Nybörjare i avelsdjungeln, hjälp?

Energi

Trådstartare
Som rubriker förtäljer är jag en TOTAL nybörjar på det här med avel osv. Tycker det snackas mycket grekiska här :o så ni kan väl vara jättegulliga och förtydliga och berätta för en glad amatör?

Hur går det till allting, hur går en naturlig betäckning till, hur går insemination till?
Vad står alla dessa avgifter för? Levande föl-avgift? Språngavgift? Dygnsavgift? osv osv.
Hur går man till väga för att hitta den rätta hingsten?

Sen, under själva dräktigheten, hur tar man hand om stoet? Speciell mat? Speciell motion? osvosv

Och fölningen sen då, hua! Tar man alltid ut veterinär när ett sto ska föla? Eller gör man bara det om det uppstår problem?
När ska man släppa ut fölet i hage för första gången? Vad bör man tänka på?
När börjar man ge fölet fast föda, och VAD ger man?
När avvänjer man och hur går det till?

Förlåt för min frågvishet, men känner att det är på tiden att man lär sig lite om det här med. MYCKET tacksam för alla svar!:bow::bow:
 
Sv: Nybörjare i avelsdjungeln, hjälp?

Du kommer säkert få många bra svar, men ett tips är att läsa boken Att bli med föl, där får du svar på alla dina frågor!
 
Sv: Nybörjare i avelsdjungeln, hjälp?

Tack för tipset, ska försöka leta reda på den imorrn!
 
Sv: Nybörjare i avelsdjungeln, hjälp?

Hej!

Jag var själv total nybörjare förra året då jag betäckte mitt sto, så jag förstår hur du känner!
Är långt ifrån fullärd, tar mig framåt lite i taget, men en del av dina frågor kan jag kanske svara på :)

Jag hade mitt sto på naturlig betäckning, körde ut henne till hingsten veckan då hon skulle brunsta. Vilket hon inte gjorde på två veckor :devil:! Kostade 100 kr/dygnet inkl allt. Själva betäckningen kostade inget, bara undersökningar. De ultraljudade med jämna mellanrum för att pricka in språnget med ägget.
Vanligtvis betäcker man varannan dag under pågående brunst. Då under kontrollerade former med folk som håller i både sto och hingst givetvis.
Då mitt sto hade tvillingrisk (två ägg påväg att släppas) så fick hon endast ett språng. Så när hon väl hade börjat brunsta gick det fort och bara att hämta hem henne igen!

Ultraljudades på 16 dygn och konstaterades dräktig, ultraljudades på 90 dygn och allt såg ut enligt planerna så då betalade jag hingsten, alltså 90-dygnsavgift 8000 + moms.
Det är det enda jag betalar.

Vid insemination är det oftast dyrare, stationsavgift, transportavgift för sperman om den skickas, sedan kan man oftast välja om man vill ha 90-dygnsavgift (lite billigare?) eller levande föl-avgift, då du betalar när hästen fölat.

90-dygnsavg. är ju lite att köpa grisen i säcken, då det inte finns några garantier för att det faktiskt håller hela vägen, men gör det det så kanske man kan spara någon tusenlapp eller fler.

Man brukar generellt säga att naturlig betäckning är säkrare (alltså med positivt resultat, skaderisken är givetvis större för både sto och hingst), men det är ju inte alltid lätt att hitta en hingst man gillar på nära håll!

Angående stoet under dräktigheten så kör jag träckprov för avmaskning, analyserat foder, fodra med ögonen och rejält! (Givetvis ska de inte vara FÖR tunga!) Under de sista fem månaderna växer fölet mest och det är då du ska fodra med större mängd.
Mitt sto går på lösdrift = fri rörelse dygnet runt. Nu tar jag in henne nattetid för att hon ska få sova lugnt innan fölningen, hon är tröttare än jag trodde hon skulle vara och visar tydligt sitt nöje med en egen sovplats om natten! Så nu blir det promenader istället.

Inför fölningen kommer jag att kolla upp med min veterinär var jag når honom och OM jag når honom ifall något händer, annars hoppas jag att allt går väl! Har varit med om flertalet fölningar och vet vad som ska/kan göras och vad som kan hända, annars hade jag sett till att ha någon van med mig.

Nu har jag skrivit en uppsats om mina erfarenheter, andra säger säkert olika ;), men jag hoppas jag bidragit med något!

I övrigt, välj hingst efter eget tycke, men framförallt, titta på ditt sto och välj en hingst som kan väga upp hennes nackdelar och ev. förstärka fördelarna ;)
 
Sv: Nybörjare i avelsdjungeln, hjälp?

Tack så SUPERMYCKET för svaret! :bow:

Vet du hur mycket det har gått på totalt ungefär?
Ska spara undan dom pengarna + lite till på ett konto som enbart ska gå till fölis tänkte jag, men är ju bra om man vet på ett ungefär vad det kommer gå på. :D
 
Sv: Nybörjare i avelsdjungeln, hjälp?

Det beror mycket på om du väljer semin eller naturlig betäckning. Sen brukar det bli billigare om du tar stoet till seminstationen där hingsten står, då slipper man ofta seminavgiften. Därefter beror det på hingstens avgifter och förstås om stoet tar sig på en gång eller om hon behöver behandlas.
 
Sv: Nybörjare i avelsdjungeln, hjälp?

Det beror på vad för hingst du har tänkt, men om vi pratar tillverkning av ett SWB föl skulle jag säga att i runda slängar minst 12 tusen om det är komplikationsfritt. Krånglar det så kan det lätt komma upp i det dubbla.

Och då är inte extrakostnader för det dräktiga stoet såsom mer foder och sånt inräknat.
 
Sv: Nybörjare i avelsdjungeln, hjälp?

Vet du hur mycket det har gått på totalt ungefär?
Ska spara undan dom pengarna + lite till på ett konto som enbart ska gå till fölis tänkte jag, men är ju bra om man vet på ett ungefär vad det kommer gå på. :D

Nästan omöjligt att säga. För det beror dels på ras men också på betäckningssätt och inte minst på hur fort stoet blir dräktigt. Ska ge två exempel från 2008 bägge halvblodsston och betäckta via seminering och på samma station men med olika hingstar.
Sto 1
Språngavgift 800
Dräktighets avgift 16 dygn 1500
SH avgift 200
Dygnsavgift 7 dygn på bete á 60 kronor = 420
Veterinäravgift 2000
Summa inkl moms 5625 till detta kommer sedan en levande fölavgift på 7000 + moms om det blir ett föl.
Sto 1
Språngavgift 800
SH avgift 200
Veterinäravgift 2000
Uppstallning 4000
Behandling + medicin 8500
Summa 19375 inkl moms men stoet blev inte dräktigt någon gång för då hade en dräktighetsavgift på 16 dygn tillkommit.
I dessa kostnader så är inte kostnader på transporter och liknade medräknat. Så som du ser så kan det gå väldigt enkelt och förhållandevis billigt eller bli dyrt utan att ens blir något föl.
 
Sv: Nybörjare i avelsdjungeln, hjälp?

Tack så SUPERMYCKET för svaret! :bow:

Vet du hur mycket det har gått på totalt ungefär?
Ska spara undan dom pengarna + lite till på ett konto som enbart ska gå till fölis tänkte jag, men är ju bra om man vet på ett ungefär vad det kommer gå på. :D

Jag betäckte -07 och betalade då ca:
Uppstallning: 2000:-
Seminavgift: 1500:-
Vetbehandling: 1200:-
Språgavgift: 2500 + moms
Ultraljud x 3: ca 3500:-
+ bensinkostnader, så cirka 12'000 och stoet kastade innan jag hunnit skicka in försäkringspapper. 90-dygnsavgiften slapp jag, men ändå...

I år betäcker jag ev. igen med något billigare hingst (även om det inte är det som kostar i längden) och kommer vara lite snålare med vissa saker.
 

Liknande trådar

Avel Eftersom det blev betydligt dyrare än planerat det här med Keleföl, så har jag på allvar börjat fundera på att om hon nu tar sig och...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 361
A
Avel Hej,undrar lite vad man bör tänka på om man köper ett dräktigt sto?Går och funderar lite, men behöver få mer "kött på benen",, Hon blev...
Svar
12
· Visningar
1 252
Senast: Ploppi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Resultat på HD-röntgen
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp