Nyårsmeny 2022

Förrätten avklarad! Jag har en målande fantasi, men mediokert genomförande 😁

Smörstekt kavring med avokadocréme, räkor, rom och picklad rödlök. Smakade helt okej, mycket avokado!

7526A9AF-567D-4380-BD88-EA98290CE02E.jpeg
 
Min mat blev god! Kunde inte göra brunsås så blev vit med svamp i... skamligt, jag vet, men hade glömt kolla så alla saker var hemma för sås ju!

Och cidern får vänta tills bättre tider. Antingen tills någon snäll person öppnar den åt mig eller tills jag packat upp min kapsylöppnare. Mina. De är alla nerpackade, den senaste så sent som i går, men jag kan inte komma på i vilken låda och känner inte för att rota runt. Det blir alltså fläskestek, kantarellsås, potatis, tomat och till det alkoholfri öl.

Det får duga, trots allt bättre än en värmd matlåda ;)
 
Här blev det bara en rätt och det redan till lunch.
Vi åt en gryta gjord på fläskkarré. Grytbitarna marinerade jag i över ett dygn i soja, rosmarin och rosépeppar.
Började kokningen i bara lite grädde och hällde senare på vatten för att verkligen lösa ut de fettlösliga smakerna. Såg inte lika festligt ut som många andra alster men åh så gott det blev.
 
Kanapéer:
Crustadet med svampstuvning.
Skagenröra på surdegsbaguette.
Löjrom på smörstekt bröd med smetana, dill och citron.
Morotscreme med brynt smör på surdegsbaguette med tryffelsalami.
Ankleverterrin på surdegsbaguette.

Mellanrätt:
Rå lax med avokado, gurka, mango, chili, lime, koriander, sesamolja och soja.

Huvudrätt:
Smörstekt Oxfilé tournesdos (Sashi Prussian Black), potatisgratäng, rödvinssås och café de Parissmör.

Efterrätter:
Creme caramell.
Mandelglass
Vasilopita (tänk grekisk sockerkaka).
 
Min mat blev god! Kunde inte göra brunsås så blev vit med svamp i... skamligt, jag vet, men hade glömt kolla så alla saker var hemma för sås ju!

Och cidern får vänta tills bättre tider. Antingen tills någon snäll person öppnar den åt mig eller tills jag packat upp min kapsylöppnare. Mina. De är alla nerpackade, den senaste så sent som i går, men jag kan inte komma på i vilken låda och känner inte för att rota runt. Det blir alltså fläskestek, kantarellsås, potatis, tomat och till det alkoholfri öl.

Det får duga, trots allt bättre än en värmd matlåda ;)
Nu gillar jag min kapsylöppnare som sitter fastskruvad på väggen mer och mer.
 
Men en fläskstek steker man väl inte i stekpanna? Har aldrig hört om det förr! :)

Gör inget om det tar lite tid så testar på dina grader! :) Min stektermometer är nerpackad så den har jag tyvärr inte att tillgå till just nu.

Mamma lyckas alltid med sina stekar, jag är inte lika skicklig som hon faktiskt. Vi har tidigare haft som tradition att äta dansk fläskesteg på annandag jul. men det blev inte i år tyvärr. Saknar det! Så gott, med mammas underbart goda sås gjord av skyet från steken. Och dansk rödkål till.

Har en burk rödkål, glasburk, med bäst före september i år, funkar den ännu tro? Jag är inte lukta och smaka typen eftersom jag har fobi för sådant som kan smaka illa.



Förresten, undrar om jag inte gjorde stek förra nyåret med?????
Ska du flytta?
Läser att dina saker är nerpackade.
 

Liknande trådar

Tjatter Blev inspirerad av en annan tråd och undrar hur era förlovnings- och vigselringar ser ut? Min ring ser ut såhär. Det är vitt guld och...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 356
Senast: pajaztar
·
Kropp & Själ I skuggan av trådar runt alkoholism: Är det bara jag som reagerar på att vin och "bubbel" på något sätt romantiseras och ses som en...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
27 033
Senast: Thaliaste
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
24 25 26
Svar
501
· Visningar
12 883
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
437
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp