Nyår - hur firar ni?

På jobbet igen... Kommer inte ihåg när jag var hemma på nyår. Funderar på att försöka mig på semester men det är nog inte lönt då jag är ledig på julafton.
 
Är oftast hemma på nyårsafton. Iaf de senaste + åren.
Som yngre var det annat då kunde det vara antingen i Stockholm eller nån annanstans hos någon kompis eller så. Nu känner jag att vad är grejen egentligen. Jo visst nytt år hipp hurra. Men någon måste hålla ställningarna här hemma också. Dock varit väldigt lugnt med raketer osv på senaste
 
Tänker de flesta i tråden är väl hästmänniskor. Hade varit helt annat om man inte hade hade haft hästar tänker jag. Nu är det mer sysslor. Mer hålla koll osv. Utan det ansvaret hade man ju kunnat stå i valfritt högt hus och kolla på alla raketer som flödar i himlen. Nu är det mer tacksamt om dessa är så begränsande antal som möjligt
 
Har väl inte alltid varit helt själv de senaste åren. Med mamma eller någon kompis och så. Men långt ifrån något firande.
Bra tråd för övrigt för tog upp detta för ett litet tag sedan om hur fira nyår eller snarare inte fira nyår. Min särbo eller vad vi nu ska kalla människan tycker att ett nyår ska FIRAS.
Jag anser snarare att det är helt slöseri att skjuta upp massor av pengar. Dels pengarna då men även miljön. Här håller vi inte alls med varandra 🙈
Jag har sagt att fira du med dina polare så gör jag mitt. Det gick inte heller hem så vi gjorde enkompromiss (ehh..) han får skjuta sina jävla raketer ca en mil från gården och EVENTUELLT är jag med då men bara EVENTUELLT som sagt.
Fattar verkligen inte grejen med raketer. Jo visst fint och så men jävla slöseri på så mycket
 
Jag brukar ha insläpp i stallet på nyårsafton, sedan klär jag mig i paljetter, lagar trerätters med sambon, dricker lite bubbel och myser med hunden (som tack och lov aldrig varit brydd av fyrverkerier) ☺️

Jag tycker om högtider, men behöver (och orkar inte pga sjukdomar) något vidare pompa och ståt. Nyårsfester är ett minne blott, men de festerna är å andra sidan också de jag saknar minst. Nyår verkar ha en så jobbig inverkan på en del, att det ”måste” bli så spektakulärt/perfekt, och att deras förväntningar inte riktigt lever upp till hur det blir. Få andra festligheter under året verkar dras med de förväntningarna 😅
 
Ofta på jobbet under natten men förra året var jag ute vid hästarna som går på lösdrift, vi har inget stall.
Haft skotträdd hund i många år så har varit hemma med henne också.
 
Tänker de flesta i tråden är väl hästmänniskor. Hade varit helt annat om man inte hade hade haft hästar tänker jag. Nu är det mer sysslor. Mer hålla koll osv. Utan det ansvaret hade man ju kunnat stå i valfritt högt hus och kolla på alla raketer som flödar i himlen. Nu är det mer tacksamt om dessa är så begränsande antal som möjligt

Ja så är det, hästägandet styr nyårsafton väldigt mycket och jag har så länge jag varit hästägare lagt upp dagen efter hästarna.

I yngre dagar när det var mer festande så stack jag alltid iväg innan tolvslaget och höll koll på hästarna.
Nu med hästarna hemma och lite mindre festande så håller jag mig vaken till tolvslaget för att se till djuren.
 
Klubben brukar köra nyårs-dragweight med hundarna. Sen fixar jag något extra gott och vi myser i soffan resten av kvällen. Hundarna är inte rädda men jag skulle aldrig våga lämna dem ensamma.
 
Det slog mig att det finns så många sätt att fira - eller inte fira - nyår.

Hur spenderar ni nyårsafton? 🙂
Hemma. Koll på hästarna. Men det brukar vara väldigt lugnt eftersom vi inte har några grannar, så allt smällande är flerkilometervis bort.

Ibland vaken vid tolvslaget - ibland inte. Det har blivit lite väl kostsamt att vara vaken den tiden för min del.

Fast vi brukar bränna av några tomtebloss med barnen och äta god middag som nyårsfirande.
 
Fira med sambon. Kör egen trerätters hemma, då jag tycker lite kul att "festa" till det. Vid 12slaget går vi ut och ser andra bränna upp pengar.
 
Brukar fira med vänner, och barnen om de är hos mig. Det brukar vara avslappnad stämning och fokus på att fixa nån trevlig mat tillsammans. Förra årets nyår inleddes med att försöka rädda potatismoset som vispats till klister, och kapa en bit bord med sticksåg 😂
 
Det knyter sig i magen varje gång någon pratar om nyår (eller midsommar).
Jag jobbade nästan alltid när jag jobbade på krogen. Med mitt ex var alltid nyår problematiskt. Och ganska många gånger har jag suttit med bästis (midsommar senast) för att hon inte skulle vara själv.
Hon gick bort för ett tag sen, och nu är ångesten ännu större. 💔
 
För några år sedan skapades en tradition att jag och min bror med respektive (om tillämpligt) var hos pappa och hans sambo och åt gott, spelade spel och till tolvslaget gick vi till sjön, tände en eld och skålade i något gott. Men det viktigaste var ändå att se tillbaka och prata om året som varit. Jag har (hade, måste nog leta...) en lista med reflekterande frågor att ställa i slutet av året, typ beskriv ditt år med tre ord, vilken är den viktigaste boken du har läst under året, om ditt år var en film, vilken genre skulle det ha varit...osv. Vi kom nog aldrig längre än till max tio frågor, eftersom det ofta blev långa samtal och diskussioner som drog iväg åt alla håll.

De senaste åren har jag inte varit hemma på nyår, men att samtala om året har jag tagit med mig och gör istället med min partner och andra som råkar fira med mig. Jag tycker om att få se tillbaka på året, påminnas om vissa händelser, se hur saker och ting har hängt ihop och hur något jag trodde i januari visade sig bli något helt annat. Det är liksom då jag ser att alla de där vardagarna tillsammans bildar ett liv.

Vissa år tycker jag dock ännu mer om att få lägga det som hänt eller inte hänt bakom mig och istället försöka blicka framåt på kommande år, men utan att definiera det som mål och nyårslöften.
 

Liknande trådar

Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
538
Senast: Amha
·
Mat Hur firar ni påsk? Traditionen är väl påsklamm men det verkar som många äter 'påskbord' istället. Hur brukar ni göra? Själv har jag...
2 3
Svar
50
· Visningar
1 632
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 119
Senast: Acto
·
Tjatter Önskar alla en trevlig valborg! Undrar om ni firar på något sätt? Själv kan jag nog inte direkt säga att jag firar men ska iallafall...
2 3
Svar
51
· Visningar
1 741
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp