Nyår - hur gör ni med rädda hästar?

Om jag inte missminner mig så är en av sederingspreparaten smärthöjande. Kroppen är lugn men du känner mer. Detta har jag fått berättat av mig av en bekant som jobbat inom veterinärvården (inte veterinär). Den personen sa att det stod i deras FASS. Men, jag har inte kollat upp det.

Kanske kan det också påverka hur man känner ljud? Att inte orka röra kroppen är ju inte samma sak som att inte känna något menar jag. Det kan ju säkert ställa till det ännu mer om ovanstående är sant.

Det är därför jag har fått båda utskrivet och han ska tussas med. Nu minns jag inte vilken, tror det är pleg, men den ena kan göra dem mer ljudkänsliga med. Och inte sänka den mentala reaktionen utan bara påverka rent fysiskt. Dvs inte önskvärt alls i ett sånt här läge om hästen är lika jäkla rädd "inuti" men inte kan reagera.

Enligt fass är inget av prep smärthöjande. Men pleg minskar inte smärta, domo gör det däremot.
 
Jag var förresten beställt feromer att prova, Confidence EQ. Någon som testat det på rädd häst (oavsett orsak)
 
Tillägg förresten. Om han inte vore skadad skulle jag inte ens övervägt sedering, pga nackdelarna (det finns ju flera). Utan då skulle man fått döva, ljudkuliss, mat och skydda benen osv och försökt ta honom igenom så gott som möjligt. De dör ju inte av att vara oroliga och skrämda en natt även om hjärtat brister som ägare.

Men tyvärr skulle både ett frispel, skena i hagen och att fnatta runt hysteriskt i boxen kunna vara helt förödande för skadan. Vi pratade länge och väl jag och vet på ÅB men kom tillsist överens om att man nog tyvärr måste ha droger som sista utväg i bakfickan att ta till. och så hoppas att de inte behövs.
 
I värsta fall får jag ju sänka honom med sedering. Men känns som alla tips är bra ändå. Jag slipper dels gärna sedera, och man vet ju dels inte ens om det räcker (förrän man är i skarpt läge och då är det ju för sent). Så tänkte försöka köra "allt jag kan komma på", och sedering som sista alt. (Om han fortfarande är berörd av raketcdn i mellandagarna, och detta trots luva och grejer, ja då får man nog sedera ovanpå andra åtgärder. Men förhoppningen är att slippa. Finns ju klara nackdelar med sedering med)

@Toxid hur mycket upplever du att luva hjälper och vad för luva har du?

Jag har provat equilines huva soundless och den tog bort allt ljud, väldigt effektiv.
 
Igår spelade jag på så låg volym att det knappt gick att höra. Han hörde och var lite varse men på "rätt sida". 4 h senare orkade han inte ens bry sig, och då hade jag successivt höjt två volymsnäpp (fortfarande jättelågt och som en viskning jmf med hur det blir när kriget bryter ut, men..)
 
Jag ska på julbord med jobbet idag :angel: Men borde kunna gräva fram den imorrn. Ska köra ut till ridskolan på söndag så då passerar vi ditt jobb vid typ 9:40 och 12:30 :)

Ingen aning hur planen ser ut men det brukar vara lugnt på söndagarna. Jag börjar 10 men är ju inte omöjligt vara där lite tidigare om så krävs. Vi kan ju höras imorgon, då vet jah precis hur sön see ut och du om du hittade huvan ;)
 
Ingen aning hur planen ser ut men det brukar vara lugnt på söndagarna. Jag börjar 10 men är ju inte omöjligt vara där lite tidigare om så krävs. Vi kan ju höras imorgon, då vet jah precis hur sön see ut och du om du hittade huvan ;)
Vi ska vara på Solängen senast 10 så jag vågar inte åka ut allt för sent.
 
Ja vi låter alla lampor lysa, vi fodrar så sent som möjligt de får flera givor under kvällen. Vi har musik på, och det har funnits livrädda hästar i vårt stall men på det här viset har vi löst det värsta. Men visst har det synts lite i boxen att det varit oroligt, men inte så de kastar sig över boxväggar eller liknade. Vid dessa tillfällen skulle jag faktiskt köra iväg hästen till något ställe som är lugnare faktiskt, om den är så rädd och panikslagen. Den kan ju förutom skada sig själv även skada andra hästar, och människor om det vill sig illa.
 
Ja vi låter alla lampor lysa, vi fodrar så sent som möjligt de får flera givor under kvällen. Vi har musik på, och det har funnits livrädda hästar i vårt stall men på det här viset har vi löst det värsta. Men visst har det synts lite i boxen att det varit oroligt, men inte så de kastar sig över boxväggar eller liknade. Vid dessa tillfällen skulle jag faktiskt köra iväg hästen till något ställe som är lugnare faktiskt, om den är så rädd och panikslagen. Den kan ju förutom skada sig själv även skada andra hästar, och människor om det vill sig illa.

Jag har svarat högre upp varför köra iväg inte löser något tyvärr
 
Lite tips från mig: Fetvadd i öronen och huva på det. Täck för stallfönstrena och ha alla lysen tända och radio/ljud på. Och att du tänker på hur du beter sig, kroppsspråk kan påverka djuren en hel del. Och någon slags distrahering i form av hönät/ godisleksak så hästen får jobba lite (om den är intresserad av sånt förstås). Hoppas du lyckas, det är inget roligt problem :(
 
Lite tips från mig: Fetvadd i öronen och huva på det. Täck för stallfönstrena och ha alla lysen tända och radio/ljud på. Och att du tänker på hur du beter sig, kroppsspråk kan påverka djuren en hel del. Och någon slags distrahering i form av hönät/ godisleksak så hästen får jobba lite (om den är intresserad av sånt förstås). Hoppas du lyckas, det är inget roligt problem :(

Det var det, minus tussade öron eftersom han inte accepterade det, jag körde förra året. Utan resultat höll jag på att skriva, men man vet ju inte hur tokilla det varit utan. Men det är tyvärr inte tillräckligt, därav efterlysningen av fler förslag i år. Eftersom "standard"lösning inte fungerade.

Men ska inhandla en travluva med gummiöron, prova feromer och så tragglar vi vidare med desentisiteringen.
 
Visste inte riktigt vilken rubrik jag skulle lägga det under, moderator får gärna flytta om det passar bättre under en annan rubrik.

Men nu närmar sig nyår. Och med det helvetet på jorden för vissa år. Jag har varit förskonad från skotträdda hästar, men haft hundar som fått drogas bortom sans och vett. Och då bor jag på landet långt från civilisationen. Förr om åren har man hört dova puffar, men senaste åren måste det flyttat in skjutglada människor både här och där i byarna. I "min" by skjuter ingen, men det skjuts i grannbyarna.

Förra året lät det som tredje världskriget. Ett tag var nästan JAG rädd, det lät inte ens som raketer utan som kanoner eller luftvärnseld. Och kl 16.20 fick nån tomte fyr på hela paketet.. Sen sköts det i omgångar till ungefär kvart i tolvslaget då helvetet bröt ut på riktigt.

Har som sagt varit förskonad förr från skotträdda hästar. Minns första året med hästar på lösdrift, de stod lugnt och kollade på skenet över skogen, och vände sig sen om och åt när det var klart. Men var förskonad, i förfluten tid. Förra nyår stod jag i stallet med ett skräckslaget 7 mån föl som var vettskrämd bortom sans och vett och kastade sig på väggarna, försökte hoppa ur boxen och ja var panikslagen. Detta trots att kompisen stod lugnt.

I år är han inget föl längre, och han väger inte som en fluga och håller B-ponnymått. Utan i år är det en 1.5-åring som är maxad D-ponny, väger mellan 350 - 400 kg och har betydligt mer kraft om han slänger sig på väggar osv. Vad värre är så är han konvalescent och bör INTE få ett totalt tuppjuck och slå sönder sig eller boxen. Inte ens försöka. Av samma anledning kan man inte motionera och försöka se till att han är trött heller.

Då jag fortfarande med fasa minns förra året har jag talat med veterinären och fått sedering utskrivet. Rejält tung sedering om det krävs. Men det går inte att sänka häststackarn från kl 15 - 01 liksom. Jag har planerat tussa öronen, sätta huva och ha avledande ljud på. Men förra året hjälpte inte radioskrål eller godismuta särskilt bra. Så jag har införskaffat en CD-spelare och en raketCD (CD-skiva med skott och raketer och åska, tänkt för hundträning). Bara att spela den på låg nivå, när han är hungrig, har mat och allt är lugnt och fint får honom att komma alldeles ur gängorna. Vad värre är så den kolugna kompisen fick tydligen vad han tålde förra året, och blev i år klart orolig när jag spelade CDn på låg volym (tredje kompisen är nog dels halvdöv, dels så är den gamle herrn immun mot fyrverkerier, men det hjälper inte de andra två). Jag har ingen bra känsla alls inför nyår. Det går inte ljudisolera stallet, ljus är inga problem att hindra dock.

Men hur gör ni andra med rädda hästar?


Du gör helt rätt ! Spela CD´n hela tiden. Hästarna vänjer sig med ljudet och öka volymen sakta. Spela den på nyårs afton så högt de klarar och täck över fönstern med något som tar bort ljuset från smällarna. Svarta sopsäckar släpper igenom ljus. Tänk på att inte förmedla rädsla utan var lugn med positiv energi! Tänk på något trevligt ex badstranden.. Mina hästar har vant sig med skott men mitt halvblod jag hade blev skogstokig i början. Men hon blev helt skottsäker. Det fanns en privat skjutbana nära stallet. Så när barnen kastade en "kina smällare" under henne på en ridtur stod hon som ett ljus när det smällde och undrade varför matte höll sig i sadeln...

Med vänlig hälsning
Pudlan
 
Uppehåll i ljudträningen över helgen då jag jobbat 12 h pass både lör och sön och varit hemma vid midnatt.

Men idag påt igen. Provade även feromer. Tyckte jag såg noll effekt på den rädda efter 30 min (som det står man ska vänta). Satte på Cdn på volym jag började på sist. Han blev orolig direkt, antar pga två dagar utan träning, men lugnade sig fort så jag kunde höja. Kunde sen höja upp till ny rekordnivå och 2 h senare vid koll stod han med huvudet vid knäna och sov djupt. Så kanske. Feromerna hade effekt ändå, bara lång anslagstid jmf med genomsnittshästen?

Hur som så det verkar som att Cdn ger effekt. Det är ju bara en viskning det jag spelar jämfört med the real deal. Men alla bäckar små. Köpt (men inte fått hem) en vadderad travluva och gummiöron med.

Men just nu (det kan vara ändrat imorgon) har jag hopp om att ta oss genom det utan mer än möjligen marginellt med droger. Förhoppningsvis inga alls.
 

Liknande trådar

Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
6 984

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp