Nyfiken hur många använder

Nenneh

Trådstartare
Tikskydd på sina tikar när dom löper???
Hur lång tid tog det innan dom vande sig vid dom???
Kan ni ha på d på natten utan att dom tar av sig den???
 
Sv: Nyfiken hur många använder

Jag använder det bara på natten. Dagtid är de vakna och är jätteduktiga på att hålla rent efter sig, men när de sover blir det lätt någon liten blodfläck och eftersom de sover i min säng är det inte överdrivet roligt :p
De försökte nog ta av sig dem första gångerna jag hade på sådant, men efter ett lugnt "Nej, låt det vara, nu sover vi istället" så får de sitta kvar. Jag är dock övertygad om att de hade tagit av sig tikskyddet om det suttit på under dagarna.
 
Sv: Nyfiken hur många använder

Min tjej ar jatte duktig och har aldrig forsokt ta av det. Vilket ar en himla tur eftersom hon bloder jatte mycket och behover det pa innomhus dagtid ocksa.
 
Sv: Nyfiken hur många använder

Ja vi började m tikskydd nu ikväll på henne för hon håller fasen inte rent efter säg :( Är inte van vid att inte ha en tik som håller rent efter sig så att säga.... Så jag va nyfiken på om man vågade lämna det på inatt eller om ja ska ta av d inatt så man inte kommer ner till en uppäten tygbit :) Hon sover som sagt inte uppe i sovrummet uppe hos oss så ja kan inte säga till henne under natten så att säga...
Gärna fler som berättar om sina erfarenheter ;)
 
Sv: Nyfiken hur många använder

Min tjej sov inte i mitt sovrum de forsta tva lopen heller, men forsokte aldrig ta av 'blojan' under natten. Hon har altid varit valdigt bra pa att lata bli saker jag sagt att hon ska lata bli.
 
Sv: Nyfiken hur många använder

Jag använder på min tik, hon blodar så otroligt mycket så har jag inte skydd på henne så får jag blod över väggar m.m om hon skakar på sig, dessutom ligger hon och sover på min säng både under dagen och på nätterna och där vill jag helst ha det blodfritt ;)
Hon brydde sig aldrig om skyddet, eftersom hon är nakenhund så var hon ju van vid kläder redan sen valpstadiet så ett par "trosor" när hon löpte första gången vid 6 månaders ålder var inget speciellt för henne. Hon har aldrig försökt ta av sig dem.
 
Sv: Nyfiken hur många använder

Tikskydd på sina tikar när dom löper???
Hur lång tid tog det innan dom vande sig vid dom???
Kan ni ha på d på natten utan att dom tar av sig den???

Min hund är som en teaterdocka. Hon kanske skulle vart en poofdog istället för henne kan man klä på vad som helst. Man tar på det och så sitter det där.

På natten har min tikskydd, för hon sover i sängen.
 
Sv: Nyfiken hur många använder

Jag har tikskydd bara om jag är på besök hos någon som har en ljus matta eller om den jag besöker vill att hon har det. Min hund blöder så lite och är renlig så det går bra att torka upp de stänken som kommer på golvet. På natten sover hon i sin korg som är svart så då behöver hon inte något.
 
Sv: Nyfiken hur många använder

Använder det inte på någon av mina tikar. De blöder lite olika mycket, men sköter "städningen" hyfsat och jag är duktig på att använda golvmopp så :)

/Swat
 
Sv: Nyfiken hur många använder

Jag har använt på båda mina tikar. Båda löper/har löpt så kraftigt att de inte kan hålla efter sig själva, då skulle de inte göra annat än att ligga och tvätta sig.
En bra, riktigt löptrosa med resår runt midjan sitter bra och åker inte av. De har haft dem på sig inomhus dagtid som nattetid.
 
Sv: Nyfiken hur många använder

Jag har inte heller något tiksskydd på min tik. Jag betämde från början att hon skulle lära sig först att ta reda på efter sig själv innan jag eventuellt sätter på något skydd. Jag har inte hundarna i sängen och de får inte vara i rummet när hon löper pga den stora rumsmattan.
 
Sv: Nyfiken hur många använder

Även om korgen är svart, blir den inte väldigt ofräsch om tiken blöder i den regelbundet?
 
Sv: Nyfiken hur många använder

Som hundägare håller en förhoppningsvis hundens grejer rena och fräscha. Löp eller ej.
 
Sv: Nyfiken hur många använder

En till fråga nu när vi ändå e inne på löp å sånt.
Hur lär man hunden att hålla "rent" efter sig å inte bara skita i att d droppar ÖVERALLT???
Detta e hennes första löp förrestän.
Vi sket i tikskydd eller "JAG" för ja e ju van vid att mina förra tikar höll rent efter sig å så.
Å sen ville ja vänta lite innan ja slängde på henne ett tikskydd för ja tänkte ja hon lär sig väl MEN ICE SÅ NICKE :(
Någon som har lite tips???
å fortsätt gärna m era erfarenheter :D
 
Sv: Nyfiken hur många använder

Tycker det är ohygieniskt med tikskydd så jag torkar hellre upp efter dom om dom nu skulle missa att städa själva. Bäddar byts under denna tiden mot fällar som är lätt tvättade. Soffa o säng är bandlysta o skulle det hända ändå så är det bara att tvätta. Det är ju under en begränsad tid o i det fixar jag. Blri det för jobbigt får man väl begränsa deras yta att vara på.
 
Sv: Nyfiken hur många använder

Varför tycker du det är ohygiensiskt?

Jag byter trosskydd hela tiden.

Till TS: jag har bara tikskydd på när vi är på hunddagis och jobbar för där måste dom ha det, annars blöder hon bara lite och det är lätt att torka upp dessutom tvättar hon sig noga.

Har hittat en modell i stretch som jag inbillar mig är behaglig, i början ville hon ta av sig skyddet men jag bad henne låta bli och sen bytta jag även till ett tunt tosskydd så att det inte skulle kännas klumpigt.
 
Sv: Nyfiken hur många använder

Vår hund kom underfund med att det som hamnade på golvet kom från henne.
Hon vet att när hon legat ett tag och reser sig så kan det droppa. Om jag inte orkar ta fram moppen så är det bara att visa tiken så fixar hon det och hon brukar följa "spåren" där hon nyss gått. Nu har hon bara löpt två gånger så visst man får torka lite själv också.

Tillägg, om du sätter på henne skyddet redan så tar det mycket längre tid för henne att förstå.
 
Senast ändrad:
Sv: Nyfiken hur många använder

Min nuvarande hund använder jag inte tikskydd på såvida vi inte skall gå bort eller så. Det lilla blodet som hon inte tvättar bort själv står jag ut med, man får väl byta sängkläder oftare bara.
Av mina förra hundar så hade jag tikskydd på den ena då hon blödde ganska mycket och inte städade så mycket efter sig. Jag upplever det som att korthåriga hundar ofta fläckar mer då de inte har några "byxor" som fångar upp blodet och som sedan kan tvättas.
Ilona pillade alltid bort pappret/trosskyddet så vi körde utan och bytte tikskydd ofta i stället. Den andra hunden hade aldrig tikskydd, jag tror inte att hon lämnade en fläck på 16 år...
 
Sv: Nyfiken hur många använder

Tikskydd på sina tikar när dom löper???
Hur lång tid tog det innan dom vande sig vid dom???
Kan ni ha på d på natten utan att dom tar av sig den???

Tikskydden har fungerat dåligt på mina, de ger skav och sitter inte bra på någon av dem. I perioder har de båda blodat så mycket att det sett ut som ett mindre slakthus härhemma, då har de faktiskt fått på sig en up and go blöja med hål för svansen. Sitter som gjuten och ger inga skva. På natten sover de i badrummet, då får de vara utan och jag städar rent.

Men som sagt, detta behövs inte under hela löpen, utan bara när det blodar som värst...

Blöjorna har fått sitta på och det har inte varit några problem att vänja sig för någon av mina tjejer.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, ny här och skulle vilja höra lite hur olika löp kan vara, jag har en labrador tik som nu löper, inne på dygn 17 nu, tog...
Svar
8
· Visningar
636
Senast: Karolina90
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 293
Hundhälsa Hej! Jag opererade min tik för tre veckor sedan då hon tog bort två juvertumörer. Gick på stygntagning efter 10 dagar där jag även fick...
Svar
7
· Visningar
1 307
Senast: Sel
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
264
Senast: cassina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp