Bukefalos 28 år!

Nyförsäkra vuxen häst utan vetbes?

Tussemaja

Trådstartare
Finns det över huvud taget någon möjlighet att grundförsäkra en oförsäkrad vuxen häst utan vetbes? Talar om liv upp till inköpsvärdet (20-30.000) och vetvård.
 
Sv: Nyförsäkra vuxen häst utan vetbes?

I agria får du försäkra upp till 30 000 utan besiktning, hur det är i andra bolag vet jag inte.
 
Sv: Nyförsäkra vuxen häst utan vetbes?

Tror att i stort sett alla bolag tar en sådan försäkring utan veterinärbesiktning om hästen har rätt ras, d v s inte är en f d travare eller galoppör. Men om man är ny kund så kommer det nog att krävas det som brukar kallas ombudsbesiktning d v s att ett försäkringsombud kommer ut och tittar på hästen.
 
Sv: Nyförsäkra vuxen häst utan vetbes?

Tror att i stort sett alla bolag tar en sådan försäkring utan veterinärbesiktning om hästen har rätt ras, d v s inte är en f d travare eller galoppör.

Jag säger tvärtom av egen erfarenhet, travare har jag fått försäkra utan en enda fråga från bolaget, och de är inte speciellt dyra i premie heller.

Tror att travare generellt är hållbara hästar, och de skador de oftast har stör dem inte ett dugg så länge det handlar om lugn ridträning och inte höga farter och hårda pass. Inget som "stör" försäkringsbolagen, alltså... ;)

Men visst är det bra om de begär besiktning på alla hästar, det måste ju alla tjäna på i längden.
 
Sv: Nyförsäkra vuxen häst utan vetbes?

Det beror helt på vilken typ av försäkring och belopp. Vill man ha en A1 för ett varmblod eller fullblod som varit i träning är böjprov obligatoriskt. Sedan brukar många av dessa ju kosta under 10 000 i inköp.
A2 eller motsvarande i lägre belopp brukar inget bolag bry sig om besiktning efter som de inte tar hältor.
 
Sv: Nyförsäkra vuxen häst utan vetbes?

Mitt gamla varmblod försäkrades i Agria A1 för 25000 utan besiktning? Var inga problem alls men var väl 8 år sen nu.
 
Sv: Nyförsäkra vuxen häst utan vetbes?

Jag pratar A1, den senaste 10.000 liv (gick inte att ha lägre) och 50.000 vetvård... :confused:

Agria tog in mitt tvååriga halvblod för 20.000 liv (=inköpspriset) utan besiktning. Men det kanske var en annan sak, iom hennes ålder.
Henne vill de dock ha väldigt bra betalt för att hålla försäkrad, pga rasen. :grin:
 
Sv: Nyförsäkra vuxen häst utan vetbes?

Även om bolagen SKULLE ta in en vuxen oförsäkrad häst i en 30 000:- A1 försäkring tror jag att jag själv kanske ville göra bes först för det är nog lätt för bolaget att smita undan genom att säga att skadan etc funnits där innan...

Tror dock att de flesta begär en vet besiktning när den är vuxen och oförsäkrad, men det ska inte vara bekymmer att få den försäkrad om du som ägare kan intyga att den är frisk!
 
Sv: Nyförsäkra vuxen häst utan vetbes?

Lite svårt att som köpare intyga att den är frisk utan vetbes....Men tack alla, för olika svar! Det här handlar inte om varmblod, inte ens om en billig häst - egentligen. Men av olika skäl - inte skade/sjukskäl - kan priset bli betydlig lägre än marknadsvärdet. Jag vill kunna försäkra - men inköpspriset kommer inte handla om mer än 20-30.000 så det är det jag försäkrar för. Inte så noga på livförsäkringen - mest vetvården jag är ute efter. Man vill ju inte stå där med skägget i brevlådan om det tex. skulle behövas en dyrbar akutoperation
 
Sv: Nyförsäkra vuxen häst utan vetbes?

Fast som ägare när du tecknar försäkringen skall du informera om tidigare sjukdomar/skador. Säger du då att hästen är dig veterligen frisk utan tidigare skador så går bolaget på det. Skulle det sedan visa sig vara osant eller den har en skada de misstänker legat innan har du inte så mycket att komma med...
Då är det ju du som måste bevisa att du har rätt vilket är omöjligt utan vet. besiktining etc.
Tyvärr är det ju lite så att alla försäkringar gäller och fungerar bra ända tills hästen blir sjuk eller skadad, då finns det ofta många kryphål för dem att slippa ersätta. Men rena lockshändelser etc täcker dem ju i alla fall ;)
 
Sv: Nyförsäkra vuxen häst utan vetbes?

Försäkrade min vuxna ponny i If för 8' liv och 100' veterinär + rehab utan besiktning. Dock en häst som aldrig haft en enda skada eller sjukdom under sina sju år.

Andra hästen gick inte att försäkra för 22' liv och 50' veterinär + rehab utan besiktning. Men då har hon, till skillnad från ponnyn, haft skador orsakade av yttre våld ett par gånger som behövt veterinär.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 470
Senast: Mabuse
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 060
Senast: Anna-Bella
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Roheryn
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 566
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp