"Nya reglerna är inte funktionella för ridskolor"

(DalaDemokraten)
Ridskolor får svårt att leva upp till det nya kravet att hästar ska få gå ute minst åtta timmar per dygn. Det anser Åke Persson, tävlingsryttare och ridinstruktör. - Personalen kommer inte att räcka till. Han har arbetat på flera ridskolor, bland annat ...

Läs mer...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Nya reglerna är inte funktionella för ridskolor"

Vad är det han inte har fattat? det är inte krav på 8 timmars uteviselse i hage, det är max 16 timmar per dygn i spilta, går hästen på lektioner så är den ju ute ur spiltan mer än 8 timmar..
 
Sv: "Nya reglerna är inte funktionella för ridskolor"

Ja det är ju till att krångla till det maximalt! :grin:

Ridskolor kan ju ha ridning både dagtid och kvällstid, och om man sedan låter alla hästar gå i hagen några timmar, då ska det väl inte vara några som helst problem med regeln med maxantal timmar i spilta? :confused:

Det går ju faktiskt att bygga boxar i stället, de ridskolor med dispens för spilta kommer ju så sakteliga att rusta, bygga nytt osv när det slits, och då är det ju läge för boxar i allafall!

Personligen tycker jag det känns självklart att inte BÅDE ha spiltor och minimal (eller ingen alls) utevistelse!
Våra hästar är nog typiska privathästar, står i ett mindre stall och går ute som minst 6.30 - 17.00, det vintertid, sommartid rejält mycket längre. Sådana hästar skulle ju kunna stå i spilta utan att få ovanor anser jag, men hur många privathästar typ min står i stall med spiltor? :cool:
 
Sv: "Nya reglerna är inte funktionella för ridskolor"

Men 8 timmar utevistelse kan man väl ändå kräva? Det tycker jag alla hästar har rätt till.
 
Sv: "Nya reglerna är inte funktionella för ridskolor"

"- Ridhästar är arbetshästar. De vilar bäst i spilta."

Hur :devil: korkad får man bli? Pinsamt att sån okunskap får förekomma hos instruktörer.
 
Sv: "Nya reglerna är inte funktionella för ridskolor"

Beklämmande, beklämmande, beklämmande!!! :mad:

LIA
 
Sv: "Nya reglerna är inte funktionella för ridskolor"

Pinsamt uttalande, folk kan ju tro att det är vad Sveriges ridskolor står för i stort :crazy: Han kanske skulle fundera på att lära sig de mest grundläggande behoven en häst har istället för att göra bort sig så totalt.
 
Sv: "Nya reglerna är inte funktionella för ridskolor"

"- Ridhästar är arbetshästar. De vilar bäst i spilta."

Undrar om han sätter in sina tälingshästar i spilta också för att vila? För de är väll också ridhästar/arbetshästar? :angel:
 
Sv: "Nya reglerna är inte funktionella för ridskolor"

Beklämmande, beklämmande, beklämmande!!! :mad:

LIA

Jag tycker allt att ridsport förbundet borde göra något åt hans "licens". En instruktör som folk anlitar i tron om att han/hon skall kunna hjälpa dom och komma med ett sånt här uttalande..

*KL*
Kanske dags för ridskolorna att inse att de dom flesta håller på med är renodlat djurplågeri, och att detta är ett litet (mycket litet) steg i rätt riktning. 16 timmar i spilta per dag känns inte bra heller för den delen.
 
Sv: "Nya reglerna är inte funktionella för ridskolor"

OT kanske?

Följande har stått på jordbruksverkets hemsida sedan 2007
5 kap. Rastning och utevistelse
Allmänna krav
1 §7 Hästar ska normalt sett dagligen ges möjlighet att röra sig fritt i sina
naturliga gångarter

10 §5 En häst får inte hållas bunden i spilta mer än sammanlagt 16 timmar per
dygn.
http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000913/DFS_2007-06.pdf

Sedan följer en del undantag bland annat om skadade hästar och extrema väder.

Varför är det nu en nyhet med max tid i spilta och daglig utevistelse? Det har ju stått i tre år? Är det bara att formuleringen ändras och orden normalt sett har tagits bort? Men fortfarande kan ju inte skadade hästar alla gånger släppas ut i hage så undantagsfall kommer alltid finnas? Och under svåra stormar (typ Gudrun 2005) kan skaderisken bli stor om hästarna är ute i hage?
Jag tycker absolut alla hästar ska gå i hage dagligen, själv har jag mina på lösdrift med flitigt använd ligghall och även boxar till alla hästarna vid extremt dåligt väder. Men jag undrar varför jordbruksverket går ut med att detta är nya regler när det har stått sedan 2007? Nyheten är väl att boxinredningen ska tåla en hästspark men då man ännu inte vet hur mycket kraft det är i en hästspark är det ju svårt att avgöra hur starkt material man måste ha?
 
Sv: "Nya reglerna är inte funktionella för ridskolor"

Ja det är ju till att krångla till det maximalt! :grin:

Ridskolor kan ju ha ridning både dagtid och kvällstid, och om man sedan låter alla hästar gå i hagen några timmar, då ska det väl inte vara några som helst problem med regeln med maxantal timmar i spilta? :confused:

Det går ju faktiskt att bygga boxar i stället, de ridskolor med dispens för spilta kommer ju så sakteliga att rusta, bygga nytt osv när det slits, och då är det ju läge för boxar i allafall!

Personligen tycker jag det känns självklart att inte BÅDE ha spiltor och minimal (eller ingen alls) utevistelse!
Våra hästar är nog typiska privathästar, står i ett mindre stall och går ute som minst 6.30 - 17.00, det vintertid, sommartid rejält mycket längre. Sådana hästar skulle ju kunna stå i spilta utan att få ovanor anser jag, men hur många privathästar typ min står i stall med spiltor? :cool:
det bästa och faktiskt det bekvämaste alternativet för ridskolor vore att ha gruppboxar nattetid, hage på dagen och spilta under lektionstimmarna..
det är inte samma kostnad att bygga en lokal med gruppboxar, samma kostnad som att bygga ett ridhus faktiskt, gjuten platta behövs inte om bottenmaterialet byts en gång om året, bara skit att mocka ut från den lokalen, lätt för stallpersonalen.. sen vanlig hage på dagen, precis som alla har det idag.. på eftermiddagen tas de in för visitering, enskild kraftfodring, kort vila innan de sköts och rids underlektionstid, sen får de nån giva foder igen innan de släpps ut i gruppboxarna för natten.. spiltorna smutsas knappt ner och inredningen slits definitivt mindre..
det som behövs är då bara ett bygge av en lokal för gruppboxar.. mycket billigare än ett boxstall med skötselplatser, sadelkammare etc etc som krävs i ett ridskolestall..

Det är en bra lösning för de ridskolor som idag har spiltor som måste få ut hästarna mer.. och det är enligt lagen en godkänd lösning vid nybygge också.. skötsel och utfodringsspiltor får byggas ;)
 
Sv: "Nya reglerna är inte funktionella för ridskolor"

Skillnaden nu är att det är tvingande, förut var det bara rekommendationer.
 
Sv: "Nya reglerna är inte funktionella för ridskolor"

Jaha men jag har alltid tolkat orden krav och får inte som tvingande?

Allmänna krav
1 §7 Hästar ska normalt sett dagligen ges möjlighet att röra sig fritt i sina
naturliga gångarter
10 §5 En häst får inte hållas bunden i spilta mer än sammanlagt 16 timmar per
dygn.

Till skillnad från råd och bör
Allmänna råd till 2 kap. 1 §
Hästar bör hållas tillsammans med artfränder

Allmänna råd till 2 kap. 6 §
Täcken bör enbart användas vid behov och då huvudsakligen som skydd
mot kyla, väta eller insekter.


Jag trodde det var skillnad mellan allmänna krav och allmänna råd?
 
Sv: "Nya reglerna är inte funktionella för ridskolor"

Ot

Jag kan bara säga att jag e glad att gallret i min fd hästs box inte klarade av hästsparkar. Jag ser hellera att gallret losnade än att hon skulle ha sparkat av sig benet. Och ja mottet mellan stängerna var godkänt, men hon likades ändå på något vis får in hoven.

Jag tycker att det e lite flumit fomelerat om at inredningen ska hålla för hästsparaka. Ibland e deet bra att det inte håller för att minska risken för att hästen skadar sig mera!
 
Sv: "Nya reglerna är inte funktionella för ridskolor"

Kan bara hålla med:bow:
Att minimera ridskolehästarnas tid i box eller spilta måste ju vara ett bra sätt att minska personalkostnaden på en ridskola (mindre behov av mockning).
 
Sv: "Nya reglerna är inte funktionella för ridskolor"

Med rätt utformning av gruppboxarna så kör man lätt av skiten ur dem med en traktor medan hästarna går i hagen.
Mycket arbetsbesparande.
 
Sv: "Nya reglerna är inte funktionella för ridskolor"

Som jag har fattat det så har de inte bestämt sig än om det ska räcka med ridning som utlopp för hästarnas energi. Ändringen kan alltså bli att hästarna måste vara ute i hage mer än tidigare, plus att kraven på hage skärps. Jättebra tycker jag, hoppas vissa centrala ridskolor tvingas stänga! :devil:

En sak funderar jag över.. Hade fått för mig att det för några år sedan blev förbjudet att bygga nya spiltor. Var det inte så att ridskolor som hade spiltor fick någon form av dispens men ändå var tvungna att göra om till boxar så småningom? Vad händer med det? Hur lång tid har de på sig egentligen??
 
Sv: "Nya reglerna är inte funktionella för ridskolor"

Från jordbruksverkets hemsida:

Du får inte bygga nya spiltor som ska användas för din hästs dygnsvila. De spiltor som du redan har får du fortfarande använda för hästens dygnsvila. Det är tillåtet att bygga spiltor som ska användas för till exempel utfodring och skötsel av din häst.

Ridskolorna får allså ha kvar sina spiltor så länge dom inte bygger nytt.
 
Sv: "Nya reglerna är inte funktionella för ridskolor"

Också ett knasigt sätt att införa nya lagar på... Det är väl lika dåligt för hästarna i de stallen att stå uppbundna? Nej, ska man förbjuda spiltor borde stallen som har spiltor få bygga om!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 409
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Hästnyheter Från och med årsskiftet började en ny EU-lag om registrering för hästar att gälla. En lag som lett till att bland annat ridskolor har...
Svar
0
· Visningar
529
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Igår skrev jag att jag behövde göra det här: duscha , tvätta, städa, storhandla, skriva tydliga foderstater till hästarna, se...
Svar
0
· Visningar
561
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 139
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp