"Nybörjarbrukshund.."

Nenyah

Trådstartare
Jag behöver lite hjälp!
Jag går och funderarpå vad nästa hund ska bli även om det inte är aktuellt än på ett tag.
Men jag vill ju börja träna och förhoppningsvis träna bruks och min fråga är då vilken brukshund som är mest lämpad som 'nybörjarbrukshund'. Jag är absolut inte grön på området hund, bara på brukset..

Jag är mest förtjust i Rottweiler men jag ser fler och fler som ser ut som att de är korsade med mastiffer och jag är mer förtjust i den piggare, nättare varianten. Annars är det väl schäfer som jag tänker på (tycker t.ex. MrsScabtree's schäfer är gudomligt vacker och verkar kanonmysig).

Men sen är jag så rädd att bli nekad hund om man är nybörjare inom brukset? Och vilken av dessa (eller annan) lämpar sig bäst som nybörjarbrukshund?
 
Sv: "Nybörjarbrukshund.."

Jag tror absolut att en balanserad schäfer skulle passa fint som första brukshund!

Köp från en kennel med bra hälso-statistik och med föräldrar som visat att de kan jobba. Skulle nog personligen titta lite mer på de "spår-inriktade" kennlarna om jag skulle leta valp till någon som vore lite mindre erfaren.
Inte sträva efter att hitta en valp efter främst tjänste-/skydds-/IPO-linjer.

Om du är ärlig, seriös och mottaglig för tips och råd så ser jag ingen orsak till att en uppfödare skulle neka dej att köpa valp! Däremot kanske det kan avråda från vissa enskilda kullar som har "för mycket motorer" eller attityd för att vara lämpade för en nybörjare.

/Swat
 
Sv: "Nybörjarbrukshund.."

Vi köpte rottweiler som första hund, och det går bra :D I och för sig fick vi nog in en fot genom svärmor, som också har rottis, men är man intresserad och seriös, att man till exempel har en plan med kurser och sånt, tror jag inte det ska vara nåt större problem att få köpa en bra rottweiler trots att man är "grön".

Instämmer klart i det sista Swat skrev :bow:

Bara för att fresta lite så bifogar jag en bild på en mycket glad rottis:

7728_133337863225_541298225_2680452_2457117_n.jpg


Kanske i något överhull på bilden, men annars lagom "sportmodell" på 59 cm.
 
Sv: "Nybörjarbrukshund.."

Åh tack! Ni gör mig peppa båda två! :D
Men jag står i valet och kvalet om vad jag ska ha.. Det är så svårt att välja. Vilka är de främsta skillnaderna och vilka är för- respektive nackdelarna med dessa raser?
 
Sv: "Nybörjarbrukshund.."

Ohh, såklart du vill ha en schäfer när du settt min tjej :love::p

Och så till allvaret, det är klart du kan ha en schäfer! Jag tror att de flesta kennlarna ser positivt på nybörjare så länge de känner att de har ett mål och planer med sin träning, tex att man har planerade seminarium eller kurser, eller varför inte en tränare man tycker om som kommer att hjälpa till med hunden. Många kennlar hjälper ju även gärna till med hunden om man skulle behöva det!
 
Sv: "Nybörjarbrukshund.."

Haha! Jaa hon är helt gudomligt fin faktiskt! :love:
Och din lille gillar jag också, fast han är kanske mer söt.. ;)

Ja jag fick ju din lista på bra kennlar iaf! Men jag är så nervöööös! Tänk om jag inte klarar nån av dem? Men ja.. nån gång ska ju vara den första! :D
Men vad sa typ du när du kontaktade dem och var intresserad?

Fler åsikter?
 
Sv: "Nybörjarbrukshund.."

Håller med Swat. Och välj en erfaren uppfödare som du kan få hjälp av vare sig det gäller vardagen eller ren träning. Du behöver ju heller inte välja Värsta Monstervalpen i kullen utan kan ta en som är mer "lagom" även om den naturligtvis skall vara orädd och framåt.
 
Sv: "Nybörjarbrukshund.."

Annars kan jag ju ge förslaget att titta på beauceron, som är ett trevligt alternativ. :)
 
Sv: "Nybörjarbrukshund.."

Jag sa helt enkelt som det var, att jag var ute efter en första brukshund att pröva allt med, men att jag främst ville hålla på med IPO. Jag berättade även vad jag hade för planer och vem jag tänkte träna för, och frågade dem om det var av intresse att sälja en hund till en "schäfernybörjare" :)
 
Sv: "Nybörjarbrukshund.."

Lona: Nää nån monstervalp vill man ju inte ha what so ever.. ;)

Åsa A: Ja! Har bara känt en Beauceron i mitt liv och hon var hur mysig som helst! Har dock inte så mycket mer erfarenhet av rasen än så, tyvärr.

MrsScabtree: Ja okej. Ja det är väl jag som är rätt nojig.. :o
 
Sv: "Nybörjarbrukshund.."

i vilken gren vill du tävla och hur långt vill du komma? om du inte vill tävla skydd så finns det ju en uppsjö andra icke bruksraser som hävdar sig mycket väl i de allra högsta klasserna.

det är nog inte helt lätt att få tag på en duglig bruksrottis, de flesta är rätt trögjobbade och hanarna är ofta för testostoronstinna för sitt eget bästa. vad är det med rasen som tilltalar dig? kanske finns de positiva egenskaperna i en annan, mer lättjobbad ras?
 
Sv: "Nybörjarbrukshund.."

Jag är mest intresserad av spår och sök. Men vill absolut börja tävla lydnad och om hunden lämpar sig för det, skydds. Men är inte så insatt i skyddet så det är väl det jag är mest osäker på liksom. Och jag vill självklart komma så långt det går.. :)

Ja jag vet inte riktigt varför jag snöat in på det. Har träffat många härliga rottisar och egenskaperna osv tilltalar mig väldigt mycket. Men som sagt ser man fler och fler som ser ut som 50% mastiffer..
Schäfer har jag dåliga erfarenheter av, men har inte träffat några som tränats ordentligt. Antingen så har de varit hundaggressiva ute och degklumpar inne eller pip-skäll-pip-skäll non-stop.

Och det är väl att jag vill prova på allt som gör att jag helst vill ha nån som funkar till allt. Men jag vet inte vad annat som skulle tilltala mig heller..
Ideér?
 
Sv: "Nybörjarbrukshund.."

Beauceronen är ju inte jätteovanlig längre, och ganska många ägare är aktiva med sina hundar, så det borde inte vara omöjligt att träffa lite beauceronfolk och deras hundar och lära känna rasen lite närmare, om du är intresserad.

Beauceronklubben kommer att ha en träningshelg i närheten av Mariefred första helgen i juli (3-4/7) och det är ju ett bra tillfälle att träffa många individer av rasen, prata med ägare, titta på hundar som jobbar - det kommer att bli lite blandat spår, sök, uppletande, lydnad etc. beroende på vad folk är intresserade av att träna. Mer info kommer på beuceronklubbens hemsida framöver: www.beauceronklubben.com

Själv har jag haft både schäfer och rottis tidigare men tycker att beauceronen passar mig bättre, sånt är ju dock mest en smaksak.
 
Sv: "Nybörjarbrukshund.."

Nu är det inte meningen att "förstöra", och jag är förtjust i beauceronen.
När jag skulle skaffa min första bruksis så sa jag att jag SKA ha en beauceron.
Det spelade ingen roll vad någon sa, jag skulle ha en! Sedan träffade jag fler och fler individer och läste MH på de som gjort det på den tiden..Det kändes som att det skulle bli för mycket lotto av det hela.

Är dock väldigt förtjust i EN uppfödare av rasen, och skulle jag köpa en beauce så är det från henne den ska komma. :)
 
Sv: "Nybörjarbrukshund.."

ett alternativ till rottis är en sportigare variant av labbe. de har lite av självständigheten, buffligheten och bristen på självbevarelsedrift, men är mycket förigare och har ofta en bättre koncentrationsförmåga. men där kan man ju glömma skyddet.

annars är ju schäfer det säkraste kortet om du vill ha en hund som funkar till allt. en del linjer är pipigare än andra, några linjer är mer tempererade medan andra är mer sansade. vill du att den ska kunna jobba ska du förstås hålla fingarna borta från allt exteriöravlat (räkstjärtar).

mitt tips är att du åker ut till lite klubbar när de har träning och tittar på de olika ekipagen. är det någon hund som ser väldigt rolig ut så tveka inte att fråga var den kommer ifrån! de flesta människor blir bara glada om någon gillar deras hund.
 
Sv: "Nybörjarbrukshund.."

Jag är mest intresserad av spår och sök. Men vill absolut börja tävla lydnad och om hunden lämpar sig för det, skydds. Men är inte så insatt i skyddet så det är väl det jag är mest osäker på liksom. Och jag vill självklart komma så långt det går.. :)

Ja jag vet inte riktigt varför jag snöat in på det. Har träffat många härliga rottisar och egenskaperna osv tilltalar mig väldigt mycket. Men som sagt ser man fler och fler som ser ut som 50% mastiffer..
Schäfer har jag dåliga erfarenheter av, men har inte träffat några som tränats ordentligt. Antingen så har de varit hundaggressiva ute och degklumpar inne eller pip-skäll-pip-skäll non-stop.

Och det är väl att jag vill prova på allt som gör att jag helst vill ha nån som funkar till allt. Men jag vet inte vad annat som skulle tilltala mig heller..
Ideér?

En go och glad Boxer från brukslinjer då? :angel::love::banana:;)
 
Sv: "Nybörjarbrukshund.."

Åsa A: Det låter absolut intressant! Ska se om jag har möjlighet att åka dit. Vad tränar du med din/dina förresten?


MrsScabtree: Du får gärna skicka PM.. :angel:


dobbis: Ja jag var väldigt intresserad av Dobermann ett tag. Men sen har jag läst rätt mycket här och som med Rottis verkar det bli svårare och svårare att få tag på bra individer.. Men jag kanske misstar mig?


cillamuffin: Anade att du skulle föreslå labben.. ;) Har spaniel nu och är väl sugen på att prova något lite längre ifrån. Men jag ska absolut kika lite närmare på den.. Du vet inga bra kennlar man kan spana in?


Linda_77: Boxer är nog inte helt min kopp med te tyvärr.. :o
 
Sv: "Nybörjarbrukshund.."

Det finns flera bra kennlar som inriktar sig på riktiga brukshundar (som rasen faktiskt är :idea:) och inte bara vänstervarvare :angel:
Om man kan tänka sig att köpa en från DK eller tyskland så är dom mera inriktade på bruks.
Min är en ungersk multitalang :p med mottot:Både snygg och smart.
 
Sv: "Nybörjarbrukshund.."

de allra bästa labbarna till bruks har nog mandylike's. men då får man rätt mycket hund på köpet.

poängen med att föreslå olika raser är lite för att du ska tänka till; vad är det egentligen för typ av hund jag vill ha? det är ju trots allt rätt stor skilland på rottweiler och schäfer (och faktiskt på spaniel och labbe också). vill du ha en stadig hund som inte reagerar snabbare än du hinner med? eller vill du ha en där allt händer på en gång? vill du ha en hund som har en fallenhet för att fråga först, eller en som provar själv i första hand? vill du att den ska älska allt och alla, eller vill du ha en som inte gillar främmande? är korthårig ett krav?

sist men inte minst är ju frågan vilken potential hunden ska ha. satsar du på elitnivå eller vill du ha en bussig kompis i skogen?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 350
Senast: Åsa A
·
Hundträning Har funderat på en sak i många herrans år och tänkte höra om det jag kommit fram till är något som andra känner igen sig i. Jag tränar...
Svar
15
· Visningar
1 393
Senast: TinyWiny
·
Hundavel & Ras Hej! Jag är ny här på Bukefalos men har följt sidan i några år och då speciellt Hundar. Jag ska köpa hund om nått år och gillar att...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
9 804
Senast: Tate
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 937
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Bra torrfoder
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Nybörjarponny!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp