Nyheter från SWB

Att testen går redan på våren tror jag inte kommer leda till att fler 4åringar deltar. Sommarbetet som 4åring brukar göra mycket gott, så frågan är hur många 4åringar som är redo redan på våren? Styrkemässigt hinner det ju hända en hel del på 5-6 månader för en unghäst. För jag antar att tex hopphästarna fortfarande ska göra samma höjder?

Ska förmodligen bli mer likt semifinalerna så fler hinder men upp till 1m istället för 110.

Tanken är just att de ska hinna ha ordentligt sommarbete, är de färdigkvalade på våren behöver man inte hålla igång hela sommaren för att toppa först till kval och sedan final utan kan anpassa så man får bästa förberedelse till final.
 
Sedan kan jag tillägga här också att även om flytt till våren kanske inte ger fler starter totalt sett så kan det förhoppningsvis iaf genomföras på fler ställen. Kvalitetsbedömning som den var är ganska dyrt att arrangera för de regionala föreningarna och det krävs nästan att det är full dag för att det ska gå runt.
 
@athena Jag tycker ju att de borde sätta poäng precis som de gjorde förr och redovisa för samtliga startande hingstar. Med omdömen kan det vara ganska mycket gissningslek vad hingsten föll på sas. Att de åtminstone gett omdömen är väl ändå ok men att helt ta bort är jag som helt skeptisk till.
 
@athena Jag tycker ju att de borde sätta poäng precis som de gjorde förr och redovisa för samtliga startande hingstar. Med omdömen kan det vara ganska mycket gissningslek vad hingsten föll på sas. Att de åtminstone gett omdömen är väl ändå ok men att helt ta bort är jag som helt skeptisk till.

Jag tycker det är helt ointressant vad de föll på :). Så vi får väl agree to disagree ;).
 
Även där får man ju tänka på vad alternativet är, om ingen hingstägare vill visa i SWB pga risk att få negativa omdömen (eller poäng) utan istället visar i andra förbund och kör på ett-sto-licens får vi ju ännu mindre formation. Även om det såklart är roligt att kunna gissa halvvägs vilka som ligger bra till så är ju ändå det viktigaste att vi får så mycket info som möjligt om de som faktiskt går igenom och det kommer ju inte ändras nu.
 
Även där får man ju tänka på vad alternativet är, om ingen hingstägare vill visa i SWB pga risk att få negativa omdömen (eller poäng) utan istället visar i andra förbund och kör på ett-sto-licens får vi ju ännu mindre formation. Även om det såklart är roligt att kunna gissa halvvägs vilka som ligger bra till så är ju ändå det viktigaste att vi får så mycket info som möjligt om de som faktiskt går igenom och det kommer ju inte ändras nu.

Ja exakt. Det är det jag menar med att vi måste följa marknaden. Vi kommer försvinna som förbund om vi inte tänker framåt!
 
Jag tycker det är helt fel att flytta kvalitén så här tätt inpå. Man har haft en plan för sin unghäst, nu ska vi skjuta fram den 6 månader! Att de skulle få paus under sommaren tror jag inte på, breeders och elmia går fortfarande på hösten. Detta främjar den absoluta toppen, de få i final. Det är inte på de få som SWB drar in pengarna.
 
Jag tycker det är helt fel att flytta kvalitén så här tätt inpå. Man har haft en plan för sin unghäst, nu ska vi skjuta fram den 6 månader! Att de skulle få paus under sommaren tror jag inte på, breeders och elmia går fortfarande på hösten. Detta främjar den absoluta toppen, de få i final. Det är inte på de få som SWB drar in pengarna.

För de som inte vill gå final finns fortfarande möjlighet att visa på hösten i år. Om nu de regionala föreningarna väljer att arrangera, och de lyssnar nog på sina medlemmar i det här fallet.
 
Den här bilden låg i Ridsport-artikeln
Unghasttester_KCL__MG_9292.jpg
 
De regionala föreningarna fick ju inte heller veta detta förrän i fredags så det är nog inte helt klart hur de tänker göra men om man vill visa på hösten så rekommenderar jag att man tar kontakt med sin regionala förening så att de vet om det finns intresse för det.

Det kan ev även bli så att det från 2018 öppnas upp för 5-åringar att gå ett prov på samma nivå som 4-års med officiella poäng men utan kvalmöjlighet. Detta är dock inget som är beslutat ännu utan kommer i så fall samtidig som övriga ev förändringar efter att svaren från enkäten gåtts igenom.
 
Även om jag själv tycker att det är intressant att få höra omdömena löpande om alla hingstar som visas på bruksprovet kan jag förstå den hingstägare som får ett väldigt dåligt omdöme om sin hingst, och att det dessutom blir officiellt.

Det här är från Dansk Varmblod men hingsten det handlar om var svenskfödd. Han hette Vageur född 1968 e Vagabond u Efrodite e Frondeur och var således halvbror med Chagall 455. Av förklarliga skälv var han bara i avel ett år.

Jag hoppas att ni förstår trots att det är danska

Vageur_zpsk9pazagp.jpg
 
Även om jag själv tycker att det är intressant att få höra omdömena löpande om alla hingstar som visas på bruksprovet kan jag förstå den hingstägare som får ett väldigt dåligt omdöme om sin hingst, och att det dessutom blir officiellt.

Det här är från Dansk Varmblod men hingsten det handlar om var svenskfödd. Han hette Vageur född 1968 e Vagabond u Efrodite e Frondeur och var således halvbror med Chagall 455. Av förklarliga skälv var han bara i avel ett år.

Jag hoppas att ni förstår trots att det är danska

Vageur_zpsk9pazagp.jpg
Vad är det för skillnad på stona när de får dåliga poäng från ett treårstest eller kvalitén ?
Detta hänger med hela livet och är alltid aktuella ?
Och på stona så är dessa poäng alltid officiella .
Jag tänker nu på ston som går direkt in i aveln och ska verka där .
 
Vad är det för skillnad på stona när de får dåliga poäng från ett treårstest eller kvalitén ?
Detta hänger med hela livet och är alltid aktuella ?
Och på stona så är dessa poäng alltid officiella .
Jag tänker nu på ston som går direkt in i aveln och ska verka där .

Skillnaden är väl att treårs och kvalitens resultat är just officiella och avelsgrundande - dvs de påverkar blup. Det gör inte ett misslyckat bruksprov - de siffrorna är offentliga, men resultatet påverkar egentligen inget.
 
För de som inte vill gå final finns fortfarande möjlighet att visa på hösten i år. Om nu de regionala föreningarna väljer att arrangera, och de lyssnar nog på sina medlemmar i det här fallet.

Det tror jag iofs inte att de gör, nu får de en möjlighet att tjäna bättre pengar genom att slå ihop det så väljer de nog det. Tycker fortfarande det är märkligt att man gör denna förändring till fördel för de få som går final på bekostnad av alla de andra. Hur är den långsiktiga tanken och strategin bakom detta?
Även i gångarterna kräver det styrka och mer ridning för att kunna visa och få bra poäng, nu ska det sitta redan i maj istället för september.
 
Det är
Det tror jag iofs inte att de gör, nu får de en möjlighet att tjäna bättre pengar genom att slå ihop det så väljer de nog det. Tycker fortfarande det är märkligt att man gör denna förändring till fördel för de få som går final på bekostnad av alla de andra. Hur är den långsiktiga tanken och strategin bakom detta?
Även i gångarterna kräver det styrka och mer ridning för att kunna visa och få bra poäng, nu ska det sitta redan i maj istället för september.

Jag skulle säga att det är individuellt, min förra 4-åring hade nog visat sig bättre på våren. Bedömningssäsongen är förlängd till första helgen i Juli så det är ju inte säkert att man behöver visa i Maj.

Sedan har det redan tidigare varit tillåtet att lägga kvaliteten på våren så man borde ha tagit med i beräkning att det skulle kunna bli så. Nu blir det mer lika för alla.
 
Senast ändrad:
Det tror jag iofs inte att de gör, nu får de en möjlighet att tjäna bättre pengar genom att slå ihop det så väljer de nog det. Tycker fortfarande det är märkligt att man gör denna förändring till fördel för de få som går final på bekostnad av alla de andra. Hur är den långsiktiga tanken och strategin bakom detta?
Även i gångarterna kräver det styrka och mer ridning för att kunna visa och få bra poäng, nu ska det sitta redan i maj istället för september.

Kraven kanske sänks även för gångarterna?
 
Vad är det för skillnad på stona när de får dåliga poäng från ett treårstest eller kvalitén ?
Detta hänger med hela livet och är alltid aktuella ?
Och på stona så är dessa poäng alltid officiella .
Jag tänker nu på ston som går direkt in i aveln och ska verka där .

Jag skulle säga att det inte gör lika stor inverkan som för en hingst men även detta är uppe för diskussion om större förändringar om unghästtesten.
 
Det är


Jag skulle säga att det är individuellt, min förra 4-åring hade nog visat sig bättre på våren. Bedömningssäsongen är förlängd till första helgen i Juli så det är ju inte säkert att man behöver visa i Maj.

Kan lika gärna bli i april. Vad är den strategin på en längre sikt? Får vi mer hållbara unghästar? Bättre avel? Är detta det som krävs för att regionala föreningar ska överleva?

Proffsen verkar inte ha problem med att Elmia ligger på hösten, att Elmia liksom Breeders ligger på hösten tycker jag inte låter som en tillfällighet?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Till nästa år blir det inga 3-årstester och kvalitetsbedömningar - istället blir det Unghästtester på bred front. Bruksprovet kommer att...
Svar
0
· Visningar
482
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp