Hund som ger sig på andra hundar!

Hej! Vi har en hund i stallet (Greyhound) som vi flera tillfällen gett sig på hundar som ägs av oss som är inhyrda.

Hunden i fråga ägs av markägaren som oxå har häst i stallet, men marken och stallet är arrenderat till en annan som sköter det.

Igår va tredje gången den hunden gav sig på min. Spelar ingen roll om våra hundar är med oss i koppel eller lösa utan att gå fram till den, då letar den upp våra och anfaller.

Markägaren påstår att deras hund BARA går på andra tikar, men jag har en hane… Då säger hon att det är för att han är från Rumänien…

Dem andra två hundarna har hon gått på 2 gånger var. Tänk om deras är lös och andra passerar gården med hund (händer dagligen) och sen anfaller en okänd?

Men det som är mest irriterade över situationen är att när hennes hund anfaller andra så gör hon INGET!! Hon tittar på och säger att vi ska gå ifrån våra egna hundar så hennes hund inte ska ska oss.

Men igår va det droppen för mig! Min hund flydde i panik från min sida till bilen och hoppades att den va öppen för att kunna hoppa in i trygghet, men den är stängd. Markägarens hund ramar in min i bilen och anfaller. Jag blir arg på att ägaren inte gör nått. Står bara och ropar lite vagt på hundjävlen!!! Jag tar beslutet att gå emellan och jag vet att man inte ska det. Men den hunden har redan förstört så mycket för min och jag kan inte tillåta det här!

Jag tar min hund bakom mig och försöker få kontakt med den andra hunden som är helt inne i att ha ihjäl min. Lyckas öppna bagaget så min kan hoppa in samtidigt som jag försöker få bort den andra med hjälp av kopplet jag har i handen. Hunden ger sig inte förrän mitt bagage är stängt.

Då anklagar hon MIG för att min är lös. Jag har alltid min uppbunden eller i koppel, utom igår 2 sekunder.

Eftersom hon är medveten om att hennes hund gör såhär så anser jag att HON är den som alltid ska ha hunden i koppel. Men jag kanske har fel?
Ägaren till hunden som attackerar är ansvarig, ja, och samtidigt får ni ju för era hundars skull förhålla er till den faktiska situationen, oavsett om ni har rätt på pappret. Att ni har rätt skyddar inte era hundar från fysiska och mentala men. Kortsiktig lösning eftersom personen vägrar ta ansvaret för sin hund är att inte ta med era hundar dit. Långsiktig lösning är att leta ny stallplats.
 
Fast du har gång på gång tagit med din hund "hem" till denna hund så visst har du valt att utsätta din hund för detta.

Ni behöver ju gå ihop er och prata med ägaren till hunden som ger sig på era och komma överens om något innan ni chansar fler gånger nu.
Va? Du blandar ihop mig med TS.
Och missar helt min poäng.
 
Man måste ju kommunicera gällande hundar precis som man gör med hästar om vilka som ska dela hage och vilka som vill bo grannar och inte.
 
Jag tycker det är märkligt att ta med sina hundar till ett stall där det finns en hund som går lös och vaktar sitt revir till den grad att den ger sig på och slåss med hundarna som kommer dit.

Jag tycker inte man utsätter sina hundar för sånt.
Särskilt när dom som ts hund flyr i panik.

Tja, det är du som missar min poäng ju.
Din poäng har redan framgått tydligt och jag tycker att jag var väldigt tydlig redan i mitt första inlägg till dig att jag håller med om din poäng.

Men men, fattar du så fattar du och amnars får jag leva med att du inte fattar :)
 
Jag hade först och främst slutat ta med min hund till stallet om jag var du!

Om hundens ägare inte lyssnade och betedde sig som en fullständig idiot, vilket verkar vara fallet så hade min hund aldrig mer följt med till stallet. Om det var viktigt för mig att ha med mig min hund till stallet hade jag börjat se mig om efter ett nytt stall.
 
Jag hade nog faktiskt avstått att ta med hunden till stallet om det finns en sådan aggressiv hund på plats för hundens bästa.

Sen bör faktiskt ägaren ta sig en redig funderare på varför man låter en aggressiv hund gå lös bland andra djur, bara för att den just nu attackerar enbart hundar finns det inget som säger att den kan börja ge sig på andra djur. Eller går av tomtgränsen och ger sig på förbipasserande hundar. Så anmäl och hoppas på gehör.
 
Sånt där ska man anmäla till Länsstyrelsen så får de ta ett snack med hundägaren. Och till polisen om hunden lyckats orsaka någon skada. Alla som blivit attackerade av den hunden bör själva ringa länsstyrelsen och berätta så de får in flera vittnesmål.

Förr eller senare så kommer den hunden orala något riktigt allvarligt om den går fortsätta hålla på så.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
23 24 25
Svar
483
· Visningar
12 163
Senast: hollypolly
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 502
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
1 837
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
622
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp