Nybörjarhjälp

delfi

Trådstartare
Som nybörjare till att äga en kanin undrar jag nu hur man får den handtam till att lyftas. Har haft den i tre veckor nu.Den är tam så långt att den kommer fram till mig och jag får klappa och mata den när den är ute på golvet och springer. Men minsta antydan att lyfta den så springer den iväg, stampar med bakbenen och ser allmänt vaksam ut. Alla tips man läser säger att man får inte jaga,tvinga med att hålla fast den eller tvinga den ur buren. Men hur gör man då???
 
Sv: Nybörjarhjälp

Spenderar mycket tid med den. Släpp lös den i ett stängt o säkert rum och bara sitt på golvet med lite sallad o grönsaker i knät. Det kan ta tid ibland, men så gjorde jag med min förra kanin och han blev till slut världens goaste krabat. Vi höll honom aldrig "kopplad" eller inlåst. Behöver han gå på toa skuttade han in i buren och gjorde sitt. Var tom lös ute i trädgård då vi lät honom vandra från inne till ute på sommaren (och vi bor centralt i ett villaområde!)

Lycka till med din kanin!
 
Sv: Nybörjarhjälp

försöker vara mycket med den. Han är lös i kök och hall under dagen och inlåst i sin bur nattetid. Han kommer gladeligen till mig för att äta, men märker han att jag ska försöka bära den skuttar han fort iväg och det tar ett bra tag innan han kommer tillbaka, om han nu gör det, ofta lägger han sig raklång på golvet någonstans och struntar i godsakerna
 
Sv: Nybörjarhjälp

Spenderar mycket tid med den. Släpp lös den i ett stängt o säkert rum och bara sitt på golvet med lite sallad o grönsaker i knät.

var försiktig med sallad, det innehåller mycket vatten och kaninen får lätt diarré, annars var ditt tips väldigt bra.
 
Sv: Nybörjarhjälp

Om du får klappa den, hade jag klappat den på huvudet och över hela kroppen tills den blir helt lugn, sedan tagit ett stadigt tag och lyft upp den bara till knät tillexempel och släppt den igen. Kanske funkar?
 
Sv: Nybörjarhjälp

Risken är att den tappar förtroendet och inte släpper fram mig för kli bakom örat eller smek över ryggen. Skulle jag haffa den, måste det gå snabbt, och den blir rädd och börjar sprattla. En liten kamp alltså innan den kommer till knät. Men jag ska lite lugnt iallafall försöka. Det är ju tålamod, tålamod, tålamod som gäller och vi har ju bara känt varandra några veckor ännu så vi får se tiden an men tack för tipset
 
Sv: Nybörjarhjälp

försök vänja henne vid att du klappar henne under magen så att det inte är det hon blir rädd för när du lyfter henne. när hon är van vid det så lyfter du upp henne, snabbt och håller henne stadigt så att hon inte känner att hon kan ramla. håll bara ett kort sekund och släpp sedan lugnt tillbaka henne om hon har suttit still. sluta när det går som bäst och öva många gånger varje dag!
:D


/mimmi
 
Sv: Nybörjarhjälp

Det var ett bra tips. Magen har jag inte ens tänkt på att "träna".Ska genast börja med det. Har hållt på med huvud, rygg och rumpa. Rumpan är lite känsligt ännu, men det kommer snart. Så nu blir det rumpa + mage
 
Sv: Nybörjarhjälp

Ånej! det var inte så jag menade: att du skulle haffa den :eek: men är han inte så tam att du kan ta tag i honom utan att han misstycker är ju mitt tips ingen särskilt bra idé nej. Men när ni kommer dit kan det kankse vara värt ett försök... :)
 

Liknande trådar

Däggdjur För ett år sedan skaffade vi en ny kanin när den gamla fick tas bort tyvärr verkar han inte riktigt trivas hos oss. Har eget rum där...
Svar
9
· Visningar
1 586
Senast: Ainon
·
Övr. Barn Frågeställning enligt rubriken. Mina barn är så stora nu att det är mer regel än undantag med kompisar på besök i huset. Det börjar...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
10 285
Senast: startpompe
·
Däggdjur Har läst länge men aldrig skrivit. Nu känner jag mig manad efter den här natten.. I augusti flyttade en omplacerad dvärgvädur hem till...
Svar
12
· Visningar
6 928
Senast: Aionee
·
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 103
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp