Bukefalos 28 år!

Nyårsmeny 2015

Till förrätt blir det västerbottenkorgar fyllda med någon form av räkröra. (Om jag misslyckas med ostkorgarna blir det röran på smörstekt toast istället :p).

Till varmrätt blir det obligatorisk oxfilé med en rotfruktskaka till, samt något ytterligare tillbehör. Har massa brysselkål hemma, och funderar på om man kan göra något lite roligt med den? Tips mottages gärna! :)

Efterrätten blir champagnesorbet (gjord på rosa champagne, så den fick en fin färg :)) tillsammans med lite hallon och smultron.

Asså jag älskar ju brysselkål och äter den gärna i alla former. En idé är ju att snabbt koka brysselkålshalvor, ta lite sky som blir över från oxfilén och steka brysselkålen i det. Sedan kan man ju blanda i vad man gillar typ citronskal/chili/vitlök i stekpannan.
 
Här blir det också en traditionell nyårsmeny.

Till förrätt blir det avocadohalvor fyllda m skagenröra, rökta räkor, citronskiva och dillkvist.

Till huvudrätt oxfilé Provencale m sparris, rostade tomater, potatiskaka samt tryffelsås.

Till efterrätt blir det chokladfondant med romgrädde, exotiska frukter samt hallonspegel.
 
Det gör du rätt i. :up:
Karamelliserade charlottenlökar lät gott och spännande.
Karamelliserade smålökar:
  • 500 g skalade schalottenlökar eller steklökar
  • 2 msk smör
  • 3 msk socker
  • 3 msk balsamvinäger
  • 3 dl rödvin
  • 0,5 tsk salt
  • 0,5 tsk svartpeppar
Fräs lökarna hela i fettet. Häll på socker, vinäger och vin och låt sjuda tills lökarna är mjuka, ca 15 minuter. Smaka av med salt och peppar.
 
Karamelliserade smålökar:
  • 500 g skalade schalottenlökar eller steklökar
  • 2 msk smör
  • 3 msk socker
  • 3 msk balsamvinäger
  • 3 dl rödvin
  • 0,5 tsk salt
  • 0,5 tsk svartpeppar
Fräs lökarna hela i fettet. Häll på socker, vinäger och vin och låt sjuda tills lökarna är mjuka, ca 15 minuter. Smaka av med salt och peppar.
Tackar. :)
 
Karamelliserade smålökar:
  • 500 g skalade schalottenlökar eller steklökar
  • 2 msk smör
  • 3 msk socker
  • 3 msk balsamvinäger
  • 3 dl rödvin
  • 0,5 tsk salt
  • 0,5 tsk svartpeppar
Fräs lökarna hela i fettet. Häll på socker, vinäger och vin och låt sjuda tills lökarna är mjuka, ca 15 minuter. Smaka av med salt och peppar.
Det där lät smaskens.
 
Blir jag och katten i morgon bara, så tänkte göra något så avancerat som spenatsoppa i morgon. Är bara jag som äter det så passar på när barnen inte är hemma. :D
Tolvslaget blir det nog bara lite godis (ev) och alkoholfri cider. Men troligen spenderas det på golvet med katten som lär gömma sig för fyrverkeriet.
 
Till förrättbrysselkåbrysselkåvästerbottenkorgar fyllda med någon form av räkröra. (Om jag misslyckas med ostkorgarna blir det röran på smörstekt toast istället :p).

Till varmrätt blir det obligatorisk oxfilé med en rotfruktskaka till, samt något ytterligare tillbehör. Har massa brysselkål hemma, och funderar på om man kan göra något lite roligt med den? Tips mottages gärna! :)

Efterrätten blir champagnesorbet (gjord på rosa champagne, så den fick en fin färg :)) tillsammans med lite hallon och smultron.
Som tillbehör med brysselkålen kan jag tipsa om ugnsrostad brysselkål med karamelliserad rödlök. Superenkelt och gott!
 
  • Gilla
Reactions: For
Vad har ni planerat att bjuda på imorgon?
Här blir det okänd förrätt då gästerna skulle bjuda på den så det känns spännande.
Hade de inte erbjudit sig det så hade det blivit små skaldjurscheesecakes.
Till huvudrätt blir det Abborrfilé (om jag får tag på någon!)panerad med västerbottenost. Serveras med sparrisrisotto och något mer tillbehör som jag ännu inte har bestämt. Förslag mottages tacksamt.
Efterrätten kommer att bestå av avrunnen turkisk yoghurt blandad med lemoncurd, garnerad med granatäppelkärnor och kanderade nötter.
Något slags tilltugg ska det väl bli till välkomstdrinken. Funderar på gravlaxsnittar med Philadelphiaost smaksatt med pepparrot.

IOM att jag är sjuk firar jag och mannen hemma ensamma. Ev går vi till grannen ngt.

Här är det mannen som är chef. Han ska göra gratinerad, färsk hummer med någon aioli med basilika och parmesan i bla.
Vi ska också äta ostron(dvs jag smakar och han äter resten.. ;).

Vi efterrättar oss nog inte. Men skumpa ska vi dricka.
 
Vi kör en lugn hemmakväll imorgon då både jag och hulken just för tillfället är rejält under isen och går på starka medikamenter..
En trerätters blir det dock! :d

Förrätt: Skagentoast
Varmrätt: Smördegsinbakad fläskfilé med kantarellost, hasselbackspotatis, svampsås och baconlindade grönsaksknyten.
Efterrätt: Vit chokladmoussé med hallon

Och sedan lite ost, kex och frukt på kvällen. :d:love:
 
Aptitretare: Kryddig böndip med nachochips.
Huvudrätt: Tacopaj och sallad piffad med fetaost och pumpakärnor.
Efterrätt/kaffe: Elegant (hoppas jag ;) ) nyårstårta i svart och silver.

Diverse bubbel och öl serveras till.

Inte den mest traditionella nyårsmenyn, antar jag. Men förhoppningsvis god :) ! Vi tänkte titta på bingolotto när vi äter, så det är ju en fördel med mat som kan ätas framför tv:n.

Recept på böndippen? :)
 
Vi ska på nyårsfest med cirka 50 andra personer, så det blir catering för våran del!

Förrätt: Skagen canape med kalix-löjrom (vi skippade denna p.g.a för dyrt :D)
Varmrätt: Oxfilé tornedo med potatisgratäng, madeirasås och chilibeasås
Efterrätt: Överraskning! Värdinnan fyller år och ska fixa ihop något :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp