Bukefalos 28 år!

nya rosor 2008!

Sv: nya rosor 2008!

Det dr med zooner är ganska kul. Enl. kartor så har vi zon 4 men alla rekomenderar att man köper rosor för zon 5. Vi bor ganska högt upp. Vi ligger ca 2 veckor efter Falköping tex.
 
Sv: nya rosor 2008!

Nu har sonen och jag varit iväg och kikat på olika rosor. Ååååå varför åkte jag. Det hade ju varit så mycket lättare at skicka iväg gubben att köpa 20 röda rosor..... Vilken ska jag nu välja då?

Nostalgie tycket vi båda mycket om. Grejen med den är att den går bara till zon 3. Vågar man chansa??http://hastbacken.zoomin.se/P1118459

Rhapsody in Blue hade dom inte. Men den går ju att beställa. Även denna har zon 3.
http://hastbacken.zoomin.se/P1118464

Nina Weibull är en annan sort. Den har zon 5.
http://hastbacken.zoomin.se/P1118458

Troika är även den väldigt fin. Zon 4

http://hastbacken.zoomin.se/P1118460

Ingrid Bergman är även det en vacker ros. Dock stannAr den med på zon 3
http://hastbacken.zoomin.se/P1118457

Fanns även Karen Blixten som jag tyvärr inte finner någon bild på. Frågan är ju varför plantskolan säljer rosor som klarar zon 3 om dom inte klarar sig.
Nåväl. Har ni några bra tips till mig?
 
Senast ändrad:
Sv: nya rosor 2008!

Nostalgie har jag. Men det är första året så jag kan inte säga nåt om tåligheten. Den ser rejäl ut iaf

Rhapsody in blue blir ju en jättebuske enligt helpmefind. Och det borde ju tåla mer än en klen rabattros

Troika är jättefin tycker jag. Har dock ingen själv...

Om rosen inte står för utsatt och man vintertäcker väl brukar dom kunna klara sig även om det inte är rätt zon tycker jag
 
Sv: nya rosor 2008!

granris ska vara bra att täcka med. Man ska inte täcka för mycket för då kommer det dåligt med luft till plantan. Jag täcker aldrig mina men så bor jag i zon1 brukar bara kupa lite extra jord runt roten. Väv ska man visst kunna ha runt plantan med om man vill vara extra snäll mot dom
 
Sv: nya rosor 2008!

Grejen är att jag vill inte hålla på och täcka hit och dit. Jag är för bekväm. Frågan är om jag helt ska lägga ner tanken på rosor och kanske ta pioner i stället?? Hur ska jag göra??? HJÄLP!!!!
 
Sv: nya rosor 2008!

Leta reda på en rossort som klarar zon 5 eller högre, om du nu bor på 4. Eller zon 6 eller zon 7. Det finns relativt nya kanadarosor som skulle kunna vara intressanta för en lat person som inte orkar täcka rosor (som jag).
 
Sv: nya rosor 2008!

Är dom tåliga? Finns dom även i blå/lila? Vilken sort skulle du rekomendera. Jag tycker att Morden Sunrise var fin.
 
Sv: nya rosor 2008!

Jag vet inte vilken jag skulle rekommendera, men de är rätt tåliga mot sjukdomar också, inte bara kyla. Vet dock inte om det finns några lila. Jag har en Morden Centennial, men den är så nyplanterad så vi får se vart den tar vägen och hur den klarar stockholmsvintern i kruka. Överlag tyckte jag att alla från Parkland/Morden var grymt fina på bild. Lite allmän info och namntips: http://www.sparlosa.se/kanadarosor.html


Hittade några icke-kanadensare i olika lilatoner som ska vara för zon 4 och uppåt, googla lite mer om dem (både buskar och klätter i en salig röra):
Belle de Crécy
Tuscany / Tuscany Superb
Amethyste
Violacea
Prince Charles
Orpheline de Juillet
Indigo
 
Sv: nya rosor 2008!

Belle de Crécy går bort. Liknar inte ros så som jag tänker mig rosor.
Tuscany / Tuscany Superb går med bort av samma andledning.

Amethyste hittade jag ingen bild på. Får leta visare.

Violacea hittade massa fina bilder på den.

Prince Charles Hittade ingen bra bild där heller.

Orpheline de Juillet. Den var riktigt riktigt vacker.
Indigo Har med en underbar färg. Alla är ju fina på sitt sätt. Men jag får ändå inte den där riktiga ''roskänslan'' Fasen jag tror jag lägger ner. Finns för mycket att välja på. Suck.
 
Sv: nya rosor 2008!

Adelaide Hoodless är väl den kanadaros som ger mest "roskänsla" tycker jag. zon 6

Andra mer härdiga rosor är

Irma (balgårdsros) den är dessutom svensk, den har inte fått nån fast zon än men jag vet folk som har den rätt långt upp i landet

Freja zon 4

Mary rose :love: läste zon 5 nånstans, men flora linnea säger 3

Eller den klasiska new dawn kanske?

Leander är med om priset årets ros. Jag tycker den är helt underbar i färgen zon 4
 
Sv: nya rosor 2008!

Lägg ner de lila rosorna. Jag gillar lila rosor - men inte i min trädgård (eller på min balkong då)!

Kolla in Adelaide Hoodless och Morden Centennial, och gå sen vidare på övriga kanadarosor - det finns så många vackra där!
 
Sv: nya rosor 2008!

Tack. Den arten kan det mycket väl vara. Den var mycket lik den vi har. Är det en vanlig ros? Är den dyr?

Det är nog en ganska vanlig ros, finns åtminstone i många trädgårdar.
Cedergrens plantskola (som även har postorder) tar 65,-/st och 292,-/5 st. Rosen finns under floribunda/polyantha rosor.
 
Sv: nya rosor 2008!

Jag tycker du ska ha rosa eller röda. Jag har rosa till ett ljusgult hus.

Jag har Madame Boll, den är tålig till zon V och blir ca 1,20 hög:

Madame Boll

Som marktäckare har jag Easy Cover, vilken påminner lite om The Fairy. Den finns med på denna sidan tillsammans med några andra exempel på rosor som inte blir så höga:

Easy Cover m fl

Jag har även Flaming Cover som finns med i ovanstående länk, men jag har inte den i vid huset utan vid hundgården och tyckte inte det gjord något att den var orangefärgad.

En sak till att ta hänsyn till är om man vill ha en ros som blommar kontinuerligt. Vissa blommar bara en gång, oftast i juni-juli (Skåne), medan det finns sorter som blommar från juni-fram till frosten.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: nya rosor 2008!

Fasen vad svårt detta var då. Tror jag skickar iväg gubben att handla 20 st rosor så får vi se vad det blir.....
 
Sv: nya rosor 2008!

Fresia är en vanlig ros. Man ser den visserligen inte så mycket på plantskolorna längre men många har den nog i sina trädgårdar

Den är väldigt vacker. Jag skulle vilja ha en rosenrabatt med bara den rosen i. Hur anlägger jag bäst en rabatt?
 
Sv: nya rosor 2008!

Jag hänger på lite här... Ingen kan ju ha missat mina planer i denna tråden. Hur ska jag göra med jorden. Jag ska ju bara ha rosor tror jag? Eller hur gör man? Hur får man det finast? Ska jag ha täckbark eller marktäckande växter? Ska jag gräva redan nu för att få så bra jord som möjligt? Vad ska jag blanda jorden med? Hästskit?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp