Nya veterinärutredningen

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: Vilka länder talar du själv om? Irak, Sudan, Thailand, Colombia eller möjligen Indien?!

Nere i Europa, kolla på kartan stora delar av det ligger typ söder om Danmark, ringer vi veterinären när vi har sjuka hästar, eller andra djur med för den delen. Spelar ingen roll när på dygnet vi ringer. För veterinären kommer till stallet och krisar det kan man köra till en nattöppen klinik.
Men jag som har 80 mil till närmaste nattöppna klinik, vart ska jag köra? Om inte DV eller någon annan veterinär har jour? Det är ju just det som är problemet, det saknas veterinärer som har jour.
 
En sak i utredningen som jag i vart fall tror kan vara positiv är förslaget om verksamhetstillsyn, att länsstyrelsen ska få göra tillsyn mot själva verksamheten/arbetsgivaren och inte bara mot de som jobbar där. I förlängningen hoppas jag på att också ansvarsnämnden skulle kunna granska även verksamheter och inte bara individer, det skulle kanske kunna hjälpa till att lätta lite stress från enskilda veterinärer.
Det skriver jag under på!

Gillar också att man tänker att skydda fler titlar ex fysioterapeut. Det borde kunna rensa upp lite i branschen.
 
:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: Vilka länder talar du själv om? Irak, Sudan, Thailand, Colombia eller möjligen Indien?!

Nere i Europa, kolla på kartan stora delar av det ligger typ söder om Danmark, ringer vi veterinären när vi har sjuka hästar, eller andra djur med för den delen. Spelar ingen roll när på dygnet vi ringer. För veterinären kommer till stallet och krisar det kan man köra till en nattöppen klinik.

Jag har sett dig skriva att det fungera i övriga Europa i andra trådar, så en nyfiken fråga från någon som inte är tillräckligt insatt då. Men varför fungerar det med nattöppna kliniker, tillgängliga veterinärer, oförsäkrade djur och lägre veterinärkostnader där? Vad är annorlunda som gör att det fungerar där men inte här?
 
:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: Vilka länder talar du själv om? Irak, Sudan, Thailand, Colombia eller möjligen Indien?!

Nere i Europa, kolla på kartan stora delar av det ligger typ söder om Danmark, ringer vi veterinären när vi har sjuka hästar, eller andra djur med för den delen. Spelar ingen roll när på dygnet vi ringer. För veterinären kommer till stallet och krisar det kan man köra till en nattöppen klinik.
Ptja, Sverige är betydligt större än Tyskland till ytan men det bor drygt 80 milj i Tyskland och 10 milj i Sverige. Det gör ju att man förmodligen har bra många fler veterinärer i närheten än vad man har här.
Som exempel alltså.

Jag bor liksom i Skåne och är inte superorolig för att inte hitta veterinär nätte/helger, men jag förstår ju att situationen är helt annorlunda i Lappland tex.
 
:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: Vilka länder talar du själv om? Irak, Sudan, Thailand, Colombia eller möjligen Indien?!

Nere i Europa, kolla på kartan stora delar av det ligger typ söder om Danmark, ringer vi veterinären när vi har sjuka hästar, eller andra djur med för den delen. Spelar ingen roll när på dygnet vi ringer. För veterinären kommer till stallet och krisar det kan man köra till en nattöppen klinik.

Fascinerande ändå, dels att du har koll på hur det fungerar i allt från Portugal till Grekland till Moldavien, och dels ATT det fungerar i alla dessa länder utom Sverige.

Sen med tanke på söder om Danmark. Eller med tanke på äpplen och päron för den delen.

Alla länder i Europa som har en befolkningstäthet som är i närheten av Sveriges ligger just norr om Danmark. Förutsättningarna och avstånden är ju knappast jämförbara rakt av. Utan att påstå att det är en ursäkt för vad som inte fungerar i Sverige.
 
Tänker att avstånden och befolkningstäthet spelar jättestor roll för vad som fungerar ekonomiskt. Det är lättare att få ekonomi i en verksamhet om man tar emot 5 hästar per natt, jämfört med om man tar 0,5 häst per natt. Och 5 hästar som är tillräckligt sjuka för att behöva vård nattetid, och samtidigt tillräckligt friska för att kunna transporteras in, kräver att det bor många hästar nära kliniken.

Sen ser löner och arbetsvillkor olika ut, olika lagstiftning, mindre strikt antibiotikapolicy vilket innebär att man kommer undan med sämre vårdhygien...
 
Vet inte hur det ser ut på stordjurssidan men på smådjurskliniken har mer än hälften av personalen slutat, det måste vara katastrofläge där just nu (på universitetsdjursjukhuset alltså).
Det är verkligen helt sjukt att det har gått så mycket utför 😣. Men UDS har ju också varit ”bortskämda” med deras förra generation medarbetare, som var så lojala att de nästan allihop till och med flyttade med när utbildningen med tillhörande klinik, flyttade från Stockholm till Uppsala på 70-talet. Min mamma jobbade som sköterska på operation först i Stockholm och senare på Ultuna i 49,5 år (sic!) och de var många, både sköterskor och veterinärer som jobbade tillsammans ända fram till pensionen.

Men tiderna har ju som bekant ändrat sig och arbetsvillkoren för praktiserande veterinärer är så horribla att det känns som en självklarhet att folk (fortsätter att) fly fältet till andra branscher om man inte snart gör något radikalt!
 
Det är verkligen helt sjukt att det har gått så mycket utför 😣. Men UDS har ju också varit ”bortskämda” med deras förra generation medarbetare, som var så lojala att de nästan allihop till och med flyttade med när utbildningen med tillhörande klinik, flyttade från Stockholm till Uppsala på 70-talet. Min mamma jobbade som sköterska på operation först i Stockholm och senare på Ultuna i 49,5 år (sic!) och de var många, både sköterskor och veterinärer som jobbade tillsammans ända fram till pensionen.

Men tiderna har ju som bekant ändrat sig och arbetsvillkoren för praktiserande veterinärer är så horribla att det känns som en självklarhet att folk (fortsätter att) fly fältet till andra branscher om man inte snart gör något radikalt!
Hur gammal var din mamma när hon började jobba och hur gammal var hon när hon slutade? Att först jobba i Sthlm och sedan jobba 49,5 år i Uppsala låter som hon jobbade tills hon var 100. 😳
 
I Norge (eller om det var Danmark, jag kan blanda ihop dem) så ingår alla praktiserande veterinärer i jourverksamheten. Det kommer med legitimationen om jag förstått det rätt.
Det skulle definitivt sprida bördan även i Sverige, men sannolikt få andra konsekvenser. Hur ska de privata som jobbar egen jour räknas till exempel? Ska de göra dubbel jour eller ska deras jour vara en del i det större systemet?
Veterinärer med legitimation som inte är praktiserande ska de ingå? Du kan ju jobba som veterinär på lab, slakteri, läkemedelsföretag, forskning mm, mm och vara kvar inom yrket utan att vara kliniker. De veterinärer som byter bana helt bör ju rimligen undantas, kompetensen är ju till viss del en färskvara.
Detta löser inte frågan med finansiering men skulle troligen göra arbetsbelastningen lättare för DV/andra jouröppna mottagningar och kliniker.
Både Norge och Danmark har ”tvungen” jour för privatpraktiserande veterinärer. I Norge är jourarbetet sponsrat av staten, så lite en slags privat DV. Det är dock brist där också. Jag har t.ex. sett på min Facebook senast i dag att jourverksamheten i området som jag bodde i när jag var i Norge blir nedlagd vissa dagar, eftersom det fattas veterinär till att täcka in. Och då känner jag bägge veterinärer som är där just nu (den ena granne och den andra man till min dåvarande kollega) och de jobbar verkligen dygnet runt som det är redan 😞.
 
Både Norge och Danmark har ”tvungen” jour för privatpraktiserande veterinärer. I Norge är jourarbetet sponsrat av staten, så lite en slags privat DV. Det är dock brist där också. Jag har t.ex. sett på min Facebook senast i dag att jourverksamheten i området som jag bodde i när jag var i Norge blir nedlagd vissa dagar, eftersom det fattas veterinär till att täcka in. Och då känner jag bägge veterinärer som är där just nu (den ena granne och den andra man till min dåvarande kollega) och de jobbar verkligen dygnet runt som det är redan 😞.
Ja, helt korrekt, även fler andra länder som har samma system, privata aktörer hjälps åt att hålla beredskapen, det är tvingande för att få jobba privat.
Det märkliga i Sverige är att sk djursjukhus får kalla sig sjukhus när de inte erbjuder vård dygnet runt... Då är det snarare en stor klinik.
 
Hur gammal var din mamma när hon började jobba och hur gammal var hon när hon slutade? Att först jobba i Sthlm och sedan jobba 49,5 år i Uppsala låter som hon jobbade tills hon var 100. 😳
Haha, hon var en yngling när hon började - 18-20 år kanske och jobbade tills hon var nästan 70 😊. De sista åren var hon dock med i planering, upphandling och byggeri av det nya sjukhuset, för då ( men otroligt nog inte innan!) började hon och kroppen tröttna på att springa benen av sig i kliniken 🥰.
 
Hur gammal var din mamma när hon började jobba och hur gammal var hon när hon slutade? Att först jobba i Sthlm och sedan jobba 49,5 år i Uppsala låter som hon jobbade tills hon var 100. 😳
Och hon jobbade 49,5 år (trekvarts om man ska vara noga) totalt hos dem, inte i Uppsala 😊.
 
Fast även om det inte fanns per se så någon form av utbildningen borde man väl ha för att assistera vid operation?
Nä, man lärde sig på plats.

Det är ENORM skillnad inom djursjukvården på bara 20-25 år. Det är lite därför den är där den är idag, utbildningsplatser har inte hängt med alls och förslaget som lagts fram kastar kunskapskraven tillbaka till före utbildning fanns, bara för att få ihop folk. Många som söver ute på kliniker har i princip ingen formell, kontrollerad utbildning alls, än idag.
 
Nä, man lärde sig på plats.

Det är ENORM skillnad inom djursjukvården på bara 20-25 år. Det är lite därför den är där den är idag, utbildningsplatser har inte hängt med alls och förslaget som lagts fram kastar kunskapskraven tillbaka till före utbildning fanns, bara för att få ihop folk. Många som söver ute på kliniker har i princip ingen formell, kontrollerad utbildning alls, än idag.
Jag vill bara inflika att de inte behöver vara sämre för det. Många års erfarenhet ger givetvis kunskap det med, framförallt om just den personen vill ha mer kunskap.
 
Jag vill bara inflika att de inte behöver vara sämre för det. Många års erfarenhet ger givetvis kunskap det med, framförallt om just den personen vill ha mer kunskap.
Det finns alltid (få) undantag men som djurägare har du dock ingen aning om vem du får. Det märks dock (generellt) oerhörd skillnad i bakgrundkunskap trots erfarenhet. Humanvården hade aldrig låtit undersköterskor att söva hur mkt erfarenhet de än har. Det är fyra års utbildning. Punkt.
 
Jag vill bara inflika att de inte behöver vara sämre för det. Många års erfarenhet ger givetvis kunskap det med, framförallt om just den personen vill ha mer kunskap.
Jag är helt enig när vi talar om de gamla rävarna, jag är själv veterinär och når inte min mamma till fotknölarna inom hennes specialområde. Men det känns ju som ett jättestort nederlag att införa legitimation, förlänga utbildning mm. och så några få år senare ändå acceptera att outbildade utför dessa uppgifter i alla fall.

Så tycker man ju att det bör utvärderas varför det blev så. Det var ju också ett stort fiasko när kraven kom och ”hoppsan” så fattades en massa djursjuksköterskor och lösningen blev att plocka in en massa (ofta nyutbildade) veterinärer på en 50/50 skötersketjänst med sämre lön än de borde ha haft, sett till deras utbildning.

Något har ju uppenbart gått helt snett och utvecklingen har gått åt fel håll för både sköterskor och veterinärer, gällande allt från arbetsvillkor till hur många som utbildas och hur man säkrar att folk har lust till att stanna i branschen hela arbetslivet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp