Nyårstråden

Grannarna här har haft världens bästa tradition; de har bjudit in till korvgrillning (utomhus) till lunch på nyår. Tyvärr var förra året det sista eftersom de börjar bli lite skröppliga, men 10/10 nice grej! Lunchen glöms liksom lätt bort men man behöver ju äta på dagen också..
Det där var ju väldigt mysigt! 🔥



KL

Vi gjorde saffransbakad fänkål som @parellikusken tipsade om till jul men glömde kvar den i avstängd ugn tills vi var alldeles för mätta. Den fick åka in i frysen och ska bli basen i en fisk- och räkgryta till nyår tänkte vi.

Jag och mamma har bestämt att äta sen lunch tillsammans istället för att fira på kvällen. :sleep:

Klädsel: yllenattlinne.
Dekoration: nä.
 
Vad ska ni äta?
Vad ska ni äta? Vet ej blir bjuden till vänner och det brukar vara en massa olika godis, efterrätt och någon varmrätt. Sist var det kyckling i ugn med parmesantäcke och en sallad.
Pyntar ni på något speciellt sätt hemma? De vi är hos brukar köra med lite "glamour" lite banderoller, stjärnor/konfetti
Vad ska ni göra? Vi är ett gång som träffas på nyår och midsommar ca 8-14p lite varierande. Vi träffas spelar lite olika spel/sällskapslekart äter och bara har det allmänt trevligt. På nyårslaget går vi ut i deras trädgård och skålar.
Vad ska ni ha på er? Inte bestämt tema än. Förra året var det glitter och glamour året innan det pyjamasparty
Hur dukar ni bordet? I guld och silver brukar de köra med.
 
Grannarna här har haft världens bästa tradition; de har bjudit in till korvgrillning (utomhus) till lunch på nyår. Tyvärr var förra året det sista eftersom de börjar bli lite skröppliga, men 10/10 nice grej! Lunchen glöms liksom lätt bort men man behöver ju äta på dagen också..
När jag växte upp, innan jag började fira på eget håll från familjen, så samlades vi alltid 5-6 familjer under dagen för att åka skridskor, pulkor eller om vädret inte tillät det; bowla. Det är fortfarande några som samlas och bowlar på dagen varje nyår!
 
När jag växte upp, innan jag började fira på eget håll från familjen, så samlades vi alltid 5-6 familjer under dagen för att åka skridskor, pulkor eller om vädret inte tillät det; bowla. Det är fortfarande några som samlas och bowlar på dagen varje nyår!
Har vi också alltid haft som tradition, förutom bowlingen. Sen bastu och fixande med finkläder osv. Så himla roligt, och jag antar skönt för våra föräldrar att barnen var rastade innan middagen. :laugh:
 
Här blir det (tror jag):

Kantarellrisotto
Anka med potatisterriner och portvinssås
Creme brulee
, (förmodligen med apelsinsmak och färska hallon på, men det hänger på att i te fyraåringen plundrat fruktlådan helt innan dess :D)

Lite bubbel och så chips med rom, rödlök och creme fraiche eller ostar och charkuterier om vi orkar något sådant. Vet av erfarenhet att jag alltid planerar in sånt men sällan orkar äta det när det väl kommer till kritan.

Har köpt guldiga ljus till takkronan, lite ballonger och fina servetter och brukar göra lite fina blomdekorationer till bordet och så klär vi upp oss fint även om vi bara blir hemma med familjen.
 
Vad ska ni äta?
Vi ska äta nån trerätters meny som min fästman fixar, han är ju kock så kan ju inte bli dåligt :P

Pyntar ni på något speciellt sätt hemma?
Nä. Inte speciellt.

Vad ska ni göra?
Vi ska äta middag, spela spel med vänner och sen ska jag runt kl 23 åka ut till hästarna. :)
 
Tyckte att det behövdes en sådan.
Vad ska ni äta?
Pyntar ni på något speciellt sätt hemma?
Vad ska ni göra?
Vad ska ni ha på er?
Hur dukar ni bordet?

Tell me everything!
Jag behöver inspiration.
Vi ska vara hemma, pappa kommer hit och sedan får vi se om någon mer kommer också. Är bara yngsta hemma av barnen, de andra är hos sin pappa. Tror vi gör liknande som förra året, äter något extra gott och spelar spel. Vi har hur mycket sällskapsspel som helst, så blir något barnvänligt först och sedan mer vuxenspel (det lät fel haha) när dottern sover.😙
Har nog inte så roliga svar. Men mitt nyår brukar vara lugnt och skönt :)

Ingen aning om mat än.
Inget pynt mer än alla lysande djur och slingor jag redan har ute (twinkly mfl). Ställer väl in så den visar fyrverkeriläge bara.
Kläder, blir väl vad jag råkar ha på mig.
Dukar som vanligt.

Som du nog förstår firar vi inte direkt. 12 slaget och en timme framåt handlar om att vara hos hästarna i stallet, vräka till godis och mat och försöka överföra lugnande energi.

I år jobbar jag dessutom nyårsdagen och börjar 07.
Nyår är verkligen inget speciellt för mig 😇
 
Vi har hyrt ett hus på en ö utanför Orust och ska hänga där med en vän och hennes hund. Blir sällskapsspel, god mat, hundpromenader, lite hundträning och bubbel.

Maten blir troligtvis enkel förrätt i form av chips med creme fraiche, rödlök, dill och tångkaviar.
Varmrätt troligtvis oxfilé, hasselbackspotatis och rödvinssås och efterrätt eventuellt pavlova. Aldrig gjort men älskar maräng 😁

Allt mjölkfritt men det ska nog gå lika bra 😁
 
Ser ut som att jag blir själv med 2-åringen och nästan 6-åringen. Familjen vi firat med de senaste åren är på annan ort liksom andra jag försökt bjuda in i sista minuten 🙈

Gissar att vi kommer äta något gott, jag är mest sugen på plockmat eller kanske hemgjord pizza. Kriteriet är väl festligt och något barnen gillar och äter sig mätta på utan krångel. 😁 Och så någon lyxig efterrätt och en bra film. Barnen får eventuellt vara uppe lite längre än vanligt (förra året var stora vaken till tolv, han har nog dock glömt att han var så trött att han grät innan vi kom hem från firandet 🙈) men tveksamt om någon av oss är vakna till tolvslaget.
Nya planer eftersom sonens kompis med förälder inte ska iväg över nyår som de först trodde, utan kommer till oss istället 😊

Tror vi kommer äta lamm till huvudrätt, med potatis- och svartrotsgratäng med rödvinssås. För- och efterrätt inte bestämt än. Vi köpte ballonger och stjärnconfetti idag så uppenbarligen ska vi pynta också 🙈😁 Och så något gott rödvin och bubbel samt smurfbubbel 😂 till barnen :p
 
Vi hyr en stuga tillsammans med våra bästa vänner och deras hund den 30-2 och tänkte mest bara strosa runt i myskläder, vandra, gå promenader längs havet, spela spel och äta & dricka gott. Själva nyårsmiddagen blir traditionsenligt renfilé med potatisgratäng och rödvinssås med blåbär, och till det ser jag fram emot att öppna en flaska Taurasi som jag köpte under ett vingårdsbesök på min 30-årsdag. Efterrätt blir pepparkakscheesecake och sedan kommer vi att ha lite snacks och antipasti framme medan vi spelar spel och inväntar tolvslaget som firas in med champagne.
 
Vi kommer troligen fira med bara mamma i år för pappa ligger inne med hjärnblödning, och kommer troligen inte hem innan nyår. Skulle varit med 21 andra perosner på nyårsfest annars. Men detta blir mysigt med, vi kommer ändå göra lite extra god mat.

Vi ska äta hummersoppa till förrätt, samt champagne till. Varmrätt blir gorgonzolaspäckad fläskfilé med potatisgratäng, smörstekt sparris och grönsallad till. Efterrätt blir troligen hallon elelr lingoncheesecake. :)
 
Här blir det alltid numera firande i liten skala med familjen och alla fyrbeningar, men vi satsar ändå på urklassiska trerätters, lite ballonger och konfetti, och kanske något annat än mjukisarna just vid middagen. Tycker det är roligt att fira och göra något extra :)

Förrätt blir smördegssnittar med romröra med västerbottenost on top, en Moet & Chandon Brut Imperial till det. Varmrätt älgfilé med någon sås (inte spikat vad riktigt än) och hasselbackspotatis. Har lite olika tänkbara röda viner till det. Och efterrätten är alltid chokladmousse med blandade frukter — vissa traditioner skall hållas, enligt avkomman 😄 kanske en whisky och kaffe då, misstänker jag.

Orkar vi vid tolvslaget så finns en liten prosecco att skåla med, men oftast är vi rätt redo för sängen då 🥱
 
I år kommer jag fira tillsammans med min vän.

Vi tänkte göra lite toast Skagen till förrätt, någon god köttbit och lite färska rödbetor och annat i ugnen som tillbehör och sen pratade han om att han ville ha någon typ av ostbricka till dessert 😅 Vi ska handla imorgon så får vi se vad vi kommer fram till.

Köpt en flaska bubbel till tolvslaget iaf så långt har jag kommit. Vi ska bara vara vi två i år efter önskemål från mig efter en jobbig och tuff höst med seperation, mycket jobb och heltidsstudier på det så vi ska spela Bingolotto och mysa i soffan 🥰
 

Liknande trådar

Övr. Barn Började nytt jobb idag efter att ha varit hemma ett tag. Sambon jobbar helg så han är ju hemma när jag jobbar. Dottern vaknade strax...
2
Svar
34
· Visningar
5 113
Senast: Hajfisk
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 296
Senast: MML
·
Fritid Jag ska ha en längre semester i jan/feb och är sugen på att göra något annat än det jag brukar (åka skidor). Tankarna på vad jag ska...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 952
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 903
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp