Nybliven valack-släppa ihop med andra??

B

Banditen

Jag har en 7 årig P.R.E som blev valack i november förra året. Han har under hela sin uppväxt fram till ungefär 3 års ålder gått ihop med andra hästar och bytt hagkompis många gånger utan problem. Den häst vi försökte med sista gången var en halvblodsvalack och min häst var väldigt "på" mest för att leka, den andra hästen "fick nog" och det slutade med att de sparkade hysteriskt på varandra, efter det har vi aldrig provat igen. Nu har han alltså gått själv i ca 4 år och betäckt ett fåtal ston de sista två åren. Han har efter kastreringen blivit en helt annan häst och visar inget "direkt hingsbeteende". Möjligen en aning då två brunstande ston gick bredvid och uppvaktade, det är inte heller varje gång han bryr sig om dem. Hur tycker ni därute hur man ska göra med att släppa ihop med andra? Ev. sommarbete, ska man våga släppa ihop honom i en valackflock eller är det bättre med ett sto bara (ett sto som han alltid rids ut tillsammans med). Efterlyser lite egna erfarenheter från er.
 
Sv: Nybliven valack-släppa ihop med andra??

Ingen som har någon idé????
 
Sv: Nybliven valack-släppa ihop med andra??

Men någon borde väl ha en åsikt!!!:o
 
Sv: Nybliven valack-släppa ihop med andra??

tjaa. jag är knappast ngn hingst expert men när jag var och jobbade i travstallet så hade vi (förutom unghingstarna) hingstar var för sig, valackerna gick i en stor flock.
då en blev kastrerad så fick det gå själv tills han lugnat ner sig mentalt, d.v.s. han ville inte slå ihjäl en annan pojk när de nosade genom boxväggen, eller flörta för mkt med flickorna, så släpptes han med valackerna i deras hage, givetvis inte alla på en gång.
men detta gick tämligen odramatiskt alla gånger jag var med. visst blev det lite små tjaffs men det fick man ta typ...
men vi har ALDRIG släppt ngn med ett sto.
 
Sv: Nybliven valack-släppa ihop med andra??

Jag skulle säga valackflock i år åtminstone. När jag kasterade en 5-åring så fick han gå med valacker första året. Jag märkte att han även efter några månader kunde gå igång av när unghingstarna på den gården väsnades om man passerade deras hage, tex, däremot hade han inga problem med valackerna, som sagt. Andra året och sen hela livet, gick han i blandad flock.
 
Sv: Nybliven valack-släppa ihop med andra??

Jag skulle också satsat på valackflock. Nu när det är dags för bete är det ju extra smidigt för då är de ju mer intresserade av gräset än av varann ;)
Inte ston, frågan är om en valack som betäckt tidigare någonsin kan låta bli att betäcka ett brunstande sto?
Min 06:a kastrerades också i nov, han gick nu med två damer tillsammans med resterande valacker, och han började faktiskt försöka betäcka när den ena började brunsta...
 
Sv: Nybliven valack-släppa ihop med andra??

Visst kan dem låta bli men det dröjer ett tag tills dem är valack även i huvudet (och det finns säkert undantag!).
Min valack behövde 1 år ca med valack kompisar och ett irirterat sto som gav honom rejält med stryk tills han fattade vinken oc lät bli att uppvakta stona...
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 945
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej buke, jag skulle behöva era samlade erfarenheter av att ha blandflock, dvs med alla kön i samma flock. Jag har två dräktiga ston, en...
2
Svar
28
· Visningar
3 129
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 171
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 611

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp