Nyinflyttad och känner mig ganska ensam!

Elektronen

Trådstartare
Som rubriken lyder, jag är nyinflyttad till Stockholm för att göra min masterutbildning. Jag flyttade in till min pojkvän som kommer från Stockholm, så jag har ju iaf honom här, men min pojkvän jobbar och har ju sina intressen.
Har bara bott här några veckor så är väl tidigt att säga hur allt utvecklar sig med vänner och att få ihop livet, men hittills har jag känt mig ganska ensam :(.
De flesta jag pluggar med är schyssta, men jag har alltid känt mig lite obekväm i skolmiljön. Jag blev mobbad när jag var yngre vilket gör att jag fortfarande kan bli nervös och tycka att det är svårt att komma in i grupper. Det är även skönt att ha ett umgänge utanför skolan, för att få en paus och kunna släppa skolan :).

Känner att jag kommit in i en period i livet (är 25 år) där jag är sambo och pluggar men är inte så intresserad av att leva studentliv och festa varje helg (eller varannan för den delen ;)).
Mina intressen genom livet har i största del varit hästar och djur (katt, hund) och som kan vara ett lätt sätt att träffa nya människor på :). Är väl dock inte speciellt troligt att jag skaffar något djur inom närmaste tiden och att eventuellt hitta en häst att rida ibland brukar ta lite tid enligt mina erfarenheter.

Så har funderat på andra sätt att träffa nytt folk! Har sett att det finns som "dejtingsidor" fast för att hitta vänner, men funderar väl lite på hur seriösa såna sidor är? Många i min ålder verkar, enligt profilen, vara intresserade av "mode, shopping och fika med vänner". Jag tycker absolut det är trevligt att fika ibland :) och jag bryr mig om mitt utseende och gillar att ha snygga kläder. Men jag skulle inte säga att jag är intresserad av mode eller att jag tycker det är så kul att shoppa...

Jag är ju knappast ensam om att ha flyttat till en ny stad där man inte direkt känner någon, så någon kanske har några erfarenheter eller tips ? :)
 
Vilken del av sthlm? Intressen? Jag är själv inflyttad och saknar vänner. Jag tycker att träffar är svårt. Jag behöver någon fysisk aktivitet för att våga komma igång och våga lära känna någon. Då kan man lägga fokus på en annan sak eller hur man ska säga utan att det blir den stela tystnaden som lätt uppstår i mitt sällskap :p
 
Ja det är ju såklart ett alternativ, antar att det kan finnas ganska många i kring Stockholm som hänger på buke :idea:
Har varit ett flertal buketräffar i Sthlm tidigare iaf ;) Jag finns också i Sthlm, eller ja, i en förort, men jag har hittills inte kommit mig för att gå på några större buketräffar, var dock på en "hundbukepromenad" i början av året och det var jättetrevligt.
 
Vilken del av sthlm? Intressen? Jag är själv inflyttad och saknar vänner. Jag tycker att träffar är svårt. Jag behöver någon fysisk aktivitet för att våga komma igång och våga lära känna någon. Då kan man lägga fokus på en annan sak eller hur man ska säga utan att det blir den stela tystnaden som lätt uppstår i mitt sällskap :p

Bor strax söder om Stockholm, men kommer snart flytta till Haninge.
Intressen är väl att träna, jag tycker om att promenera och röra på mig. Är intresserad av miljö och miljöfrågor (är det jag pluggar inom) men är inte engagerad i någon föreningen. Sen gillar jag som sagt djur :). Sen gillar jag ju såklart som de flesta andra att titta på serier och fika eller ta en öl någon gång.

Håller med om att det kan vara lättare att lära känna folk när man gör någon aktivitet och har man något gemensamt brukar det inte bli så mycket pinsamma tystnader :).
 
Har varit ett flertal buketräffar i Sthlm tidigare iaf ;) Jag finns också i Sthlm, eller ja, i en förort, men jag har hittills inte kommit mig för att gå på några större buketräffar, var dock på en "hundbukepromenad" i början av året och det var jättetrevligt.

Okej, har nog inte noterat buketräffar i Stockholm eftersom jag inte bott här innan. Hundbukepromenad låter trevligt, är uppvuxen med hundar även om jag inte har någon hund nu.
 
Jag flyttade till en helt ny ort för ett halvår sedan och kände inte en kotte.

Nu har ju jag förmånen att trivas alldeles ypperligt i mitt eget sällskap så för det mesta känner jag mig inte ensam. Jag hittade en medryttarhäst efter bara 2 veckor på orten, så det gav några sociala kontakter. Sedan hag jag ju träffat en del folk medan jag sökte medryttarhäst och även efteråt då jag fått förfrågningar om jag ville rida deras häst. (Här tycks det vara överskott på hästar och underskott på medryttare.)

Sen pratar man ju med grannarna ibland.

En bra grej för att träffa folk är att gå med i någon förening eller gå en kvällskurs i något. Det finns ju allt från välgörenhetsorganisationer som Röda Korset, till intresseföreningar och idrottsföreningar. ABF och liknande har säkert en hel massa kul kurser att gå. Du skulle ju också kunna erbjuda dig att gå ut med någons hund. Jyckar är otroliga på att få folk att prata med varandra ;).
 
Bor strax söder om Stockholm, men kommer snart flytta till Haninge.
Intressen är väl att träna, jag tycker om att promenera och röra på mig. Är intresserad av miljö och miljöfrågor (är det jag pluggar inom) men är inte engagerad i någon föreningen. Sen gillar jag som sagt djur :). Sen gillar jag ju såklart som de flesta andra att titta på serier och fika eller ta en öl någon gång.

Håller med om att det kan vara lättare att lära känna folk när man gör någon aktivitet och har man något gemensamt brukar det inte bli så mycket pinsamma tystnader :).
Haninge kommun är stället jag bor på nu.

@Red_Chili hundbukepromenad lät kul! Ska vi försöka dra ihop något igen? Min omplacering är i stort behov av miljöträning :o
 
Jag tycker det alltid är bra a5t träffa folk genom ett intresse. Tex gå med i en förening för folk med det intresset eller hitta medryttarhäst etc.
På facebook finns ju mkt grupper för folk som är intresserade av olika saker
Sen har vi haft några Buke träffar i sthlm. Jag har varit på fyra stycken tror jag.
 
Jag vill gärna träffa flera vänner! :) Tycker buketräff låter kul :up:

Edit: Vad är det för utbildning du läser? Låter som att vi redan går i samma klass, haha!
 
Jag tycker det alltid är bra a5t träffa folk genom ett intresse. Tex gå med i en förening för folk med det intresset eller hitta medryttarhäst etc.
På facebook finns ju mkt grupper för folk som är intresserade av olika saker
Sen har vi haft några Buke träffar i sthlm. Jag har varit på fyra stycken tror jag.
Ja jag håller med att träffa folk genom intresse är oftast lättast :).
Har funderat på att försöka hitta medryttarhäst, har ju dock insett att folk verkar vilja ha lite mera betalt här kring Stockholm, så det beror på lite.
Men buketräff kan vara ett bra alternativ också :)
 
Jag vill gärna träffa flera vänner! :) Tycker buketräff låter kul :up:

Edit: Vad är det för utbildning du läser? Låter som att vi redan går i samma klass, haha!
Kanske får försöka styra upp en buketräff då! :)
Jag har precis börjat på min master inom hydrologi och vattenresurser :) har innan det läst miljövetenskap. Vad läser du ?
 
Som rubriken lyder, jag är nyinflyttad till Stockholm för att göra min masterutbildning. Jag flyttade in till min pojkvän som kommer från Stockholm, så jag har ju iaf honom här, men min pojkvän jobbar och har ju sina intressen.
Har bara bott här några veckor så är väl tidigt att säga hur allt utvecklar sig med vänner och att få ihop livet, men hittills har jag känt mig ganska ensam :(.
De flesta jag pluggar med är schyssta, men jag har alltid känt mig lite obekväm i skolmiljön. Jag blev mobbad när jag var yngre vilket gör att jag fortfarande kan bli nervös och tycka att det är svårt att komma in i grupper. Det är även skönt att ha ett umgänge utanför skolan, för att få en paus och kunna släppa skolan :).

Känner att jag kommit in i en period i livet (är 25 år) där jag är sambo och pluggar men är inte så intresserad av att leva studentliv och festa varje helg (eller varannan för den delen ;)).
Mina intressen genom livet har i största del varit hästar och djur (katt, hund) och som kan vara ett lätt sätt att träffa nya människor på :). Är väl dock inte speciellt troligt att jag skaffar något djur inom närmaste tiden och att eventuellt hitta en häst att rida ibland brukar ta lite tid enligt mina erfarenheter.

Så har funderat på andra sätt att träffa nytt folk! Har sett att det finns som "dejtingsidor" fast för att hitta vänner, men funderar väl lite på hur seriösa såna sidor är? Många i min ålder verkar, enligt profilen, vara intresserade av "mode, shopping och fika med vänner". Jag tycker absolut det är trevligt att fika ibland :) och jag bryr mig om mitt utseende och gillar att ha snygga kläder. Men jag skulle inte säga att jag är intresserad av mode eller att jag tycker det är så kul att shoppa...

Jag är ju knappast ensam om att ha flyttat till en ny stad där man inte direkt känner någon, så någon kanske har några erfarenheter eller tips ? :)
Buketräff! Buketräff! :banana: :banana: :banana:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 094
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Hej! Jag har sedan cirka 5 år tillbaka varit deprimerad mer eller mindre och jag känner inte igen mig själv från när jag inte var det...
Svar
19
· Visningar
1 657
Senast: pajaztar
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 381
Senast: Sirap
·
Relationer Varnar ifall det blir luddigt, vill ventilera lite. Är det fler än jag som kan känna sig så otroligt ensamma, speciellt under högtider...
Svar
18
· Visningar
2 662

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp