Bukefalos 28 år!

Nybliven kattägare, snart, foder...?

W

Wishful

Hej hopp! Skall snart få mitt livs allra första katter! :) Undrar bara lite hur jag ska utfodra dem, ungar alltså. Fri tillgång till vatten och junior torrfoder? Sedan "våtfoder" 3 gånger om dagen? Men det jag främst undrar är, hur mycket? Har även köpt rått grishjärta och strimlor, skall jag blanda med av det i varje måltid, eller ge en måltid per dag bestående av bara rått kött, och resten burk. Eller skall jag bara ge kött varannan dag eller någon gång i veckan? Och låter det som ett bra utdodringssätt? Skall jag köpa kött av annat djurslag nästa gång jag handlar, eller är gris ok? Tacksam för svar!
 
Sv: Nybliven kattägare, snart, foder...?

Du märker med tiden hur dina katter vill bli utfodrade. Man behöver inte ge färskt kött så ofta heller, men det kan ju vara kul att lyxa till det lite.
Tycker det låter bra med det menyförslag du har skrivit.

Mina egna små odjur är hemskt bortskämda. Inte mycket som duger åt dem. De äter bara burkmat eller färskt kött, torrfoder dissar de helt. De tycker om att äta ungefär samma saker som vi. Spelar ingen roll om det är kryddat, äter gör de ändå.
 
Sv: Nybliven kattägare, snart, foder...?

Det är jättebra att ge färskt kött! Tänk bara på att du behöver att räkna så att det är rätt balancerat om du ger rått kött mer än 10% av deras föda.

Om du nödvändigtvis känner att du vill ge torrfoder så var noga i ditt val! Ett torrfoder med så mycket kött som möjligt, och så lite spannmål som möjligt!

Många märken av burkmat innehåller bara kött, Mjau exempelvis som även är svensktillverkad! Kan det bli bättre? :D
 
Sv: Nybliven kattägare, snart, foder...?

Jag skulle inte ge rå gris, faktiskt. Rått nötkött, fisk(utom strömming) eller lamm, men inte gris eller fågel, av risk för sjukdomar och parasiter. Jag skulle koka grisköttet först.
Det finns en anledning till att vi människor aldrig äter sådant kött rått eller ens rosa, medan vi gör det med andra köttsorter...
Jag skulle ge rått kött någon gång i veckan, någon gång då och då en rå äggula, annars torr- eller burkfoder.
 
Sv: Nybliven kattägare, snart, foder...?

Du kan inte jämföra människa och katt. Vi har helt olika matsmältningssystem.
Det är ingen fara alls att ge rå svensk gris eller rå svensk fågel.
 
Sv: Nybliven kattägare, snart, foder...?

Jag skulle inte ge rå gris, faktiskt. Rått nötkött, fisk(utom strömming) eller lamm, men inte gris eller fågel, av risk för sjukdomar och parasiter. Jag skulle koka grisköttet först.
Det finns en anledning till att vi människor aldrig äter sådant kött rått eller ens rosa, medan vi gör det med andra köttsorter...
Jag skulle ge rått kött någon gång i veckan, någon gång då och då en rå äggula, annars torr- eller burkfoder.

Det är ingen fara att ge en katt rått griskött av livsmedelskvalité. Inte kyckling heller. Det går som sagt inte att jämföra kattens matspjälkningssystem med människans. Katten har mycket kortare tarmar så maten passerar deras system snabbare än människans så eventuella bakterier har ganska dåliga förutsättningar att få fäste.

Katten är ju gjord för att äta rått kött, det är ju inte direkt så att gnagarna i det fria är fria från patogener. Kött av livsmedelskvalité är betydligt renare än det köttet.
 
Sv: Nybliven kattägare, snart, foder...?

Tycker det låter som att du har en bra plan (även om jag själv inte skulle ge torrfoder). Ge gärna kött varje dag och prova köttben, tex. kycklingvingar. Det är nyttigt och antagligen det bästa du kan göra för dina katters tänder och tandkött.
 
Sv: Nybliven kattägare, snart, foder...?

Toxoplasmos finns det risk för, samt i mindre utsträckning trikiner. Att risken är mindre gör den ju inte obefintlig. Matsmältningssystemet är inte samma, men zoonoser ska man vara försiktig med tycker jag.
Katter är inte direkt gjorda för att fälla gris heller:)
 
Sv: Nybliven kattägare, snart, foder...?

Toxoplasmos finns det risk för, samt i mindre utsträckning trikiner. Att risken är mindre gör den ju inte obefintlig. Matsmältningssystemet är inte samma, men zoonoser ska man vara försiktig med tycker jag.
Katter är inte direkt gjorda för att fälla gris heller:)

Fast nog tar dom fåglar oftare än kossor ändå?
 
Sv: Nybliven kattägare, snart, foder...?

Toxoplasmos finns det risk för, samt i mindre utsträckning trikiner. Att risken är mindre gör den ju inte obefintlig. Matsmältningssystemet är inte samma, men zoonoser ska man vara försiktig med tycker jag.
Katter är inte direkt gjorda för att fälla gris heller:)

Tycker att det är tråkigt att folk ska uttala sig om saker de inte har en susning om.

Till TS, Låter ypperligt, och lyssna på vad Sol säger, hon är den mest kunniga här inne öht på katt och hur de fungerar.

Själv ger jag mina Olivers Torrfoder (av bekvämlighet), MJAU Burkmat och diverse kött jag får tag i.
Just nu har jag både Älg, gris och ko -slaktrester nerfrysta i dagsportioner som slinker ner med god aptit. Kycklingvingar serveras när jag kommer ihåg. :angel: Allt serveras rått såklart.
 
Sv: Nybliven kattägare, snart, foder...?

Toxoplasmos finns det risk för, samt i mindre utsträckning trikiner. Att risken är mindre gör den ju inte obefintlig. Matsmältningssystemet är inte samma, men zoonoser ska man vara försiktig med tycker jag.
Katter är inte direkt gjorda för att fälla gris heller:)

Risken med toxoplasmos är faktiskt störst med nötkött och lammkött, inte fågel eller gris. Trikiner har vi inte sett hos svenska grisar på över 10 år så att ens oroa sig för det känns lite som att oroa sig för att ryssarna ska invadera.

Dessutom finns ett väldigt enkelt sätt att döda parasiter, lägg köttet i frysen (-20 grader) i 72 timmar.

Låter man sedan bli att tungkyssa sina djur och tvättar händerna efter kattlådan har rensats så är risken för smitta... obefintlig.

Och nej, katten är inte gjord för att fälla gris men knappast för att fälla en oxe eller ett får. Inte heller är den gjord för att fiska. Den är inte gjord för att plocka ris på risfälten heller, men ändå verkar folk i allmänhet inte ha några problem med att ge dem mat innehållandes ris.

Och som sagt, kattens riktiga bytesdjur är inte direkt livsmedelskontrollerade. De bär på både campylobacter, salmonella, maskar av olika slag, toxoplasmos, koccidier och en massa annat smarrigt. Tänk att utekatter oftast brukar hålla sig friska ändå.
 
Sv: Nybliven kattägare, snart, foder...?

Tack tack för alla svar! Har varit och handlat grishjärta, grisstrimlor och malet kött och gjort färdiga portioner och satt i frysen! :) Tänkte att kissen skulle får burkmat 2ggr om dagen och kött 1gång. Men alltså hur mycket kött skall jag ge?? Märkte när jag fixade mina portioner att jag verkligen inte har någon aning alls om hur mycket en kattunge skall/får äta per gång? Hur många gram kött hade ni gett per gång? Ikväll kommer hon förresten! :) Om 1.5 vecka kommer den andra!:bump:
 
Sv: Nybliven kattägare, snart, foder...?

En liten näve kött om dagen kan hon äta. Av den andra maten bör hon få äta så mycket hon vill.
 
Sv: Nybliven kattägare, snart, foder...?

Okej, tack! Tror faktiskt det var ungefär en liten näve jag satt i frysen av allt också :) Kattungar blir inte lätt feta då? Om de får äta så mycket de vill...
 
Sv: Nybliven kattägare, snart, foder...?

Jag lärde mina katter när de var små att äta ur varsin skål- svart katt till höger röd katt till vänster- något som jag har mycket nytta av idag då den ena är på ständig bantning och den andra ska ha specialfoder pga allergi :laugh: Krävs lite tålamod från början och utfodring x många.
 

Liknande trådar

Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
1 921
Senast: MJLee
·
Hundhälsa Min hund har nyligen börjat på BARF, och efter att hon vägrade äta MUSH efter bara några dagar av korvarna (hade innan Vaisto Starter...
Svar
9
· Visningar
1 496
Senast: em-pirre
·
Katthälsa Jag känner att jag behöver få ner min katt i vikt och funderar lite kring hur jag ska gå till väga gällande foderbiten. Jag skulle vilja...
Svar
10
· Visningar
2 186
Senast: Sasse
·
Övr. Barn Finns så mycket kloka människor här så jag vill fråga, kanske finns något man kan göra som man inte har tänkt på. Min väninna levde...
Svar
14
· Visningar
3 166
Senast: krambanan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp