Nyfiken på jobb-kontrakt heltid

Självklart är den det! Men känner du verkligen någon chef som förhandlat sig till övertidsersättning? Enligt Ledarna är det i alla fall rätt ovanligt och jag känner inte till någon chef som har rätt till det. Jag skulle heller aldrig anställa en chef med rätt till övertidsersättning.
Behöver vi gå vidare på det spåret, det verkar OT att dra det så långt? Jag säger att det är en förhandlingsfråga, fast nu tänker jag inte säga det igen. :)
 
Jag jobbar heltid och har årsarbetstid som ska förläggas utefter verksamhetens behov.

Jag behöver alltså i land jobba mer än heltid och jag kan inte jobba på som fan i juli o tro att jag kan ta en lugn november. Men kan styra väldigt mycket själv och friheten det innebär passar mig ruskigt bra.

Årsarbetstid är underbart! Vi hade oxå det tidigare innan facket inte längre ville förlänga avtalet och nu sitter vi här med 6- eller 12-veckorsperioder. :crazy:
 
Jag är lite nyfiken på det här med att jobba heltid och hur det fungerar om man inte kommer upp i sina timmar?

Jag tar sambons yrke som exempel, han är kock och hans heltidskontrakt rör 38h/vecka.

Det antal timmar som står på avtalet är det antal timmar lönen baseras på.

Hur timmarna placeras ut varierar däremot mellan branscher.
Antingen utgår man från att avtalstimmarna ska vara slutsnitt på olika långa perioder, allt från var tredje vecka till årssnitt.
 
Fast i ett chefsuppdrag ingår det att lösa uppdraget och ta ansvar. Därför är det ju rätt svårt att förhandla sig till övertid som chef.


Nej, det är faktiskt inte så svårt, däremot behöver det nödvändigtvis inte vara populärt eftersom en del arbetsgivare missbrukar möjligheterna som följer med tjänstemannaavtalet.
Det är tex inte meningen att man som tjänsteman på frekvent basis ska överskrida 40h/veckan men en del arbetsgivare kräver det, mer eller mindre.

Har man en arbetsgivare som inte förstått syftet med det flexibla tjänstemannaavtalet och envisas med att praktisera det utifrån misstolkning, kan man ta hjälp av sitt fack att förhandla bort 30 dagars semester mot 25 semesterdagar och rätt till både ob och övertid.
 

Liknande trådar

Äldre Jag är väldigt nyfiken, eller vetgirig snarare. Jag är medveten om att jag är det på en nivå som det säkert finns en diagnos på. Jag...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
10 810
Senast: Rosett
·
M
Övr. Hund Hej. Jag skall försöka fatta mig så kort som möjligt, hoppas att ni orkar läsa allt! Jag och min sambo skaffade oss, i mitten på...
2
Svar
31
· Visningar
6 243
Senast: Shark
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp