Nyheter från SWB

Kan lika gärna bli i april. Vad är den strategin på en längre sikt? Får vi mer hållbara unghästar? Bättre avel? Är detta det som krävs för att regionala föreningar ska överleva?

Proffsen verkar inte ha problem med att Elmia ligger på hösten, att Elmia liksom Breeders ligger på hösten tycker jag inte låter som en tillfällighet?

D e ligger ju i föreningarnas intresse att få starter så det läggs antagligen där det är mest attraktivt och sprids ut tidsmässigt bland närliggande klubbar.

Just att så mycket ligger på hösten är ett av de främsta argumenten. Det blir för mycket om man ska göra allt och då väljs Kvalitets bort till förmån för snabbare mer sportinriktade arrangemang.
 
Senast ändrad:
Faktum är ju att antalet som visade på kb nästan halverades 2015 -2016. Gör man inget dör troligen hela kb ut 2018, ingen arrangör fixar att ordna denna kostsamma historia för 6- 10 deltagare som flera hade i år. Flera ställde in helt. Så förändring är nödvändig. Att samordna med/öppna 3års för fler åldrar, låta hästarna göra 2 bed samma år och få räkna den bästa, kanske dela testet så att exteriörbedömning och ridning/hoppning görs vid olika tillfällen är förändringar jag gärna skulle se och som liknar det andra länder gör. Hoppas många svarar på enkäten.
 
Folk verkar hellre rida kvalen, troligen pga man då har fler chanser?
Jag tror KB har för hård konkurrens av championaten helt enkelt. Att lägga det tidigare ser jag inte anledning till faktiskt.
 
Folk verkar hellre rida kvalen, troligen pga man då har fler chanser?
Jag tror KB har för hård konkurrens av championaten helt enkelt. Att lägga det tidigare ser jag inte anledning till faktiskt.

Det tror jag med. Ska folk börja intressera sig för kvalitetsbedömning (eller motsvarande för 4-åringar) så tror jag att de (KB) ska vara enda vägen att komma till Breeders, dvs skippa kvalen. Å andra sidan så tror jag att effekten av det, som det ser ut idag, är att folk skiter helt i Breeders för 4-åringar och bara satsar på Elmia. Tråkigt men antagligen sant - det visar helt enkelt på klyftan mellan de som är intesserade av avel och de som mest intresserar sig för tävling

Jag tycker det tråkiga är att man förlorar exteriörbiten om man bara ser till hur kvalen är idag, den är ju i allra högsta grad intressant för den som är avelsintresserad och dessutom är den ju avelsvärdes grundande
 
Jag tycker att det är märkligt att man IGEN ändrar reglerna förhållandevis nära inpå. Vi planerar ju nästa års säsong redan nu och lägger vintervilan efter det, och så flyttas plötsligt ett av målen flera månader? Jag hade kvalitets som ett delmål för min -13, det har jag inte längre.
Vidare var (väl?) även utlandsfödda välkomna tidigare år, eftersom de inte längre är välkomna till Breeders känns det självklart med ett stort tapp i antalet deltagare.
 
Även om jag själv tycker att det är intressant att få höra omdömena löpande om alla hingstar som visas på bruksprovet kan jag förstå den hingstägare som får ett väldigt dåligt omdöme om sin hingst, och att det dessutom blir officiellt.

Det här är från Dansk Varmblod men hingsten det handlar om var svenskfödd. Han hette Vageur född 1968 e Vagabond u Efrodite e Frondeur och var således halvbror med Chagall 455. Av förklarliga skälv var han bara i avel ett år.

Jag hoppas att ni förstår trots att det är danska

Vageur_zpsk9pazagp.jpg

Alltså, man förstår ju om hingstägaren inte blir glad åt att läsa sånt, men får stoägarna och aveln är det väl väldigt bra att veta om en sån sak? Skulle man vara mer öppen med hingstarnas temperament, så skulle man ju slippa det snack i kulisserna och ryktena som vi har istället idag, när inget får komma fram officiellt.
 
Jag tror att de nya bedömningarna kommer att bli toppen. Det är inga pengar i att visa på kvalitén men ett kval till Flyinge gör stor skillnad för ägare/uppfödare/ryttare det tror jag är den stora anledningen till varför kvalen har premierats. Förutom att fyraåring inte orkar tävla/visa upp sig så mycket ska även tiden för visarna räcka till. Jag hoppas att fler visar på unghästtesterna nu när det inte kommer att krocka för precis som flera tidigare påpekat i tråden känns det väldigt viktigt att vi inte tappar bort exteriörbedömningen och underlag för vidare avel.

När det gäller bruksprov hade jag som åskådare gärna fått höra ett kort muntligt omdöme på plats. Men man får inte glömma att även en hingst som inte går igenom kan vara en riktigt bra häst och då är det inte så kul att ha ett skriftligt/officiellt mindre bra omdöme hängande efter sig. Bruksprovet har trots allt inte riktigt samma skala eller kriterier som en vanlig unghästbedömning. Däremot hade jag gärna sett mer öppenhet av de godkända hingstarna, tycker att det är tråkigt att vi inte har samma tradition av hingstklasser som de tex har i Danmark och Holland.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Till nästa år blir det inga 3-årstester och kvalitetsbedömningar - istället blir det Unghästtester på bred front. Bruksprovet kommer att...
Svar
0
· Visningar
482
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp