Bukefalos 28 år!

Köpa dräktigt sto?!Behöver råd!

A

Angela

Hej,undrar lite vad man bör tänka på om man köper ett dräktigt sto?Går och funderar lite,
men behöver få mer "kött på benen",,

Hon blev betäckt nu i sommar.Alla avgifter för fölet är visst betalda,men sen då?Går man o kollar mamman & fölet då och då,hur blir det närmare fölningen?Hur funkar försäkringen i detta fall,är fölet försäkrat redan i magen om nåt händer,eller "förlorar man det" om det skulle hända fölet nåt,t.ex dö fött osv?
Är det svårt att få ett föl sålt sedan?
(fölet blir e:Don charly-Good future)
Mvh
"en amatör på den här biten.." :smirk:
 
Är hon ultraljudad? Jag brukar kolla mina vid 90 dygn sista gången.

Försäkringen beror på vilket bolag man har och om man fosterförsäkrat eller inte (det brukar vi göra, dyrt men bra att ha).

Hur marknaden på halvblodsföl är har jag ingen större koll på. :)
 
jag vet ej om hon är ultraljud kollad,än..ska kolla upp det!
tack ändå för tipsen.
mvh :banana:
 
Trevlig stamm , något jag gärna hade köpt om jag skulle köpa föl :D. Borde bli en vacker häst i alla fall, borde inte bli svårsåld.
 
För det kommande fölets skull är det bra om stoet är ordentligt vacinerat. Föl brukar man inte vacinera innan dom är cirka 4 månader, så det är bra om det kan få lite skydd från mamman.
Sedan får man tänka på att stoet behöver en annan foderstat när hon är dräktig, speciellt i slutet av dräktigheten.
Också att hon ska ha en större box när hon fölar. Det är lite beroende på hur stor hon är, men för ett normalt halvblod ska boxen vara minst 12 kvadratmeter.
 
Jo detta förstår jag,det jag undrar lite på är ju om man åker iväg och kollar stoet då och då?och om foster försäkring samt kostnader osv,,är ju helt ny på det här med avel :angel:
 
Kan rekommendera boken "Att bli med föl" och videon "Att hantera föl", den senare producerad av Flyinge. Där får man många bra råd.

Vill du kolla om ditt sto fortfarande är dräktigt så ring din veterinär och kolla om h*n kan komma ut och göra en koll. Vill man skaffa en fosterförsäkring ska stoet kollas på 90 dgr. Vet du vilken station som seminerat, vilken dag som var senaste semindag?
 
Ok,nej tyvärr vet jag ej mer än att hon är betäckt med don charly nu i maj tror jag,,men det jag "bör bekymmra mig för" är allt som händer efter november (fram till fölningen),då det är då som eventuellt köp gäller.
Mvh :)
 
I november innebär det att 90 dagar har passerat o då bör man kolla med u-ljud, om inte annat för att ev kunna ta en foster&fölförsäkring. Därefter gör man ingen extra koll. Sen blir det mer fokus på att se till att stoet får i sig rätt o tillräckligt med mat, framförallt de 3-4 sista månaderna. Sen är det bara att vänta! Läs gärna de rekommenderade böckerna o följ diskussionerna här samt prata med erfarna uppfödare. Det brukar gå jättebra!

Lycka till!
Hälsn Ann

Stuteri Stubbäng
 
Ok tack för hjälpen!!Hur "går det till" närmare fölningen ,jag menar klarar dom det själva eller bör jag kontakta veterinär då?Om man har valt att betala 90dgrs dräktighets avgift,tillkommer då ingen levande föl avgift?hur blir det med papper sedan,när/hur fixar man det på bästa sätt?
 
Det är nog svårt att berätta alla detaljer här. Bra tips som nån skrev är att du läser de böcker som handlar om dräktighet o fölning. Räkna med att klara det själv, stona kan vara väldigt snabba.

Om det inte är nån levande fölavgift utan allt är betalt, tex vid 90 dygn tillkommer inte några kostnader för betäckningen. Däremot kommer så småningom kostnader för registrering etc. Du kan läsa mer på ASVHs hemsida, ASVH om hur det går till samt kostnader.

Det enda du ska tänka på när du köper hästen är att du får ett intyg på att den verkligen är dräktig samt att de underlag som hingstägaren sen skickar verkligen skickas till dig eftersom det är nuvarande ägaren som har betalt avgifterna o ägt hästen när den seminerats.

Hälsn Ann

Stuteri Stubbäng
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 057
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 114
Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 928
Senast: Sixten
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 089
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp