Bukefalos 28 år!

skogstokiga

Trådstartare
Jag har funderat på att beställa en nylonsele och undrar om någon har erfarenhet av dessa sedan innan, hur hålla är dom? ÅF sa att de var stora i storlek, är de jätte stora? Fick måtten så jag ska mäta ponnyn, för att se vilken storlek som passar. Är det värt att lägga pengarna på en nylonsele från Drive Out eller ska jag vänta med sele och köpa någon annan sele, som är av läder? Det gäller körning på hobbynivå, främst i paddock eller på de anlagda rid pch körvägarna runt stallet.
Fördelar/nackdelar tas tacksamt emot också :)
 
Sv: Nylonsele

Rent hållbarmässigt är nylon mycket hållbarare än läder. Det är ett syntetiskt material, de svagheter som finns i materialet syns med blotta ögat och tas bort redan under tillverkningen. Det är lätt att tvätta och behöver ju inte smörjas. Oftast är det mjukt redan från början. Om det inte är det blir det ändå mjukare än läder efter användning. Men, om det blir blött kan det stelna till lite men mjuknar snabbt upp.
Det negativa är hållbarheten, trots allt. Om det händer något så är det ganska troligt att hästen går sönder först om tillverkaren inte tänkt till i konstruktionen.
Nylon ska sys med nylon, polyester med polyester och det är starka material. Om något händer är sannolikheten att remmarna inte går sönder så då bör istället sömmarna gå sönder. Jag tvivlar dock på att man tänkt på det; att tråden bör ha en viss brottstyrka.
Å andra sidan går en kniv lättare genom nylon än läder.

Syntetiska material är betydligt mer ljuskänsliga än läder och uv-strålning gör det, efter en tid, skört. Men vi pratar nog många år och "oplastade" remmar då.

Läder är ju hud och hud kan ha svagheter som all annan hud. Det är inte alltid man ser svagheterna heller. De kan ju ligga mitt i huden så att säga. Det är också därför lädret man använder är betydligt tjockare än syntetselarna....man tar till extra säkerhet.
Läder är ju skonsammare mot hästens kropp. Visst kan det bränna och skava också men om man jämför är det ju betydligt skonsammare, speciellt i en olycka då. Men att skära genom t.ex. dragläder, draglinor eller dylikt med en vanlig morakniv är jäkligt svårt.

Men, med läder använder man oftast organiskt material i sömmar etc och förhoppningsvis går de sönder före lädret eller hästen.
Rätt skött håller sig läder i många många år, ibland hundra.

Det var några negativa och positiva om båda. Jag jobbar med just nylon och människoselar, hållfasthet och sådant till vardags. Jag skulle själv vilja ha en syntetsele som är lätt att skölja av till vargs och hålla de andra putsade till tävling. Läder drar åt sig leran så det blir fläckar efter trots tvättning och putsning tycker jag. Det borde inte de syntetselar med plastdoppning göra. Men det har jag ingen aning om.
 
Sv: Nylonsele

Jag har haft DOs nylonsele hemma och provat, det var ingen höjdare. Materialet kändes som en grimma typ, och den var STOR storleken. Beställde en shettisstrl till min maxade À och den var alldeles för stor. Gick inte att göra nya hål heller in det materialet. Rekommenderar att lägga ett par hundralappar till och köpa deras startsele. Jag gillar syntetselar annars, har en brösta från zilco. Men det är ju mer konstläder, inte nylongrimmastyle.
 
Sv: Nylonsele

*Jo, jag mailade henne och frågade ang. storlekar och så. Hon sa då att mini brukar passa shetland. Det finns många olika selar och passar den inte måttmässigt, ja då får jag fortsätta leta och få ihop pengar till en annan sele, som kostar mer. Jag vill ju veta andras erfarenheter innan jag beställer. Jag har inte bråttom med ny sele :)
 
Sv: Nylonsele

Är du verkligen säker på att det var Drive Outs syntetsele du hade hemma och inte AWAtecselen? Awatecen som de också säljer är stor i strl, men inte Drive Out syntetselen, den är "normal". Jag har den och den är bra i storleken. :)
 
Sv: Nylonsele

Är du verkligen säker på att det var Drive Outs syntetsele du hade hemma och inte AWAtecselen? Awatecen som de också säljer är stor i strl, men inte Drive Out syntetselen, den är "normal". Jag har den och den är bra i storleken. :)

Sorry, helt rätt, det är awatecselen jag menar.. Köpte den DO för ett tag sedan, tror inte att de hade syntet i eget märke då. My bad!
 

Liknande trådar

T
Körning Ni som vet mer än jag om körning och allt som hör därtill... Behöver feedback på mina tankar, eller nån som tar ner mig på jorden...
Svar
1
· Visningar
810
Senast: Gisburne
·
S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus...
2
Svar
29
· Visningar
4 763
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp