Nyår - hur gör ni med rädda hästar?

Alexandra_W

Trådstartare
Visste inte riktigt vilken rubrik jag skulle lägga det under, moderator får gärna flytta om det passar bättre under en annan rubrik.

Men nu närmar sig nyår. Och med det helvetet på jorden för vissa år. Jag har varit förskonad från skotträdda hästar, men haft hundar som fått drogas bortom sans och vett. Och då bor jag på landet långt från civilisationen. Förr om åren har man hört dova puffar, men senaste åren måste det flyttat in skjutglada människor både här och där i byarna. I "min" by skjuter ingen, men det skjuts i grannbyarna.

Förra året lät det som tredje världskriget. Ett tag var nästan JAG rädd, det lät inte ens som raketer utan som kanoner eller luftvärnseld. Och kl 16.20 fick nån tomte fyr på hela paketet.. Sen sköts det i omgångar till ungefär kvart i tolvslaget då helvetet bröt ut på riktigt.

Har som sagt varit förskonad förr från skotträdda hästar. Minns första året med hästar på lösdrift, de stod lugnt och kollade på skenet över skogen, och vände sig sen om och åt när det var klart. Men var förskonad, i förfluten tid. Förra nyår stod jag i stallet med ett skräckslaget 7 mån föl som var vettskrämd bortom sans och vett och kastade sig på väggarna, försökte hoppa ur boxen och ja var panikslagen. Detta trots att kompisen stod lugnt.

I år är han inget föl längre, och han väger inte som en fluga och håller B-ponnymått. Utan i år är det en 1.5-åring som är maxad D-ponny, väger mellan 350 - 400 kg och har betydligt mer kraft om han slänger sig på väggar osv. Vad värre är så är han konvalescent och bör INTE få ett totalt tuppjuck och slå sönder sig eller boxen. Inte ens försöka. Av samma anledning kan man inte motionera och försöka se till att han är trött heller.

Då jag fortfarande med fasa minns förra året har jag talat med veterinären och fått sedering utskrivet. Rejält tung sedering om det krävs. Men det går inte att sänka häststackarn från kl 15 - 01 liksom. Jag har planerat tussa öronen, sätta huva och ha avledande ljud på. Men förra året hjälpte inte radioskrål eller godismuta särskilt bra. Så jag har införskaffat en CD-spelare och en raketCD (CD-skiva med skott och raketer och åska, tänkt för hundträning). Bara att spela den på låg nivå, när han är hungrig, har mat och allt är lugnt och fint får honom att komma alldeles ur gängorna. Vad värre är så den kolugna kompisen fick tydligen vad han tålde förra året, och blev i år klart orolig när jag spelade CDn på låg volym (tredje kompisen är nog dels halvdöv, dels så är den gamle herrn immun mot fyrverkerier, men det hjälper inte de andra två). Jag har ingen bra känsla alls inför nyår. Det går inte ljudisolera stallet, ljus är inga problem att hindra dock.

Men hur gör ni andra med rädda hästar?
 
I ditt fall hade jag funderat över att flytta den rädda hästen tillfälligt till ett tyst och lugnt ställe.
 
Min förra häst avskydde allt vad smällar och starka ljussken hette. Även åska och blixtar var hon livrädd för. På nyårsafton hade jag tänt både i stallet och runt omkring utanför stallet så att ljusen inte skulle bli så tydliga också radion på ganska högt. Jag var i stallet hela tiden och visst var hon lite orolig men inte så att det hände något tack och lov. Då sköt de ändå bara ca 100 meter härifrån. Jag har faktiskt fortsatt med det trots att hon är borta sedan länge just för att mina nuvarande hästar inte ska bli rädda.
 
I ditt fall hade jag funderat över att flytta den rädda hästen tillfälligt till ett tyst och lugnt ställe.

Tyvärr så är det inte görligt. Jag vet förvisso inget lämpligt sådant ställe på rak arm, men nånstans går det säkert att hitta. Men han är som sagt konvalescent och ska inte fnatta runt och hålla på med tok. Han har massor med överenergi (pga lång vila, 2 mån på boxvila följt av snart 2 mån ensam i mindre hage, vilket är hur han går nu) och nya miljöer är fantastiskt superduperspännande just nu. Så bara att hamna i en ny miljö bäddar för fnatt dessvärre.
 
Min förra häst avskydde allt vad smällar och starka ljussken hette. Även åska och blixtar var hon livrädd för. På nyårsafton hade jag tänt både i stallet och runt omkring utanför stallet så att ljusen inte skulle bli så tydliga också radion på ganska högt. Jag var i stallet hela tiden och visst var hon lite orolig men inte så att det hände något tack och lov. Då sköt de ändå bara ca 100 meter härifrån. Jag har faktiskt fortsatt med det trots att hon är borta sedan länge just för att mina nuvarande hästar inte ska bli rädda.

Tyvärr hjälpte det föga förra året. Det är så jag brukar göra (rädda eller ej, resonerar som dig att bättre förebygga att de får en dålig upplevelse).
 
Vi stänger alla dörrar, täcker fönstrena med sopsäcksplast och har radion på. Öronproppar, tjock huva och pyssel av husse till den skotträdda.
 
Ja då är det verkligen inte lätt :( Hoppas att du får några bra tips av någon annan :)

I värsta fall får jag ju sänka honom med sedering. Men känns som alla tips är bra ändå. Jag slipper dels gärna sedera, och man vet ju dels inte ens om det räcker (förrän man är i skarpt läge och då är det ju för sent). Så tänkte försöka köra "allt jag kan komma på", och sedering som sista alt. (Om han fortfarande är berörd av raketcdn i mellandagarna, och detta trots luva och grejer, ja då får man nog sedera ovanpå andra åtgärder. Men förhoppningen är att slippa. Finns ju klara nackdelar med sedering med)

@Toxid hur mycket upplever du att luva hjälper och vad för luva har du?
 
I värsta fall får jag ju sänka honom med sedering. Men känns som alla tips är bra ändå. Jag slipper dels gärna sedera, och man vet ju dels inte ens om det räcker (förrän man är i skarpt läge och då är det ju för sent). Så tänkte försöka köra "allt jag kan komma på", och sedering som sista alt. (Om han fortfarande är berörd av raketcdn i mellandagarna, och detta trots luva och grejer, ja då får man nog sedera ovanpå andra åtgärder. Men förhoppningen är att slippa. Finns ju klara nackdelar med sedering med)

@Toxid hur mycket upplever du att luva hjälper och vad för luva har du?
Jag vet inte om det är huvan eller öronpropparna som hjälper, men kombinationen hjälper en hel del iallafall. Huvan är av "trav modell" med gummiöron i. :up:
 
Ha på CD:n hela tiden, även utomhus om du har möjlighet. Varenda dag fram till nyår, tills slut kommer dom att vänja sig vid att oljudet alltid är där. Kanske inte fullt ut men förhoppningsvis kommer dom inte att flippa ur när helvetet väl brakar loss.

Glömmer aldrig när jag var ute och red på nyårsdagen och grannsatan sköt vinande raketer som small i slutet. Säkert jätteroligt för dom som sköt dom mitt på blanka dagen, mindre kul för mig som var ute och red en hingst som blev mer och mer hispig för varje raket dom sköt. Han hoppade runt så mycket att jag inte ens kunde sitta av :(

Slutade tack och lov väl till slut när jag skrek så högt jag kunde att dom skulle sluta skjuta!

Hatar nyår!
 
Ha på CD:n hela tiden, även utomhus om du har möjlighet. Varenda dag fram till nyår, tills slut kommer dom att vänja sig vid att oljudet alltid är där. Kanske inte fullt ut men förhoppningsvis kommer dom inte att flippa ur när helvetet väl brakar loss.

Glömmer aldrig när jag var ute och red på nyårsdagen och grannsatan sköt vinande raketer som small i slutet. Säkert jätteroligt för dom som sköt dom mitt på blanka dagen, mindre kul för mig som var ute och red en hingst som blev mer och mer hispig för varje raket dom sköt. Han hoppade runt så mycket att jag inte ens kunde sitta av :(

Slutade tack och lov väl till slut när jag skrek så högt jag kunde att dom skulle sluta skjuta!

Hatar nyår!

Jag törs nog inte ha den på när jag inte kan vara där, men ska försöka ha den på så mycket som går just för att trubba av. Förhoppningen är ju att han ska kunna hantera den på låg volym, jag kunna höja lite osv.
 
Jag tror CD är det bästa alternativet.

Har du tur hinner du få en lugn häst tills det är dags. Jag skulle faktiskt gå så långt att jag har hästarna inne den dagen och har på skivan samtidigt som det värsta är ute, och högt om det går.

Skivan är ju förhoppningsvis hästen van vid och det dämpar dessutom ljuden utifrån som inte är bekanta.
 
Jag tror CD är det bästa alternativet.

Har du tur hinner du få en lugn häst tills det är dags. Jag skulle faktiskt gå så långt att jag har hästarna inne den dagen och har på skivan samtidigt som det värsta är ute, och högt om det går.

Skivan är ju förhoppningsvis hästen van vid och det dämpar dessutom ljuden utifrån som inte är bekanta.

Jo inne ska de vara på nyårsnatten (och troligen em/kväll med), de går inte på lösdrift i normala fall heller utan är uppstallade nattetid.

Det är ju mitt hopp att skivan ska fungera så. Om vi når dit återstår att se. Igår blev han tyvärr tydligt orolig och störd och var fortfarande påverkade 3 h efteråt. Imorse normal dock. Så får försöka prova på lägre volym. Och förhoppningsvis kunna höja. Men känns lite risky med, att riskera att lägga stress på honom varje dag och vad det gör?
 
Jo inne ska de vara på nyårsnatten (och troligen em/kväll med), de går inte på lösdrift i normala fall heller utan är uppstallade nattetid.

Det är ju mitt hopp att skivan ska fungera så. Om vi når dit återstår att se. Igår blev han tyvärr tydligt orolig och störd och var fortfarande påverkade 3 h efteråt. Imorse normal dock. Så får försöka prova på lägre volym. Och förhoppningsvis kunna höja. Men känns lite risky med, att riskera att lägga stress på honom varje dag och vad det gör?

Mmm, lång stress är ju farlig men då pratar vi ju oftast dagar eller längre. Hinner de lugna sig mellan ska det ju sällan vara problem.

Stress med tillhörande återhämtning är ju av godo, lätt förklarat. Det bästa är ju om ljudet är på så länge att han hinner lägga ner stressen innan ljudet stängs av. Det ger rätt effekt. Det ger kroppen en självbelöning och ett bra självförtroende. Det här vet du säkert redan men det kan ju vara av allmänt intresse.

Men då kan man kanske behöva ha på ljudet lägre och fler timmar innan man höjer det.

Kanske är du ute lite sent i år? Eller har du hållit på ett tag nu? Du skulle nog behöva kanske två-tre månader eller liknande.
 
Mmm, lång stress är ju farlig men då pratar vi ju oftast dagar eller längre. Hinner de lugna sig mellan ska det ju sällan vara problem.

Stress med tillhörande återhämtning är ju av godo, lätt förklarat. Det bästa är ju om ljudet är på så länge att han hinner lägga ner stressen innan ljudet stängs av. Det ger rätt effekt. Det ger kroppen en självbelöning och ett bra självförtroende. Det här vet du säkert redan men det kan ju vara av allmänt intresse.

Men då kan man kanske behöva ha på ljudet lägre och fler timmar innan man höjer det.

Kanske är du ute lite sent i år? Eller har du hållit på ett tag nu? Du skulle nog behöva kanske två-tre månader eller liknande.

Jag är ute sent, jag har haft skivan sen i januari (köpte den direkt efter förra nyår...). Planen var att börja redan senhösten och träna. Men så skadade han sig ju och har varit konvalescent sen i augusti. Och inte riktigt varit läge att "ta risken" att börja spela skivan. Blev himla olyckligt hela alltihop med både träning och nyår iom skadan.

Igår hade jag på den i en timme, och han lugnade sig en del under den tiden. Åt och så, och såg utåt rätt okej ut. Men vid närmare koll var han fortfarande rejält skärrad även om han hanterade det mer passivt. Tre h efter jag stängt av var han fortfarande varse och om sig. Där jag började fundera på vad stress för om det upprepas och upprepas. Samtidigt så valen är ju få, men ska sänka ljudet lite till idag som sagt.
 
Min är livrädd för ljudet. I vårat fall har vi bomull i öronen i fler dagar innan och när väl nyårsnatten kommer så spelas det musik i stallet på ganska hög volym, fri tillgång på grovfoder och så tänd lampa. Det har fungerat riktigt bra. Jag vågar inte sedera efter en bekants häst fick snedtändning på den och nästa lyckades ta livet av sig i ren panik i boxen.
 
Jag ska försöka övertyga unge herrn om att man inte får hjärnskador av tussar i öronen. Men risken är att det bara går om han är sederad. Av någon anledning är det det enda i utrustningsväg han ansett är över gränsen. Han har blivit regelrätt förbannad när det prövats innan. Luva/mössa/huva är inga problem dock, inte mjuk i alla fall.

Nu ska man aldrig säga aldrig, men han är sederad ett mycket stort antal gånger sen skadan och aldrig snedtänt. Däremot är det ibland ungefär lika effektivt som att ge honom en sockerbit, andra gånger fungerar det perfekt. Jag har fått både plegicil och domosedan utskrivet, men det bästa för alla är ju om man kan klara det med ingen eller mycket mild sedering (så man tar udden av det men han är med, vaken och kan äta). Att verkligen skicka honom in i dimman och sedera tungt är verkligen absolut sista nödlösningen som jag känner det. Men går det åt skogen redan tidig kväll är det nog bara att hoppas på ett uppehåll, lugna ner och sedera bort tolvslaget helt. Men jag tänker in i det sista försöka undvika det.
 
Jag ska försöka övertyga unge herrn om att man inte får hjärnskador av tussar i öronen. Men risken är att det bara går om han är sederad. Av någon anledning är det det enda i utrustningsväg han ansett är över gränsen. Han har blivit regelrätt förbannad när det prövats innan. Luva/mössa/huva är inga problem dock, inte mjuk i alla fall.
Det finns ljuddämpande luva att ta på hästarna. Finns inom travsporten mycket och används ju flitigt på klinik. Det kanske vore nåt?
 
Det finns ljuddämpande luva att ta på hästarna. Finns inom travsporten mycket och används ju flitigt på klinik. Det kanske vore nåt?

De jag hittat kostar en del, därav frågan till vem det nu var vilken huva hen använde och hur mycket det hjälpte. Hur mycket ljud sorteras bort av en sån eg? På klinik har jag bara sett den användas i kombination med sedering.
 
Om jag inte missminner mig så är en av sederingspreparaten smärthöjande. Kroppen är lugn men du känner mer. Detta har jag fått berättat av mig av en bekant som jobbat inom veterinärvården (inte veterinär). Den personen sa att det stod i deras FASS. Men, jag har inte kollat upp det.

Kanske kan det också påverka hur man känner ljud? Att inte orka röra kroppen är ju inte samma sak som att inte känna något menar jag. Det kan ju säkert ställa till det ännu mer om ovanstående är sant.
 

Liknande trådar

Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
6 984

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp