Nyfödda kattungar utan mamma - akut...

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Elea
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 20 294
E

Elea

Jag sitter här med två nyfödda kattungar och vet inte vad jag ska göra. All hjälp emottages tacksamt...

Mamman var vildkatt, fyra ungar, två döda och två levande när vi hittade dem pga. ungarnas pip. De är antagligen födda igår eller tidigt idag. Jag har på inrådan av veterinär skaffat ersättning och fått rådet att massera magen på ungarna så de kissar samt hålla dem varma.

veterinärmottagningen är stängd, jourhavande vet. långt borta var inte intresserad av att se dem utan sade att vi i princip kunde välja på att ta bort dem direkt eller försöka över natten och åka in på morgonen.

Vi försöker. Ungarna har druckit och kissat men inte bajsat. De sover lungt men knycker lite i sömnen och jag är orolig för detta. Vakna knycker de ej.

Jag håller dem på kroppen, varma, och de verkar nöjda, men är det någon idé med detta eller är det skonsammast att avliva dem nu? Hur stor chans är det att de överlever?

Jag bor inte i Sverige och har på ett lokalt forum efterlyst en surrogatmamma, men hittills inga napp...

Jag är rätt desperat och tacksam för all input...

Sv: Nyfödda kattungar utan mamma - akut...

De ska äta ofta, varannan - var tredje timme cirka tror jag att det är. Värme är väldigt viktigt, hela tiden bör de ha kroppsvärme. Fukta deras bakar med en trasa och massera lite, kattmamman brukar slicka där för att stimulera så att de bajsar. Om bara någon vecka behöver de dock en vuxen katt att präglas på. Men det behöver inte nödvändigtvis vara en hona, bara det är en snäll katt som lär dem "vett".
Men just nu är som sagt det mest akuta; mat väldigt ofta, värme hela tiden och att tvätta dem där bak så de gör ifrån sig.
Lycka till!

Just det, du kan värma en PET-flaska med varmvatten och ha en handduk över om du inte vill ha dem i sängen när du sover. Men du måste mata dem ofta också på natten.
Ska se om jag kan hitta några bra länkar med fler råd. Annars kan du söka på gamla trådar i kattforumet och se om du hittar något.

Tack så jättemycket, skulle vara underbart med mera läsning.

Jag undrar ännu, hur ofta kan jag mata dem, oftare än varannan timme?
Och speciellt, ska jag låta dem äta så mycket de vill, eller begränsa det? De verkar väldigt hungriga, 2-4 ml stod det på ersättningsförpackningen, men den större ungen drack 6 ml innan jag hann blinka första matningen... Är det skadligt?

Hittar inget mer. Men jag tror de kan få mer ersättning iaf, har aldrig hört talas om en kattunge som överätit sig. Men PM:a Sol här på forumet, hon är kunnig på sådant.

Om du bör avliva dem eller inte beror helt på hur mycket du kan tänka dig att lägga på att få dem att klara sig. Det innebär enormt mycket arbete att föda upp kattungar för hand, men om du vill göra det finns nog det mesta du behöver veta här (PDF).

Att kattungarna kissat räcker. Nu i början har de ingen fast avföring utan allt är rätt löst och det kan vara svårt att urskilja det ena från det andra. Att de kissar innebär iaf att du lyckats stimulera ordentligt.

Det mest akuta verkar redan vara täckt dvs. värme och mjölkersättning. Det brukar faktiskt gå ganska bra att föda upp kattungar för hand bara man lycka hålla dem varma och får i dem mat. Blir de kalla går det snabbt utför och blir de kalla ska du absolut inte mata dem. Undertempade kattungar har inte normalt fungerande inre organ och kan inte hantera mat. Blir de kalla är det till att fokusera på värme och vätska (vätskeersättning med lite extra socker i eller i nödfall bara sockervatten).

Så små kattungar löper ganska stor risk att åka på luftvägsinfektioner och då är allt man kan göra att sätta in antibiotika och hoppas att de klarar sig.

Låt dem äta så mycket de vill. Kattungar känner själva av när de är mätta. Försök inte trycka i dem mat om de säger ifrån. Har de inte ätit på länge och inte vill ta emot mat kan du satsa på vätska istället.

Liknande trådar

Katthälsa Sittandes på vägkanten hittade vi idag en liten kattunge. Jag uppskattar att den är mellan 5-7 veckor. Rätt så fin i hull, väldig kelig...
Svar
2
· Visningar
1 185
Senast: Vira
·
Övr. Katt Behöver eran hjälp akut. I natt precis första timmen på dag 60 föddes S*Stolen Hearts´s(min första som uppfödare) och Lilla Ofelias... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
18 562
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 40
  • GVFÖ 2025
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur