Nybörjar frågor....

M

MollyMatilda

Hej, har 2 lejonhuvade dvärgkaniner. Syskon. Trots att ha frågat flera blev vin inte kloka på könet. Tog till vet för ev kastrering när de var 10 veckor. (för tidigt??) Vet sa att det var 2 honor. Kan de ha tagit fel? Nu har den ena börjat hoppa på och rida på den andra. Är det normalt eller har vi en hona och en hane i alla fall? De är annars bästa kompisar och gosar tillsammans i buren. De är 4 månader nu.

En annan fråga.... har läst att flera av er har kaninerna lösa utomhus. Hur kan ni då fånga in dem igen?? Jag får för mig att mina små skulle sticka så långt det går om de var lösa. Springer snabbt när de har selen på sig, inget man jagar ifatt direkt. (Ja de har en stor bur, ca 1x3 meter, och kan hoppa bra även om de är i buren)

Tack och hej från mig :o)
 
Sv: Nybörjar frågor....

10 veckor är på tok för tidigt för kastrering.
För det första är det inte säkert kulorna trillat ner helt på hanarna.
För det andra är dem fortfarande ungar då och tål narkos mycket sämre än vuxna.
Min vet, och flera med honom, rekommenderar att man väntar tills kaninen är minst 6 månader.
Då är den helt säkert könsmogen, samt att den tål narkosen bättre.


Min förra hane kunde jag ha lös på tomten.
Han höll sig alltid max 3m ifrån mig och kom när jag ropade.
Så med honom var det inga problem att fånga in.
Mina kaniner jag har nu, kan jag inte ha lösa.
Hanen vandrar iväg på en gång och skulle tippa på att honan gör likadant.
 
Sv: Nybörjar frågor....

Min huvudsakliga fråga var om det kan vara så att vet misstagit sig på könet, när ninerna var 10 veckor?? Kan det vara en hona och en hane?? Är det "normalt" att en hona rider på sin syrra??
 
Sv: Nybörjar frågor....

Honorna kan rida på varandra för att göra upp rang.
Förekommer det ibland, brukar det inte vara någon fara.
Men har sett honor som ridit på sina systrar var och varannan minut, vilket orsakar stress för den andra.

Vid 10 veckor tycker inte jag att en veterinär ska kunna missta sig när det gäller kön.
Då syns det tydligt ifall det är hane eller hona. :)
Här finns bilder på ungars kön i olika åldrar.
Det syns en tydlig skillnad redan vid 8 veckor.
 
Sv: Nybörjar frågor....

Visst syns det en tydlig skillnad, men jag är faktiskt ganska tveksam till att det ingår i veterinärutbildning att se könsskillnad på kaninungar?

TS: Jag skulle tro att veterinären KAN ha sett fel, men det kan också vara två honor du har, precis som Ninni skriver så är det ett rangbeteende.

Om du misstänker att du har en hane och en hona, sära på de direkt och ta dig till en djuraffär eller uppfödare som kan hjälpa dig att könsbestämma så fort som möjligt.
 
Sv: Nybörjar frågor....

Visst syns det en tydlig skillnad, men jag är faktiskt ganska tveksam till att det ingår i veterinärutbildning att se könsskillnad på kaninungar?

Fast vid 10 veckor ska man ju kunna känna pungen.
Och då tycker jag man borde kunna se skillnad, oavsett om det ingått i deras utbildningen eller ej. :)
 
Sv: Nybörjar frågor....

Nu har jag inte känt på min hane i den åldern men ingenting syns ju i alla fall.

Min pappa använde den metoden (att känna) men hade ganska ofta fel. Oftast på mindre ungar iof men han tyckte också att en äldre hona kändes som en hane.
 
Sv: Nybörjar frågor....

Skrev fel.
Det ska stå att man kan se pungen.
För vid 10 veckor har det då alltid synts små rosa "russin" vid vardera sida om könet på hanarna i mina kullar iaf. :)

Sen vid den åldern börjar det synas tydligt på könet, att hanens kön är som ett hål och honans en springa.
Det brukar även gå att se på avståndet mellan kön och ändtarmsöppningen.
Kort avstånd = hona, längre avstånd = hane.
 
Sv: Nybörjar frågor....

Ja, ser man pungkulorna förstår nog de flesta att det är en hane :) Min unge blir 12 veckor imorgon och där syns då inget, har inte gjort det så tidigt på tidigare ungar heller.

Kanske om man rotar och letar i pälsen, det har jag aldrig gjort.

TS: vid 4 månader bör man nog se pungkulor om det är någon hane i alla fall. Hur har det gått?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Vi har en hund i stallet (Greyhound) som vi flera tillfällen gett sig på hundar som ägs av oss som är inhyrda. Hunden i fråga ägs...
2
Svar
28
· Visningar
3 201
Senast: lilstar
·
Tjatter Hej Buke, jag håller på och skriver en bok som hobbyprojekt. Har en del funderingar som jag har googlat efter men nu tar jag och ställer...
2
Svar
30
· Visningar
1 844
Senast: Tass
·
Däggdjur Hej! Jag har 2 kaniner, 1 hona och 1 hane. För någon vecka så rymde min hona alltså smulan till min hane Klumpe 2.0! Jag har sett lite...
Svar
7
· Visningar
1 328
Senast: Carrokanin
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 337
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp