Nyår - hur gör ni med rädda hästar?

Jag låg i natt i sängen och tänkte att jag skulle fråga hur det gick idag.

Det låter ju verkligen hoppfullt. Synd att du är lite sen och hoppas att det hela inte blir "förstört" av den riktiga dagen sedan. Jag tror man ska vara beredd på att behöva börja om igen efter men hoppas innerligt att det inte är något som ska behövas.

Jag hoppas verkligen detta går vägen. Då blir du en erfarenhet rikare och har ny kunskap att föra vidare.
 
Jag låg i natt i sängen och tänkte att jag skulle fråga hur det gick idag.

Det låter ju verkligen hoppfullt. Synd att du är lite sen och hoppas att det hela inte blir "förstört" av den riktiga dagen sedan. Jag tror man ska vara beredd på att behöva börja om igen efter men hoppas innerligt att det inte är något som ska behövas.

Jag hoppas verkligen detta går vägen. Då blir du en erfarenhet rikare och har ny kunskap att föra vidare.

Hur bra det än går med nyår (eller för all del inte men du fattar) så räknar jag ganska kallt med att få "göra om" träningen inför nästa år. Då kan jag förhoppningsvis starta enligt plan, i tid.

Jag har dock surfat lite, och hittat andra "träningsskivor". Fanns massor med olika, för att vänja dem vid ljud som kan förekomma vid uteritter (gräsklippare, motorcyklar, motorsågar mm), vid tävlingar (speaker, publik, applåder etc) osv osv. Fanns tom en för att träna polishästar.

Min herre är i grund och botten en grymt cool och stabil herre, som oftare förvånar positivt genom att inte säga flaska om något de flesta hästar faktiskt reagera på, än reagera negativt. Men NÄR han reagerar har han en ganska kort sträcka mellan reaktion och så att säga mentalt "spåra ur" - svårt att förklara men närmsta exemplet jag kommer att tänka på är ett veterinärbesök där veterinären inte ens fick TITTA på honom utan att han dansade runt som om hon hotade att kapa benet med motorsåg. Detta trots att jag en timme innan utan problem fått peta, pilla och utan att han vinklade ett öra fått klippa rent runt såret med klippmaskin. Han var fortfarande föl då, så helt fantastiskt att han stod lugnt och fint och lät mig klippa. Jag menar det finns ju vuxna hästar som helt tappat greppet av en klippmaskin. Men en otroligt stabil och cool kille i botten, men om han slår på nerverna blir det bara pannkaka. När han inte slår på nerverna så kan man göra i princip vad som helst med honom och han rör inte ett öra och får tonvis med beröm hur cool, välhanterad osv han är. Han ÄR mycket välhanterad, men allt det åker ju ut genom fönstret när nerverna tar över så att säga.

Han är inte generellt ljudkänslig, och han är t ex lastad bredvid pågående byggarbete, lastbilar som åker förbi och trafik som susar förbi på intilliggande väg. Han bor på landet så han är inte van med trafik, men det har i de situationer han hittills mött det inte alls bekymrat honom ändå. Men han reagerar på raketer, och på kraftig åska då. Och jag misstänker att han åtminstone vissa gånger skulle kunna reagera rejält tex på om man var ute och promenerade/red och plötsligt startar någon en gräsklippare inne på sin tomt på andra sidan staketet t ex. Så när jag hittade de där andra skivorna väcktes faktiskt en tanke på att rent generellt ljudträna. På "allt". Det finns ju liksom ingen nackdel med det, och jag inbillar mig att om han dels är van att höra alla möjliga oljud i tid och otid samt att de t (steg 2) helt plötsligt kan komma, så då har man även indirekt tränat inför nästa nyår, ett plötsligt åskoväder osv. Att man får en klumpeffekt, plötsliga ljud, höga ljud, konstiga ljud, oljud - äh, det är inget bry sig om.
 
Jag har ju en häst som aldrig bryr sig om något, varken plötsliga eller ihållande konstiga ljud.

Sedan har jag unghästen som är lite mer nerv i och det är just de där plötsliga ljuden som ger en reaktion, precis som du beskriver, helt plötsligt om någon skulle sätta på en gräsklippare eller en hund skälla till. DET vill man ju kanske träna på och det är ju svårt med en ljudskiva som har kontinuerligt ljud.

En sådan skiva vore ju guld värd kan jag tycka. Annars får man väl träna på här hemma med liknande. Det läskiga är när man ska träna det när vagnen redan är på hästen liksom.
Men även denna herre blir bättre och bättre på att klara sig genom just de kvickt uppkomna ljuden.
 
Jag har ju en häst som aldrig bryr sig om något, varken plötsliga eller ihållande konstiga ljud.

Sedan har jag unghästen som är lite mer nerv i och det är just de där plötsliga ljuden som ger en reaktion, precis som du beskriver, helt plötsligt om någon skulle sätta på en gräsklippare eller en hund skälla till. DET vill man ju kanske träna på och det är ju svårt med en ljudskiva som har kontinuerligt ljud.

En sådan skiva vore ju guld värd kan jag tycka. Annars får man väl träna på här hemma med liknande. Det läskiga är när man ska träna det när vagnen redan är på hästen liksom.
Men även denna herre blir bättre och bättre på att klara sig genom just de kvickt uppkomna ljuden.

Nu vet jag ju inte alls hur den där skivan jag hittade är upplagd, men jag inbillar mig att det går att träna just det plötsliga ändå, genom att helt sonika plötsligt slå på den (och man kan ju då sett till att den slås på just vid gräsklipparljudet eller vad det är)? Visst det kräver mer pyssel och mer närvaro än när man bara kan trycka på play och gå och göra något annat, men det borde gå. Ser jag till raketcd:n så den är väldigt varierad i ljudet, växlar mellan högt och lågt, mellan enstaka smällar och rena bombmattor osv. Och blir ibland tyst i 30 sek innan det drar igång. Dvs som ett riktigt fyrverkeri (det är sådant som är inspelat), så man får ju lite det plötsliga där. Åskdelen är likadan (det är även det riktigt åskoväder som spelats in).

Så är de andra skivorna (från helt annan tillverkare) så också, då kanske det är inbyggt. I värsta fall får man väl spela in ett ljudklipp på telefonen där man drar igång gräsklipparen. Så kan man plötsligt spela upp det ;)

Jag får rapportera hur skivan är uppbyggd sen när jag införskaffat en =)
 
Förresten @Efwa så har du ingen i bekantskapskretsen som har en skällig hund, eller hund som kan skälla på kommando. Då kan du ju träna på det i markarbete eller dylikt i alla fall.
 
Förresten @Efwa så har du ingen i bekantskapskretsen som har en skällig hund, eller hund som kan skälla på kommando. Då kan du ju träna på det i markarbete eller dylikt i alla fall.

Jo massor av hundar som springer och dyker upp på oväntade ställen. Han är ju så otroligt balanserad samtidigt som han reagerar. Han avreagerar snabbt som tusan, tack och lov. Men, hos förra ägaren hade han inte vant sig lika mycket vid olika saker och plötsliga ljud så där skenade han med vagn en gång.

Det gör att jag ju är mer på min vakt än med en annan också. Måste liksom vara före honom i allt. Hittills har det inte hänt något men jag är också väldigt van vid extremt "lobotomerade" hästar. Vilket han är på god väg att bli. Min dotter som inte bor hemma reflekterade över det en dag och sa att "han börjar bli lika lobotomerad som xxxx". Bra betyg tycker jag.

Det är själva överraskningen som ibland är problemet, inte ljudet i sig. Den här käringen tar dock ingen hänsyn och han har fått vänja sig vare sig han vill eller inte. Men man måste ju förstå att det sättet inte passar alla hästar. Den här har ju rätt sorts mentalitet trots allt, bara lite skyddad verkstad under några år.

Vi tar alla tillfällen i akt och tränar konstiga saker eller framförallt plötsliga grejer. Jag tror i detta fall att tilliten är viktigare än något annat. Han ska känna att händer det något plötsligt så behöver han inte ta tag i det själv.

Fyrverkeri är skillnad, oväder kan också vara det. Kombination med ljud och ljus och olika pip, skrik och olika decibel.
 
Jag har inte så rädda hästar så för min del är det rätt lugnt. Däremot har jag vänner vars hästar blir helt hysteriska och de jobbar hästarna trötta först, tar in tidigare än vanligt. Täcker för fönstren med svart duk/plast eller liknande samt har radion på. Inte sällan har dom typ bjudning i stallet med käk/fika. Verkar funka, dom gör samma varje år.
 
Hur har det gått??

Fram till midnatt gick helt okej med skiva och feromer. Ganska stirrig vid intag, nån hann skjuta. Men lugnade sig snart. Sköts till och från hela kvällen men drunknade i raketljudet från skivan.

Vid midnatt orolig och spänd men agerade inte utåt så med dövhuva, slickburk och mattekli förlöpte det hela utmärkt.

Inga droger!

Men utan träningen med skivan och utan dövhuva vid midnatt hade det blivit en katastrof.
 
Fram till midnatt gick helt okej med skiva och feromer. Ganska stirrig vid intag, nån hann skjuta. Men lugnade sig snart. Sköts till och från hela kvällen men drunknade i raketljudet från skivan.

Vid midnatt orolig och spänd men agerade inte utåt så med dövhuva, slickburk och mattekli förlöpte det hela utmärkt.

Inga droger!

Men utan träningen med skivan och utan dövhuva vid midnatt hade det blivit en katastrof.

Vad skönt att höra!! Vad glad man blir av att jobb lönar sig.

Då finns ju alla förutsättningar att det ska gå riktigt bra nästa år. Kanske introducera ljusblink nästa år också?
 
Vad skönt att höra!! Vad glad man blir av att jobb lönar sig.

Då finns ju alla förutsättningar att det ska gå riktigt bra nästa år. Kanske introducera ljusblink nästa år också?


Det når inget ljus hit så det är inga problem. Men ska helt klart träna igen inför nästa nyår. Ska skaffa högtalare så jag kan spela högre.
 

Liknande trådar

Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
6 984

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp