Nyårsmeny 2022

Eftersom jag tänkte att jag skulle vänta ut min sambo och se när HAN för första gången tänkte planera/lyfta nyårsmiddagen (som vi firar hos hans föräldrar, men vi ansvarar för maten), så yppade han kl 12:30 idag "vad ska vi äta ikväll?" och när jag bara ryckte på axlarna började svettpärlor bryta fram i pannan på honom.

Jag älskar honom för många olika saker, men inte för hans planeringsförmåga.

Nåja, nu är han i alla fall och handlar, och det blir klassisk toast skagen till förrätt, torskrygg med jordärtskockspure, picklad lök, rostad grönkål och mandlar samt brynt limesmör till huvudrätt. Svärföräldrarna står för efterrätt.
Vitt vin (nyzeeländsk sauvignon blanc) och champagne (philippe de nantheuil) i glasen.
Guldstjärna för att du inte curlade.
 
Hur många äter någon form av rester i dag? Efterrrättsrester såväl som middagsrester godtagbart :D

Jag stekte upp en skiva av steken, stekte potatis och stekte svamp och hade beasås till + tomat.

Ni då?
 
Hur många äter någon form av rester i dag? Efterrrättsrester såväl som middagsrester godtagbart :D

Jag stekte upp en skiva av steken, stekte potatis och stekte svamp och hade beasås till + tomat.

Ni då?
Rester, fast inte från middagen igår utan från tidigare tacos som nu blir en stor nachotallrik att dela. Igår tog varenda liten bit alldeles slut. Lite soppa finns kvar, men bara den släta delen…
 
Rester, fast inte från middagen igår utan från tidigare tacos som nu blir en stor nachotallrik att dela. Igår tog varenda liten bit alldeles slut. Lite soppa finns kvar, men bara den släta delen…
Vad ska du göra med soppan då? Vad lyckat när maten både är god och tar slut :)

(Jag håller ännu på att lära mig laga tillräckligt mycket (lite) åt mig, då jag äter typ en halv portion per gång pga magoperation, det går inte alltid så bra. Ibland blir det matlådor och rester till många dagar framöver, trots att jag bara gjort till typ 3-4 personer ;) )
 
Hur många äter någon form av rester i dag? Efterrrättsrester såväl som middagsrester godtagbart :D

Jag stekte upp en skiva av steken, stekte potatis och stekte svamp och hade beasås till + tomat.

Ni då?
Jo tack, planen var att beställa indiskt men vi är så jädrans mat-trötta efter den senaste veckan (även om allt, inklusive gårdagens, varit fantastiskt gott) så vi sparar det till en annan gång och knaprar på lite rester istället. Min middag kommer alltså att bestå av parmesanchips, en liten bit potatisgratäng och en portion havregrynsgröt med hallon och honung. Gröten är dock inte rester från igår, fullt så spartanskt hade vi det inte, men det är en typisk sådan där grej som min mage ber om när den är lite trött på mat i största allmänhet :D
 
Hur många äter någon form av rester i dag? Efterrrättsrester såväl som middagsrester godtagbart :D

Jag stekte upp en skiva av steken, stekte potatis och stekte svamp och hade beasås till + tomat.

Ni då?

Här blir det efterrätten som rester, jag var så trött och mätt att jag inte orkade efterrätt igår! :laugh: Det är chokladcreme (choklad, grädde och rom) som jag ska doppa färsk frukt i :d

Middagen blir pizza men inget flottmonster utan hemmagjord med gudomlig mozzarella från lokala delin :love:
 
Jo tack, planen var att beställa indiskt men vi är så jädrans mat-trötta efter den senaste veckan (även om allt, inklusive gårdagens, varit fantastiskt gott) så vi sparar det till en annan gång och knaprar på lite rester istället. Min middag kommer alltså att bestå av parmesanchips, en liten bit potatisgratäng och en portion havregrynsgröt med hallon och honung. Gröten är dock inte rester från igår, fullt så spartanskt hade vi det inte, men det är en typisk sådan där grej som min mage ber om när den är lite trött på mat i största allmänhet :D
Jag förstår din mattrötta mage! Känner att med åldern har min mage också lätt för att bli mattrött vid sådana här helger!
Förstår att din mage ber om havregrynsgröt, känner själv att det ska bli himla trevligt att återgå till just grötfrukostar och enkelhet :D
 
Här blir det efterrätten som rester, jag var så trött och mätt att jag inte orkade efterrätt igår! :laugh: Det är chokladcreme (choklad, grädde och rom) som jag ska doppa färsk frukt i :d

Middagen blir pizza men inget flottmonster utan hemmagjord med gudomlig mozzarella från lokala delin :love:
Jag läste det som att du skulle ha efterrätten som middag och pizza som efterrätt. :o Fick läsa om det, tänkte att du brukar inte vara så förvirrad! :D
 
PXL_20230101_183710221.jpg

Kombinerade visst klassisk nyårsdagspizza med lite rester också! :d
 
Här blev bara efterrätt till rester idag, lite kvällssnack helt enkelt. Blev Oxfile över med visste om när biten va på 1,7kg :rofl: ligger i frysen nu och ska göra nått gott till min födelsedag, som är snart, tänkte jag :d


Blev nyårsdagpixxa (dock tog jag gyrossallad) då sambon bestämt vill ha det idag. 😅
 
Här blev det lite ändrade planer då både jag och systern var förkylda och ingen orkade handla igår. Till förrätt blev det oliver och fetaost som jag tog mig samman och åkte och köpte i torsdags, när olivmannen var i den närliggande byn. Det är helt klart världens godaste oliver och fetaost. Till huvudrätt blev det röd curry med tofu, för jag hade ändå alla ingredienser men hade inte orkat laga det tidigare. Till efterrätt olika typer av glass och chokladsås. Mycket bra, med tanke på omständigheterna. Den planerade torsken får bli på fredag istället 😁 Idag har vi ätit tre rätters restmiddag.
 
Ja men bättre sent än aldrig. ;) Kanske inte det smartaste draget att testa ugnen första gången genom att göra katrinplommonsufflé, men det gick alldeles utmärkt och den blev jättegod. Detta kommer dessutom leda till att jag premiäranvänder micron imorgon för att värma på. Spännande!

65E6E8B1-BDE7-4E79-84FC-CD814F9AA0F5.jpeg
 

Liknande trådar

Tjatter Blev inspirerad av en annan tråd och undrar hur era förlovnings- och vigselringar ser ut? Min ring ser ut såhär. Det är vitt guld och...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 356
Senast: pajaztar
·
Kropp & Själ I skuggan av trådar runt alkoholism: Är det bara jag som reagerar på att vin och "bubbel" på något sätt romantiseras och ses som en...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
27 030
Senast: Thaliaste
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
24 25 26
Svar
501
· Visningar
12 880
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
437
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp