...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Nya reglerna är inte funktionella för ridskolor"

vart har du läst det? det borde väl först och främst även införas maxtid per dygn i BOX innan man spöar på ridskolorna ännu mera..

det skulle inte vara hållbart att tvinga stallägare att bygga bort spiltorna, speciellt inte när spiltor i sig inte skadar hästar överhuvudtaget, det är bara moraliskt crap som gör att nybygge av permanentspitor förbjuds.. vettiga hagtider, bra stallmiljö och rätt utformining av spiltan gör den exakt lika bra för hästen som en box..
men du kanske tänker på taggtråd som blev förbjudet att sätta ny för många år sen och som imorgon (1 aug) är helt förbjudet att ha runt hästhagarna..
 
Sv: "Nya reglerna är inte funktionella för ridskolor"

Man får bygga om, ingen har satt ett förbud mot ombygge till boxstall.. däremot kan man inte tvinga till ombygge då det faktiskt i dagsläget är ekonomiskt omöjligt..
 
Sv: "Nya reglerna är inte funktionella för ridskolor"

"- Ridhästar är arbetshästar. De vilar bäst i spilta."

Undrar om han sätter in sina tälingshästar i spilta också för att vila? För de är väll också ridhästar/arbetshästar? :angel:

Ja det hade varit en enormt intressant fråga att ställa till honom!

Men att särbehandla ridskolehästar, det är ju tyvärr inget nytt under solen! Vet en ridskolechef som var aktiv för många år sedan som tröttnade på det, hon frågade helt sonika klubbens privathästägare om ridskolehästar var en egen ras? :cool:
 
Sv: "Nya reglerna är inte funktionella för ridskolor"

Ja det vore ju helt klart en mycket bra idé med sådan uppstallning för ridskolehästar! :)
Och det skulle ju helt klart spara in mycket jobb också!

Jämfört med ren lösdrift som jag håller med om kan vara svårt för en ridskola, det med tanke på säkerheten. För man måste tänka på tycker jag, att en ridskola kan inte ha massor med personal under lektionstid, därför kan just ren lösdrift bli för personalkrävande.

Jag har varit med och drivit ridskola ideellt i många år. På den ridskolan fanns alltid bara boxar, och hästarna gick ute från 9.00 tills lektionerna började senhöst, vår och vinter. Sommartid och tidig höst gick de ute dygnet runt, snacka om tidsbesparande! Personalen tog in hästarna innan lektionerna började, sista gruppen släppte ut hästarna. Funkade fint, det eftersom dagarnas sista grupper alltid var vuxna och/eller ryttare med ridvana.
Och eftersom ridskolan i fråga var belägen där det var hästvänligt, så blev det mycket liten foderkostnad också, för hagarna som användes var flera hektar stora med fint bete!
 
Sv: "Nya reglerna är inte funktionella för ridskolor"

Jämfört med ren lösdrift som jag håller med om kan vara svårt för en ridskola, det med tanke på säkerheten. För man måste tänka på tycker jag, att en ridskola kan inte ha massor med personal under lektionstid, därför kan just ren lösdrift bli för personalkrävande.

Men en lösdrift där personalen tar in hästarna på eftermiddagen till ett stall där alla hästar får plats? Då krävs det väl ingen mer personal än i nuläget och då kan man ha spiltor kanske, för då står ju hästarna inte inne så länge? Då är det ju ätspiltor och skötselspiltor. Personal tar in hästarna ett par timmar innan lektionerna börjar och fodrar, det får dom ju göra vid traditionell uppstallning också? Sen ut efter sista lektionen,ev kraftfoder innan utsläpp, i en lösdrift, alternativ två kanske en för ponnier och en för stora hästar med tanke på deras olika behov. Då minskar ju personalbehovet då ingen morgonfodring och utsläpp krävs? Samt mindre mockning då lösdriften såklart ska gå att mocka med traktor. Spiltor är ju dessutom lättare att mocka för hand än boxar. Tryggt dessutom för eleverna då hästarna står uppbundna när eleverna kommer.

På den ridskolan jag red på gick hästarna ute dygnet runt från maj till oktober och i oktober var det riktigt mörkt vid utsläpp men ett par välplacerade lampor och en inhägnad bred gång ner till hagen så var det inga problem. Så varför inte ha dom ute året?
 
Senast ändrad:
Sv: "Nya reglerna är inte funktionella för ridskolor"

Men en lösdrift där personalen tar in hästarna på eftermiddagen till ett stall där alla hästar får plats? Då krävs det väl ingen mer personal än i nuläget och då kan man ha spiltor kanske, för då står ju hästarna inte inne så länge? Då är det ju ätspiltor och skötselspiltor. Personal tar in hästarna ett par timmar innan lektionerna börjar och fodrar, det får dom ju göra vid traditionell uppstallning också? Sen ut efter sista lektionen,ev kraftfoder innan utsläpp, i en lösdrift, alternativ två kanske en för ponnier och en för stora hästar med tanke på deras olika behov. Då minskar ju personalbehovet då ingen morgonfodring och utsläpp krävs? Samt mindre mockning då lösdriften såklart ska gå att mocka med traktor. Spiltor är ju dessutom lättare att mocka för hand än boxar. Tryggt dessutom för eleverna då hästarna står uppbundna när eleverna kommer.

På den ridskolan jag red på gick hästarna ute dygnet runt från maj till oktober och i oktober var det riktigt mörkt vid utsläpp men ett par välplacerade lampor och en inhägnad bred gång ner till hagen så var det inga problem. Så varför inte ha dom ute året?

Visst vore det drömmen att ha det så och kanske får vi se mer av detta i framtiden när dagens "spiltmänniskor" börjar gå i pension från hästarna. Men än så länge är det ju många som har uppfattningen om att hästar sover åtta timmar/natt och då ska vara inne.
För många kan inte tänka sig att arbetande hästar skulle gå på lösdrift, unghästar möjligtvis men inte arbetande.

Jag hoppas för hästarnas skull att fler ridskolor går över till lösdrift men än är det nog bara en dröm.
 
Sv: "Nya reglerna är inte funktionella för ridskolor"

Men jag har läst om två stycken ridskolor i ridsport faktiskt. En för några år sedan och så en nyligen som skulle bygga en helt ny anläggning med lösdrift och automatisk utfodring och uppvärmd stalldel för i ordningställande av hästarna. Så det är på väg men kanske fler reportage om ridskolor som har fungerande lösdrifter skulle göra att fler började fundera på det.
 
Sv: "Nya reglerna är inte funktionella för ridskolor"

Jämfört med ren lösdrift som jag håller med om kan vara svårt för en ridskola, det med tanke på säkerheten. För man måste tänka på tycker jag, att en ridskola kan inte ha massor med personal under lektionstid, därför kan just ren lösdrift bli för personalkrävande.
Kan du förklara varför lösdrift skulle vara svårt och innebära "massor av personal" för en ridskola? Totalt sett, borde det väl vara tvärtom?

LIA
 
Sv: "Nya reglerna är inte funktionella för ridskolor"

fast det skulle betyda mycket stora kostnader för ridskolorna att göra lösdrifter, lösdrifter sliter extremt på markerna och man måste iordningställa underlaget och göra foderplatser. Arealen måste även utökas när hagen skall användas dygnet runt och inte bara dagtid.. man bheöver också bygga ligghallar som då kostar lika mycket som en lokal med gruppboxar.. hästarnas säkerhet måste också kunna garanteras.. Ridskolehästar är arbetande hästar och kan inte vara lurvbollar under vintern, med 20-30 hästar obevakade fullt påtäckade i en lösdrift nattetid kan det inte vara så lätt att garantera säkerheten..
så, hagarealen, klimatet och säkerheten är det som jag tycker är argument som talar mer för att ha gruppboxar nattetid än lösdrift när det gäller det praktiska..
 
Sv: "Nya reglerna är inte funktionella för ridskolor"

Jo det fungerar med största säkerhet om man har noggrann personal. Det jag menar är att det kan bli större skaderisk om elever som inte kan häst själva ska hämta och lämna hästar i en stor lösdrift, att det är större chans för skador då. Har ju sett fler än en gång hur tex ridlägerelever beter sig när de ska hämta hästar i hagen, ett under att inget skett! :crazy:
Med gruppboxar blir det inte lika stora ytor och inte lika många hästar.
 
Sv: "Nya reglerna är inte funktionella för ridskolor"

På sikt så tycker jag ridskolor i städer, alltså med väldigt lite mark ska försvinna. Och då skulle ju lösdrift eller gruppboxar fungera bra rent praktiskt.
Säkerhetsmässigt tycker vi visst lika, en lösdrift är mer risk för olyckor med ovana elever. Samt även att det ju är opraktiskt med ett gäng lurvbollar (härligt namn förresten :D ) när man driver ridskola.

Men med alla andra synvinklar tycker jag att gruppboxar och/eller lösdrift vore idealet för ridskolor! Både för att slippa överladdade hästar och få det mer lättjobbat!
 
Sv: "Nya reglerna är inte funktionella för ridskolor"

Jo det är en ganska stor säkerhetsrisk att hämta hästar i hagen om man inte är van. Dessutom blir det ibland oroligt om några hästar blir kvar i hagen och får vänta en stund.
Men med gruppbox eller lösdrift där personalen ställer in alla hästarna i spiltor så blir det ju precis som på samma vis det redan är i de flesta stallar? Hästarna står inne när eleverna kommer?

Kan nog tycka att när ovana elever ska hantera hästar är spilta bäst. Alltså att hästen står i spilta när eleven kommer och när eleven ska göra i ordning hästen, inte att hästen ska stå där hela natten.

Jag började på ridskola igen efter att ha haft egen häst i många år och såg flera gånger hur elever bara öppnade boxdörren halvvägs och hästen med nöd och näppe tog sig ut eller in utan att fastna med utrustningen. Ibland kastade sig hästen framåt eller bakåt och eleven blev knuffad. Många gånger kunde det gått riktigt illa.

Sen var det många elever som bara skulle gå och hämta något och sköt igen dörren utan att stänga den ordentligt och vips så var det en häst lös. Inte så farligt kanske oftast kom de inte längre än ut i stallgången.

Och så var det de elever som absolut skulle binda upp hästen i stallgången och band grimskaftet i dörren. Och en dörr är bara en dörr så mer än en gång hände det att hästen ryckte till så dörren faktiskt lossnade och kalabaliken var ett faktum.

Så ur hanteringssynpunkt är spiltan bra på en ridskola, tycker jag, allra helst om man använder halsrem då kan elever tränsa utan att behöva ta av eller lägga grimman om halsen innan.
 
Sv: "Nya reglerna är inte funktionella för ridskolor"

Tacksam om du svarar på min fråga angående lösdrift.

LIA
 
Sv: "Nya reglerna är inte funktionella för ridskolor"

Ja, stall som inte har mark att klara av att dagligen ha sina hästar i hage ska flyttas. hästarna ska tillåtas att vara i hage dagligen. Jag tror att de flesta skulle följa en lag som sa att hästar skall visas i hage minst 4 timmar per dag, det är ingen omöjlighet för varken privatstall eller ridskolor, 8 timmar kan ju bli thight för en del ridskolor, speciellt om man brukar ha förmiddagslektioner också..

Jag tror att lösdrift på ridskola inte skulle fungera i Sverige då vårat vinterklimat inte riktigt tillåter att hårt arbetande varmblodshästar vistas utomhus nattetid under vintern. De kommer att bli väldigt svettiga under lektionerna och att sen slänga på ett tjocktäcke och ut i snön känns inte optimalt..

Och som sagt handlar det ju om säkerheten, en svensk ridskola ha sina skolhästar uppstallade i spilta eller box när eleven kommer, det är en regel för att det ska få vara en godkänd ridskola.. så det kommer ändå att ligga på stallpersonalen att ställa in hästarna på eftermiddagen och förmodligen ridlärarna att släppa hästarna i gruppbox/lösdrift, så för ridlärarnas skull är nog gruppboxar att föredra då de bara "byter stall" och inte ska täckas, det betyder att elever kan hjälpa till.. det kan vara jobbigt för 1-2 personer att täcka på 30 hästar och få ut dem i hagen.. och det vi vill utveckla är att det ska krävas mindre arbetsinsats på ridskolorna..

Jag tror också att gruppboxar är bättre ur säkerhetssynpunkt, på en ridskola bytas hästar ut varje år och att ha en så stor flock där 2-4 djur byts varje år kan bli ganska rörig rangmässigt sett, i gruppboxar kan man lättare skapa harmoniska smågrupper som man kan lämna obevakade hela natten..

ang foder så känns det ganska självklart att ha fri tillgång på grovfoder nattetid i gruppboxarna, det gör att man enbart behöver fodra en giva grovfoder+kraftfoder nån timme före lektionsstart i spiltan, och ev en giva kraftfoder efter sista lektionen innan de går in i gruppboxarna.. och som i stycket innan, att fodra 25-30 hästar i samma hage ger en mycket hög risk för olyckor och bråk därav ännu ett minus till lösdrift på ridskola..
 
Sv: "Nya reglerna är inte funktionella för ridskolor"

Tycker också det är pinsamma argument som används och jag förstår inte hur det kan vara så svårt att se till att hästen 8 av 24 timmar slipper vara i spiltan.

[bortklippt text]
Men jag undrar varför jordbruksverket går ut med att detta är nya regler när det har stått sedan 2007?
[ännu mer bortklippt text :p]

Det är samma föreskrifter, det är bara det att det är först nu de börjat gälla. Man måste hela tiden titta längst ner på föreskriftsdokumentet och läsa "ikrafttagande och övergångsbestämmelser. För 2 kap, 10 § och 5 kap, 1 § står det "träder i kraft den 1 augusti 2010.". Himla osmidigt sätt då man lätt missar det, borde vara enklare om det stod direkt efter paragrafen precis som i Djurskyddslagen. Dock så är det ju bra att det står där så att folk blir medvetna om det tidigare.

Också ett knasigt sätt att införa nya lagar på... Det är väl lika dåligt för hästarna i de stallen att stå uppbundna? Nej, ska man förbjuda spiltor borde stallen som har spiltor få bygga om!

När det gäller vissa förändringar så har bedömningen gjorts att det är för mycket begärt att det ska ske under en kort period och det görs därför övergångsbestämmelser. Kanske inte optimalt för djuren som inte får någon förändring direkt men det är ett sätt att skapa en förändring på lång sikt.
 
Sv: "Nya reglerna är inte funktionella för ridskolor"

ny här o har inte koll på knapparna,men har en fundering. Där jag rider finns det både boxar och spiltor till ridskolehästarna, dom går ut vid 8 varje dag och in vid 15 tiden dom dagar det är lektioner (5 dagar/vecka)dom andra 2 dagarna kommer dom in vid 20. under betesperioden går dom ute dygnet runt. i privatstallet finns flera hästar som bara går ute från 9-ca 13.men dom står i box...är det bättre då ? och privathästarna går en o en i mindre nergnagda hagar, ridskloehästarna går uppdelade på stora hagar, ston,valacker o en "tjockis"hage. alla utom tjockisarna har fri tillgång på hösilage ute året om (mindre vid bete givetvis) och fodras inne med kratfoder3 ggr per dygn, o mer hösilage 2 ggr till inne, middag o kväll, frukost o till insläpp kan dom äta hur mkt dom vill. privathästarna får 3ggr tot under dan. tror faktiskt att ridskolehästarna har det bättre fast att dom står i spilta. dom rids omväxlande inne,ute,uteritter tävlingar osv, flera ridskoleekipage som tävlar regionalt både hopp,dressyr o fälttävlan.Flera privatryttare ser man rida nästan bara inne i ridhuset,året om...ska dom "rida ut" skrittar dom rint anläggningen ( det finns givetvis dom som rider omväxlande oxå,men fler som inte gör det. tycker fokus ligger lite för mkt på spilta/ box ist för helheten.
blev lite långt men ni får ursäkta en "nybörjare" här..
 
Sv: "Nya reglerna är inte funktionella för ridskolor"

Man blir ju bara trött på "Generation Gubbe" som uttalar sig så. Typiskt det "gamla gardet" över 50 som växte upp när ridskolorna var Ridhuset mitt i stan, och hästarna bara gick på bete på sommaren. Fattar inte att de inte kan insé att hästar är flockdjur som behöver få röra sig och umgås fritt. Å andra sidan är det väl många tävlingsryttare som tänker likadant - hästarna går i grusrutor med en massa täcken, men OK då, de står väl i box i alla fall...

Angående spoltdiskussionen så tror jag att en häst som får rejäl utevistelse i stor hage med kompisar och som rids i princip varje dag (så som många ridskolehästyar har det, och definitivt mina fyrbenta arbetskamrater) har det enormt mycket bättre än tävlingshästarna jag nämde ovan även om des sover i spilta...

Grova generaliseringar förstås - det finns ridskolehästar som har aptråkiga liv o privathästar som har stenkul, självklart! Men just spilta behöver inte vara döden i grytan.

Lösdrift med intag av personal o uppstallning i spilta inför lektionerna (o kanske individuell kraftfodergiva?) tror jag vore lysande om mark och resurser fanns. Ni som skriver att alla spiltor borde förbjudas nu - inser ni att det om något skulle skicka hur många ridskolor som helst i graven? Ridskolor med god hästhpllning och som är till enormt mycket glädje för många. Tyvärr regnar inte pengar från himlen så fort man vill ha dem, man måste vara lite realist oxå. >Det är väl ett bra steg att spiltstall inte får nybyggas? Varför måste allt hända på en gång - Rom byggdes inte på en dag...

Själv är jag nöjd, för jag kan faktiskt se både mina fyrbenta arbetskamrater och mina egna hästar i ögonen med fullständigt gott samvete eftersom de sköts som de djur de är och får gå ute mycket (sommartid dygnet runt) i stora hagar med kompisar. Nu tävlar jag ju inte på elitnivå, utan bara Msv B, men min häst trivs utmärkt under bar himmel och långt ifrån stallbandage till öronen...

AKO, ridlärare, hästmatte o hobbytävlingsryttare
 
Sv: "Nya reglerna är inte funktionella för ridskolor"

Jag säger inte att du har fel jag vill bara säga att många av de nackdelar, risker och elevers arbetsinsats med lösdrift du beskriver redan förekommer på en ridskola som jag varit elev på trots tradiotionell uppstallning. Det här är exempel som jag har sett och som fått mig att fundera på om just dessa hästar inte lika gärna kunde gå på lösdrift för den här ridskolan har faktiskt stora hagar i alla fall. Dock behövde vinterhagen dräneras vid ingången för där är det alltid kladdigt men resten av hagen är stor och relativt torr.

Jag tror att lösdrift på ridskola inte skulle fungera i Sverige då vårat vinterklimat inte riktigt tillåter att hårt arbetande varmblodshästar vistas utomhus nattetid under vintern. De kommer att bli väldigt svettiga under lektionerna och att sen slänga på ett tjocktäcke och ut i snön känns inte optimalt..

Fast på den riskolan jag red på var hästarna sällan svettiga efter lektionerna faktiskt, de var halvklippta. Men det är naturligtvis olika. Jag red sista lektionen och det var oftast bara en häst som var svettig. Ridläraren bad alltid oss elever lägga på utetäckena efter sista lektionen som i sin tur inte alltid var torra. Just för att morgonpersonalen inte skulle behöva täcka hästarna på morgonen Så hästarna stod i sina torvströdda boxar med ett tunt utetäcke, samma täcke oavsett om det var 10 plusgrader eller 10 minusgrader, som ibland var blött och en nattgiva som tog slut vid 21.00 ungefär, tills morgonfodringen vid 07.00.

att fodra 25-30 hästar i samma hage ger en mycket hög risk för olyckor och bråk därav ännu ett minus till lösdrift på ridskola..
De fodrades grovfoder dagtid i hagen på denna ridskolan faktiskt. Men de små ponnierna gick i en egen hage och de större hästarna för sig. De små ponnyhästarna fick inte lika mycket så klart. Fodret lades ut på eftermiddagen dagen innan, när hästarna tagits in. Jag tror ska man fodra i hagen oavsett om det är dagtid eller lösdrift bör man ha två hagar för en b-ponny och en stor halvblodshäst har för olika behov. Då får man dela flocken och ha de med mindre behov i en hage där man kanske fodrar delvis med halm eller ett grovfoder med lägre näringsinnehåll

Jag tror också att gruppboxar är bättre ur säkerhetssynpunkt, på en ridskola bytas hästar ut varje år och att ha en så stor flock där 2-4 djur byts varje år kan bli ganska rörig rangmässigt sett
När en ny häst kom fick den efter bara ett par dagar gå ut i hagen dagtid med hela flocken. Vilket resulterade i vilda rusher. Men i en gruppbox blir det ju svårt för en nykomling att komma undan väl?

förmodligen ridlärarna att släppa hästarna i gruppbox/lösdrift,
Även här bad ridlärarna ofta om hjälp vid utsläpp maj till oktober efter sista lektionen. Likaså lördagens första morgongrupp fick order om att släppa ut hästarna i hagen. Jag vet en gång skulle vi släppa hästarna i en hage längre bort så alla elever blev ombedda att ta varsin häst och så knatade vi i väg. Jag trodde att man skulle göra som jag blivit lärd dvs alla hästarna leds in i hagen och ställer uppmot staketet och alla tar av grimman samtidigt. Jag fick en chock när ridläraren skriker stax innan vi når hagen "Knäpp upp grimmorna" och när hon kom precis innanför grinden släppte hon de två hästar hon ledde. Därefter släpptes hästarna när de nådde grindhålet så de sista hästarna var inte ens inne i hagen när deras kompisar som var först drog iväg.
 
Senast ändrad:
Sv: "Nya reglerna är inte funktionella för ridskolor"

Det är samma föreskrifter, det är bara det att det är först nu de börjat gälla. Man måste hela tiden titta längst ner på föreskriftsdokumentet och läsa "ikrafttagande och övergångsbestämmelser. För 2 kap, 10 § och 5 kap, 1 § står det "träder i kraft den 1 augusti 2010.". Himla osmidigt sätt då man lätt missar det, borde vara enklare om det stod direkt efter paragrafen precis som i Djurskyddslagen. Dock så är det ju bra att det står där så att folk blir medvetna om det tidigare.

Tack så mycket. Känner mig lite korkad :o faktiskt som inte läste noggrant ända till slutet.
 
Sv: "Nya reglerna är inte funktionella för ridskolor"

Jo sådana saker som du beskriver har man ju sett fler än en gång tyvärr! :crazy:

Ridsportförbundets rekommendation är ju att alltid ha hästen uppbunden när man håller på med den, sadlar, ryktar osv. Vilket ju är bra ur säkerhetssynpunkt, men man kommer ju inte ifrån själva passagen genom boxdörren för det! Vet inte hur många gånger jag förmanat elever att öppna boxdörren helt när de går ut/in, det har ingått som information första ridgångerna osv, osv. Lik förbaskat så kläms hästar ut genom minimalt öppnade boxdörrar, det med resultat som du beskriver!

Så ju mer man tänker på det, desto mer fördelar ser jag i gruppboxar där personalen ställer hästar i varsin spilta till lektionerna! :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 423
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Hästnyheter Från och med årsskiftet började en ny EU-lag om registrering för hästar att gälla. En lag som lett till att bland annat ridskolor har...
Svar
0
· Visningar
531
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Igår skrev jag att jag behövde göra det här: duscha , tvätta, städa, storhandla, skriva tydliga foderstater till hästarna, se...
Svar
0
· Visningar
561
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 139
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp